Weerzien en afscheid van Zuid Amerika - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Weerzien en afscheid van Zuid Amerika - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Weerzien en afscheid van Zuid Amerika

Door: Ton & Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

21 December 2015 | Argentinië, Buenos Aires

Na 6 weken in Nederland te zijn geweest, vliegen wij op 3 november 2015 met de KLM terug naar Buenos Aires/Argentinië. De volgende morgens om 7 uur landen wij en een taxi brengt ons naar Tigre waar onze camper is gestald. Wij ruimen de camper in en parkeren hem op een makkelijker plek op het terrein van Andean Roads.
De dag erna nemen wij afscheid van Cristian, de eigenaar van Andean Roads en rijden naar San Antonio de Areco. Wij boffen want in het weekend is er het zeer bekende gaucho festival. Gaucho's zijn de Zuid Amerikaanse cowboys. Er zijn veel rodeo's en zondag is er een optocht van de gaucho's met hun paarden door het stadje. Er moeten wel meer dan 3000 paarden in de optocht hebben meegelopen.
Wij vermaken ons prima en het weer is goed. Wij krijgen zelfs een plek voor de camper op het festivalterrein aangeboden. Zondagavond komen nog een paar Britse overlanders met hun Iveco bij ons staan. Marcus en Julie (www.tuckstrucks.net) hebben vorig jaar door zuidelijk Afrika gereisd en kunnen ons er veel over vertellen.
De volgende dag worden wij verrast door een enorme hagelbui. Gelukkig doorstaan onze zonnepanelen deze aanslag.

Na een paar dagen verlaten wij San Antonio de Areco en rijden naar de havenplaats Zarate aan de Rio Plata. Aan de costanera vinden wij een fijne overnachtingsplek. Wij gaan ons voorbereiden voor de oversteek naar Zuid Afrika. De overtocht met de camper van Zarate naar Port Elizabeth/Zuid Afrika is al geboekt. De scheepsagent in Buenos Aires (BA) bericht ons echter dat het schip, Ruby Ace, verlaat is. Onderwijl rijden wij nog een keer naar BA om alle afspraken met hem door te nemen en hem te betalen. 's Avonds staan wij samen met een Duits echtpaar en hun camper aan de grote weg vlakbij het park en in de buurt van de haven. Wij hebben een gezellige avond met ze.

Wij rijden terug naar Zarate en brengen op donderdag 19 november de camper naar de haven. Wij verwachten veel moeilijke inspecties, maar de douane kijkt even in de camper en controleert niet eens het chassisnummer. Binnen een uur is alles geregeld en geven wij onze autosleutel af.
De vertegenwoordiger van de scheepsagent brengt ons naar een hotelletje in Zarate. De volgende dagen maken wij veel wandelingen in de omgeving. Op zondag eten wij in een parilla grote stukken vlees van de grill, net zoals de Argentijnen dat doen.

Dinsdag krijgen wij van de scheepsagent een E-mail met de mededeling dat onze camper is ingeladen en dat de Ruby Ace onderweg is naar Zuid Afrika. Wij nemen de volgende dag de snelbus naar BA en een taxi brengt ons verder naar een hostel in de binnenstad.
Wij maken flinke wandelingen door de binnenstad en komen weer terecht op de ons zo bekende plekjes. Buenos Aires is een stad met veel vergane glorie maar heeft een speciale en heerlijke atmosfeer.

Zaterdagmorgen 28 november brengt een taxi ons naar de luchthaven Ezeiza, dat buiten de stad ligt. Het is 4 uur in de morgen. Ons vliegtuig vertrekt even over 6 uur en brengt ons naar Sao Paulo/Brazilië. Hier moeten wij bijna 8 uur wachten voor het vliegtuig dat ons naar Johannesburg/Zuid Afrika brengt.
De South African Airlines brengt ons in ruim 8 uur naar Johannesburg, waar wij zondagmorgen vroeg aankomen. Een binnenlandse vlucht brengt ons naar Port Elizabeth. Hier moeten wij ons tien dagen vermaken tot het schip “Ruby Ace” met onze camper aankomt.

Wij nemen intrek in een eenvoudig hotelletje, waar het ontbijt nog echt Engels is. Gebakken eieren met bacon, een worstje en gebakken aardappeltjes. Voor een keer leuk, maar omdat nu nog 9 dagen te doen? Gelukkig kunnen wij voor een eenvoudig ontbijt kiezen, yoghurt met vers fruit en geroosterd brood.

De volgende dagen verkennen wij lopend de stad. Het zijn flinke afstanden, maar het is goed voor de conditie. In het weekend huren wij een tandemfiets en verkennen de stranden en bezoeken een opvangcentrum voor de Afrikaanse pinguïns. Zo vliegen de dagen voorbij.

Wij krijgen bericht van de scheepsagent dat ons schip in Port Elizabeth is en donderdag 10 december halen wij de camper op. Alle formaliteiten zijn binnen 2 uur geregeld. Met een blij gevoel rijden wij de haven af en gaan ons nieuwe avontuur in Zuid Afrika tegemoet.

Wij hebben nu definitief afscheid van Zuid Amerika genomen. In onze twee aaneengesloten reizen hebben wij 5 jaar door Noord- en Zuid Amerika gereden. Van Noordpool tot en met Zuidpool en ruim 170.000 kilometer afgelegd.
Nu gaan wij weer een spannend continent ontdekken en wel zuidelijk Afrika.

Tot ziens bij ons volgende verslag uit Zuid Afrika.
Ton & Anneke

• 21 December 2015 - 12:17

Jan En Marjan:

Fijn te lezen dat de overtocht met de camper goed gegaan is. We zullen jullie verslagen en foto's weer lezen en bekijken. Goede reis, fijne feestdagen en veel veilige kilometers in 2016

groetjes, Jan en Marjan

• 21 December 2015 - 13:51

Bob En Anja:

Hoi Ton en Anneke. Wat mooi dat de overgang naar Afrika zo gemakkelijk verliep. We zijn ontzettend benieuwd naar jullie nieuwe avonturen. Zoals altijd, weer mooie foto's. Groetjes Bob en Anja

• 21 December 2015 - 19:41

Niels:

We hebben jullie fantastische voertuig gespot bij valley of desalation! We hebben met bewondering gekeken naar jullie indrukwekkende reizen. Hoop dat jullie ook van het uitzicht hebben genoten. Groeten een familie uit Nederland

• 21 December 2015 - 20:57

Silvain:

Zuid Amerika ligt achter jullie en zuidelijk Afrika wacht op ontdekking. Veel plezier de komende tijd in voor jullie (nog) onbekende landen. Harry en ik wensen jullie een goede Kerst en een voorspoedige jaarwisseling in een land waar het nu zomer gaat worden.

• 30 December 2015 - 07:11

Majestic:

Wat leuk om jullie kaartje te vinden, heel erg bedankt. Wij zijn geen vroege vogels, zoals jullie