Van Portland/Oregon naar San Francisco/Californië - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Van Portland/Oregon naar San Francisco/Californië - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Van Portland/Oregon naar San Francisco/Californië

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

31 Augustus 2013 | Verenigde Staten, San Francisco

Vrijdag 2 augustus komen wij in de middag in het plaatsje Cascade Locks aan. Hier is een grote waterkrachtcentrale in de rivier gebouwd. De meeste centrales zijn zeer goed beveiligd, maar deze mogen wij uitgebreid bezoeken. Zo is er een vistrap te zien waar de zalmen de rivier op kunnen zwemmen die je via kijkvensters ook voorbij ziet gaan. We overnachten even verderop op het surfstrand van Blackberry Beach. (N45.41.10/W121.51.28, H=26m)

’s Nachts toeteren de treinen aan beide zijden van de Columbia River en zijn dus vroeg op. Via de highways 35 en 26 rijden wij zuidwaarts. Onderweg genieten wij van de uitzichten. In het natuurgebied van Cove Palisades komen wij op een uitzichtpunt over de gorge (kloof) met een enorm watergebied beneden ons. Het uitzicht is zo schitterend dat wij besluiten hier te blijven. (N44.34.47/W121.15.42, H=776m)

Zondag maken wij een tocht langs en door de kloof. Daarna rijden wij over de 26 verder zuidwaarts. In Lava land NP rijden wij naar de top van een uitgedoofde vulkan (Lava Butte). Via een omweg door het bos komen wij bij het Crane Prairie Lake waar we gratis mogen overnachten.

De volgende dag rijden wij naar de andere zijde van het National Park naar Pauline Lake. Hier vinden wij een lavastroom waar zwart glas (obsidiaan) te vinden is. Sommige stukken zijn zo groot als een rotsblok. Daarna rijden wij naar het hoogste punt van het Park en van Oregon (2400+ m). Jammer genoeg is het mistig. Normaal zou je hier 5 staten van de USA kunnen zien. Door het bos, over de 22, rijden wij naar de Ice Cave. Dit is een grote ruimte onder de grond waar het zomer en winter even koud is. Nu is het de slaapplek voor de vleermuizen. Wij overnachten vlakbij de Cave.

De kaart vertelt ons dat wij verder over een “rough road” moeten rijden. Het valt gelukkig mee en al gauw komen wij op de geplaveide weg naar Burns. Wij slaan af om Steens Mountains te bezoeken. Het eerste deel is saai, maar dan gaan wij klimmen naar ruim 2800 meter. De uitzichten zijn fantastisch en we overnachten op een hoog punt. (N42.42.31/W118.34.31, H=2710m)

Woensdag 7 augustus rijden wij naar beneden en maken een rondtoer door de laagvlakte met veel water. Wij zien veel Sand Cranes (grote watervogels) en komen nog een hert met 2 jongen in de beek tegen. Via de highway rijden wij naar Ontario in Oregon! Bij de Walmart kopen wij 2 accu’s voor het woongedeelte. De oude accu’s hebben ruim 6 jaar dienst gedaan en waren aan vervanging toe. Omdat het al laat is, halen wij chinees eten bij de “Panda Express” (goed en niet duur) en overnachten op de P van Home Depot (met Internet). Het is vandaag weer warm, met temperaturen van 37 graden C (100 graden Fahrenheit).

Wij vervolgen onze weg en rijden naar de Craters of the Moon NP. Hier overnachten wij op de camping van het Park en maken de volgende tocht een rit door het maanlandschap van lava. Wij lopen diverse trails en maken zelfs een tocht onder het lava via de Indian Tunnel.
’s Middags rijden wij over de 20 naar Idaho Falls en overnachten met nog enkele andere campers bij de Walmart.

Zaterdag 11 augustus rijden wij over een steile pas van ruim 2500 meter naar Jackson Hole. Wij bezoeken het plaatsje Teton Village, maar dat vinden wij te toeristisch. Bij toeval komen wij op een mooi plekje terecht met zicht op het Teton gebergte. De komende dagen blijven wij hier staan en genieten van de uitzichten op de grote kabelbaan, de hetelucht ballonnen die ’s morgens voorbij drijven en de deltavliegers die de berg af zeilen.

Maandagmorgen rijden wij naar het Grand Teton NP. Wij weten dat een ander Nederlands stel met hun camper hier in de buurt is. En inderdaad komen wij elkaar tegen. Gauw op een parkeerplaats gaan staan en elkaar hartelijk begroeten. De koffie erbij en wij hebben elkaar veel te vertellen. Wij spreken af om ’s avonds naar ons plekje te rijden. Wij gaan nog het park bezoeken. Tegen de avond treffen wij elkaar in Teton Village en rijden naar ons stekkie. Omdat Paul en Marita een wat grotere camper hebben (en het weer wat fris is) kruipen wij bij hun in de camper. Het wordt laat want we hebben veel te vertellen. Gezelligheid kent geen tijd!

De volgende morgen gaan Paul en Marita naar Jackson Hole om boodschappen te doen. Wij blijven hier. Tegen de avond zijn zij weer terug en wij drinken na het eten gezamenlijk koffie. Het wordt weer laat als wij in ons bed kruipen.
De volgende dag scheiden onze wegen. Hopelijk zien wij elkaar bij de Mexicaanse grens in november.
Wij rijden over de 89 en komen uit bij Bear Lake. Hier vinden wij een eenvoudige camping aan het water. Het is ruim 30 graden en de duik in het meer geeft de noodzakelijke afkoeling.

Donderdag 15 augustus rijden wij verder langs het Bear Lake. Aan de overzijde zien wij Paul en Marita met hun camper staan. Even nog dag zeggen en dan rijden wij verder door bergachtig gebied naar Logan. Hier krijgen wij veel informatie van het Visitors Center. Wij rijden naar de Bird Refuge Area in het grote meer van Great Salt Lake. Dit deel van het Salt Lake ligt deels droog, maar toch spotten wij veel vogels zoals pelikanen, aalscholvers en de zwarte ibis. Wij overnachten bij de boothelling van het park. Het is vandaag 36 graden met weinig wind, dus slapen wij onder een dun dekentje.

Wij rijden ’s morgens het vogelgebied uit en nemen de weg naar het punt waar de railverbinding tussen oost en west Amerika elkaar ontmoeten. Maar eerst komen wij langs het Rocket Display van de ATK fabriek. Deze produceert de aandrijfmotoren voor de raketten van NASA maar ook voor militaire doeleinden.
Daarna rijden wij naar Golden Spike NP. In 1869 ontmoeten de trein uit het Oosten en het Westen elkaar en werd het railwerknet aan elkaar verbonden. Er staan replica’s van deze treinen en met een van deze replica’s wordt ’s middags nog een rijdende demonstratie gegeven. Heel leuk om dit in werking te zien.

Wij rijden via kronkelwegen terug en komen via een dam bij Antelope Island terecht Dit is een State Park en we hebben geluk. Er is nog een plekje op de camping beschikbaar. Wij proberen het zoute en warme water van Great Salt Lake maar besluiten om hier maar niet te zwemmen. ’s Avonds genieten wij van de zonsondergang en blijven tot na tienen buiten zitten.
De volgende dag maken we een rondrit over het eiland. Wij zien bizons die hier eind jaren 1800 zijn uitgezet en het goed doen.

Wij rijden over de dam weer van het eiland af en gaan naar Salt Lake City. Bij het Capitol of Utah vinden we een goede parkeerplaats. Wij bezoeken het Capitol met zijn prachtige muurschilderingen. ’s Avonds lopen wij door het Memorial Park dat beneden in een kloof ligt. Ongemerkt lopen wij verder en komen zo op Temple Square van Salt Lake City terecht. Het is een (religieuze) oase midden in de stad.

Zondagmorgen zijn wij al vroeg op pad. Om half tien wordt de uitzending voor radio en tv opgenomen van “Music and Spoken Word”. Deze uitzending wordt al tientallen jaren onafgebroken verzorgd door de Mormonen. Hierbij treedt het Mormon Tabernacle Choir op. Het is heel indrukwekkend om dit koor (zo’n 360 personen) te horen en te zien.
Na afloop maken wij een rondleiding mee over het beplante dak van het grote Conference Center. Ook bezoeken wij het “Beehive House” waar Brigham Young (de grote leider van de Mormonen) heeft gewoond.
Het hele Temple Square is erg indrukwekkend. Je hoeft het niet eens te zijn met de opvattingen van de Mormonen, maar hun zaakjes hebben ze wel voor elkaar.
Als wij terugkomen bij de camper komt er net een stoet van ruim 1000 motorrijders voorbij. Zij parkeren hun motoren rondom het Capitol. Het heeft te maken met een of andere liefdadigheids actie.
Wij verlaten Salt Lake City over de I-80 en rijden langs zoutvlaktes en –meren. In Wendover (Nevada) overnachten wij.
Vandaag hebben wij de 60.000 kilometer bereikt sinds onze reis door de USA!

De volgende dagen rijden wij over de I-80 door het “Great Basin”. De temperaturen zijn gedaald tot 25 graden. Wij overnachten in Winnamucca, waar we nog gauw de was doen in de laundry. De volgende dag slaan wij af van de I-80 ben rijden naar Pyramide Lake en blijven hier 2 dagen staan. Lekker zwemmen en luieren.

Donderdag 22 augustus rijden wij via Reno naar Tahoe Lake. In Reno bekijken wij nog een casino met een compleet nagebouwde mijnschacht. De casino’s kunnen ons niet zo bekoren en wij rijden via Mount Rose (2700+ meter) naar Lake Tahoe. Onderweg hebben wij last van smog en ruiken een brandlucht. Ergens in de omgeving moet een bosbrand zijn.
Bij het meer vinden wij een overnachtingsplekje bij het strand. (N39.10.52/W120.06.54, H=1912m)

Het is vannacht goed afgekoeld en wij moesten onder het dekbed kruipen. Wij rijden verder langs Lake Tahoe. Ook hier hebben wij last van de smog/rook en de uitzichten zijn minimaal. Wij rijden door Sacremento (grote stad) via Lake Berryessen naar een piepklein plaatsje Angwin. Hier mogen we overnachten op de parkeerplaats van een gesloten supermarkt en kunnen gebruik maken van de internet van de naastgelegen laundry.

Zaterdagmorgen worden wij door een lieve oude man aangesproken, die naar huis rijdt en ons voorziet van allerlei kaartmateriaal van San Francisco en omgeving. Wij rijden naar Helena en bezoeken een Farmers Market, waar biologisch geteelde groente, vlees en vis wordt verkocht. Wij hebben veel bekijks rond onze camper en wij staan wel een uur lang uitleg te geven over de camper en onze reis. Daarna rijden wij naar Dillon Beach. Hoe dichter wij bij het strand komen, des te dichter wordt de zeemist. In het dorp is alles afgesloten en je kunt amper je camper parkeren. Wij besluiten om langs de kust naar San Francisco te rijden. De weg is bochtig maar de uitzichten zijn prachtig. Wij komen in Sausalito terecht en rijden naar Fort Baker aan de andere zijde van het stadje. Plotseling doemt de Golden Gate Bridge op. Wij kunnen tot vlakbij de brug komen en mogen hier overnachten. (N37.49.56/W122.28.24)

Zondagmorgen ontbijten wij traditioneel met broodjes en een eitje terwijl wij uitzicht hebben op de Golden Gate Bridge. Wij rijden naar de ferry maar die blijkt zondag niet zo vroeg te vertrekken. Dan maar met de camper over de Golden Gate Bridge (Ton zijn wens) naar San Francisco. Wij vinden een plekje voor de camper bij Fort Manson en lopen naar de Fishermen’s Wharf. Wij eten een visje (matige kwaliteit) en zien de grote zeilschepen van de America Cup zeilwedstrijd voorbij komen. Daarna nemen wij de cable car naar het Cable Car Museum. Een hele belevenis als je aan de buitenzijde van de tram hangt en steil omhoog ( en omlaag) de heuvels berijdt!
Wij lopen via Chinatown weer terug naar de waterkant en bezoeken nog het Maritieme gedeelte met oude schepen die hier liggen afgemeerd. Laat in de avond rijden wij in de mist over de Golden Gate Bridge terug naar ons plekje in Sausalito aan de overkant van de baai.

In deze periode hebben wij twee grote steden bezocht, Salt Lake City en San Francisco. Allebei waard om te bezoeken. De drukte van het verkeer in deze steden is ons erg mee gevallen. De Amerikanen rijden rustig en worden niet boos als je verkeerd voorsorteert of langzaam rijdt.
De komende periode rijden wij rustig naar Phoenix in Arizona. Hier moeten wij eind september zijn, want op 1 oktober vliegen wij naar Nederland waar wij 4 weken zullen verblijven.
Veel leesplezier en de (warme) groeten van
Ton & Anneke

• 31 Augustus 2013 - 20:04

Bob En Anja:

Mooi verslag en geweldige foto's! Groetjes Bob en Anja

• 01 September 2013 - 13:08

Sien En Jaap Kok:

Hallo Anneke en Ton.
    Eindelijk dan een berichtje van ons uit J'dorp.
    Wij zijn net terug van vakantie, wij kamperen nog steeds met de fam v Kol
    Met mijn benen gaat het nog steeds niet goed.
    Ik kan niet goed lopen en ben gauw moe.
    Het zijn niet mijn bloedvaten
    Waarschijnlijk komt het van het hart.
    Dat moeten ze dan maar verder onder zoeken
    Verder gaat het goed met ons
    Wij volgen jullie en hebben vernomen dat jullie met Oct naar huis komen.
    Wij hebben geen Tel nummer van jullie
    Bel ons even als jullie weer terug zijn, dan kunnen wij elkaar even ontmoeten en bij praten.
    Wij wensen jullie nog veel reisplezier en een goede terug reis en wel thuis.
    Liefs en Groetjes van Sien en Jaap..

• 01 September 2013 - 19:32

Sylvia:

Lieve Anneke en Ton,
    Verslag en foto's weer met veel plezier gelezen en bekeken.
    Veel reisplezier in september en een goede reis naar huis.
    Veel liefs van mij,
    Sylvia.

• 03 September 2013 - 10:35

Silvain:

Hai Ton en Anneke,
    Californië kennen wij goed, omdat mijn broer Emile daar heeft gewoond en we hem regelmatig hebben opgezocht. Toch zijn jullie weer op plekjes geweest, waar wij het bestaan niet van kennen. Interessant om die vistrap voor zalmen te zien. Jullie gaan eind september vier weken naar Nederland. Wij zitten momenteel in Frankrijk en vieren daar onze zomervakantie. Half september zijn wij weer terug in Haarlem. Dan zit het er op.
    Groeten,
    Silvain