Terug naar Kenia - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Terug naar Kenia - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Terug naar Kenia

Door: Ton & Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

03 Juli 2017 | Kenia, Mombassa

De 3 maanden in Nederland vliegen voorbij. We vieren de 100ste verjaardag van Mam Vogelzang en zelf verhuizen wij naar ons chalet op Molengroet in Noord-Scharwoude.

Woensdag 31 mei 2017 nemen wij de trein naar Schiphol; gezellig samen met Gerard en Natasja. Zij stappen in Zaandam over en gaan een concert in Amsterdam bezoeken.
Op Schiphol valt de drukte mee. Al onze bagage, inclusief een pakket reserve onderdelen wordt zonder problemen geaccepteerd
Even na 10 uur 's avonds vertrekken wij naar Dubai en stappen daar over op de vlucht naar Nairobi.

Op het vliegveld van Nairobi staat Alex, de vaste chauffeur van Jungle Junction Camping, ons op te wachten en brengt ons naar de camping. De camper staat er goed bij en doodvermoeid kruipen wij al vroeg in ons bedje.

Vrijdag 2 juni ruimen wij de camper in. Ton controleert de startbatterijen, maar veel fut zit er niet meer in. Dat wordt 2 nieuwe accu's kopen, maar dat kan wel tot maandag wachten. Ook monteren wij de luifel op de camper die voorzien is van een nieuwe zak die wij in Nairobi hebben laten maken.
's Avonds is er de traditionele BBQ met de gasten van de camping, waaronder enkele bekenden.

De volgende dag monteren wij het vergrendel mechanisme voor het kantelen van onze cabine. Het zit er vlug op en het werkt perfect! Ook de nieuwe steun voor de achterschokbreker wordt gemonteerd. Daarna nog boodschappen doen in de supermarkt die vlakbij de camping ligt.

Zondag houden wij het rustig.

De volgende morgen gaat Ton met chauffeur Alex op zoek naar nieuwe accu's. Het kost wat moeite maar eindelijk vinden wij exemplaren met de juiste capaciteit en de goede afmetingen. Wij laden de accu's extra op in de workshop van Chris, de eigenaar van Jungle Junction en bouwen de accu's dinsdag in. De motor start, alhoewel de startmotor doet toch wel raar en heeft 3 startpogingen nodig.

Woensdag 7 maart willen wij de camper bij de werkplaats van Chris rijden, maar de startmotor doet weer raar. Pas bij de 9e poging start de motor en rijden wij de camper naar de werkplaats. Hier demonteren wij de startmotor en halen die uit elkaar. De lagerbussen zijn uit gelubberd en de bendix is versleten. Een hulpje van Chris gaat op zoek naar nieuwe onderdelen voor de startmotor.
Onderwijl demonteren Ton met flinke hulp van Anneke de stuurstang en de spoorstang. Later krijgen wij hulp van Chris, een brander en met fors geweld krijgen wij de flexibele koppeling van de spoorstang eraf. Pas om half zeven 's avond is het karwei geklaard. Wij overnachten bij de werkplaats.

De volgende morgen monteren wij de nieuwe stuurstang en de spoorstang met zijn nieuwe flexibele koppeling. Er zijn geen nieuwe onderdelen voor de startmotor te verkrijgen. Op goed geluk en met veel vet zetten wij de startmotor in elkaar. Maar vergeefs, de startmotor doet het af en toe en is dus onbetrouwbaar. Er moet een nieuwe in Nederland besteld worden.
Ton belt Simon de Wit in Anna Paulowna op. Hij is ons “steunpunt” in Nederland en de volgende dag hebben wij al bericht dat hij er een heeft. Maandagmorgen wordt deze per UPS naar Nairobi opgestuurd.

Ondertussen hebben wij de camper (na vele startpogingen) naar ons oude plekje gereden. Wij moeten nu afwachten. Het weekend brengen wij lezend en luierend door. Ook gaan we een dag naar het Giraf Centre dat op loopafstand ligt. Anneke maakt een paar leuke foto's als wij op ooghoogte met een giraf staan.

Wij krijgen bericht dat de startmotor al woensdag in Nairobi is aangekomen. Maar de douane zorgt voor oponthoud. Met hulp van Chris van Jungle Junction die diverse malen UPS opbelt en zorg draagt dat de invoerrechten snel telefonisch worden overgemaakt, wordt de startmotor op zaterdag afgeleverd. Binnen een half uur is de startmotor gemonteerd en start de motor op commando.
Gauw nog even boodschappen halen bij de grote supermarkt Nakumatt en de tanken optoppen met brandstof. Morgen gaan we richting Mombasa aan de kust.

Zondag 18 juni verlaten wij de camping en rijden naar Kajiado. Hier verlaten wij het asfalt en rijden over gravelwegen langs het Amboseli NP en de Tanzaniaanse grens. Onderweg zien wij zebra's en struisvogels. Wij overnachten ergens onder een boom in de savannah.

Wij vervolgen onze rit over hobbelige zandwegen. In de verte zien wij de Kilimanjaro met zijn besneeuwde top. Het is de hoogste berg van Afrika. Plotseling zien wij een kudde giraffen langs de kant van de weg. Via een asfaltweg en later weer een zandweg overnachten wij bij het kratermeer Lake Chala vlakbij de grens van Tanzania.

Dinsdag 20 juni komen wij na 10 kilometer gelukkig weer op een asfaltweg die dwars door een Nationaal Park loopt. Wij zien weer kuddes zebra's, giraffen en hartebeesten.
Bij het plaatsje Voi komen wij op de hoofdweg naar Mombasa. Erg snel gaat het niet, want overbeladen vrachtwagen rijden hier met een snelheid van slechts 40 km/uur. Ook is de weg slecht met gaten en bulten. Er wordt wel een nieuwe weg aangelegd, maar daarvoor word je weer omgeleid via een hobbelig zandpad. 35 kilometer voor Mombassa slaan wij linksaf om naar de noordelijke stranden te rijden. Pas tegen de avond bereiken wij het strand. Het is hier volgebouwd met lodges en na veel zoeken en vragen vinden wij een vrij plekje aan het strand. Het is meer een vuilnisberg van aangespoeld plastic. Er wordt hier over ons gewaakt en de volgende morgen zullen de bewakers hun “loon” krijgen.

De volgende morgen staan de wakers al bij de camper. Wij betalen 500 Keniaanse shilling (ong. 5 Euro) en dat kunnen zij onderling verdelen. Wij besluiten om naar de zuidzijde van Mombasa te rijden. Hier moet een mooi strand zijn. Het verkeer in Mombasa is een chaos, maar zonder al te veel problemen komen wij bij de ferry aan. Deze zet ons over naar de zuidwal en via een smalle asfaltweg en een zandpad komen wij bij Twiga Lodge aan. Een eenvoudige camping maar mooi gelegen aan het strand.

Wij blijven hier een paar dagen staan. Maken strandwandelingen en zien ook hoe kleine schildpadjes vanuit hun nest zich een weg naar zee zoeken. Een prachtig gezicht.
Vrijdag komen 2 Nederlandse Toyota's de camping oprijden. Hierbij zijn ook Sacha en Chris die wij al in Nairobi hebben ontmoet.
Het weer is wisselvallig. Af en toe 's morgens een bui en veel wolken. De temperatuur en ook de luchtvochtigheid is hoog (30 graden en 75% luchtvochtigheid).
Wij eten de laatste avond van ons verblijf op Twiga Lodge een voortreffelijk vismaaltijd in het restaurant.

Maandag 26 juni verlaten wij Twiga Lodge en rijden via Diani Beach naar het zuidpunt van het strandgebied. Het laatste deel van de weg naar het plaatsje Shimoni is slecht. De regen die ruim 2 weken geleden hier heeft huis gehouden, heeft stukken weg weggespoeld. Ruwe keien en zand zijn tijdelijk gestort. Wij willen naar de Firefly Camping rijden, maar de lage bomen houden ons tegen. Wij rijden terug en mogen op de parkeerplaats van de ferry overnachten. Het is Suikerfeest en de dames en vooral de kinderen zijn op hun mooist aangekleed en maken een wandeling naar de pier.

Na een rustige nacht rijden wij dinsdag 27 juni terug naar Diani Beach. Ook hier zijn geen campingplekjes aan het strand en rijden verder naar ons oude stek bij Twiga Beach. Chris en Sacha zijn hier nog en hebben gisteren nog schildpadjes uit hun nest zien komen. Wij blijven weer een paar dagen staan en maken een lange wandeling over het strand naar Diani Beach. Het is nog steeds bewolkt, maar de temperatuur is aangenaam.

Donderdag 29 juni nemen we afscheid van Chris en Sacha. Zij blijven nog een paar dagen hier. Wij bezoeken Shimba NP maar dat wordt een teleurstelling. Amper geen dier te zien. Teleurgesteld verlaten we in de namiddag het park en rijden via rode zandwegen in de richting van Nairobi. We overnachten bij de outdoor post van de Kenian Wildlife Service in Kinango.

We vervolgen onze reis over stoffige en hobbelige zandwegen. Na een paar uur bereiken we de Mombasa Highway en mogen op een nieuw stuk snelweg rijden. Maar na een uur gaat de weg weer over in een weg met gaten en hobbels. We overnachten in het plaatsje Voi op een eenvoudige camping vlakbij het Nationaal Park. In het plaatsje hebben we ook ons spiegelsteun laten lassen. Door het voortdurend trillen was die doorgescheurd.

Zaterdag rijden we naar Nairobi. We denken ruim op tijd in Nairobi aan te komen om nog boodschappen te kunnen doen. Maar plotseling staan we in een file. Het wordt een chaos, want iedereen probeert via de zijkanten en zelfs op zandwegen naast de weg voorbij de file te komen. Vlak voor Nairobi is plots de file verdwenen. Bij het grote winkelcentrum vlak voor de camping doen we de noodzakelijke boodschappen en nemen bij de chinees een maaltijd mee.
Het is al donker als we op de camping aan komen en Chris ons met “welcome home” begroet. Het voelt ook echt als een goede basisplek. We genieten van de Chinese maaltijd met een lekker koud biertje erbij. Het is een vermoeiende en lange dag geworden en vlug kruipen wij in ons bed.

De volgende dag genieten wij van ons traditionele zondags ontbijt met warme broodjes, een gekookt eitje, verse kaas en worst. We lezen en luieren in de zon. Tegen de avond komen Chris en Sacha ook aan op de camping!

Deze maand heeft in het teken van onderhoud (spoor- en stuurstang) maar ook met de reparatie en later vervanging van de startmotor gestaan. Het is allemaal gelukt en wij kunnen weer in goed vertrouwen de reis vervolgen. De onderbreking op Twiga Lodge met zijn mooie stranden was zeer aangenaam. En natuurlijk was het zien van de schildpadjes die uit hun nest kropen en naar de Indische Oceaan liepen een mooi hoogtepunt.

Veel leesplezier gewenst van
Ton & Anneke

• 03 Juli 2017 - 12:10

Bob En Anja:

Wow, wat een belevenissen weer. Wat een geknoei met slechte wegen. Behoorlijk avontuurlijk zo. Knap hoe jullie de boel weer aan de praat hebben gekregen. Veel plezier op de volgende reis. Groetjes/liefs Bob en Anja

• 03 Juli 2017 - 14:31

Francoise Maricle:

wat hebben we weer genoten. hartelijk bedankt. we leven met jullie mee.

• 03 Juli 2017 - 16:26

Sylvia Raaijmakers:

Hoi lieve Anneke en Ton,
    Na een poosje met tegenslagen,nu maar hopen dat de reis weer zonder oponthoud
    kan worden voortgezet. Heel veel reisplezier. Ik geniet weer met jullie mee door
    jullie verslagen en mooie foto's.
    Lieve groetjes van mij,
    Sylvia

• 16 Juli 2017 - 01:30

Piet En Ria:

Veel extra klussen zo bij terugkeer! hoop voor jullie dat de reis verder wat prettiger gaat op de wegen.
    Wij genieten van jullie wel en wee en leven mee met de tegenslagen en teleurstellingen
    Het lijkt mij heerlijk zo'n nomaden bestaan en zo als jullie als een team met elkaar optrekkend de wereld door! Goede en voorspoedige reis gewenst door Piet en Ria.