Rwanda - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Rwanda - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Rwanda

Door: Ton & Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

08 Januari 2017 | Rwanda, Kigali

Maandag 28 november 2016 staan wij al vroeg bij het moderne grenskantoor dat door de douane van Tanzania en Rwanda gezamenlijk wordt gebruikt. Alles is goed georganiseerd en binnen een half uur hebben wij alle formaliteiten vervuld en zijn wij in het bezit van het ”East African Visum”. Met dit visum mogen wij naar Rwanda, Uganda en Kenia reizen en het kost slechts $100 per persoon.
Wij rijden door een groen gebied vol met bananenbomen en rijstvelden. In de dorpen mag je maar 40 km/uur rijden, alleen wordt het ”einde 40 km/h” niet aangegeven. Dus voorzichtig rijden. Ook moeten we wennen aan het rijden. Bij de grensovergang naar Rwanda is het weer rechts rijden.
Wij overnachten op de Eco Lodge van de Women for Women instelling.

De volgende morgen krijgen wij een gratis ontbijt in het restaurant. In het kleine winkeltje kopen wij nog zelfgemaakte yoghurt.
Wij rijden rustig naar Kigali, de hoofdstad van Rwanda. De weg is in goede conditie en er zijn maar een paar “speedbumps” onderweg. In Kigali rijden wij naar de supermarkt “Carrefour”. Tenminste, dat denken wij omdat het op onze wegenkaart staat aangegeven. Als wij er zijn, blijkt dat een lokale ondernemer zijn mini supermarkt zo heeft genoemd. Dan maar door naar de Nakumat supermarkt. Hier doen wij onze inkopen en genieten van een heerlijk buffet lunch dat in hetzelfde gebouw wordt opgediend. Voor nog geen 3 Euro hebben wij uitstekend gegeten.
Er zijn geen echte campings in Kigali en daarom overnachten wij op het parkeerterrein van een hotel.

Woensdagmorgen 30 november bezoeken wij het Genocide Museum, dat opgericht is naast de begraafplaats van de personen die in april 1994 hier zijn afgeslacht. Het museum is heel indrukwekkend en ook afschrikwekkend. Wij zijn erg onder de indruk en ook erg verdrietig. Dat zoiets gebeuren kan, vraag je je af. De wereld keek toe, maar tegelijkertijd was er ook zoiets gaande in het voormalige Joegoslavië!
Wij zijn stil als wij Kigali uitrijden. De rit gaat verder door een bergachtig en groen gebied en wij rijden naar de plaats Huye. Wij maken hier een wandeling door het universiteitsstadje, kopen heel goedkoop groente en fruit op de markt en mogen overnachten op het parkeerterrein van het Nationaal Museum.

De volgende morgen bezoeken wij het Nationale Museum van Rwanda. Interessant is hoe de natie zich heeft ontwikkeld en het wordt zeer goed toegelicht. De replica van het huis van een “stamhoofd” is een lust om te zien.
's Middags rijden wij richting Nyumgwe Forest NP waar nog gorilla's leven. Wij klimmen tot 2500 meter en zien onderweg weer veel rijstvelden, bananenplantages en leuke dorpjes. Wij rijden verder door het regenwoud en zien colobus aapjes en de schimmen van 2 jonge gorilla's die snel in de bomen verdwijnen. Wij overnachten in Nyamasheke aan Lake Kivu.

Vrijdag 2 december rijden wij over een mooie en goede weg naar Kibuye. Wij hebben vanuit de camper mooie uitzichten op een hoogte tussen de 1400 en 1700 meter. In Kibuye overnachten wij bij hotel Home St. Jean dat aan een kerk behoort.

Wij blijven maar een nacht staan, want de plek is niet aantrekkelijk. Bovendien staan wij bij een van de graftombes die in Rwanda zijn ingericht na de genocide in 1994. Even verderop is het Holiday Hotel waar we op een grasweide aan de waterkant van het meer kunnen staan. Hier willen wij lekker buiten zitten en relaxen. Maar het buiten zitten wordt bekort door een plotselinge onweersbui die de hele middag duurt.
Zaterdag 4 december rijden wij via Karongi en Muhanga naar Gisenyi, de badplaats in Rwanda aan Lake Kivu. Wij overnachten bij een hotel en mogen onze camper op een soort veranda parkeren. Het uitzicht is prachtig met op de verte de bergen van de Democratische Republiek Congo (het voormalige Zaïre). We genieten van een heerlijk diner en zien in het donker de verlichte vissersboten op het meer.

De volgende morgen rijden wij verder noordwaarts en maken een rondrit langs de vulkanen aan de grens van Rwanda en Uganda. De weg is slecht, maar brengt ons wel door kleine dorpjes waar we enthousiast door groot en klein worden begroet. Aan het einde van deze slechte weg kopen wij groente in het dorpje en bij een knulletje een “bolletje” patatjes voor 10 cent.
De geteerde weg brengt ons naar de Ugandese grens. Een nieuw land ligt voor ons.

Eigenlijk stond Rwanda en Uganda niet op onze wenslijst. Maar na het bestuderen van de overzichtskaart bleek dat de tocht via Rwanda en Uganda naar Kenia korter is en je nog 2 landen extra kan bezoeken. De doorslag gaf wel het makkelijk verkrijgen van een gezamenlijk (East African) visum voor die landen.
Rwanda is een klein maar heel groen en schoon land. Je ziet er geen vuil langs de kant van de weg in tegenstelling tot de andere Afrikaanse landen. Plastic zakken in de winkels zijn bijvoorbeeld verboden en men controleert ook auto's bij de grens op het meenemen van plastic boodschappentasjes.
Rwanda heeft niet veel bijzondere hoogtepunten. Het Genocide Museum in Kigali is juist het tegenovergestelde, maar wel indrukwekkend. Voor de rest is Rwanda een klein, maar heel groen land waar het plezierig is om er door te rijden. En o ja, de gorilla tracking hebben wij overgeslagen. Wij vinden de kosten van $750 per persoon een wat te hoge uitgave.

Veel leesplezier toegewenst door
Ton & Anneke

• 08 Januari 2017 - 23:46

Bob En Anja:

Wow wat een prachtige kleurrijke foto's. Mooie belevenissen weer. Groetjes en veel plezier voor jullie volgende avontuur, Bob en Anja.

• 11 Januari 2017 - 20:00

Silvain:

Tijdens de genocide in 1994 werkte ik bij Defensievoorlichting. De collega die naar de vluchtelingenkampen werd gestuurd, kwam terug met een trauma. De ene helft van de bevolking moordde de andere helft uit, met kapmessen die door de overheid werden uitgedeeld. Slachtoffers en moordenaars wonen naast elkaar. Wij hebben ons huis gisteren overgedragen aan de nieuwe eigenaars. Tot het moment dat we de sleutel van ons appartement in Spaarndam krijgen, wonen we op een leegstaande etage bij de overburen. Hopelijk vindt de oplevering over zo'n zes maanden plaats.

• 15 Januari 2017 - 17:01

Sylvia:

Lieve Anneke en Ton,
    Wat een mooi reisverhaal weer en inderdaad heel kleurrijke foto's.
    Groetjes en weer tot horens.