Van Brownsville/Texas naar Page/Texas - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Van Brownsville/Texas naar Page/Texas - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Van Brownsville/Texas naar Page/Texas

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

30 Mei 2013 | Verenigde Staten, Page

Maandag 29 april 2013 worden wij met een goed gevoel wakker. Wij kunnen nog 6 maanden in de USA blijven en rustig reizen.
Wij rijden richting de staat New Mexico en via Kerville naar Amarillo. Onderweg bezoeken wij in het plaatsje Ingram een nagebouwde Stonehenge, opgebouwd uit gegoten betonnen keien. Het weer is matig, met ’s morgens temperaturen rond de 4 graden.
We stoppen nog in Lubbock, de geboorteplaats van de rocklegende Buddy Holly. Hier bezoeken wij natuurlijk het Buddy Holly museum. ’s Middags brengen wij in hetzelfde plaatsje nog een bezoek aan het Silent Wing museum. Dit museum laat zien hoe o.a. in de Tweede Wereldoorlog gebruik gemaakt werd van zweefvliegtuigen voor troepentransport.

Donderdag 3 mei komen wij aan in Amarillo en overnachten bij de Walmart.
De volgende dag is het net boven de nul graden als wij opstaan. Rond koffietijd rijden wij naar een Camper museum. De eigenaar en zijn zoon van een groot camperbedrijf, waar het museum bij hoort, verwelkomen ons. Dat heb je als je met een aparte en Nederlandse camper voor de deur parkeert. Het museum is klein maar prachtig. Oude Amerikaanse campers, caravans en Harley Davidson motoren staan er op een leuke wijze opgesteld.
Daarna rijden wij naar de I-28. Ergens in een weiland heeft een “kunstenaar” 10 Cadillacs in de grond gezet. Nu is het een bezienswaardigheid!
Wij rijden verder en overnachten in Santa Rosa dat bekend is om zijn “Blue Hole”, een diep gat waar duikers hun sport beoefenen.(N34.56.15/W104.41.07, H=1400m)

Zaterdag 4 mei rijden wij door heuvelachtig gebied naar de stad Santa Fe. Tot onze verbazing vinden wij in een rustig deel vlakbij het centrum een parkeerplaats waar we ook mogen overnachten. (N35.41.19/W105.56.05, H=2160m)
Wij bezoeken de bezienswaardigheden in deze door de Spanjaarden gestichte stad. Mooie kerken, grote pleinen en prachtige gebouwen die allemaal in adobe (kleistenen) zijn uitgevoerd. Wij drinken een biertje op het terras en komen nog in een bijzondere kerkdienst terecht, waar een gilde (Knights of Columbus) wordt geëerd.

De volgende dag rijden wij via een toeristische weg naar het oude plaatsje Taos. Hier zijn veel kunstenaars gevestigd, omdat de zonval zo uniek is (?) en het landschap zoveel kleur heeft. Na een korte wandeling vervolgen wij onze weg naar Taos Pueblo. Dit is een echt indianendorp dat al meer dan 1000 jaar is bewoond. Hier wandelen wij met veel plezier rond en zien hoe de indianen toen, maar ook nu, leefden en leven. Er is geen elektriciteit en water wordt uit de beek gehaald. Wel zagen wij achter de kleihuizen gasflessen staan en stonden er hier en daar kleine bestelwagens geparkeerd.
Wij overnachten bij de Gorge Bridge aan de Rio Grande. ’s Avonds maken we nog een wandeling langs de rand van deze canyon waar de rivier door stroomt. (N36.28.28/W105.44.11, H=2124m)

Maandag 6 mei vervolgen wij onze weg naar de staat Colorado. Wij stoppen bij Earthship Area. Hier heeft men uit afval een huizencomplex gebouwd. Energie komt van zonnepanelen en water wordt opgevangen. Natuurlijk opgezet door een stel idealisten.
’s Middags vinden wij een camping hoog op de bergen (2777m) met een prachtig uitzicht over de mesa (= vlakte) en de Great Sand Dunes die we morgen gaan bezoeken. (N37.37.00/W105.33.36)

Wij rijden de volgende dag naar de Great Sand Dunes NP. Hier zijn de hoogste zandduinen in de USA. Het zand komt uit de omliggende rivieren en door de speciale wind en de bergen op de achtergrond komt het zand op deze plek terecht. Dit heeft overigens wel een miljoen jaren geduurd. Wij rijden deels door het duingebied en maken later een voettocht tot aan de rand van de duinen.
’s Middags rijden wij verder en overnachten in Del Norte in een park aan de rivier.

Woensdag 8 mei rijden wij via mooie bergwegen met passen van ruim 3400 meter hoog naar Black Canyon NP. Eigenlijk een vergissing, want we wilden naar de Black Mountains gaan. Gelukkig een prima vergissing. Dit park heeft namelijk de diepste en smalste canyon van de USA. De wolkenkrabbers van New York zouden hier maar kleine gebouwen zijn als je boven op de rand van de canyon staat. Eerst bezoeken we de noordzijde en de volgende dag rijden we om naar de zuidzijde. De rivier, the Gunnison, is amper zichtbaar in de diepte. We maken wandelingen langs de diverse punten langs de canyon. ’s Avonds overnachten wij op de camping in het park.
Vrijdag rijden wij naar het East Portal van het Nationale Park. Een stevige afdaling brengt ons tot aan de rivier en nu moeten wij tegen de rotswanden met stijve nek omhoog kijken. De camper brengt ons moeiteloos weer naar boven. Gelukkig hoeven wij dit niet te lopen!
Dit park is een echte aanrader en de volledige naam is; “Black Canyon of the Gunnison NP”.

Wij rijden verder over de 550 naar Silverton. Onderweg passeren wij een pas op ruim 3200 meter. Silverton is een uitgestorven stad. Zelfs de camping is gesloten en met toestemming van de sheriff mogen wij overnachten achter het Visitor Center. Hier hebben wij Internet en kunnen onze E-mail weer lezen. Wij zien nog wel de stoomtrein naar Durango onder veel rook vertrekken.

Het heeft vannacht gevroren, maar de camper start nu makkelijker met de vernieuwde gloeiplug. Weer moeten we 2 bergpassen van ruim 3200 meter nemen. Op de uitzichtpunten staan we in de sneeuw. Onderweg zien wij wielrenners deze bergpassen beklimmen. Een flinke uitdaging, want onze camper moet er behoorlijk aantrekken. Durango is zeer toeristisch en al gauw rijden wij verder. Wij passeren het Mesa Verde NP dat wij verleden jaar al hebben bezocht. Via Cortez rijden wij naar Hovenweap NP. Dat park hebben wij vorig jaar niet kunnen vinden, want het ligt ver van de bewoonde wereld af.
In Hovenweap maken we een voettocht langs de oude gebouwen en terrassen die door de indianen al in de jaren rond 1200 waren gebouwd. Wij overnachten in de prairie en zitten tot 20.00 uur buiten tot de muggen ons naar binnen jagen. (N37.22.28/W109.13.30, H=1422m)

Zondag 12 mei rijden wij door mooie canyons naar Monument Valley van de Navajo stam. Hier maken we met onze eigen camper een rondrit van ruim 2 ½ uur langs de prachtige knalrode bergen en vlaktes. In dit gebied zijn vele filmopnamen en reclamefilms gemaakt. De camper is rood gekleurd als wij het park verlaten. Daarna rijden wij naar het plaatsje Kenyata waar wij bij het recreatiepark kunnen overnachten. (36.43.16/W110.15.12, H=1727m)
Vlakbij is een kermis die we bezoeken. Kenyata is een echt indianendorp en op de kermis zien wij een vader met zijn baby lopen Het kindje is traditioneel ingesnoerd op een plank. We durven er geen foto van te maken maar genieten van het bekijken van dit tafereel.

De volgende morgen rijden wij pas tegen de middag naar Page. Wij moeten een stang van het rechter voorspatbord laten lassen, want het is door het trillen gescheurd. In Page vinden wij, met hulp van het Visitor Center, een lasbedrijf. Wij demonteren het spatbord en de ophanging. Morgen zal het gereed zijn. Daarna rijden wij naar de Colorado rivier en maken een wandeling. ’s Avonds vinden we een prachtige plek om te overnachten; de parkeerplaats aan de Rim (rand) van de Colorado canyon. (N36.55.57/W111.27.29, H=1273m)
Het weer is prima. De laatste week hebben wij temperaturen van 26-30 graden. We is er in de namiddag veel wind.

Wij zijn nu aangekomen in de Grand Circle met zijn vele en prachtige Nationale Parken. Het gebied beslaat Arizona, Colorado en Utah. Hier willen wij een ruime tijd verblijven en (bijna) alle parken bezoeken. Maar dat lezen jullie de volgende keer wel.
Ton & Anneke

• 30 Mei 2013 - 23:10

Anton & Ria:

Jullie berichten zullen van groot nut voor ons als we binnen niet al te lange tijd ook naar Noord Amerika te gaan.Voor de overnachtingscoordinaten zijn erg nuttig, al denk ik niet dat ik Ria in alle gevallen kan overtuigen om er te overnachten. Ook in Zuid Amerika waren jullie moediger of misschien meer risico bereid. Ik vraag me af waarom jullie nu 6 maanden hebben gekregen, had dat met het visa samen? Ik dacht dat je in ieder geval voor de Camper 1 jaar kreeg.
    Dit najaar zijn we 3 maanden in Auistralië onderweg gevolgd door 2 maanden in Nieuw Zeeland in het voorjaar van 2014.

Wij wensen jullie nog een fijne en veilige reis toe!!

Ria & Anton vanuit het koude en nog steeds natte Nederland

• 31 Mei 2013 - 11:43

Silvain:

Hai Ton en Anneke,
    Jullie zijn weer door heel bijzondere landschappen gereden. Wat een enorme verschillen tussen de verschillende gebieden. Met namen als Texas, Nevada, Colorado, Utah, enzovoort is het wel duidelijk dat het hele zuiden van de VS ooit bij Mexico hoorde. Veel namen zijn Spaans of Indiaans gebleven net als de oorspronkelijke bewoners. In elk geval hebben jullie mazzel, dat de camper nog zes maanden in de VS mag blijven. Dan kunnen jullie de voorgenomen reisplannen uitvoeren. Mexico en de andere Latijns-Amerikaanse landen wachten wel.
    Groeten,
    Silvain

• 08 Juni 2013 - 02:05

Arie:

Hola luitjes, wat een mooie foto's en fijn niews van jullie te vernemen, ik heb ook wel wat nieuws, maar dao ik wel via e-mail adres als jullie dat niet erg vinden. Ik zie uit naar mijn eerste test van "BUGGY" die ik gekocht heb.....
    Ra-ra wat is mijn BUGGY?

abrazo grande