Terug naar Colombia - Reisverslag uit Ibarra, Ecuador van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Terug naar Colombia - Reisverslag uit Ibarra, Ecuador van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Terug naar Colombia

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

28 Maart 2015 | Ecuador, Ibarra

De laatste weken in Colombia

Dinsdag 3 maart vliegen wij van Schiphol naar Frankfurt. Hier stappen wij over en vliegen in een ruk (15 uur) naar Bogota/Colombia.

De afgelopen 7 weken hebben wij met onze kinderen en kleinkinderen opgetrokken. Met zijn allen onze 20 jarig samenzijn in een restaurant gevierd en met de oudste kleinkinderen gebowld en uit eten gegaan tijdens het traditionele “oppasweekend”! Ook hebben wij beiden een gezondheid APK ondergaan, met positieve uitslag.

In Bogota worden wij keurig van het vliegveld opgehaald door het hotel. De volgende morgen worden wij weer keurig naar het vliegveld gebracht. Een binnenlandse vlucht brengt ons in 1 uur naar Manizales.
Als wij op het terrein aankomen waar onze camper is gestald, wacht ons een kleine teleurstelling. De cabine van de camper is keurig groen gespoten, maar de bumpers en nog wat kleine dingen zijn nog niet af. Dit kan gebeuren in een Zuid Amerikaanse staat. Gelukkig kunnen wij in onze camper overnachten en de komende dagen wordt alles verder in orde gebracht.

Zaterdag 6 maart is alles gereed en nemen wij afscheid van het personeel. Iedereen wenst ons een “buen viaje”en zwaait ons uit. Wij gaan richting zuiden. Onderweg overnachten wij op het grote parkeerterrein van een benzinestation en eten een eenvoudige maaltijd bij een klein restaurant.

De volgende dag zijn wij al vroeg op pad. Wij rijden over de 45 en slaan later af naar de 45A. Dit blijkt een smalle gravelweg te zijn. Onderweg passeren wij 2 smalle tunnels, waar wij net doorheen kunnen en komen uiteindelijk in een soort badland-omgeving uit. In het dorpje doen wij nog wat boodschappen en rijden verder naar de Desierto de Tatacoa. Op een camping in deze woestijn parkeren wij onze camper. De temperatuur is opgelopen naar bijna 40 graden C met een lage luchtvochtigheid. Wij genieten van het uitzicht van dit bizarre landschap. (N3.14.50/W75.9.29, H=465m) en 's avonds van de zonsondergang. Wij hebben weer het gevoel dat wij “on tour” zijn!

De volgende dag rijden wij naar Neiva en toppen onze voorraad op in een grote Exito supermarkt. In Rivera vinden wij het thermaalbad Los Angeles. Wij laten ons in het warme water zakken en gebruiken hier ook de lunch. De hele middag genieten wij van deze luxe. Wij overnachten op het parkeerterrein van het thermaalbad. (N2.45.6/W75.14.16, H=899m)
Wij blijven nog een dag extra, want Anneke heeft veel last van haar rug. Met pijnstillers gaat zij naar bed in de hoop dat de pijn zakt. Ton doet wat klusjes aan en rond de camper.

Anneke haar rug doet nog pijn, maar met de pijnstillers is zij in staat te reizen. Wij rijden via de 45 naar San Agustin. Hier moeten in de omgeving prehistorische beelden te vinden zijn. Wij parkeren de camper op camping Gamcelat. (N1.53.17/W76.16.37, H=1668m). Omdat wij flink in hoogte gestegen zijn, is de temperatuur aangenaam.
De volgende dag nemen wij een taxi naar het museumterrein. Via een lang en soms steil pad bezoeken wij de graven en stenen afbeeldingen van een volk dat voor de eeuwwisseling hier geleefd heeft. Veel weet men niet van dit volk, maar de stenen afbeeldingen zien er prachtig uit. In de middag komen wij pas terug van ons uitgebreide bezoek aan dit archeologisch park.

De eigenaar heeft ons aangeraden een tocht met een jeep te maken om de omgeving te bekijken en ook de andere archeologische plekken met beelden te bezoeken. Het wordt een lange en hobbelige rit. Op zichzelf mooi, maar de voornaamste vindstukken hadden wij gisteren, in ons eigen tempo, al gezien. Om half zes zijn we terug op de camping. Wij nemen een douche, spoelen onze kleren uit die onder het stof zitten en nemen een biertje!

Zaterdag 14 maart rijden wij weer op de 45 naar het stadje Mocoa. Na deze stad komen wij op een ongeplaveide weg die ons naar 2600 meter hoogte brengt. De temperatuur daalt en de locale bevolking loopt hier in lange broek en dikke jas. In Colon vinden wij in een doodlopende straat een veilig overnachtingsplekje.

Zondagmorgen hebben wij ons traditionele ontbijt met broodjes, ei en koffie. Zo hebben wij een idee dat het zondag is. Wij verlaten Colon en stijgen al snel naar 3000+ meter hoogte. Het landschap en de uitzichten zijn prachtig. Wij dalen om even later weer naar 3000 meter te stijgen. De camper trekt ons in zijn derde versnelling zonder problemen omhoog.
Vlakbij Las Lagas parkeren wij de camper op een klein parkeerterrein. Van hier kunnen wij de beroemde kerk en bedevaarsplaats goed bekijken. De kerk is tegen een berg gebouwd en heeft een toegang over de rivier. Prachtig om te zien.
In het dorp parkeren wij de camper op een particulier parkeerterrein en gaan lopend naar de kerk. Het is zondag en er zijn veel bezoekers. Het is een stevige afdaling om bij de kerk te komen maar het is het waard. Bekijk de foto's maar. 's Avonds bezoeken wij nogmaals de kerk, maar deze is niet goed verlicht. Wij overnachten op het particuliere parkeerterrein in Las Lajas.

Maandag 16 maart rijden wij naar de nabij gelegen grens van Ecuador. De grensformaliteiten aan de Colombiaanse zijde worden snel en zakelijk afgehandeld en na passage van de brug zijn wij in Ecuador.

Wij zijn vanaf 27 oktober 2014, m.u.v. ons 7-weeks verblijf in Nederland, in Colombia geweest. Voor ons een zeer fijne periode met vriendelijke mensen en een prachtige natuur. Het is een land waar wij met veel plezier aan zullen terugdenken. Het is een relatief goedkoop land. Vooral als je het menu del dia” neemt voor 2 tot 4 Euro per persoon. Alleen de vele tolwegen maken het rijden wat duurder!

Veel leesplezier,
Ton & Anneke

• 28 Maart 2015 - 11:26

Bob En Anja:

Hey lieve luitjes, weer lekker "on tour". En wij virtueel ook! Prachtige foto's en mooie belevenissen. Lieve groeten ons

• 31 Maart 2015 - 16:20

Silvain:

Jullie hebben de draad van jullie Zuid-Amerikareis weer opgepakt. Bedankt voor jullie belevenissen en tja..... Cavia's daar zijn de kippen bij ons. Ze gaan gewoon aan het spit. Kippen kunnen bovendien eieren leggen en dat kunstje beheerst een cavia weer niet.

• 02 April 2015 - 14:17

Natasja:

WoW, dat ziet er allemaal weer erg indrukwekkend uit,....!
    Jullie zijn al weer lekker "on Tour", en dat is wat jullie willen!!
    Geniet van al dat moois wat jullie op je weg tegenkomen!!

Liefs en heel veel knuffels van ons
    XXXXXXXXXXX

• 06 April 2015 - 16:53

Hoi Anneke En Ton:

Zo te horen genieten jullie weer, dit kunnen ze jullie nooit meer afpakken.Jammer dat we elkaar niet getroffen hebben dat jullie even thuis waren.Adrie hebben jullie wel nog even gezien op mama's verjaardag.
    Hier gaat alles goed,ben heel druk met de studie maar als het goed is ben ik over 2 maandjes kok mbo 2.
    Valt niet mee weer opnieuw te moeten leren,40 jaar niet in de schoolbanken gezeten maar ik haal redelijke cijfers,bovendien doe ik het in de praktijk vergeleken met de koks die al jaren werkzaam zijn als kok niet slecht.
    Wij wensen jullie nog een hele fijne tijd en vooral geniet dikke knuffel van ons adrie en Christa