Flagstaff naar Yuma - Reisverslag uit Yuma, Verenigde Staten van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Flagstaff naar Yuma - Reisverslag uit Yuma, Verenigde Staten van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Flagstaff naar Yuma

Door: ton & Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

03 December 2012 | Verenigde Staten, Yuma

Donderdag 1 november verlaten wij Flagstaff en nemen de Highway 89A naar Sedona. Hier bezoeken wij een boeddhistische stupa die midden in het berglandschap is gebouwd. Het is een zonnige dag. Na Sedona rijden wij via een bochtige en steile weg naar het leuke plaatsje Jerome. Daarna dalen wij af in de Prescott Valley en overnachten bij een Walmart in Prescott. (N34.33.51/W112.29.10, H=1660m)

Vandaag vervolgen wij onze reis via de 86A via een heuvelachtig gebied. Daarna dalen wij snel en rijden dan door een woestijnachtig gebied met grote cactussen. Wij nemen de I-10. In Quarzsite (waar duizenden campers overwinteren) vullen wij onze dieseltanks met redelijk goedkope diesel. Vlak voor de zuidingang van Joshua Tree NP overnachten wij in de vrije natuur. (N33.40.27/W115.48.15, H=532m)

Zaterdag 3 november rijden wij al vroeg Joshua Tree NP binnen. Het eerste deel van de rit is saai, maar vanaf de weg naar de west ingang wordt het mooi. Grote Joshua bomen langs de beide kanten van de weg, maar ook mooi gevormde rotsen. Wij maken een klimwandeling over de rotsen. Zelfs kleine kinderen met hun ouders doen mee en vinden het prachtig. Daarna rijden wij naar Keys View op 1500 meter en hebben een mooi uitzicht over Salton Sea en Palm Springs. Daarna maken wij een wandeling naar de Barker Dam via een mooie trail. Het weer is prachtig. Zon met een lekker windje. Wij rijden via 29 Palms naar de andere ingang en rijden terug door het park. Op ons plekje van gisteren overnachten wij weer. Een fijne dag!

Wij rijden zondagmorgen om 10 uur richting Salton City om onze Canadese kennissen, Harvey en Harriet, op te zoeken. Wij staan een uur vroeger dan gepland bij hun op de stoep. Californië heeft een uur tijdverschil met Arizona. Harriet is gelukkig thuis en Harvey komt later, omdat hij op zijn motor aan het uitwaaien is. Wij hebben veel te vertellen en de dag vliegt voorbij. ’s Avonds rijden wij naar de Salton Sea om zonsondergang mee te maken. Bruine en witte pelikanen vliegen statig over. Wij overnachten in onze camper naast de woning van Harvey en Harriet. (geen GPS, H= -49m en het is 36 graden Celsius!)

Maandag 5 november neemt Harvey ons mee en wij bezoeken het Anza-Borrega State Park. Het ligt midden in de woestijn, terwijl er omheen groene velden te zien zijn met groente. Wat water niet allemaal kan doen!. In het State Park maken wij een makkelijke wandeling en lopen door nauwe kloven (slot canyons). Harvey belooft ons om de komende week nog een paar mooie slot canyons te laten zien. ’s Avonds eten wij Mexicaans bij Arthuro en Martha de buren van Harvey..

Zoals beloofd neemt Harvey ons weer op sleeptouw. Samen met Andrej (van Polen) bezoeken wij de Calcite Mine. Wij lopen door zeer nauwe kloven, moeten soms flink klimmen en komen uiteindelijk bij de Calcite Mine aan. In deze mijn werd calcite gedolven en dit wordt/werd gebruikt om lenzen voor richttoestellen op vliegtuigen en schepen van te maken. Het is vandaag weer ruim 30 graden. ’s Middags als wij terug zij bij de camper, houden wij siësta. ’s Avonds worden wij weer uitgenodigd voor het eten. Anneke maakt nasi en etend en pratend vliegt de tijd om.

Woensdag 7 november hebben wij voor ons zelf. Wij rijden naar het plaatsje Brawley en doen inkopen bij de Walmart. Ook gaan wij op zoek naar een gloeiplug voor de motor van de camper. Die is defect en die hebben wij nodig bij het starten als het erg koud is. Hier in deze omgeving is het niet nodig. Vandaag is het 36 graden Celsius. De gloeiplug is hier niet te verkrijgen. Wij rijden verder en maken een rondje om de Salton Sea. Dit meer is in 1905 ontstaan toen de Colorado River door de hevige regenval buiten zijn oevers kwam. Het heeft maanden geduurd voordat men deze catastrofe heeft kunnen beteugelen. Onderweg bezoeken wij het Sonny Bono Reserve (ja, vernoemd naar Sonny van “Sonny en Cher”) en treffen mooie watervogels aan. Daarna rijden wij naar Salvation Mountain met een fraai beschilderde berg. Onderweg stoppen wij nog Bombay Beach en nemen een drankje in de Ski Inn. Hier ziet alles, inclusief de bartender, eruit als de jaren 50.
’s Avonds zijn we weer te gast bij Harvey en Harriet.

Donderdagmorgen zijn wij al vroeg op pad en rijden naar de andere zijde van de Salton Sea. Hier gaan wij een grote hike maken met 6 personen waar onder wij, Harriet en Harvey, Andrej en Arthuro. Wij klimmen over hoge rotsen, kruipen door smalle sleten en gaan door smalle kloven. Gelukkig weet Harvey precies waar het moeilijk kan worden. Iedereen helpt elkaar. Onderweg zien wij prachtige gekleurde bergen en mooie bergvormen. Laat in de middag zijn wij terug. In totaal hebben wij ruim 10 kilometer gelopen en geklauterd. ’s Avonds bekijken wij de vele foto’s via de computer en de beamer. Een inspannende maar een prachtige dag! Al vroeg liggen wij in bed. Het is ’s nachts ruim 24 graden, maar met de ventilator boven het bed is het redelijk te doen.

Vrijdagmorgen nemen wij afscheid van Harvey en Harriet. Zij hebben ons een paar mooie dagen bezocht. Thanks Harvey and Harriet for your hospitality, your hikes and the discussions in the evenings!
Wij rijden dwars door het Anza-Borrego State Park. Het waait flink en hebben veel last van de zandstorm. Als wij de bergen bereiken, wordt de wind minder maar begint het te regenen. De temperratuur daalt en wij hebben het koud als wij ’s middags een broodje in de camper eten. Dan dalen wij naar zeeniveau en wordt het weer warmer. Vlak voor Ocean Side (boven San Diego) bezoeken wij een oude Spaanse Mission (klooster) genaamd Mission Sant Louis de la Rey. In Ocean Side vinden wij een leuk overnachtingsplekje in de Marina. (N33.12.24/W117.23.25, H=-7m). ’s Avonds maken wij een wandeling langs de haven en zien pelikanen en horen zeeleeuwen brullen.

Zaterdag 10 november rijden wij langs de kustweg naar San Diego. Wij stoppen onderweg om koffie te drinken en te genieten van het uitzicht over de Pacific Ocean. In La Jolla (San Diego) komen wij bij een strandje waar allemaal zeehonden liggen te zonnen. Je kunt ze op 1 tot 2 meter benaderen zonder dat ze onrustig worden. Wij maken foto’s van dit bijzondere toneel. Wij rijden verder langs de kust en vinden een mooie parkeerplek aan de rand van de rotsen. Het is hier gezellig en maken een mooie zonsondergang mee. Het is donker en wij besluiten hier te overnachten. (N32.49.49/W117.16.50, H=12m)

Als wij zondagmorgen wakker worden, lopen al veel mensen langs de boulevard. Wij drinken buiten koffie en hebben een mooi zicht op de surfers in zee. Wij vervolgen onze rit langs de kust en komen uit in Cabrillo National Monument. Dit is een landtong met een hoog punt en daarop een (oude) vuurtoren. Van hieruit heb je een mooi overzicht over het centrum van San Diego. Wij bezoeken de oude vuurtoren en rijden dan naar beneden naar de zee. Hier maken wij een lekkere wandeling langs de kliffen.
’s Middags rijden wij dwars door het centrum van San Diego over een grote en lange brug naar Highway 75. Deze gaat over een lange landtong, maar er is geen mogelijkheid hier aan de waterkant te overnachten. Uiteindelijk vinden wij in het plaatsje Imperial Beach bij het park een plekje. (N32.34.38/W117.06.55, H=18m)

Maandag 12 november rijden wij (langs de Mexicaanse grens) landinwaarts. Net buiten San Diego rijden wij de bergen in en wordt het koeler. Als wij op het hoogste punt zijn (1000 meter) dalen wij in een keer en komen weer in de woestijn terecht. De temperatuur stijgt gelijk naar ruim 20 graden. In El Centro/USA doen wij inkopen en rijden door naar de Hot Springs die Harvey ons had aanbevolen. Wij mogen niet op het kampeerterrein overnachten
(minimaal 2 weken is verplicht), maar maken wel gebruik van de warme baden. Van de andere badgasten krijgen wij aanwijzingen waar wij wel kunnen overnachten. Van deze tip maken wij gebruik en niet ver van de hot pool vinden wij een plekje. (32.44.30/W115.16.00, H= 12m)

Vandaag houden wij een rustige dag. Ton inspecteert de verdeelbak die nog steeds wat olie lekt. ’s Middags rijden wij weer naar de hot springs en nemen een lekker warm bad. Daarna gaan wij naar ons overnachtingsplekje in de woestijn. Wij besluiten de dag met een kleine BBQ en een wijntje!

Woensdag 14 november rijden wij via de I-8 naar Yuma. Hier doen wij inkopen bij The Home Depot (een soort Gamma) en maken wij gebruik van hun Wifi. Wij bestellen bij Simon de Wit Bedrijfswagens in Anna Paulowna seals voor de verdeelbak die aan de voorzijde lekt. Wij rijden op aanraden van een garage, waar wij de seals willen laten vervangen, naar een meertje. Bij Squauw Lake overnachten wij. (N32.53.28/W114.29.09, H=51m)

Donderdag rijden wij weer terug naar Yuma en bellen via Skype nog even met Simon voor de seals. Ook Skypen wij met de kinderen en kleinkinderen. Het is vandaag een grijze dag met af en toe wat regen. Wij besluiten in Yuma te blijven en overnachten bij het golfterrein. (N32.39.46/W114.38.17, H=69m)

Vrijdag 16 november weten wij via Internet dat de seals dinsdag worden verstuurd vanuit Nederland met UPS. Dan kunnen ze vrijdag in Yuma zijn. Wij besluiten om een plekje buiten Yuma te vinden en komen uiteindelijk terecht in Betty’s Kitchen bij het Mittry Lake. Hier mogen wij 10 dagen gratis overnachten. Wij vinden een plekje langs het water met een paadje dat naar het meer loopt. Hier luieren en lezen wij bij een heerlijke temperatuur van 28 graden C. (N32.49.04/W114.20.26, H=60m)

Zaterdag 17 november tot zondag 25 november 2012
Zaterdag en zondag luieren en lezen wij op ons plekje. Maandag komen Ken en Sue voorbij en maken een praatje. Zij staan boven op de heuvel met nog een paar campers. Zij nodigen ons uit om daar te komen staan. Zij hebben minder last van het stof van passerende auto’s. Wij nemen de uitnodiging aan en rijden ’s middags naar boven. Het is inderdaad een mooi plekje aan een irrigatiekanaal en uitzicht over het meer. Wij worden door de anderen welkom geheten en zijn gelijk uitgenodigd voor het gezamenlijke diner op Thanksgivings Day.
De volgende dagen vliegen voorbij. Woensdagavond rijden wij nog even naar Yuma om ’s morgen te kunnen Skypen met Nederland. Donderdagmorgen belt Diana op en de meiden zingen “lang zal ze leven” omdat Anneke jarig is. Bedankt meiden voor deze leuke felicitatie. Ook bellen wij met Ton zijn ouders en Gerard en Jet.
Het is vandaag Thanksgivings Day (een mooie combinatie met Anneke haar verjaardag) en rijden terug naar ons plekje aan het meer. Anneke heeft nasi gemaakt als (Nederlandse) aanvulling op het Thanksgivings Dinner. Het is erg gezellig met elkaar en de kalkoen smaakt uitstekend.
De volgende dagen maken wij een wandeling in de omgeving, lezen en puzzelen veel. Het is heerlijk ontspannend.
Zondagmiddag nemen wij afscheid van de groep. Anneke krijgt van Sue een setje mooie oorbellen. Thanks Sue and Ken for the invitation. It was nice to be a Boomer for a week!
Wij rijden terug naar Yuma en overnachten vlakbij de garage.

Maandagmorgen 26 november rijden wij naar de garage. Het pakketje met de seals is vrijdag aangekomen. ’s Middags worden de seals verwisseld en tegen de avond is alles gereed.
Pablo van America’s Transmissions heeft ons goed geholpen voor een redelijke prijs. Wij rijden naar de Walmart en doen inkopen voor de komende dagen. Als besluit van deze mooie dagen eten wij in een Aziatisch restaurant. Omdat wij een biertje hebben genomen, overnachten wij op het parkeerterrein van Walmart.

Wij hebben de afgelopen weken in het zuiden van de USA rondgereden. De temperaturen zijn hier zeer aangenaam. Het meemaken van Thanksgivings Day met een groep Amerikanen was een belevenis. Ook hebben wij prachtige wandelingen met Harvey gemaakt die wij alleen niet zouden ondernemen.
Voorlopig blijven wij in het zuiden van de USA rondtoeren. Het plan is om via New Mexico naar de Golf van Mexico in Texas te rijden. Maar wij blijven flexibel en kunnen altijd onze reisplannen aanpassen.
Veel leesplezier en de groeten uit het warme Arizona van
Ton & Anneke

• 04 December 2012 - 00:02

Bob En Anja:

Hoi Ton en Anneke: Geweldig verslag weer! Tjonge wat hebben jullie geklauterd en gewandeld. Fantastisch dat jullie dit meemaken. Prachtige foto's.

• 04 December 2012 - 11:21

Teun En Jennie Van 't Hof:

Hoi Ton en Anneke,
    Het is weer een hele belevenis met een mooi verhaal en mooie foto's.

• 04 December 2012 - 15:58

Sylvia:

lieve Anneke en Ton,

Weer heb ik genoten van jullie avonturen en prachtige foto's.

Lieve groetjes,
    Sylvia.

• 04 December 2012 - 19:56

Jan En Marjan:

Het was inderdaad prachtig om de foto's te zien die bij jullie verslag horen. En Anneke, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag
    groetjes uit Breezand

• 04 December 2012 - 20:53

Ton En Adrie Van Eenennaam:

Hallo Ton en Anneke, wat een fantastische vehalen allemaal we genieten elke keer weer, wat moet het toch een prachtig land zijn!
    Veel liefs uit Julianadorp

• 05 December 2012 - 13:37

Vera En Henk:

Hoi Vrienden, Wat een mooie belevenissen weer en wat een verschil met het begin van deze reis.
    We gaan het na het uitprinten nogmaals rustig door lezen en dan foto’s kijken natuurlijk.
    Blijft de vraag wat een “Vlamstart-automaat”is.
    Jullie horen nog van ons.
    Groeten van Ons

• 07 December 2012 - 21:15

Silvain:

Hai Ton en Anneke,
    Jullie rijden door een gebied dat ooit door de VS is veroverd op Spanje en Mexico. Alle dorpen en steden die beginnen met San(t) herinneren nog aan de oorspronkelijke post van missionarissen. Namen als Florida, Texas, Nevada, Nieuw Mexico enzovoort klinken tenslotte niet erg Amerikaans/Engels.
    Op mijn IPhone heb ik gezien dat jullie me wel eens hebben opgeroepen via Skype. Vermoedelijk hebben jullie Skype alleen op de laptop staan. Op mijn IPhone heb ik ook Skype geïnstalleerd. Die IPhone staat permanent aan, maar soms hoor ik een oproep niet. Dan zit ik op de fiets, of loop door de stad. dan heb ik jullie gemist. Skype werkt overigens prima. Blijf dus proberen.
    Groetjes,
    Silvain