Terug in de USA en een uitstapje naar Guatemala - Reisverslag uit Brownsville, Verenigde Staten van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Terug in de USA en een uitstapje naar Guatemala - Reisverslag uit Brownsville, Verenigde Staten van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Terug in de USA en een uitstapje naar Guatemala

Door: Ton & Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

09 Mei 2013 | Verenigde Staten, Brownsville

De 7 weken in Nederland zijn snel voorbij gegaan. Woensdag 10 april 2013 vliegen wij via Londen terug naar Houston/USA. De douane is deze keer zeer bereidwillig en een half uur na de landing zitten wij al in de taxi. Hij zet ons af bij de “storage” in Humble waar wij onze camper in goede conditie aantreffen. De camper van Marita en Paul staat vlakbij die van ons. Zij zijn net naar Nederland gevlogen.
Wij rijden naar de Walmart, doen daar wat boodschappen en overnachten op het terrein van deze supermarktketen.

Donderdag 11 april worden wij met een stralende zon wakker. Vannacht heeft het flink geonweerd, maar nu is het weer een mooie dag. Wij ruimen de koffers leeg en doen daarna nog wat inkopen en vullen onze drinkwatertanks. Paul en Marita laten ons per E-mail weten dat de camper via Mexico voor de Amerikaanse instanties wellicht uitgevoerd kan worden. Als dat zo is, kunnen wij langer dan 21 mei in de USA blijven. Wij rijden richting Mexico en overnachten in Columbus. (N29.42.19/W96.22.07, H=52m) in een parkje aan de Colorado River.

Vrijdag/zaterdag 12/13 april rijden we via Eagle Pass naar de Mexicaanse grens. De douane verwijst ons naar een in het binnenland gelegen douanestation om de camper in te voeren. In de buurt van het plaatsje Allende is het douanekantoor en de camper wordt keurig ingevoerd. Een sticker op de voorruit en wij mogen de camper 10 jaar lang in Mexico houden. Omdat wij geen camping kunnen vinden, rijden wij terug naar de Amerikaanse grens en zonder problemen zijn we weer in de USA. We overnachten in Del Rio bij de Walmart en doen inkopen. (N29.23.40/W100.54.03, H=328m). Bij de grensoverschrijding zijn wel de eieren en het fruit in beslag genomen.

Zondag 14 april versturen wij onze Mexicaanse importpapieren naar de Amerikaanse Rijksdienst (EPA) en naar onze scheepsagent die de camper in Baltimore heeft ingevoerd. Over de I-90 rijden wij naar Marathon en vandaar zwenken wij af naar het Big Bend NP. Via een echte rough road komen wij ’s avonds aan op onze back country camping. De hemel wordt ’s nacht opgelicht door de vele sterren. (N29.24.22/W103.05.26, H=884m).

De volgende dag moeten wij verder over de rough road. Soms is de weg zo slecht dat wij stenen moeten verplaatsen om over gaten te kunnen komen. Daarna rijden wij langs de Rio Grande rivier naar het Visitor Center. Hier kunnen wij internetten. Het slechte bericht komt van zowel de scheepsagent als de Amerikaanse Rijksdienst. Om de camper uit te voeren moeten wij naar Guatemala. Het heeft allemaal met een (NAFTA)verdrag tussen Canada, de USA en Mexico te maken.
Wij blijven nog een dag in het Big Bend park. Langs de paden staan de cactussen in volle bloei. Tegen de avond rijden we naar Presidio. Hier regelen wij een Mexicaanse autoverzekering. Wij hebben besloten om dwars door Mexico naar Guatemala te rijden en daar onze camper te laten invoeren en dus voor de USA uit te voeren.

Een lange reis door Mexico naar Guatemala en terug (17 – 28 april 2013).

Woensdag 17 april passeren wij zonder problemen de grens met Mexico en rijden over goede wegen (soms tolwegen) naar Cebollas. De volgende dag nemen wij diverse tolwegen om kilometers te maken. Soms zijn de wegen goed, soms matig. Het weer is prima, ruim 30 graden. In Panfilo overnachten wij (weer) bij een benzinestation.
Via het binnenland rijden wij over een paar bergpassen van ruim 2600 meter en komen dan in de buurt van de Golf van Mexico. Wij omzeilen de stad Vera Cruz via een tolweg. Daarna gaan we weer landinwaarts en via Roudales bereiken wij maandag 22 april de grens van Guatemala.
Hier worden we netjes geholpen en mogen de camper 3 maanden invoeren en krijgen een sticker op de voorruit. Met deze papieren moeten wij de Amerikaanse Rijksdienst overtuigen dat wij de camper buiten de NAFTA grenzen hebben gebracht.
’s Avonds nemen wij een biertje bij een motel en overnachten daar op het parkeerterrein.

Dinsdag 23 april versturen wij per E-mail onze gefotografeerde documenten naar de Amerikaanse Rijksdienst en onze scheepsagent. Nu maar hopen dat alles in orde is. Als wij weer terug bij de grens komen, kijken de douanemensen ons verbaasd aan. Met een smoes dat wij door omstandigheden snel naar de USA moeten terugkeren, wordt alles vlot afgehandeld. Ook wordt de camper, net als op de heenweg, ontsmet.
Wij nemen een andere weg terug die langs de Grote Oceaan voert en dan halverwege weer dwars over naar de Golf van Mexico. Onderweg stoppen wij in dorpjes met mooie gekleurde huisjes en een kerk. Ook zien we veel bananenplantages.
Wij willen in Vera Cruz overnachten, maar het stormt langs de kust. Het lijkt op een zandstorm en dus rijden wij verder. Onderweg stoppen wij toch bij een badplaatsje en verkoelen onze voeten in het zeewater.
Wij vervolgen onze route die langs de Golf van Mexico loopt. Onderweg maken wij nog een uitstapje naar El Tajin bij Papantla, een oude heilige stad van de Maya’s. Hier krijgen we weer ons vakantiegevoel terug. Ook zien wij een optreden van de Vogelmannen van Papantla.
Zij laten zich vanuit een hoge mast, aan een touw, al draaiend naar beneden vallen.
De volgende dagen rijden wij verder langs de Golf van Mexico en zondag 28 april komen wij bij het grensplaatsje Matamorsa aan. Hier worden wij welkom geheten met een enorme hoosbui en het water staat tot de assen als wij door het stadje rijden.
De Mexicaanse grensformaliteiten gaan snel en aan de Amerikaanse zijde ondervinden wij ook geen problemen. Sterker nog, wij krijgen een nieuw visum dat tot eind oktober geldig is. Wel krijgen wij een 100% controle en de camper wordt in- en uitwendig gecontroleerd.

Wij rijden snel door naar het plaatsje Brownsville. We lichten het thuisfront in dat wij weer terug in de USA zijn. De lange reis heeft wel geloond. De Amerikaanse Rijksdienst heeft alles ontvangen en voor hen is alles geregeld.
Wij hebben ons in Mexico niet onveilig gevoeld. De mensen zijn zeer vriendelijk en behulpzaam. Wel zie je veel militairen rondrijden en zijn er veel checkpoints. Maar ook bij deze controles werden wij vriendelijk te woord gestaan. Wel hadden wij direct het gevoel door een Derde Wereldland te rijden. Soms hadden wij het idee dat wij in India waren met al die eettentjes, verkopers langs de weg en de geschilderde reclameborden.
In totaal hebben wij 4775 kilometer in 12 dagen gereden.

Ons plan is om tot oktober in de USA te blijven. Nu kunnen wij rustig aan doen en de mooie Nationale Parken bezoeken. Via Texas rijden wij naar New Mexico en vandaar naar de mooie parken in Colorado en Utah. Het weer is prima. En het vakantiegevoel is weer terug.

• 09 Mei 2013 - 21:57

Bob En Anja:

Hoi Ton en Anneke, Wel even een gedoe zo, met heeeel veeel km's. Maar het is weer rond en de foto's zijn prachtig. Dat is nog eens een regenbui!!!

• 09 Mei 2013 - 22:10

Gree Oudshoorn:

wat weer een mooi verslag en prachtige fotoos!
    dank jullie wel hiervoor.
    zoen van gree.

• 09 Mei 2013 - 22:24

Ton En Adrie:

Het heeft wat moeite en tijd gekost maar toch het is jullie weer gelukt. Op naar het volgende avontuur veel plezier en Groeten van Ton en Adrie

• 10 Mei 2013 - 15:30

Silvain:

De behandeling van niet-Amerikanen door functionarissen in de VS, is vaak een bijzondere ervaring. 100% Controle? Als dat dezelfde controle is als op Schiphol, heb je inderdaad iets om later nog eens te vertellen. Al met al is jullie verblijf in Mexico korter geweest, dan gepland. Daar had ik het al over. Functionarissen en bureaucratie in de VS. Altijd verrassend.
    Silvain

• 10 Mei 2013 - 19:03

Sylvia:

Weer genoten van jullie verslag en foto's.
    Het was weer een hele reis, maar jullie kunnen nu rustig de NP in de USA bezoeken.

Lieve groetjes,
    Sylvia.

• 12 Mei 2013 - 14:37

Jos En Elly:

Hey Ton en Anneke,

We hebben zoals gewoonlijk weer genoten van het verslag en de foto's. De rough roads in Big Bend hebben we ook gedaan en vonden het ook fantastisch. Wat een gedoe om je camper terug in de USA te krijgen maar het is jullie dan toch weer maar gelukt. Zoals jullie weten gaan wij verschepen naar Canada maar ik vraag mij nu af, gaan we dan niet hetzelfde probleem hebben omdat er een verdrag is tussen Canada/USA en Mexico. Weet jij daar iets meer over Ton??

Groetjes en nog heel veel reisplezier

Dikke kus xx

Jos en Elly

• 12 Mei 2013 - 17:17

Teun En Jennie:

Hoy Ton en Anneke,
    Ook dit was weer een mooi verslag. Zo zie je maar dat je door omstandigheden een heel stuk van de wereld ziet, maar alles is weer gelukt en zijn jullie weer op de vakantie weg. Nog heel veel reisplezier toegewenst en lieve groetjes.

Teun en Jennie.

• 13 Mei 2013 - 17:26

Jan En Marjan:

Deze etappe hebben jullie weer gehad. Het vakantiegevoel is weer terug, hou dit weer lekker vast. Geniet ervan en laat ons weer meegenieten via deze verslagen en de foto's.

groetjes uit Breezand, Jan en Marjan

• 16 Mei 2013 - 15:26

Adrie Christa:

Hey Ton en Anneke

wat een regen was dat ,maar wel hele mooie foto s en hou het vakantie gevoel heel lang vast,dan kunnen wij nog lang genieten van jullie reisverslagen.

gr Adrie en Christa

• 23 Mei 2013 - 10:28

Rudi & Berlinda:

Dobre dan, Ton en Anneke!
    Vanuit het regenachtige Kroatië wensen we jullie een mooie reis door de natuurparken van de States.
    Via deze weg willen we jullie ook bedanken voor de reactie op onze vraag op het overlanders reisforum i.v.m. een camperverzekering in Zuid-Amerika. We genieten enorm van jullie mooie blog! De coördinaten slaan we ook op indien we ooit ook eens in de USA gaan reizen ...
    Groetjes, Rudi & Berlinda.

• 28 Mei 2013 - 15:14

Arie Klok, Monnickendam:

Hola luitjes,
    Wat leuk om jullie 1e verslag te lezen van de reishervatting in de USA, met de nodige "vreemdelingen discriminatie door die Yanky's, wat jullie overigens weer toppie gepareerd hebben door je reis naar Guantemala, staat dat land ook al in je logboek.... Zet hem door de komende maanden.
    Gezonde reis gewenst met veel kijkplezier.
    Arie

• 29 Mei 2013 - 19:12

Natasja:

Leuk hoor om jullie verslagen hier uitgebreid te lezen!!
    Dat is nog eens een beste regenbui,en wij hier maar klagen over "onze regenbuitjes"....;-((
    Geniet lekker en veel plezier!!

Mis jullie wel hoor!!

Dikke kus
    Xxxx
    Natas

• 30 Mei 2013 - 20:59

Gerrit En RIA:

Wij hebben jullie ontmoet bij Needles vieuw point, we hebben jullie niet meer gezien. Wij staan nu op het punt om de Bryce Canyon in te gaan. Goede reis verder. Groeten van Gerrit en Ria