Valdez en via de Top of the World naar Dawson City - Reisverslag uit Valdez, Verenigde Staten van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Valdez en via de Top of the World naar Dawson City - Reisverslag uit Valdez, Verenigde Staten van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Valdez en via de Top of the World naar Dawson City

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

21 Augustus 2012 | Verenigde Staten, Valdez

Donderdag 2 augustus 2012 regent het hard als wij de Crow Creek Mine in Girdwood verlaten. In Anchorage doen wij nog wat boodschappen en al gauw rijden wij via de nieuwe en later de oude Glenn Highway naar Palmer. Hier heeft men in de jaren 30 van de vorige eeuw getracht een landbouwgebied op te zetten dat maar deels is gelukt. Wij bezoeken de groentetuin bij het Visitors Center die aan deze tijd herinnert.
Wij rijden verder over de oude Glenn Highway en hebben een goed zicht op de Matanuska Gletsjer. Even verderop is een parkeerplaats met mooi uitzicht waar we overnachten (N61.51.00/W147.23.04, H=1002m). De zon breekt door!

De volgende dag rijden wij naar Glennallen, aan de kruising van de Highway 4 naar Valdez. Wij stoppen bij de Worthington gletsjer die vlak aan de weg ligt en maken een wandeling tot aan de voet van de gletsjer. De zon schijnt volop.
In Valdez boeken wij een boottocht door de Prince William Sound voor de volgende dag. Wij parkeren op het parkeerterrein van de ferry met uitzicht over het water. (N61.07.29/W146.21.43, H=18m)

Zaterdagmorgen doen wij het rustig aan, want onze boot vertrekt pas om 13.00 uur. Wij rijden met de camper naar de haven en schepen in op de “Lu-lu-Belle”, een mooi en statig jachtje. Het is bewolkt weer, maar de bergtoppen zijn goed zichtbaar. Onderweg zien we zeeotters (koddige dieren), dolfijnen, puffins (een soort papagaaivogel) en na lang zoeken een walvis. De kapitein vertelt aan een stuk door wat hier te zien en te beleven is. Hij stuurt het kleine scheepje tussen de ijsschotsen door in de richting van de Columbia gletsjer. Jammer genoeg kunnen wij niet meer dichterbij komen want vannacht is er veel ijs van de gletsjer afgebrokkeld. Pas tegen tienen (’s avonds) zijn we weer terug en rijden de camper naar het plekje bij de ferry. Een mooie dag!

Zondag 5 augustus slapen wij uit. Als wij ’s middags een loopje willen maken, worden wij geattendeerd op een parade in het stadje. Het is “Gold Rush Day” en na de parade is een BBQ waar wij ook voor worden uitgenodigd. Ook is er een wedstrijd voor de jeugd in de vijver met van karton gebouwde boten waarin zij de overkant moeten halen. De jeugd is hier niet bang om een nat pak te halen. Tijden de BBQ (zalm en worstjes met garnering) treedt “Elvis” op. Daarna maken wij nog een loopje langs de haven en bekijken de visvangst van de sportvissers.

Maandagmorgen bezoeken wij het kleine maar interessante museum van Valdez. Hier wordt de goldrush uitgebeeld, maar ook de aardbeving in 1964 toegelicht met foto’s en film materiaal. De volgende afdeling laat de ramp met de tanker Exxon Valdez en zijn gevolgen zien en verderop de aanleg van de Alaska oliepijpleiding die in Valdez eindigt en waar nu een olie terminal is.
Wij rijden ’s middags naar het oude stadje Valdez dat door de aardbeving deels verwoest is. Veel is er niet te zien. Wij rijden verder naar de andere zijde van de baai. In een van de beekjes, vol met zalm, staat een beer zijn maaltijd bij elkaar te vissen. Grote zalmen hapt hij uit het water. Verderop is een viskwekerij en daar zijn een paar vette zeehonden op gemakkelijke wijze hun viskostje bij elkaar aan het vergaren. Wij maken vele foto’s.
Tegen de avond verlaten wij Valdez en overnachten bij Robe Lake, waar net een watervliegtuigje landt en bij onze camper afmeert. (N61.05.03/W146.10.27, H=10m)

Dinsdag 7 augustus rijden wij weer over de Highway 2 in de richting van Glennallen. Halverwege slaan wij af en nemen wij de Edgarton Highway. Wij willen het stadje Kennicott met zijn verlaten kopermijn bezoeken dat zich in het Wrangell- St Elias National Park bevindt. Onderweg zien wij een boerderij waar (Tibetaanse) yaks worden gehouden. Die worden hier gefokt omdat zij het goed doen in dit klimaat. In het dorpje Chitina zien wij een moose (eland) in het water naar voedsel zoeken. Vanaf Chitina heet de weg “McCarthy Road” en is een gravel road. Dit was de oude spoorbaan vanaf de kopermijn in Kennicott. Over de bielzen is gravel gegooid en nu rijden er auto’s over. Bij de eerste brug zien wij de beroemde viswielen die zalmen uit het stromende rivierwater opvangen.
Erg spectaculair is de rit over de hoge oude spoorwegbrug over de Kuskulana River. Gelukkig heeft men wel vangrails aan beide zijden van de brug geplaatst! Wij rijden tot aan de voetbrug van het dorpje McCarthy en vinden een overnachtingsplekje bij het Visitors Center (N61.26.16/W142.57.48, H=420m). Morgen gaan wij uitzoeken hoe wij na de voetgangersbrug vervoer naar het mijnstadje kunnen regelen.

Het vervoer, blijkt de volgende dag, is eenvoudig te regelen. Elk half uur gaat er, tegen betaling, een shuttle busje naar McCarthy en Kennicott. In Kennicott is er een Visitors Center en worden wij in de voormalige winkel leuk ontvangen. Wij krijgen een film te zien over het leven op en in de kopermijn. Daarna maken wij een wandeling naar de top van de Mill en maken mooie foto’s van deze oude koperverwerkingsfabriek. Vervolgens maken wij een lange trail naar de Root Glacier. Nooit geweten dat zoveel stenen en gruis bovenop een gletsjer konden komen. Op de terugweg bezoeken wij nog de werkplaatsen van de kopermijn. Het is gaan regenen en ons besluit om terug te lopen naar de voetgangersbrug (ruim een uur) laten wij varen. Wij wachten op de shuttle en eten een heerlijk pizza die in een oude autobus wordt vervaardigd.
Bij de voetgangersbrug staat onze camper en omdat het regent besluiten wij een deel van de gravel road terug te rijden. Uiteindelijk komen wij toch bij het dorpje Chitina uit en vinden een plekje aan de Copper River (N61.29.19/W144.27.42, H=176m). Het zonnetje komt door en de camper kan met al zijn modder mooi opdrogen.

Donderdag 9 augustus zijn we al vroeg op pad en rijden naar Copper Center. Er is niet veel te zien, al zeggen reisboeken van wel! Wij rijden door naar het andere Visitor Center van het Wrangell Park. Vandaag is een vogeldag en wij zien daar in levende lijve diverse uilen.
Wij rijden verder naar Tok. De zon breekt door en het wordt warm. In Tok toppen wij alle dieselolietanks op. Ondanks dat hier de brandstofprijs hoger is dan in de rest van Alaska is het stukken goedkoper dan in Canada. Omdat wij een flinke hoeveelheid diesel hebben geladen mogen wij gratis de camper met een HD spuit afspuiten. De gele en groene kleur van de camper komen weer te voorschijn. Ondertussen heeft Anneke een laundry ontdekt en doet zij daar de was. Al ver na zes uur ‘s avonds verlaten wij Tok en rijden in de richting van Chicken (geen grap). Vlak voor de afslag naar Chicken vinden wij een plekje aan de Tanana River waar wij overnachten (N63.19.02/W142.39.37, H=498m).
Wij hebben vandaag de 15.000 km bereikt sinds ons begin van deze reis!

Bij mooi weer verlaten wij ons plekje aan de Tanana River en nemen de afslag naar Chicken. Wij rijden al snel op hoogte, want dit deel naar Canada wordt de “Top of the World Highway” genoemd. De uitzichten zijn schitterend. Wij stoppen in Chicken en kijken wat rond in het gehucht. De grensovergang naar Canada is probleemloos en over de bergkammen rijden wij verder. Plotseling schiet er een beer de weg over. Te laat om een foto er van te maken. Vlak voor Dawson City dalen wij snel en moeten stoppen bij de Yukon River. Een ferry brengt ons naar de overkant en wij zijn in Dawson City.
Hier bezoeken wij het Visitors Center en krijgen veel informatie van de omgeving mee. Aan de overkant zit het Informatie Center van de Dempster Highway. Deze weg is de enige bereidbare mogelijkheid om in Canada de Artic Circle te overschrijden. Wij willen deze gravel road ook berijden en krijgen informatie en kaarten over de toestand van de weg.
Wij parkeren de camper net buiten Dawson City vlakbij het sportterrein. (64.03.00/W139.25.25, H=312m)

Zaterdag verkennen wij Dawson City, dat groot (en bekend) is geworden tijdens de Gold Rush in 1896. De huisjes zien er nog net zo uit en de straten zijn niet geplaveid. Het trottoir is van planken gemaakt.
’s Middags rijden wij naar het hoogste punt boven het stadje en hebben een mooi uitzicht op de rivier de Yukon en de Klondike.
’s Avonds gaan wij naar een casino waar nu, net als vroeger, gegokt wordt met tussendoor optredens van Can Can danseressen. Het casino heet “Diamond Tooth Gertie”naar de eerste eigenaresse van dit casino. Het wordt een prachtige avond en wij genieten van het biertje maar vooral van de voorstelling. Vandaag is weer zo’n fantastische dag geweest.

Zondag 12 augustus doen wij ’s morgens wat onderhoud aan de camper en rijden ’s middags naar de Bonanza Creek. Hier werd het goud gevonden. Wij bekijken Dredge 4 (soort baggerschip) die hier is achtergelaten toen de goudprijzen niet meer zo hoog waren. Onder leiding van een gids krijgen wij een uitgebreide rondleiding op dit gerenoveerde schip dat naar goud baggerde.. Daarna bezoeken wij de plek waar het eerste goud werd gevonden en proberen wij ons geluk bij “Claim 6”. Natuurlijk niets gevonden.
Wij overnachten weer op ons oude plekje net buiten de stad.

In dit reisverslag hebben wij leuke een mooie plaatsjes en gebieden bezocht. In Valdez zijn wij langer gebleven dan wij gepland hadden. Gewoon omdat het zo gezellig was. De tocht naar de vervallen kopermijnen in Kennicott is de moeite waard geweest en natuurlijk was Dawson City een prachtige plaats om door te brengen.

Morgen gaan wij de Dempster Highway berijden. Een weg met een bepaalde reputatie en wij willen deze weg tot aan het eindpunt, het stadje Inuvik, berijden.

• 22 Augustus 2012 - 15:23

Jan En Marjan:

het was weer geweldig om over jullie belevenissen te lezen en wat een prachtige foto's

groetjes uit Breezand

• 26 Augustus 2012 - 15:53

Silvain:

Hai Ton en Anneke,
    Weer een mooie serie foto's bij jullie avonturen. Je moet niet te dicht bij grizzly beren komen. Vandaag hoorde ik op het nieuws dat een man in Alaska foto's maakte van een grizzly. De beer pikte het niet en heeft de man opgegeten. Het schijnt weinig voor te komen, maar jullie zijn wèl in dat land.

• 29 Augustus 2012 - 11:43

Christopher Bull:

Hai Ton en Anneke,
    Hello is about as good as I can get. I saw your vehicle at Mendenhall Glacier, very nice although it looks as though it could be a bit cramped. I have a 1974 Pinzgauer which I plan to construct a similar camper for.
    I am working in Juneau for the season, soon to be going back to Arizona. Your tavels have taken you to some very interesting places.
    I lived and worked in Esfahan, Iran 1977-78, I see you have visited that city. Was it easy to get around Iran without too much trouble? I was there when Rezā Shāh Pahlavī was in charge. Well he was on his way out and so were all the contract workers.
    Well, wish you safe travels and adventures. I will see if I can navigate about your site.
    take care, CB