Een overtocht naar Zuid Amerika met verrassingen - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Een overtocht naar Zuid Amerika met verrassingen - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Een overtocht naar Zuid Amerika met verrassingen

Door: Ton en Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

19 Februari 2009 | Argentinië, Buenos Aires

Voor foto’s van de reis naar Zuid Amerika;
Voor de reisverhalen naar India en Nepal in 2007-2008; zie de inhoudsopgave in de linkerkolom.

Wij hebben gepland om op zaterdag 10 januari 2009 om 1400 uur te vertrekken. Toch wordt het weer later. De ene club kleinkinderen komt nog gauw gedag zeggen, wat natuurlijk fijn is. Ook Gerard en Leonie en de buren komen nog snel voor de laatste keer afscheid nemen. Om even voor drie uur rijden we Breezand uit. Wij gaan bij de andere kleinkinderen in Heerhugowaard langs en nemen daar stevig afscheid.
In Amstelveen overnachten wij bij Ton zijn ouders en ´s avonds genieten we nog van een borreltje. De volgende dag nemen we goed afscheid en rijden door naar vrienden in Eindhoven.

Maandag bellen we naar een bedrijf in Duitsland voor een motorrem. Onze motorrem is niet meer gangbaar. Het bedrijf ligt niet ver van Eindhoven vandaan en bovendien kunnen zij als hoofdleverancier precies de juiste onderdelen leveren.
´s Middags tegen drie uur zijn we al in Antwerpen. Wij melden ons bij het kantoor van Grimaldi (de rederij) en krijgen te horen dat ons schip, de Grande San Poalo, woensdagmorgen binnenkomt. Wij rijden terug naar Antwerpen en aan de zuidzijde van de Schelde vinden wij een overnachtingsplek.

De volgende middag, het regent, gaan wij toch Antwerpen verkennen. Wij doen nog wat kleine inkopen en nemen op de Grote Markt een Belgische wafel met chocomel.

Woensdag 14 januari, even na tien uur, melden wij ons weer bij het Grimaldi kantoor. De auto wordt bij de douane aangemeld en we mogen naar de steiger rijden. Een groot gevaarte van een schip wacht op ons. Men is druk bezig met laden en wij parkeren de auto bij het achterschip. Wij worden met de lift naar dek 12 gebracht en mogen/moeten direct de lunch gebruiken. Daarna onze hut inrichten en tegen zessen mogen we onze camper aan boord rijden. Op dek 6 wordt deze keurig vastgezet. Intussen zijn Arie en Rob aan boord gekomen. Zij hebben, zonder een vervoersmiddel, een reis naar Buenos Aires geboekt. Ook Cesar en Magnus, vader en zoon uit Noorwegen zijn aan boord.

Als we de volgende morgen opstaan, is men al bezig met ontmeren. Na het ontbijt gaan we op het brugdek kijken hoe het grote schip via de sluis de Schelde opvaart. Tegen elven passeren wij Vlissingen op korte afstand en buigen dan af naar het zuiden. Tijdens de passage door het Kanaal zien wij de witte krijtrotsen van Engeland.
Terwijl wij slapen is het schip alweer Le Havre binnengelopen en begint het lossen en laden weer. Een jong Frans stel, Lise en Hervé met een bestelbusje schepen in. Ook Gerard met zijn mooie camper komt aan boord. In totaal zijn we met 9 passagiers.
Zaterdagmiddag vertrekken we uit Le Havre maar gaan dan al gauw voor anker. Een zware storm is op komst en in de golf van Biskaje zijn er golven van meer dan 10 meter hoog.

Vier dagen liggen we voor anker en dan varen we richting Bilbao. Hier komen wij donderdag 22 januari pas aan en meren af in de schuilhaven. Wederom is een zware storm op komst en onze laad/loskade is bezet. Pas 24 januari meren wij aan op onze kade, terwijl we ook nog een dag op de rede hebben gelegen. Het hele vaarschema is nu al in de war door de stormen.

Donderdag 29 januari gaan we ’s morgens vroeg met de taxi naar Santurzi, de havenplaats van Bilbao. We bekijken het stadje, vinden een internet café en Anneke gaat nog naar de kapper.
’s Middags komt Jurgen, een Duitser die in Italië woont, met zijn camper aan boord. Hij heeft ruim 10 dagen in de omgeving rondgereden omdat ons schip niet op de geplande datum aankwam. Gerard de Fransman gaat met zijn camper van boord omdat hij voorziet niet op tijd in Argentinië aan te komen, waar hij een groep toeristen moet rondleiden in de Andes.

Vrijdag 30 januari vertrekken wij tegen de middag en gaan op weg naar Dakar. De zee is nogal onstuimig, maar we hebben er gelukkig geen last van. Wel slapen we onrustig omdat we steeds in onze bedden liggen te rollen. Pas ter hoogte van Las Palmas wordt de zee rustiger en stijgen de temperaturen.

Donderdag 5 februari komen we ’s morgens op de rede van Dakar/Senegal. Wij wachten totdat een ander Grimaldi schip wegvaart en de steiger voor ons beschikbaar is. Tegen de avond mogen we de wal op. Wij maken een wandeling door de stad en bezoeken een markt. Na te hebben ge-internet, nemen wij een broodje in een lokaal restaurant. Als het donker wordt, wandelen we naar het schip. Anneke koopt nog wat pinda’s bij een vrouwtje. Het laatste geld wordt zo opgemaakt en de vrouw met 2 kinderen heeft weer wat omzet gemaakt.

Als we aan boord komen, horen we van Robbie de steward, dat ons schip niet naar Buenos Aires zal varen maar dat wij in Rio de Janeiro van boord gaan. Onze camper wordt op de Grande Brasil gezet die vlak achter ons vaart. Door de storm ligt het vaarschema van Grimaldi danig in de war en ons schip zal na Rio terugvaren naar Europa. De rederij zal ons per vliegtuig naar Buenos Aires vervoeren. Tot onze camper in BA aankomt, worden wij op kosten van de rederij in een hotel ondergebracht. Het ziet er allemaal keurig uit, maar toch verzenden we een E-mail naar Napels met extra wensen. Het wordt een overtocht met verrassingen!

De volgende dag vertrekken wij ’s morgens vroeg naar Conakry/Guinee waar wij al de volgende dag aankomen. Ook hier kunnen we even de wal op. De stad ziet er armoedig uit en na een paar uur zijn we al aan boord.

Zaterdag 7 februari verlaten we Conakry en varen naar Freetown/Sierra Leone. Daar zijn we al op zondagmorgen maar kunnen niet naar binnen. Er is maar een kade en die is bezet. Pas tegen de avond meren wij af. Het ziet hier nog armoediger uit dan in de andere havens en wij blijven aan boord.

Maandagmorgen, 9 februari, horen we de hoofdmotor al draaien als wij opstaan. Om 8 uur varen we weg en passeren de Grande Brasil die nu gaat afmeren in Freetown. Op dit schip zal onze camper in Rio worden overgezet en zal dan naar Buenos Aires varen.

De volgende dagen luieren we op het dek in een heerlijk zonnetje. We zien dolfijnen en vliegende vissen. Woensdagnacht 11 februari tussen 1 en 2 uur passeren wij de evenaar. Samen met Rob en Arie vieren wij dit in de koffiekamer.
We krijgen overdag een rondleiding door de machinekamer die er wat gedateerd uitziet. Bij de Marine is veel modernere apparatuur in gebruik!

De volgende dag hebben we ’s avonds met de bemanning een BBQ bij een prachtige zonsondergang. De volgende dagen lijken veel op elkaar maar we vervelen ons niet. Het eten is prima (Italiaans) en er is altijd wel wat te zien op het water of aan dek.

O ja, er waren verstekelingen aan boord. Drie man zijn in Conakry aan boord geslopen en in Freetown weer van boord gezet. Maar na Freetown ontdekte men een nieuwe verstekeling die keurig wordt behandeld en in Brazilië aan land zal worden gezet.
Vrijdag 13 februari bereiken we de Zuid Amerikaanse kust en laat in de avond lopen we de haven van Salvador de Bahia/Brazilië binnen. We mogen de wal op maar het is middernacht en besluiten aan boord te blijven. De verstekeling moet met de Braziliaanse politie van boord.
De volgende morgen vertrekken we al aan het einde van de morgen. Het is prachtig weer met een soms brandende zon.

Maandag 15 februari staan we al om half zes op om het binnenvaren in Rio de Janeiro mee te maken. Maar pas tegen elven komt de loods aan boord en varen de haven binnen. Een prachtig gezicht met de Suikerhoed en het grote Christusbeeld hoog op de berg als achtergrond. Na het afmeren horen wij dat wij ’s avonds om half zes naar Buenos Aires vliegen. Maar eerst alle formaliteiten vervullen zodat onze camper onder de volle verantwoording van Grimaldi komt. Dit heeft nogal wat voeten in de aarde maar het gelukt ons om deze problemen in goede banen te leiden.

Even voor zessen gaat onze rechtstreekse vlucht naar Buenos Aires waar we drie uur later aankomen. De agent van Grimaldi staat op ons te wachten en wij worden naar het hotel gebracht dat midden in het centrum ligt. We worden afgezet bij het Amerian hotel, dat een 4 sterren hotel blijkt te zijn. Voorlopig zal dit ons onderdak zijn tot de Grande Brasil op 24 of 25 februari in BA zal aankomen. De komende dagen gaan we de stad verkennen!
Het is in ieder geval een overtocht met verrassingen geworden.

• 19 Februari 2009 - 11:25

Wim En Jannie:

Ton en Anneke .
    Zo te lezen toch nog een mooie ovetrsteek geworden.Nog veel plezier en een mooie tijd daar.IK hoor wel weer van jullie.Groetjes Jannie en Wim.

• 19 Februari 2009 - 12:43

Vera En Henk:

Hallo Anneke en Ton.
    Nu het begin is alweer goed, zo hebben jullie niet veel tijd voor verveling gehad.
    Nu het echte begin.
    Veel plezier van ons. Vera en Henk

• 19 Februari 2009 - 13:09

Christa:

ook op zee maak je wat mee he, alles gaat goed hier,Zondag ff bij jelle geweest wat worden onze meiden dik,fffff buiken meten, nog even de laatste lootjes.

grt adrie en christa

• 19 Februari 2009 - 13:12

Corrie:

Met recht overtocht vol verrassingen, maar wel leuk hoor. Nou geniet lekker van de dagen in Buenos Aires. An en Ton geen CVA enz. Hoofd ok. Het is uitval door spanning en stress. Dan weten jullie het. Liefs Corrie

• 19 Februari 2009 - 13:28

Sylvia:

Fijn te lezen dat jullie veilig in Zuid-Amerika zijn aangekomen. Ik zie jullie avontuur met spanning tegemoet.
    Heel veel plezier en lieve groetjes van mij.

• 19 Februari 2009 - 14:07

BETON Dominique Et V:

bonjour,
    we're so happy to read your text about your travel by boat. surprise are good memories for the winter evening. we wait for the next text. have a good trip, a nice visit of Buenos aires. pleased to to read you
    Dominique and Valérie

• 19 Februari 2009 - 15:11

Tante Mar En Jo:

19-02-2009,met veel interesse jullie brief gelezen.Het is een avontuurlijke zeereis geworden.Heel leuk dat we zo'n uitvoerig verslag van jullie overtocht hebben kunnen lezen.Wij zijn benieuwd wanneer jullie over de camper kunnen beschikken want daar kan ook wel een vertraging bij optreden voor de Grande Brasil in BA aankomt. Gelukkig zijn jullie niet aan tijd gebonden en hebben een heel goed onderdak aangeboden gekregen.Hier zitten we nog steeds in de winter en geen zon dus jullie missen niets,met hartelijke groeten van ojns beiden.

• 19 Februari 2009 - 19:32

Anja D.:

Tjongejonge Ton en Anneke, wat een verrassingen allemaal. Wel grappig dat jullie nu in een 4 sterren hotel zitten. Het is me wat zo'n bootreis. Wel fijn dat jullie niet zeeziek zijn geworden. En nu op naar de verdere avonturen. Groetjes Bob en Anja

• 19 Februari 2009 - 20:13

Silvain:

Hai Ton en Anneke, Per mail heb ik jullie relaas in korte vorm gelezen. Eigenlijk vind ik dit best een leuke start. Het loopt anders dan gepland, maar alles komt goed terecht. Buenos Aires moet een schitterende stad zijn. Jullie kunnen het de komende week ontdekken vanuit een mooi hotel.

• 19 Februari 2009 - 22:28

Fred:

Hai lieve zus en zwager,

Nou zo te lezen worden jullie nu echt ervaren globetrotters! Zoals elke reis loop je weer tegen iets onverwachts aan.....ach..dat hoort bij het reizen. Zo...ook jullie onverwachte splitsing van de camper en jullie bestemming naar Buenos Aires. Zelf klinken jullie niet echt ongerust na deze onverwachte wending. Ik herken dat, ik had het zelfde, je pas je aan op het moment van gebeuren. Achteraf komt het allemaal weer goed. Houden zo! Gaat jullie verder heel goed, geniet en ik denk vaak aan jullie reis. Zelf heb ik het ontzettend druk met mijnwerk en studie. A en T, dikke zoen, broer Fred.

• 20 Februari 2009 - 11:13

Teun En Jennie:

Dit is weer eens een ander begin dan gewoon over de weg. Ook de zee heeft verrassingen waardoor er ook nog een vliegreis bij komt.
    Geniet er van en een goede reis toegewenst.

Groetjes,

Teun en Jennie.

• 21 Februari 2009 - 08:49

Claudia:

Wat een verhaal maar weer, Hopelijk komt het goed, en kunne jullie weer huizen in jullie campertje...

Ondanks alles veel plezier,e n geneit van de luxe,je zal er vast nog wel eens aan terug denken, als jullie ergens in de rimboe verblijven straks met de camper!!

hier alles goed!
    liefs Frank, claudia en Tirza.

• 21 Februari 2009 - 16:39

Diana:

Lieve Allebei,
    Zo zie je maar dat ookal plan je je reis nog zo goed van te voren, het loopt toch anders.Gelukkig zonder veel schade.Nu even genieten van de luxe van het hotel en daarna lekker met jullie eigen mobiel op pad.
    Dikke kus van de Sennclan

• 23 Februari 2009 - 09:26

Bep En Marco Bakker:

ton en anneke,
    ik vind het erg leuk om je verslag te lezen. Jullie maken best zo wat mee.Fijn dat alles goed gaat.Ik wens jullie het aller beste.
    Groetjes je oude klasgenoot,

• 23 Februari 2009 - 13:19

Marjolein En Twan:

hoi ton en anneke,
    erg leuk zo te lezen,twan is geslaagd voor zijn theorie voor de vrachtwagen nu nog de praktijk!!
    het gaat allemaal goed hier in alkmaar,ik had de link van mijn moeder gekregen,zo hou je toch nog een beetje contact, gr marjolein en twan

• 23 Februari 2009 - 20:03

Hoi Ton En Anneke:

In een adem gelezen.
    Na het slechte weer
    is nu de zon.in alle opzichten.genieten.
    Ik leef met julie mee.
    gr:Aart en Ank

• 23 Februari 2009 - 23:56

Johan En Diane:

Hoi, het is allemaal wat we hopen dat het vervolg minder van zulke verrassingen zal geven.

• 23 Februari 2009 - 23:56

• 23 Februari 2009 - 23:57

• 24 Februari 2009 - 20:13

He die Anneke en Ton,
    Fijn dat jullie er zijn en we hopen dat de rest van de reis niet zoveel verrassingen zal hebben. Hopelijk hebben jullie tijd gehad om op zondag de Tango wijk in te lopen en te genieten van alle muziek ed.

• 25 Februari 2009 - 20:32

Jelle Keizer:

Inderdaad, nu al een reis vol verrassingen. Wij hadden ook een verrassende avond met gerard en leonie. ZWANGERSCHAPCURSUS MET PARTNER. Gerard en ik dachten dat word een pufavond. Het viel wel mee. Een hoop gelachen. En proberen serieus te blijven. Al met al een mischien wel een leerzame avond. Groetjes jelle keizer