Van Page/Arizona naar Moab/Utah - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Van Page/Arizona naar Moab/Utah - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Van Page/Arizona naar Moab/Utah

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

17 Juni 2013 | Verenigde Staten, Moab

De Grand Circle.

Dinsdag 14 mei 2013 worden wij met een stralende zon wakker. Wij maken een lekkere wandeling langs de Rim van de canyon met zicht op Lake Powell. ’s Middags halen wij de stang van ons spatbord op, die keurig hersteld is. Omdat het erg warm is (34 graden) rijden wij naar Lake Powell en nemen een duik in het frisse water. ’s Avonds rijden wij terug naar ons stekkie aan de Rim om te overnachten. (N36.55.57/W11.27.29, H=1273m)

De volgende dag rijden wij naar de Antelope Canyon voor een begeleide wandeling. De kloof is zo smal dat wij in eerste instantie de ingang niet zien. Anneke maakt veel foto’s want de rotsen tonen veel kleuren met de hoogstaande zon. Bij de Antelope jachthaven nemen wij nog een verfrissende duik.
Wij blijven nog een dag in Page en rijden naar Horse Shoe Bend. Hier maakt de rivier de Colorado een bocht van 180 graden. Van boven af is het een prachtig gezicht. Bekijk de foto maar.
’s Middags rijden wij naar een camping aan Lake Powell. Wij willen lekker luieren en zwemmen, maar de harde wind en het zand jaagt ons weg van deze strandcamping. Een tiental kilometers verder vinden wij een overnachtingsplekje in het Grand Staircase NP.
Vanuit dit park maken wij een rit naar de Wire Pass en maken een lange wandeling door de canyons.

Zaterdag 18 mei maken wij met de camper een tocht door het park dat aan de andere kant van de weg ligt. Via zandwegen komen we in Kenab aan, waar we boodschappen doen en internetten. Wij overnachten in de bossen vlakbij de Coral Pink Sand Dunes.

Zondag bezoeken wij een deel van de Coral Pink Sand Dunes en vandaar verder naar de Pipe Spring National Monument. Hier hebben de Mormonen een boerderij/fort gebouwd in een gebied van de Kaibab Paiute indianen. Dit tegen de zin van deze indianenstam. In het museum worden de verhalen van beide partijen met foto’s en voorwerpen toegelicht. Wij rijden via het Grand Staircase Park langs de Johnson Canyon naar Glendale. Toepasselijk overnachten wij bij de Mormonen kerk in dit plaatsje. (N37.18.58/W112.35.40, H=1760m).

Maandag 20 – 22 mei.
Wij bezoeken Zion National Park. Verleden jaar hebben wij dat overgeslagen omdat het weer steeds minder werd. Nu is het stralend weer. Via de smalle Carmel Tunnel (die voor $15 voor ons als eenbaansweg wordt opengehouden) rijden wij Zion binnen. Het is niet te beschrijven hoe mooi de uitzichten zijn. Gelukkig is er nog een plekje beschikbaar op het kampeerterrein en parkeren onze camper daar. Met de shuttlebus worden we naar het einde van de canyon gebracht en maken op diverse punten een wandeling.’s Avonds komen wij vermoeid maar vol met indrukken terug bij de camper.

Dinsdag nemen wij weer de shuttle en maken op diverse punten weer lange wandelingen. Er straalt een rust van het park uit. Normaal kijk je van boven diep de canyon in, maar nu loop je in de canyon langs de hoog oprijzende bergen. Wij doen ook de Watchman Trail die ons weer hoog op de bergen brengt met een uitzicht op het dorpje Springdale. Bij de camper terug hebben wij weer veel belangstelling voor ons voertuig.
Woensdag verlaten wij Zion Park maar rijden via een rough road naar Kolab Reservoir. Dit deel hoort ook nog bij Zion NP. Wij komen boven de 3000 meter hoogte. Via sneeuw en modderwegen rijden wij naar Cedar City. Hier doen wij boodschappen en rijden verder naar Cedar Breaks NP. De toegangsweg naar het park is afgesloten(door sneeuw of beschadiging) en we rijden verder naar het stenen stadje Panguith. Hier werden de mensen van de steenfabriek in stenen uitbetaald en iedereen had dus een stenen huisje. We doen de was bij de camping en overnachten hier. Het is een zeer warme dag met onderweg harde wind met windstoten.

Donderdag 23 mei rijden wij dwars door Grand Staircase en Capitol Reef via de zandwegen naar Bullfrog. Vooral het bovenaanzicht van Capitol Reef is adembenemend. Vorig jaar hebben wij het vanaf de normale route aanschouwd, maar vanaf deze (hoge) weg kan je duidelijk zien dat het een rif is gevormd uit smalle en hoog oprijzende bergen.
In Bullfrog nemen wij de primitieve camping en na enig zoekwerk vinden wij een mooi plekje aan Lake Powell. Hier blijven wij een paar dagen staan. Een beetje luieren, lezen en wat klein onderhoud verrichten. De buren verzorgen ons met versgevangen en schoongemaakte vis. De temperaturen zijn boven de 30 graden, maar er staat wel weer een stevige wind. Zou dit het restant zijn van de tornado in Oklahoma?

Zondag 26 mei nemen wij afscheid van onze buren en rijden via de 276 naar de 95. Deze weg hebben wij verleden jaar ook gereden. Onderweg stoppen bij Hite wij om te genieten van de Colorado River die door de canyon kronkelt. Daarna rijden wij over de 191 naar Newspaper Rock die vol staat met tekeningen. In het National Park Canyonsland blijken alle campings vol te zijn. Gelukkig is net buiten het park een camping waar we kunnen overnachten.

De volgende dag bezoeken wij Canyonsland NP. Zoals de naam al zegt, bestaat het park aan zeer veel canyons over een groot gebied. Nu zijn we in Needles en lopen veel trails. Tegen de avond verlaten wij dit deel van het park en rijden via een omweg naar Needles Overlook. Hier maken wij nog een wandeling en genieten van de zonsondergang op deze hoogte van 1906 meter. Wij overnachten hier op het parkeerterrein, waar geen camping tegen op kan.. (N38.15.35/W109.41.46)

Dinsdag 28 mei rijden wij naar Moab om onze voorraden aan te vullen. Als wij ’s avonds bij een gezellig park staan, komen wij een Oostenrijks stel tegen in een VW Westfalia. Het zijn Peter en Katherine en wij hebben elkaar voor het eerst in Goa/India ontmoet. Wat is de wereld toch klein!
Omdat Ton al enkele dagen erge last van zijn rechterschouder heeft, gaan wij de volgende dag naar “Moab Clinic”. Hier constateert men dat hij een zenuwontsteking (knoop) heeft en er worden medicijnen voorgeschreven.
Woensdag blijven wij in Moab. Doen wat karweitjes aan de camper en hebben ook weer veel belangstelling. ’s Avonds ontmoeten wij Kurt en Cindy uit Belgie, die met hun Mercedes vanuit Zuid Amerika en Centraal Amerika naar de USA zijn gereisd. Wij wisselen informatie uit en krijgen van hun de “Church Bible” waarin veel info over Mexico staat.
De volgende dag rijden wij naar Arches National Park. Ton zijn schouder doet minder pijn en wij willen voor het weekend het park bezoeken. Toch is het druk. Dit park is bekend om zijn vele natuurlijke bogen van steen. Wij maken ook hier weer een paar flinke wandelingen en zijn ’s avonds weer in Moab. In het Visitor Center kopen wij kaartjes voor de Rodeo die zaterdagavond plaatsvindt

Zaterdag rijden wij naar de Spanish Trail Arena, even buiten de plaats Moab. Het is gezellig druk. Voor de rodeo eten we een hapje op het terrein. Daarna begint de rodeo met veel pracht en praal. Koeien vangen, stier berijden en veel stuntwerk met en op paarden. Het gaat soms zo snel dat een fatsoenlijke foto maken bijna onmogelijk is. Wij genieten van het spektakel dat afgesloten wordt met muziek. Pas laat zoeken wij ons bedje op dat gelukkig vlakbij is!

In deze periode hebben wij bijna alle parken bezocht die in de Grand Circle van Arizona, Colorado en Utah liggen. De Grand Canyons horen hier ook bij, maar die hebben wij verleden jaar al bezocht. Dit gedeelte van de USA heeft ons hart gestolen. De vormen en kleuren van de bergen en canyons zijn bijna niet te beschrijven. Als iemand een rondreis met een camper/auto wil maken, moet dit gedeelte van de USA zeker bezoeken. Wij hebben erg genoten en de beelden zullen altijd in ons geheugen blijven.

Het weer is hier prima. Bijna elke dag is het rond de 30 graden. Wel staat er vaak veel wind. De komende maand zal het hier nog warmer worden. Reden genoeg om naar het noorden te reizen om de hitte te ontvluchten.
Veel plezier met het lezen en bekijken van de foto’s.
Ton

• 17 Juni 2013 - 13:42

Sylvia:

Weer genoten van jullie reisverslag.
    Hier alles prima.
    Groetjes,
    Sylvia.

• 17 Juni 2013 - 15:00

Silvain:

Hai Ton en Anneke,
    Jullie hebben weer een mooi en tamelijk deel van de VS gezien. In die omgeving lijkt het elke dag erg warm te zijn. In Nederland is het alleen morgen en overmorgen tropisch. De echte zomer moet nog beginnen. Wij hebben het weekend doorgebracht op de Veluwe. Ook leuk hoor, maar dat kan niet tippen aan jullie avonturen.
    Groeten,
    Silvain

• 17 Juni 2013 - 15:39

Diana:

Lieve Allebei,

Wat een mooi verslag weer. Dat is volop genieten van alles en iedereen om je heen. Hier is het vooral genieten van elkaar en niet van het weer. Gaan over een paar weken ook maar ergens de warmte zoeken.

Groetjes en kus van de Sennclan.

• 17 Juni 2013 - 15:43

Diana:

ik mis de foto's..

• 17 Juni 2013 - 22:56

Ton En Anneke Vogelzang:

Lieve allemaal,
    De foto's zijn nu geplaatst. Het internet liet ons in de steek, maar nu lukte het wel.
    Hier gaat alles naar wens.
    Groeten van
    Ton & Anneke

• 18 Juni 2013 - 09:37

Sylvia:

wat een schitterende foto's. Het is fijn voor jullie dat je langer in de VS mag blijven, want dit hadden jullie (en wij) toch niet willen missen! Ik kijk al weer uit naar het volgende verslag en foto's.

• 21 Juni 2013 - 04:31

Charmayne Branerhorst:

I loved reading your account of your travels. We met you and Ton in Moab Park. My husband Everett (Evertjan) and I were near the end of our month travels. We too loved the rock and canyons of Utah, but I will say that coming home to Oregon was much welcome. We have a new grandson born on Everett's birthday June 15. So coming home was doubly nice. I look forward to reading of your travels and best wishes!!! Safe Travels
    Everett and Charmayne Branderhorst

• 23 Juni 2013 - 22:49

Arie Klok, Monnickendam:

HOLA MUCHACHOS in het andere cowboy land dan Argentinie,

Moooooiiiii zeg die foto's van jullie, weer erg van genoten, ik zit op te passen op mijn twee kleinkinderen, bij oudste zoon Arjan. Ik heb veel nieuws en alles gaat dus niet via dit medium, now ja eentje danwel ik heb er ook een aangeschaft vorige week een vrachtwagen & afzetbare camper-container.
    Het is een Nissan Cabstar 3.0 TDI van 2001 een 5 tonner/5 persoons en omgekat naar een personenwagen max 3500 kilo, met camper status, en nog met klein rijbewijs te rijden dus. Je kent alle voordelen daar van.
    Ik ben er erg mee in mijn nopjes.

• 04 Juli 2013 - 19:04

Jan En Loes:

Hallo Ton en Anneke.

Wel een beetje laat dat we schrijven, maar we zitten weer helemaal in het ritme van thuis.Leuk het verslag en de foto`s , sommigen weer heel bekent dan beleef je het weer. Hier gaat alles zijn gangetje we hebben nog geen tijd om met onze caravan op reis te gaan, moet je na gaan. Maar we vermaken ons best en genieten van jullie verhalen.
    Groeten van Jan en Loes
    (stuur ons ook wat warmte,hier is het slecht) doei.

• 08 Juli 2013 - 13:37

Bob En Anja:

Wow, wat een ongelooflijk mooie foto's!! Wat een belevenis. Lieve groeten, Bob en Anja