Van Yuma naar Port Isabel/Texas - Reisverslag uit Port Isabel, Verenigde Staten van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Van Yuma naar Port Isabel/Texas - Reisverslag uit Port Isabel, Verenigde Staten van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Van Yuma naar Port Isabel/Texas

Door: Ton & Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

03 Januari 2013 | Verenigde Staten, Port Isabel

Dinsdag 27 november 2012 verlaten wij Yuma en rijden via de I-8 naar Gila Bend. Hier slaan wij af en nemen de weg naar het Organ Pipe Cactus National Park. Vlak voor het park ontdekken wij een vrije camping en parkeren hier onze camper. Wij worden gelijk uitgenodigd voor het drinken van een biertje bij een stel Amerikanen die hier aan het overwinteren zijn. (N32.14.24/W112.45.10, H= 539m)

De volgende morgen rijden wij naar het Organ Pipe Cactus NP en rijden met de camper de Ajo Mountain Drive die door het park loopt. Onderweg zien wij meters hoge cactussen en natuurlijk de cactussen die de vorm van orgelpijpen hebben. Wij maken een mooie mooie wandeling door een canyon. Het weer is prachtig. Ruim 20 graden.
’s Middags rijden wij weer terug naar de camping. Hier worden wij weer welkom geheten door de overwinteraars en mogen bij hun een hapje mee eten.

Donderdagmorgen nemen wij afscheid van de campinggasten en rijden door een indianen reservaat naar Tucson. Hier is een nagebouwd westernstadje (voor filmopnames), maar die is alleen in het weekend te bezichtigen. Wij rijden verder naar het Desert museum. Dit is het bezoek waard. Wij lopen hier door een aangelegd woestijngebied met al zijn flora en fauna. Er is een prachtige roofvogelshow, waar men in de vrije natuur laat zien hoe haviken als een groep een prooi vangen. Ook zien wij bobcats en ocelot, dieren die in de woestijn leven maar voor ons altijd onzichtbaar zijn. In een picnic area, vlakbij het museum overnachten wij. (N32.13.46/W11.08.42, H=814m)

De volgende morgen bezoeken wij het historische centrum van Tucson. Hier is nog een deel van het Spaanse fort (Presidio) terug te vinden en ook enkele uit klei opgetrokken kleurige huisjes uit de Spaanse periode. Daarna rijden wij naar Mission San Xavier de Bac, een kerkje uit de Spaanse periode dat even buiten Tucson ligt. Van hier uit rijden wij naar het dorpje Tumacacori, vlakbij de Mexicaanse grens. In het weekend is hier een folkloristisch festival en wij willen dat meemaken.
Wij vinden een plekje bij het festival terrein. In de locale pub nemen wij een biertje en ontmoeten daar 2 Navajo dames. Anneke krijgt bij het weggaan een indiaans souvenir mee.(N31.34.05/W11.0305, H=989m)

Zaterdag/zondag 1/2 december bezoeken wij het festival. Overal staan kraampjes met hapjes en drankjes maar ook kraampjes met informatie over milieu, culturele groepen en Anneke leert hoe je de traditionele kleistenen moet fabriceren. Ondertussen zijn er optredens van Indiaanse dansgroepen en Mexicaanse muziek. Tegen de avond verlaten wij pas het festival.
Zondagmorgen wonen wij een bijzondere mis bij. In processie gaan wij naar de vervallen maar historische kerk. De processie wordt voorafgegaan door Indiaanse dansers en begeleidt door Mexicaanse muziek. Helaas mochten hiervan geen foto’s worden gemaakt. De mis is vermengd met locale gebruiken. Zo wordt er begonnen met het aanroepen van de vier windstreken door een van de Indiaanse stamhoofden. Het is voor ons een ontroerende ervaring.
’s Middags is er weer optredens met Mexicaanse muziek en dans. Het hele weekend hebben wij genoten van dans, muziek en lekkere hapjes!

Maandag rijden wij weer in de richting van Tucson. Omdat de smeeroliedruk ruim een halve bar lager is dan wij gewend zijn, stoppen wij bij een garage. Hier laten wij, op een andere wijze, de smeeroliedruk meten. Die komt overeen met de meter op het dashboard. Wij besluiten het smeeroliefilter te vervangen en de olie te verversen. Daarna weer een meting maar er is geen verbetering. Wij informeren Simon de Wit uit Anna Paulowna en vragen hem advies. Wij overnachten naast de garage. (geen GPS).

De volgende dag hebben wij al bericht uit Anna Paulowna. Het aandrijfwiel van de smeeroliepomp kan bij dit type motor wel een los gaan zitten en slippen. De garagewaar we zijn beschikt niet over de juiste gereedschappen en wij besluiten naar Tucson te rijden. Onderweg bezoeken we wel nog de laatste overgebleven Titan raket site (overblijfsel uit de Koude Oorlog) en krijgen een goede rondleiding. Wij rijden daarna naar Tucson en vinden een garage die de reparatie aandurft. Wij overnachten aan de straatzijde van de garage vlakbij een klein Mexicaans restaurant waar we ’s avonds eten. (geen GPS)

5 – 16 december in Tucson
De volgende dag wordt alles gedemonteerd tot en met het distributiedeksel. Hier zit het bewuste tandwiel achter. Als alles gedemonteerd is, blijkt de moer die het aandrijftandwiel op de conische as klemt, zonder moeite los is te draaien. Voor zekerheid demonteren wij de carterpan en controleren de zuigleiding. Die is in orde en wij gaan deels monteren en de motor met olie vullen. Wij willen, met gedemonteerd distributiedeksel, kijken of de smeeroliedruk nu goed is. Ondanks onze navraag of alles goed gemonteerd is, gebeurt het toch! Het krukaswiel zit niet vast en draait eraf tijdens het starten. Resultaat; 2 kromme stoterstangen en 2 tuimelaars die licht verbogen zijn. De garage trekt zich terug en wij staan er letterlijk alleen voor. Gelukkig hebben wij fantastische ondersteuning van Simon de Wit Bedrijfswagens in Anna Paulowna. Simon stuurt documentatie op, beschrijft hoe wij alles weer op “tijd” kunnen zetten en is zelfs ’s avonds laat telefonisch beschikbaar.
Ook ontmoeten wij een echtpaar (Bill & Brooke) die ons ’s avonds uitnodigt voor een warme douche, een koud biertje en een lekkere hap.
Wij gaan in het weekend door en hebben na enige dagen de stoterstangen gericht, de tuimelaars gangbaar gemaakt en vangen aan met monteren. Dan is het wachten op de pakkingen die vanuit Nederland worden opgestuurd. Op vrijdagmiddag komt het pakket per UPS aan en wij monteren de distributiedeksel, waterpomp, ventilator en generator. Zaterdagavond zijn wij zo goed als gereed. Wij douchen bij Bill en Brooke en genieten van onze maaltijd. Thanks Bill and Brooke for your hospitability and the hopeful words!
Zondagmorgen controleren wij alles, starten en constateren dat de motor prima loopt en de smeeroliedruk in orde is.
Wij verlaten Tucson en rijden naar een plekje in de woestijn net buiten Tucson.
(N32.09.30/W11.07.00, H=738m)

De volgende dagen genieten wij van onze rust na de enerverende dagen. Het weer is matig met een temperatuur die varieert van 14 – 20 graden Celsius. Wij doen wat kleine klusjes.

Donderdag 21 december verlaten wij ons plekje en rijden wij richting Phoenix. Hier laten wij onze klepspeling in een truck garage nog controleren en bijstellen. De zetbaas vindt het leuk, omdat wij meehelpen. Als wij naar de rekening vragen, hoeven wij niet te betalen. Hij brengt ons naar het vliegveldje van Eloy waar we kunnen overnachten. Met zijn drieën eten wij in de Sky Divers Inn. (N32.48.24/W11.35.07, H=460m)

De volgende dag rijden wij eerst naar Casa Grande, een National Monument. Dit is een aarden gebouw (adobe) uit de 14e eeuw en bestaat uit meerde verdiepingen. Daarna berijden wij een deel van de Apache Trail.
Wij overnachten op een camping aan het Roosevelt Lake. (N33.40.17/W11.07.49, H=637m)

Zaterdag 22 december bezoeken wij het Tonto National Monument. Via een steile klim komen wij bij, onder een overhangende berg, gebouwde woningen. Deze indianenstam heeft hier tot de 14e eeuw gewoond. Daarna zijn deze woningen (net als Casa Grande) om onbekende redenen verlaten. Wij pikken weer de Apache trail op. Deze gaat nu via een rough road door de bergen. Wij genieten weer van de prachtige uitzichten en de mooie woeste rotsformaties en de bijbehorende canyons. Deze trail eindigt in het toeristische gehucht Tortilla Flat waar ook nog een Wild West show met veel schieten wordt opgevoerd. Daarna rijden wij naar Phoenix. Hier moet een nagebouwd cowboystadje “Rawhide” in het noorden van de stad zijn. Echter het pretpark is al jaren geleden verplaatst en is nu aan de zuidkant van de stad opgebouwd. Het is al laat en wij overnachten in de woestijn. (N33.41.41/W111.55.55, H=537m)

Zondagmorgen vinden wij het cowboystadje “Rawhide” en bezoeken dit pretpark inclusief een “vuurgevecht”. Maar na 2 uur hebben wij het gezien en rijden weer richting Tucson. Deze stad gaan we voorbij en overnachten in Benson. (N33.16.13/W111.59.05, H=349m)

De volgende dag zijn wij pas om 09.00 uur wakker. De passerende en toeterende treinen hebben ons vannacht uit de slaap gehaald. Wij rijden verder naar Wilcox. Hier hopen wij de kerstdagen door te brengen. ’s Avonds bezoeken wij de kerstmis, die nog zeer conservatief wordt opgedragen. Wij overnachten achter de kerk. (N32.15.12/W109.50.07, H=1268m)

Op Kerstmorgen bellen wij naar onze ouders om ze een goede kerstdagen te wensen. Wij vieren de kerst met en snee Panetone, italiaans krentenbrood gekocht bij de Walmart. Omdat het dorpje Wilcox geen sfeer uitstraalt, rijden wij verder over de I-10. Wij willen in naar de Gila Cliff Dwellings. Maar de rit er na toe is steil en al spoedig zitten wij op 2400 meter midden in de sneeuw. Toch nog een witte Kerst, maar wij besluiten om niet naar de top te gaan. Wij dalen weer af, komen langs de Santa Rita Open Pit Mine (de grootste open kopermijn in de USA) en overnachten in het dorpje San Lorenzo. (N32.48.24/W107.55.57, H=1763m)

Tweede kerstdag begint koud. Het heeft vannacht 4,5 graden gevroren. Gelukkig start de motor zonder gloeiplug wel. Wij rijden verder over de I-10 door New Mexico en bereiken Texas. Wij rijden door de beruchte stad El Paso (veel drugsmokkel) en zien de ijzeren hekken met slotgracht dat Mexico van de USA scheidt. De Berlijnse muur is er niets bij!
In Sierra Blanca vinden wij een overnachtingsplekje dat wij delen met een fietser die in zijn tentje overnacht. Gelukkig is de dagtemperatuur weer naar ruim 15 graden gestegen. (N31.10.41/W105.21.24, H=1378m)

Donderdag 27 december vervolgen wij onze weg over de I-10. Bij Kent slaan wij af en rijden door een mooi berggebied. Onderweg bezoeken wij Fort Davis, dat opgericht was om de weg El Paso naar San Antonio te beschermen tegen onder andere de Indianen. In Marathon overnachten wij net buiten het dorp. (N30.12.44/W103.14.07, H=1255m)

Via Highway 90 rijden wij de volgende dag naar Langley. Hier bezoeken wij de legendarische saloon waar Judge Roy Bean op eigen wijze rechtspraak hield. (“U bent veroordeeld tot het geven van een rondje voor alle aanwezigen”). Wij rijden verder langs de Mexicaanse grens en overnachten bij de Walmart. Wij wilden buiten het stadje overnachten, maar de Border Patrol (grenswacht) vond het raadzamer ergens anders te overnachten. (geen GPS)

Zaterdag 29 december rijden wij over Highway 90 en 83 naar San Ygnacio. Onderweg zijn er nog controleposten van de Border Control. In San Ygnacio overnachten wij op het kerkpleintje dat feestelijk is verlicht. Dit is een van de weinige keren dat wij een dorp/stad vinden met een echt dorpsplein. (N27.02.37/W99.26.30, H=92m)

De volgende dag zijn we al vroeg op pad en rijden via de 83 naar Port Isabel. Vlabij de brug die naar South Padre Island gaat, is een pleintje met restaurant. In een zijstraat aan het water vinden wij een mooi plekje om te parkeren en wellicht te overnachten. De overbuurman “Vez” heeft geen bezwaar en is trots dat wij hier willen overnachten. Alle bekenden van hem worden uitgebreid ingelicht waar wij vandaan komen en waar wij geweest zijn. Ook zijn vriend van de politie komt langs en hij heeft geen bezwaar als wij hier blijven.

Oudejaarsdag gaat Anneke naar de kapper en doen wij de was. ‘s Avonds worden wij door “Vez” uitgenodigd om een biertje te nuttigen op zijn veranda. Wij zitten lekker buiten. De temperastuur is nog ruim 20 graden in de avond. Om 12.00 uur bekijken wij het vuurwerk dat op het eiland wordt afgeschoten en wensen elkaar een GELUKKIG EN REISLUSTIG NIEUWJAAR. Het is een fijne oudejaarsavondviering geworden, mede door het gezelschap van onze buurman.

De komende weken zullen wij aan de Golf van Mexico “overwinteren”. Op 22 februari a.s. is ons visum om in de USA te verblijven, afgelopen. Voor die tijd zullen wij het land moeten verlaten. Houston ligt hier in de buurt en heeft een internationaal vliegveld. Van hieruit zullen wij naar Nederland vliegen om daar een korte periode te verblijven
Wij wensen al onze lezers een goed en gezond jaar toe.
Ton & Anneke

• 03 Januari 2013 - 10:26

Diana:

Lieve allebei,

Weer een mooi reis verslag, maar deze keer met flinke pech. Gelukkig hebben jullie het (zelf) op kunnen lossen.
    Wij wensen jullie ook een gelukkig nieuwjaar toe met veel reisplezier.

Groetjes en dikke kus van de Sennclan

• 03 Januari 2013 - 10:44

Teun En Jennie Van 't Hof:

Allereerst een heel gelukkig en een voorspoedig Nieuwjaar toegewenst en hopen maar op minder reparaties en minder problemen. Je ziet het komt allemaal wel goed, maar het is niet fijn om dit mee te moeten maken.
    Verder was het weer een heel mooi verslag en geniet er verder van.
    Liefs en groetjes,
    Jennie en Teun.

• 03 Januari 2013 - 14:08

Bob En Anja:

Wow Ton, wat mag jij blij zijn dat je zoveel van techniek afweet!! Anders zou reizen op deze manier bijna niet mogelijk zijn. Verder hebben jullie weer een heleboel beleefd. Leuk hoor, mooi verhaal en mooie foto's. Groetjes ons.

• 03 Januari 2013 - 15:19

Arie Klok, Monnickendam:

Hola Anneke & Ton, Goede gezondheid met veel reislust gewenst voor beide. Gelukkig dat jullie je mannetje staan met de M.A.N. problemen, en wat leuk toch nog even witte Kerst!
    Hier in Waterland niks van dat al, veel regen en wind dat wel. Van mijn zijde; Greenie staat bij de garage want heeft een nieuwe homokineet nodig en nog wat aan de elektriciteit te verbeteren, bij grote hitte schiet systeem ongewenst in positie "startonderbreker" van het diefstalbeveiligingssysteem Nogal irritant als je ergens tankt of een krantje hebt gehaald en je kan niet meer starten.
    Mijn plan is om nog een keer De pyreneen over te gaan en in Spanje & Portugal de finale testrit te maken voor de shipping richting Buenos Aires!
    Genoten van jullie laatste verslag. Abrazo Grande, Gran Viajajeros de Monde!

• 03 Januari 2013 - 16:32

Sylvia:

Hallo Ton en Anneke,

Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar met veel gezondheid, geluk en reisgenot en minder problemen met de M.A.N.. Gelukkig is Ton heel technisch aangelegd. Verder weer genoten van jullie verslag en foto's. Jullie hebben weer genoeg meegemaakt.
    Lieve groetjes,
    Sylvia.

• 03 Januari 2013 - 17:23

Gree Oudshoorn:

de allerbeste reis-wensen + een zoen van Gree.

• 03 Januari 2013 - 17:38

Francoise Maricle:

Allerbeste wensen voor 2013 en blijf maar heerlijk reizen. We genieten van je verslagen. Maar heel jammer dat we niet wisten dat je in de buurt van Phoenix zat want dan hadden we je kunnen uitnodigen voor een biertje, een heerlijke maaltijd en je had dan ook weer een plaatsje om te overnachten. Jammer dat jullie wat problemen hebben met de M.A.N. maar zoals al eerder geschreven is hebben jullie geluk dat Ton zelf heel veel kan doen.
    Veel groetjes en het allerbeste wensen,
    Francoise en Gary in Sun City, Arizona (een voorstadje van Phoenix).

• 03 Januari 2013 - 18:33

Jan En Marjan:

Ook vanuit Breezand de allerbeste wensen voor 2013, met vele veilige kilometers

groetjes, Jan en Marjan

• 03 Januari 2013 - 20:39

Ton Van Eenennaam:

Hallo Ton en Aneke, een heel gelukkig en gezond nieuwjaar. We genieten elke keer weer van jullie mooie reisverslagen, hoop dat er nog vele mogen volgen.Groeten en liefs Ton en Adrie

• 04 Januari 2013 - 05:58

Fred Keizer:

Hallo lieve Anneke en Ton, reisverslag gelezen. Schitterend geheel allemaal. Het is maar goed dat Ton verstand heeft van motoren en een goede bedrijfsrelatie in Breezand, anders was het een 'ramp.' Ja zus en zwager, ik ben 'vlakbij' jullie. Ik zit voor de 2e week in Medellin in Columbia. Kwam hier de 22e december aan en vertrek 11 januari terug naar NL.. Bezoek meisje en haar familie na 16 jaar. Heb al 8 jaar emailcontact met Dianita. Kijk op fb onder mijn naam. Zie je ook foto's en 2 verslagen. Ik zou het bijn vergeteen, maar jullie ook een heel fijn, gezond, gelukkig, liefdevol en bovenal avontuurlijk reislustig jaar. Hugs and love, Fred xxx

• 05 Januari 2013 - 15:37

Vera En Henk:

Lieve vrienden,
    Wat een belevenissen. Zowel toeristisch als technisch. Gelukkig is alles als een avontuur te kwalificeren.
    Achteraf en op afstand vallen de zorgen mee maar we kunnen begrijpen dat er soms ook wel ruimte voor een zucht is. Hoewel als je het totaal aan ( zware) kilometers vergelijkt met de panne valt het nog weer wat mee.
    Gelukkig hebben jullie ook weer mooie dingen beleefd. Veel plezier in goede gezondheid voor dit jaar en daarna van ons

• 10 Januari 2013 - 21:24

Silvain:

Hai Ton en Anneke,

Wanneer je door het zuiden van de USA rijdt, is het wel duidelijk dat al die staten ooit Spaans of Mexicaans zijn geweest. Ook de VS heeft nogal wat landjepik gepraktiseerd. De grens met Mexico kennen wij. Vele duizenden Mexicanen slagen er toch jaarlijks in, om die grens te passeren. Je ziet daar niet voor niets verkeersborden met overstekende gezinnen, zoals je bij ons "overstekend wild".
    Je moet toch echt behoorlijk technisch onderlegd zijn, om dit soort reparaties te kunnen doen. Met groot respect heb ik het relaas over de perikelen rond de smeeroliepomp gelezen. Nederland heeft een miezerwinter. De komende week zal het kwik rond het vriespunt dalen. In de Golf van Mexico zal het beter toeven zijn.

• 25 Januari 2013 - 00:45

Angel Urrea:

Hello Ton and Anneke,
    We visited Tumacacori, the same time you have you truck parked... We as Spaniards, were very happy to see an European Truck with plates of Netherlands. We left you a post card with some comments and our email to contact us, as we would have loved to share a beer together... Unfortunately we did not have the opportunity to do so... Hope you like it in the Tucson sorroundings...

Angel & Lluisa

Hallo Ton en Anneke,
    We bezochten Tumacacori, dezelfde tijd die u hebt u vrachtwagen geparkeerd ... Wij als Spanjaarden, waren erg blij om een European Truck zien met platen van Nederland. We vertrokken u een kaartje met een aantal opmerkingen en onze e-mail contact met ons op, want we zouden heel graag een biertje met elkaar te delen ... We hadden helaas niet de gelegenheid om dat te doen ... Hoop dat je het leuk vindt in de Tucson sorroundings ...

Angel & Lluisa