Galapagos eilanden - Reisverslag uit Puerto Ayora, Ecuador van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Galapagos eilanden - Reisverslag uit Puerto Ayora, Ecuador van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Galapagos eilanden

Door: Ton & Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

04 Mei 2015 | Ecuador, Puerto Ayora

Zondagmorgen 12 maart 2015 brengt Arie Tijssen van Aries Bike Company ons om 05.00 uur naar het vliegveld in Quito. Hier worden wij opgewacht door een vertegenwoordiger van het reisbureau en begeleidt ons tot aan de incheckbalie. Om half zeven vliegen wij via Guayaquil naar het eiland Baltras, een van de vliegvelden op de Galapagos. De afstand van het vasteland tot de Galapagos is ruim 1000 kilometer. Door het tijdverschil komen wij om half tien al aan. Een drugshond controleert alle bagage. Een oude bus vervoert ons naar de steiger. In de baai zien wij het jacht Angelito I al liggen. Per rubberboot worden de 15 passagiers en de bagage naar boord gebracht.
Onze ploeg bestaat uit jong en oud en is afkomstig uit Canada, de USA, Duitsland, Zwitserland en natuurlijk uit Nederland. Al met al een leuk gezelschap.

Wij varen al snel uit en 's middags hebben wij onze eerste excursie bij Bachas op het eiland Santa Cruz. Hier zien wij de eerste zee leguanen, flamingo's en veel krabben. Een stevige regenbui zorgt dat wij doornat weer aan boord komen. Een warme douche, droge kleren en een lekker drankje maken ons in- en uitwendig weer gelukkig.

De volgende dag hebben wij al voor acht uur een natte landing (schoenen uit) tussen de zeeleeuwen. Die zwemmen rond de rubberboot en als wij over het strand lopen rennen ze niet weg. Wij zien weer zee leguanen en komen aan het eind van het strand een walvisskelet tegen.

Als wij aan boord komen, staat er een fruitdrankje en een snack op ons te wachten. Daarna worden wij in de rubberboot naar een mooie plek gebracht om te snorkelen. Wij zien prachtig gekleurde vissen en een haai zwemt ons voorbij.

's Middags maken wij weer een landing op het eiland Santa Cruz en bezoeken Cerro Dragon. Daar zien wij onze eerste land leguanen. Ook zien wij diverse vogels waaronder de bleufooted booby. Bij terugkomst aan boord staat er weer een hapje en drankje te wachten. Als afkoeling nemen wij een duik in het water achter het schip.

Vannacht varen wij naar het eiland San Isabela en meren af in de Tagus Cove. Hier maken wij de dinsdagmorgen een wandeling naar Darwin Lake en klimmen verder naar een van de toppen op het eiland. Van hier zien wij de Wolve – en de Darwin vulkaan. Het is warm en wij drinken veel. Onderweg zien we grotere land leguanen.
Daarna gaan we snorkelen langs de kliffen van het eiland. Anneke ziet een grote schildpad voorbij komen.
's Middags varen wij met de rubberboot naar het tegenover gelegen eiland Fernandina. Het is, wederom, een vulkanisch eiland met scherpe rotsen. Wij zien hier wel honderden zee leguanen. Zij liggen bovenop elkaar. Even verderop zwemmen zeeleeuwen en een havik houdt ons in de gaten. Bij terugkomst aan boord worden wij weer verwend met een hapje en een drankje. De Angelito I vaart verder en gaat bij Urbina Bay voor anker.

Woensdag 15 maart is het weer vroeg opstaan. Voor zeven uur 's morgen maken wij een natte landing met hoge golven. Alles verloopt prima en op het strand kunnen de wandelschoenen worden aangetrokken. Wij maken een wandeling die bergopwaarts gaat. Omdat wij zo vroeg zijn, zien wij de grote landschildpadden vanaf het open veld naar de schaduwrijke plekken waggelen. Wat zijn ze groot. Het schild is wel een meter lang en de achterpoten lijken op die van een olifant. Ook komen we weer landleguanen tegen.
Bij terugkomst op de landingsplek kunnen wij door de hoge golven niet snorkelen, maar bijna iedereen neemt een duik in het verkoelende zeewater.
Als wij aan boord terugkomen, vaart de Angelito I naar de de Elizabeth Bay van het eiland Isabela. Onderweg komen wij grote scholen dolfijnen tegen, die al springend en buitelend een soort show voor ons opvoeren.
's Middags maken wij een boottocht door de mangroven bossen en zien de zeeschildpadden om ons heen zwemmen. Ook komen wij een paar zeeleeuwen tegen die liggen te zonnen op de dikke takken van een mangrove. Ook zien wij pinguïns. Deze Galapagos pinguïn is de meest noordelijke pinguïn die hier rondzwemt.
Het is weer een mooie maar ook vermoeiende dag geweest en al vroeg liggen wij in bed. Het schip vaart door naar onze volgende bezoekpunt bij Punta Morena.

Donderdag 16 april maken wij om zeven uur in de morgen een droge landing op een groot lavaveld. Er zijn er paar grote waterpoelen en hierin treffen wij flamingo's aan en nog een aantal watervogels. Het lopen op dit lavaveld gaat moeilijk, omdat er geen gebaande paden zijn en er ook veel scheuren in het lava zitten. Wij komen aan bij een grote poel die in verbinding staat met de zee. Wij zien 3 haaien zwemmen en ook enkele grote zeeschildpadden. Met hoog water kunnen zij weer naar open zee gaan.
Na terugkomst aan boord staat het fruitsapje en de snack al gereed. Om 10.00 uur gaan wij per rubberboot naar een snorkelgebied. De golven zijn hoog maar niet gevaarlijk om te snorkelen. Het is een mooie stek. Grote schildpadden komen heel dichtbij en ook de pinguïns schieten om je heen door het water. Natuurlijk zien wij ook veel grote en mooi gekleurde vissen en zelfs een zeepaardje.

's Middags na de lunch vertrekt de Angelito I richting Puerto Villamil waar wij tegen de avond aankomen. De middag brengen ij door op het zonnedek.

Vrijdagmorgen brengt de rubberboot ons naar Puerto Vilamil. Met een busje rijden wij het rangerstation van Sierra Negra. Wij moeten dan nog een flink stuk klimmen om op de top van 1050 meter te komen. Hier moet een vulkaan meer met een diameter van ruim 2 kilometer te zien zijn. Jammer genoeg begint het te regenen en als wij boven zijn is het kratermeer amper te zien. Wel zien wij onderweg de verschillende Darwin vinken.
Bij terugkomst op het rangerostin nuttigen wij onze lunch. Het busje brengt ons terug in het stadje en zet ons af bij het Darwin onderzoekcentrum. Hier worden schildpadden gefokt die op de diverse Galapagos eilanden dreigen uit te sterven (o.a. door vulkanische uitbarstingen en na 4-5 jaar weer teruggezet worden op het desbetreffende eiland. Wij wandelen terug naar het stadje, bezoeken een kerkje en nemen een biertje op het terras. Bij de haven kunnen wij geen bankje vinden om te zitten. Die zijn in beslag genomen door de lokale zeeleeuwen en waag het niet om er bij te gaan zitten!
De rubberboot brengt ons weer aan boord waar elke avond een feestelijks maaltijd klaar staat.

's Nachts vaart de Angelito I naar het eiland Floreane, waar wij vrijdagmorgen al om half zeven een natte landing hebben op een mooi strand met zeeleeuwen om ons heen. Wij maken een tocht dwars over het eiland. Onderweg zien wij een heel grote groep flamingo's. Aan de andere kant van het eiland treffen wij schildpadden nesten aan. De laatste schildpad moet al een uur geleden het strand hebben verlaten. Jammer.
Bij terugkomst aan boord brengt het jacht ons bij Devils Crown (Corona de Diablo) Hier maken wij onze laatste snorkeltocht rondom deze rotsen die uitsteken boven water. Als wij in het water zijn, komen 2 zeeleeuwen om ons heen zwemmen. Ook zien wij 2 haaien op de bodem rustig liggen te slapen. Natuurlijk zien wij ook weer veel gekleurde vissen. Door de sterke tegenstroom op het einde komt bijna iedereen vermoeid uit het water.
De uitstapjes zijn nog niet voorbij. Het jacht brengt ons naar Post Office Bay. Hier staat op het strand een geïmproviseerde brievenbus. Vroeger haalden de walvisschepen en andere voorbijkomende schepen hun post op of namen die van andere schepen mee om ze op het vasteland af te geven. Wij posten ook 2 kaarten en nemen 5 kaarten die geadresseerd zijn met een Nederlands adres mee. Als wij terug in Nederland zijn zullen wij die op de bus doen. Maar dat zal nog wel een paar maanden duren. Wij zijn benieuwd hoelang onze geposte kaarten er over doen!

De Angelito licht het anker en vaart naar Puerto Ayorra en meert af in de baai. Wij gaan met de rubberboot naar de wal en bekijken het stadje. Per toeval ontdekt Anneke een speciale kabel voor haar camera die wij in Nederland hebben achtergelaten.
Al wij terugkomen aan boord is de tafel feestelijk gedekt. Het is ons afscheidsdiner en onze laatste nacht aan boord. Wat is het allemaal snel voorbij en hoeveel moois hebben wij mogen zien.
De bemanning wordt uitvoerig bedankt voor de goede en persoonlijke verzorging. Na het diner nog even napraten en dan maar weer vlug in bed. Ook vandaag was een indrukwekkende en vermoeiende dag. Maar wel fijn.

Zondagmorgen 19 april is iedereen al voor zes uur op. Wij varen rond het eiland Daphne. Hier heeft een Amerikaans echtpaar 30 jaar onderzoek gedaan naar de aanpassingen van diverse Darwin vinken en zo aangetoond dat Darwin met zijn evolutie theorie gelijk had. Zij zijn hier ook voorgedragen voor de Nobelprijs.
Na het ontbijt maken wij de koffers gereed en om acht uur zijn wij in de baai van het eiland Baltra. Wij nemen afscheid van de bemanning en per rubberboot gaan wij naar de wal. De bus brengt ons naar het nabij gelegen vliegveld. Wij nemen ook afscheid van Maja onze Zwitserse gids die al 30 jaar op de Galapagos woont. Zij heeft met haar zeer uitgebreide kennis ons alles vertelt over de flora en de fauna van deze eilanden.
Het vliegtuig brengt ons in 3 uur via Guayaquil naar Quito, waar Arie Tijssen ons keurig opwacht en naar de camper brengt. Een ongelooflijk avontuur is voorbij!

De Galapagos eilanden stonden, net als Antarctica, op ons wensenlijstje. De droom is uitgekomen. De eilanden zijn vooral bekend geworden door de onderzoeken van Darwin en die mede door die studies zijn “Evolutie theorie” later heeft ontwikkeld. De dieren op de eilanden zijn in het geheel niet bang voor mensen en zij hebben bijna geen natuurlijk vijanden. Om zo dicht bij de dieren en de vogels te komen is een voorrecht. Misschien zeggen de foto's nog meer dan dit reisverhaal.
Wij hebben het meegemaakt en zullen hier mooie en dankbare herinneringen aan overhouden.

Veel leesplezier,
Ton & Anneke

• 04 Mei 2015 - 19:35

Bob En Anja:

Hoi Ton en Anneke, wat onwijs gave foto's. Echt geweldig dat jullie dit zo meemaken. Pakt niemand jullie meer af. Wel vermoeiend lijkt ons, maar gelukkig zijn jullie fit genoeg hiervoor. Groetjes Bob en Anja

• 04 Mei 2015 - 19:41

Adrie En Christa:

Wat is het ook mooi daar echt om jaloers van te worden, geniet er van .

groetjes a en c

• 04 Mei 2015 - 20:34

Cees, Lisa En Christie:

Hallo Ton en Anneke.
    Een mooie belevenis. Wat ēen landleguaan. Zo'n schildpad lijkt mij òok bijzonder om te zien. Je hoeft niet meer naar een dierentuin. Veel reis plezier. En hopen dat er meer wensen uit mogen komen. Liefs. Cees, Lisa en Christie.

• 05 Mei 2015 - 14:10

Silvain:

De Galapagos archipel is een unieke plek op de wereld, waar je nog dieren ziet die niet schuw voor mensen zijn. Het is een van de plekken waar ik ook nog eens heen wil gaan. Schitterende foto's en weer een mooi verslag.

• 05 Mei 2015 - 18:16

Diana:

Lieve allebei,

Zien jullie wel: Dromen zijn geen bedrog. Fijn dat wij ook een stukje van jullie droom mogen meemaken.

Dikke X van de Sennclan.