Prince Rupert naar Vancouver - Reisverslag uit Victoria, Canada van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Prince Rupert naar Vancouver - Reisverslag uit Victoria, Canada van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Prince Rupert naar Vancouver

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

25 September 2012 | Canada, Victoria

Maandag 3 september 2012 rijden wij weer door Canada en zijn op weg naar Vancouver. De Yellowhead Highway is een tweebaans weg en goed bereidbaar. In het dorpje Hazelton bezoeken wij het oude dorp met leuke straatjes en een nagebouwd indianendorp. In het plaatsje Smithers slaan we boodschappen in en doen de was in een laudry. Wij overnachten aan de Burkley river (N54.46.21/W127.07.18, H=491m).

De volgende dag zijn we weer voor negenen op pad. De zon schijnt, al hebben we toch wat last van mistflarden. Bij Fraser Lake willen wij een omweg langs diverse meren maken. Het blijkt dat wij een ferry moeten nemen en daarna over niet bewegwijzerde gravel roads moeten rijden. Wij besluiten om terug te rijden en de Yellowhead Highway te vervolgen. Onderweg zien wij langs de rand van het bos een bruine beer met 2 jongen lopen. Ook steekt er zo maar een beer over en langs de kant zijn veel herten. Voorbij de stad Prince George in Red Rock overnachten wij. (N53.40.39/W122.42.31, H=609m)

Woensdag 5 september vervolgen wij onze rit naar Vancouver met een heerlijk zonnetje. Wij rijden door een agrarisch gebied. In het stadje Fraser River maken wij gebruik van het internet bij de Visitors Center. Daarna rijden wij verder langs de rivier Fraser. Vlakbij Clinton vinden wij op een heuvel een overnachtingsplekje. (N50.18.12/W122.44.29,H=216m)

Vandaag maken wij een mooie tocht door een kloof naar het plaatsje Lillooet. Als wij verder rijden, moeten wij bochtige en heuvelachtige wegen nemen. Af en toe zitten wij op 1200 meter hoogte. De uitzichten zijn prachtig en wij maken veel tussenstops. In Pemberton belanden wij bij een lokaal vliegveldje om te overnachten. Hier ontmoeten wij Gretchen en Rob. Rob werkt op het vliegveld. Wij komen in gesprek en we worden uitgenodigd om koffie bij hun thuis te drinken. Uiteindelijk bezorgen zij ons een prachtige avond met een wandeling rondom het meer, een rondtocht door Pemberton (mooi stadje) en een uitstekende maaltijd met een goed glas wijn. Laat in de avond brengt Rob ons weer terug naar de camper.
Rob and Gretchen; thank you for the invitation and de wonderful evening we have had with you!
Wij overnachten bij het vliegveld. (N50.18.12/W122.44.29, H=216m)

Vrijdag 7 september staan wij wat later op. Als wij Pemberton maar net verlaten hebben, komen wij bij de Cairns Falls (waterval) aan. Het is een stevige wandeling langs de rivier om bij de waterval te komen. Het zonnetje schijnt volop. Daarna rijden wij naar Whistler, het Olympische skidorp in 2010. Het is hier erg commercieel en na een uitgebreide rondtour door en om het dorp te hebben gemaakt, besluiten wij om verder te rijden. Wij willen langs Highway 99 op een leuk plekje staan, maar kunnen niets vinden. Uiteindelijk komen wij bij toeval en dankzij de elektronische kaart op de computer op Squamish Spit aan. Het is een smalle landtong. Er zijn veel kite surfers in actie. Wij mogen hier overnachten. (N49.41,27/W123.10.46, H=14m). ’s Avonds maken wij nog een wandeling naar het bos aan het begin van de landtong en later kijken wij bij de kite surfers die nog in actie zijn. Het schijnt hier een van de betere plekken te zijn om te surfen omdat in de middag altijd een stevige wind tussen de bergen komt opzetten. De sfeer is gezellig en wij besluiten om morgen hier te blijven.

Zaterdag zitten wij heerlijk buiten en genieten van de capriolen die de kite surfers maken. Voor de rest heerlijk rustig aan gedaan.

Zondag 9 september is het weer veranderd. Het waait en het is flink bewolkt. Wij zijn al vroeg op pad en via Highway 99 rijden wij naar Vancouver. Wij rijden langs de baai en als wij Vancouver naderen zien wij de hangbrug die Vancouver City met Vancouver Noord verbindt. Ton vindt het erg op Sydney /Australië lijken. In West Vancouver bezoeken wij nog een Salmon Festival die net aanvangt. Wij rijden verder en vinden een bedrijf (MR LUBE) waar we de olie van de truck vervangen en alles laten doorsmeren. Wij hebben net de 20.000 km sinds ons vertrek bereikt!
Wij rijden terug naar de deelgemeente Ambleside en parkeren de camper in het park achter het festival terrein. Het weekend staat hier in het teken van de terugkeer van de Coho zalm vanuit zee en dit wordt gevierd met natuurvoorlichting, sportiviteiten, eten en drinken. (Coho Salmon Festival). Wij lopen over het feestterrein, luisteren naar de muziek en eten een goede hotdog. Het begint jammer genoeg flink te regenen en wij zoeken de camper op. Wij overnachten in het park. (N49.19.26/W123.08.53, H=10m)

Maandag zijn wij vroeg op pad. Wij parkeren de camper op een parkeerplaats vlakbij het politiebureau en nemen de bus naar Vancouver. Deze zet ons af in het centrum. Wij bellen onze beide ouders met een speciale telefoonkaart via een publieke telefoon en vervolgen onze wandeling door Vancouver. Het weer is opgeknapt en de zon schijnt volop. Wij bezoeken Gastown, waar eigenlijk Vancouver is ontstaan en lopen dan naar Chinatown. Veel leuke en kleurrijke winkels met exotische producten zijn daar te bezien. Ook eten wij in een chinees eettentje. Vervolgens laten wij ons per bus naar Grandville Island brengen en bezoeken de Public Market. De markt is erg toeristisch maar het geheel is gezellig. Daarna nemen wij de bus naar Stanley Park en maken een heerlijke wandeling langs de havenzijde. Het is al over vijven als wij in Ambleville uit de bus stappen en onze camper in goede staat terugzien. Wij overnachten weer, zonder problemen, in het park van Ambleville.

Vancouver heeft een goede indruk bij ons achtergelaten. Het is er niet overmatig druk en alles gaat in een ontspannen sfeer. De stad is een mengeling van oude engelse bouwstijlen gemengd met moderne gebouwen. Stanley Park is een oase van rust en natuur.

Morgen nemen wij de ferry naar Vancouver Island en gaan dit eiland (de grootte van Nederland) verkennen.
Veel leesplezier en de groeten van ons vanuit Canada!

• 25 September 2012 - 09:10

Diana:

Lieve allebei,

Jullie lijken wel eilandhoppers, maar zo zie je ook wat. En jullie willen echt het land/stad zien zoals hij was en niet het touristische deel van het land/stad.
    Heel veel plezier, dan genieten wij vanuit hier mee.

Dikke kus van de Sennclan

• 25 September 2012 - 12:23

Hans & Anja:

Hai Ton en Anneke,

Telkens blij met jullie update die via de mail binnen komt. Helpt ons nog even te dromen, over een half jaartje komen we achter jullie aan. Geniet er van en rij voorzichtig!
    groet Hans & Anja.

• 25 September 2012 - 13:32

Sylvia:

Lieve Anneke en Ton,

Zoals elke keer heb ik weer genoten van jullie verslag en foto's en kijk weer uit naar het volgende.
    Liefs van mij,
    Sylvia.

• 25 September 2012 - 14:35

Teun En Jennie:

Wij zijn terug van vakantie, maar als we dit lezen waan je toch nog op vakantie.
    Zoals iedere keer genieten we weer van het verslag, genieten jullie ook maar nu het nog kan.
    Liefs en groetjes.

• 28 September 2012 - 18:15

Slvain:

Hai Ton en Anneke,
    Hartstikke leuk om het vervolg van jullie reis door Canada te lezen. Harry en ik zijn momenteel in Zuid Afrika. Na een week door de wildernis te hebben gereden, zitten we nu in een tamelijk luxueus resort. Internet is hier de gewoonste zaak van de wereld, terwijl dat de vorige dagen een onbekend fenomeen was. We trekken langzaam van Johannesburg naar het zuiden en eindigen over twee weken in Kaapstad. Daar blijven we nog een dag of vijf. Dan is de vakantie over en vliegen we terug.

• 28 September 2012 - 20:06

ADRIE EN CHRISTA:

Hoi Ton en Anneke,

Wij zijn net klaar met pakken om morgen naar Kreta te vertrekken,maar als ik dit lees gaan wij de verkeerde kant op.Wat is het daar mooi! Veel plezier samen en tot de volgende reisverslag.

GR Adrie Christa

• 30 September 2012 - 08:55

Alice:

Hi Anneke en Ton,
    leuk om jullie verhalen te lezen.
    Wat was het gezellig toen jullie in Mendenhall langs kwamen.De bomen zijn hier al kaal, op de bergen ligt sneeuw en 's avonds gaat de houtkachel aan.Fijne reis en groeten van Gerard en Alice.

• 01 Oktober 2012 - 18:04

Anton & Ria:

Hi Ton & Anneke,

Wij lezen jullie verslagen met veel interesse. En zijn jullie dankbaar voor de coordinaten. Dat maakt het later voor ons wat gemakkelijker. We hadden gedacht deze winter ook in Noord Amerika door te brengen maar zijn van gedachte veranderd. Tegen onze verwachtingen in zijn we er in geslaagd om een camperruil van 2 1/2 in Australië te doen. Dus zijn we van october tot januari in Australië. Amerika zal nog even op ons moeten wachten.

Groeten en veel reisplezier!!

Anton en Ria

• 07 Oktober 2012 - 19:09

ADRIE EN CHRISTA:

hoi anneke en ton,

Wij maar wachten tot we mail van jullie kregen, heel stom maar ik was vergeten dat je je opnieuw moet aanmelden om jullie reis opnieuw te mogen meebeleven, ik heb jullie verslagen nog niet gelezen maar heb deze week nog fff vrij en lees dit op mijn gemak, Met ons is alles goed en hebben een heerlijke onspannen week op kreta gehad, volop genoten en prachtig weer gehad wel tussen 25 en 30 graden.
    Geniet maar lekker jullie 2 ik hoop dat alles bij jullie goed gaat veel liefs van ons xxxxxx

Adrie en christa

• 13 Oktober 2012 - 12:59

Bob En Anja:

Ik liep nog achter met het lezen van jullie verhalen. Mooie avonturen. Fijn dat jullie zo genieten!!!!
    liefs, ook van Bob, Anja