Van El Chalten (ARG) via Chili naar El Bolson (ARG - Reisverslag uit El Bolsón, Argentinië van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Van El Chalten (ARG) via Chili naar El Bolson (ARG - Reisverslag uit El Bolsón, Argentinië van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Van El Chalten (ARG) via Chili naar El Bolson (ARG

Door: Ton en Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

02 Februari 2010 | Argentinië, El Bolsón

Voor foto’s van de reis naar Zuid Amerika;
http://www.mijnalbum.nl/album = ulsuyedh
Voor de reisverhalen naar India en Nepal in 2007-2008; zie de inhoudsopgave in de linkerkolom.
GPS coördinaten in gg.mm.ss.

Woensdag 6 januari 2010
Wij verlaten het NP Torres del Paine en bereiken al snel de Chileens-Argentijnse grens. De douaneformaliteiten gaan redelijk snel, al houdt een bus met toeristen ons een beetje op. Wij rijden weer over de beroemde en beruchte Ruta 40. Geen asfalt maar steenslag! Het laatste deel naar de stad El Calefate is weer geasfalteerd. Toch rijden wij niet snel door de harde tegenwind.
In El Calefate ontdekken wij bij het uitstappen dat de rechterachterband zacht is. Gelukkig is de gomeria (= bandenreparatiebedrijf) vlakbij en de band wordt gerepareerd. Een flink stukje metaal is in de band gekomen en heeft het lek doen ontstaan. Ondertussen hebben wij het wasgoed naar een wasserij gebracht en kunnen het ’s avonds al ophalen. Wij overnachten op het plekje waar wij de vorige keer ook hebben gestaan.

Donderdag 7 januari 2010
Wij gooien de dieseltanken vol, doen inkopen bij La Anonima en gaan op weg naar El Chalten. Wij rijden langs het Lago Viedma waarvan het water in de zon blauw gekleurd is. De hele route is geasfalteerd en wij kunnen genieten van de mooie omgeving. In El Chalten bezoeken wij het kantoor van de parkwachter van het NP Los Glaciares. Hier krijgen wij uitgebreide informatie over wandelingen door het park. Wij overnachten vlakbij de waterval even buiten het dorp. (GPS: S49.17.59,2/W072.54.13,7)

Vrijdag 8 – zondag 10 januari 2010.
Wij bezoeken het Lago del Desierto, maken een wandeling naar de gletsjer en overnachten bij het meer. De volgende dag maken wij een lekkere wandeling via het dorp naar een paar prachtige uitzichtpunten. Het weer is redelijk, met soms een lichte motregen. Ook de volgende dag maken wij een wandeling. Nu naar de beroemde berg Fitz Roy. Deze steile berg is bijna altijd in de wolken gehuld, maar wij zien, als wij naderbij komen, toch nog even de top van deze berg die geliefd en gehaat is onder de bergbeklimmers. Na afloop van deze wandeling nemen wij een biertje in de mini brouwerij van het dorp. Het biertje smaakt uitstekend!

Maandag 11 januari 2010
Wij verlaten El Chalten met een heerlijk zonnetje en gaan op weg naar het noorden om daarna weer naar Chili te gaan. Het eerste deel van de route is geasfalteerd, maar later is het weer de bekende ripio (steenslag) met veel hobbels en bobbels. Ook hebben wij harde tegenwind zodat wij rustig aan rijden. Onderweg komen wij een Renault Clio tegen die door de wind van de weg is geraakt en over de kop is geslagen. Gelukkig zijn er geen gewonden maar de auto ziet er niet al te best uit. Wij overnachten bij het politiebureau van het gehucht Bajo Caracoles. (GPS: S47.26.41,4/W070.55.35,4)

Dinsdag 12 januari 2010
De afslag naar Cuevas de los Manos (Grot met de Handen) ligt niet ver vanaf Bajo Caracoles. Hier krijgen wij een goede rondleiding langs de grotwanden waar de vroege bewoners op wonderlijke wijze hun handen op de grotwanden hebben geverfd. De grot ligt in een prachtig gebied met grote kloven en canyons.
’s Middags rijden wij weer over Ruta 40 (dus ripio) naar het plaatsje Perito Moreno. Hier zijn wij al een keer geweest en de camping is dus snel gevonden. Maar eerst laten wij de beugel van de mistlampen en de tafelpoot lassen. Die zijn door de slechte wegen van hun lassen gebroken.

Woensdag 13 januari 2010
’s Morgens toppen wij de drinkwatertanks op, doen hetzelfde voor de dieselolietanks in het dorp en rijden weer naar de lasserij. Op de camping ontdekten wij dat ook een geleidingsbeugel voor de kabel van de handrem is afgebroken. Ook deze wordt weer keurig vastgelast en zo gaan wij op weg naar de Chileense grens. Vlak voor de grens overnachten wij in het plaatsje Los Antiguos, waar wij een Nederlands/Argentijnse restauranthouder ontmoeten. Wij overnachten bij een van zijn restaurants. (geen GPS)

Donderdag 14 januari 2010
De grensformaliteiten aan Argentijnse en Chileense zijde gaan snel al ontdekt de Chileense controleur wel een pot honing die niet ingevoerd mag worden. De tocht gaat langs het prachtige Lago General Carretara. Wij maken verschillende stops om van de uitzichten te genieten. De hele weg langs het meer is weer steenslag, maar wel van een goede kwaliteit. Wij parkeren de camper in het kleine dorpje Puerto El Tranquilo. Even later stopt een Chileense auto en de bestuurder vraagt in het Nederlands of hij een foto van de camper mag maken. Het zijn Bram en Iris met hun kinderen Tijn en Okke. De jongens willen de camper zien en zijn ook blij dat zij hun enthousiaste verhalen in het Nederlands kunnen vertellen. Bram werkt in Chili voor een Nederlands bedrijf en het gezin woont nu een jaar in Chili. Zij hebben vakantie en verkennen met hun kinderen deze streek van Chili. Wij wisselen gegevens uit en wellicht zien wij elkaar nog in Santiago.
’s Avonds maken wij een rondje en willen naar een restaurant om onze trouwdag te vieren. Maar het dorp is zo klein dat het geen echt restaurant heeft. Eten wij maar zelfgemaakte zuurkool. (GPS: S46.37.25/W072.40.23,2)

Vrijdag 15 januari 2010
Het is matig weer, al is het niet koud, als wij opstaan. Wij verwisselen de achterbanden door een stel met een grover profiel en geschikt voor de ripio wegen. Intussen informeert Anneke naar de prijs voor een tocht over het meer naar de “Catedral de Marmol”. Terwijl wij nog met de banden bezig zijn, komt de schipper meedelen dat hij nog 2 plaatsjes voor een vriendelijk prijs heeft. Snel de banden eronder en naar de boot. Ondanks dat het soms miezert, is het een mooie tocht. Uitgesleten rotsformaties met prachtige kleuren zien wij. De kleuren zijn ontstaan door de afzettingen van de mineralen in het meer en het gesteente lijkt op marmer.
’s Middags rijden wij door het dal achter het dorp. Dit was de tip van Bram en Iris. Het dal ziet er prachtig uit en waar je ook kijkt zie je watervallen. Wij bezoeken ook de gletsjer “Exploradores” maar die is niet indrukwekkend en zelfs aan het afkalven t.g.v. de klimaatverandering. Wij overnachten op het parkeerterrein bij de gletsjer. (GPS: S46.29.51/W073.9.15,6)

Zaterdag 16 januari 2010
Wij rijden weer terug door het dal. Omdat de zon volop schijnt, is de terugweg schitterend. Daarna rijden wij via de Carretara Austral naar de stad Cohaique. De uitzichten zijn weer prachtig en wij genieten van deze tocht. In Cohaique maken wij ’s avonds nog een wandeling door het vriendelijke stadje en overnachten net buiten de stad. (GPS: S45.27.57,8/W072.49.7,2)

Zondag 17 januari 2010
Het regent als wij vertrekken en het blijft de hele dag regenen. Jammer want het is een mooie route langs de Rio Simpson. Vandaag is het de dag van de verkiezing van de nieuwe president en in het plaatsje Puerto Aisen worden wij daarvoor omgeleid. Via de hangbrug rijden wij naar Puerto Chacabuco en parkeren de camper bij een hotel met zicht op de haven en de fjord. Wij hebben gelukkig een (Wifi)Internet verbinding via het hotel en direct belt Diana ons op. Alles gaat naar wens en dat maakt ons ook blij. ’s Avonds belt zelfs Claudia op die haar laptop uittest. Jammer genoeg hoort zij ons wel maar wij haar niet. Het wordt een leuke voorstelling via het video (tv)beeld. Weet je nu al hoe je de microfoon kan aanzetten, Clau?

Maandag 18 januari 2010
Wij verlaten Chacabuco met regen. Daarna pikken wij weer de Carretera Austral op. Deze weg werd tijdens het dictatorschap van Pinochet aangelegd en verbond de afgelegen dorpjes in het zuiden met het noorden. Heeft dit bewind toch nog iets goed gedaan!
Wij overnachten in het NP Quelat, nadat wij nog van afstand de hangende gletsjer Ventisquero Glacier hebben bekeken. (GPS: S44.28.6,6/W072.32.35,5)

Dinsdag 19 januari 2010
Wij hadden hier in dit park nog wandelingen willen maken, maar het regent nog steeds. Wij rijden verder over de Carretera Austral. De achterbanden met het grove profiel doen hun best om door de modderige wegen te ploegen. In Terma de Amarillo is een heetwaterbron en wij laten ons, ondanks de regen, in een bloedheet buitenbad glijden. Toch wel lekker na zo’n troosteloze dag!, Op het parkeerterrein van de Terma overnachten wij. (GPS: S42.59.48/W072.26.33,8)

Woensdag 20 januari 2010
Wij rijden verder naar Chaiten, een havenplaatsje. Twee jaar geleden is het plaatsje door een vulkaanuitbarsting getroffen en het is nu nog zichtbaar. Dode bomen, modderhopen langs de rivier en in het dorp. Wij willen naar het park Pumalin, dat eigendom is van een stinkrijke Amerikaan, maar wel ieder ervan laat genieten. Ook dit park is door de vulkaanuitbarsting getroffen en was gesloten. Volgens informatie in Chaiten is de weg weer geopend maar na 50 kilometer staan wij bij een weggeslagen weg. Het lijkt meer op een rivier. Wij moeten omkeren. Wij begrijpen niet dat de dorpelingen hier niets van afweten!
Wij besluiten om naar de andere zijde van de Andes te rijden. Wellicht regent het daar minder. Wij overnachten in Futaleufu, vlakbij de grens. (GPS: S43.11.11,2/W071.52.00)

Donderdag en vrijdag 21/22 januari 2010
Of de duvel er mee speelt, maar het is prachtig weer als wij naar de Chilees-Argentijnse grens rijden. Een half uur later zijn alle formaliteiten vervuld en rijden wij weer op Argentijnse bodem. Via Trevelin rijden wij naar Esquel. Wij kopen kaartjes voor de trein “La Trochita”, die over een 75 cm brede rails rijdt. Wij overnachten bij het station van het stoomtreintje onder goedkeurende blik van de perronchef. (GPS: S42.54.29,2/W071.19.13,7)
Wij slapen uit en toch zijn wij ruim op tijd voor de trein. Het is druk, maar gelukkig hebben wij besproken plaatsen. De rit is prachtig en brengt ons bij een nederzetting van de Mapuche indianen. Anneke koopt hier nog een paar leuke oorbellen en voor de rest worden er veel foto’s gemaakt. Na drie uur zijn wij weer terug in Esquel. In de namiddag laten wij onze lege gasfles optoppen en kopen een paar nieuwe bergschoenen voor Ton. Wij overnachten weer bij het station.

Zaterdag 23 januari 2010
Nog voor de stoomtrein vertrekt zijn wij al op weg naar de eerste spoorwegovergang. Hier willen wij nog wat foto’s maken van dit unieke treintje. Wij staan niet alleen, er zijn nog meer “stoomgekken”!
Wij rijden verder naar het noorden en komen via kronkelige wegen aan in het NP “Alerces” en vinden een mooi kampeerterreintje aan het meer.

Zondag 24 januari – zaterdag 30 januari 2010
Wij maken veel wandelingen langs het meer en door de bossen met aparte bomen. Ook maken wij een wandeling van ruim 16 kilometer over een bergrug naar de watervallen. Een paar dagen later rijden wij naar het noordelijke deel van het park en maken een mooie boottocht over het Lago Menendez. In een afgelegen deel van het park zien wij een “Alerce”boom van 2600 jaar oud.
Kamperen mag je bijna overal en er zijn speciale plekken voor aangewezen. Sommigen zelfs met een eenvoudig toiletgebouw. Wij genieten van dit prachtige park, wat natuurlijk ook door het schitterende weer (25 graden) wordt versterkt.

Zondag 31 januari – maandag 1 februari 2010
Wij verlaten het NP “Alerces” en rijden naar het volgende nationale park NP “Lago Puelo”. Onderweg passeren wij het oude boerderijtje waar de boeven Butch Cassidy en Sundance Kid getracht hebben weer een eerlijk bestaan op te bouwen.
In het park “Lago Puelo is het druk want op zondag gaan de Argentijnen er op uit en bovendien is het nog zomervakantie. Wij overnachten hier en maken de volgende dag nog een wandeling in het park.
Morgen rijden wij verder naar het toeristische stadje El Bolson.

Dit gedeelte van de reis speelt zich af in Chili en Argentinië en de komende periode zullen wij vaak over de Andes “wippen”. Dat geeft niet want de grensformaliteiten gaan snel. Wel raakt het paspoort gauw vol met alle in- en uitreisstempels die je nodig hebt.
Wij willen de komende tijd via de beide landen naar het noorden reizen om uiteindelijk Bolivia te bereiken.
Veel leesplezier en bedankt voor de leuke reacties op onze verhalen.

• 02 Februari 2010 - 15:59

Bob D.:

Hoi Anneke en Ton, Wat een waanzinnig mooie foto's weer!! En wat een belevenissen. Geniet ze en tot horens, BobenAn.

• 02 Februari 2010 - 16:11

Silvain:

Blijf maar lekker weg. Januari in Nederland was dit jaar twee graden kouder dan gemiddeld. Weer mooie foto's bij jullie avonturen.
    Groeten,
    Silvain

• 02 Februari 2010 - 16:12

Corrie:

Lieve Anneke en Ton

Ik lees dat jullie nog steeds genieten, kan me wel voorstellen na al het moois wat jullie zien, ook door het mooie weer. Beter dan hier, nu kwakkel weer. Hier verders alles wel goed. liefs Corrie

• 02 Februari 2010 - 20:13

Jelle:

Alles thuis gaat goed. Lis al weer bijna 11 mnd. De kans is groot dat ik in dienst ga bij het bedrijf dat mij nu inhuurt. Jullie verhalen zijn beter zo. Kort en duidelijk. Geniet ervan zolang het kan!

groetjes jelle

• 02 Februari 2010 - 20:47

Tante Mar En Jo:

Hallo wereld-reizigers,wij hebben natuurlijk genoten van jullie reisverslagen over de maand januari en vinden het geweldig dat je ons zo goed op de hoogte houd en leven zodoende helemaal met jullie mooie reis mee. Er komt toch wel wat kijken voor zo'n wereldreis hoor! Wij zitten nog in de winter met veel sneeuw en heel weinig zon en kijken allemaal uit naar het einde van de winter want de sneeuw was mooi maar we hebben het nu wel gezien.We komen zodoende niet veel verder dan in en om het huis en zo zal is het met alle mensen in de seniorenflat.We hebben wel een home- trainer en gaan ook iedere dag als het weer het even toelaat een wandeling maken want we willen in conditie blijven hoor! Verder wensen we jullie een hele voorspoedige reis en hopen dat je nog veel meer moois tegen zal komen.

• 02 Februari 2010 - 21:20

Familie Kroon:

Weer een feest om jullie foto's te kunnen bekijken - af en toe zijn het net ansichtkaarten!!
    Heerlijk dat jullie zo genieten.
    groeten,
    Ard en Machteld

• 03 Februari 2010 - 14:41

Sylvia:

Wij blijven meegenieten met jullie. Het blijft leuk jullie op deze manier te kunnen volgen. Ook weer genoten van jullie prachtige foto's.

Groetjes, Sylvia

• 04 Februari 2010 - 12:55

Diana:

Lieve allebei,
    Ik sluit me aan bij de rest. Hier veel sneeuw en ijzel. Dus blijf daar nog maar even genieten van al het moois wat het land te bieden heeft.
    Hier alles oke.
    Groetjes van de Sennclan

• 11 Februari 2010 - 14:25

Hans:

Dag Ton en Anneke,

Wij hebben elkaar ontmoet bij de Cueva de las Manos nabij Perito Morena. Laat me zeggen dat ik erg onder de indruk ben van jullie reislust en hoop dat het een voorbeeld kan zijn voor mijzelf. Ik wens jullie het beste en geniet ervan.

Groeten,

Hans

• 16 Februari 2010 - 11:46

Iris En Bram:

heel leuk om jullie ontmoet te hebben daar bij Rio Tranquillo!
    Tijn en Okke genieten nu van hun echte opa en oma's maar het was heerlijk dat jullie even "ingevallen'hebben!
    Wees welkom in Santiago als het zo uitkomt om hier in t zwembad te springen. Groetjes, Iris
    iris_calon@yahoo.com

• 16 Februari 2010 - 18:35

Christa:

hoi Ton en Anneke,
    Zo te horen genieten jullie nog volop, hier is het carnaval, maar je weet dat stelt niet zoveel voor.
    Wendy is wel fff met vriendinnen geweest, en had het heel gezellig gehad, ik ga al een paar jaar niet meer, het heeft hier haast niet met carnaval te maken.
    Verder is hier alles okee hoor, we kijken uit naar Lis d'r eerste verjaardag, het wordt echt een pittig grietje hoor.

Heel veel liefs Adrie en Christa

• 18 Februari 2010 - 13:31

Ank En Filip:

Wat fijn dat jullie nu ontspannen kunnen genieten.
    En dat de bevolking zo vriendelijk is.
    Ik geniet van de mooie foto s en het verslag.

Groetjes van Ank

• 19 Februari 2010 - 12:59

Jos En Elly:

Hey ton en anneke,

Alles ok met jullie?? Wij zijn terug in België en het is koud en grijs hier maar de warmte van onze familie maakt veel goed. Eind september zijn we terug in Argentinië, misschien tot dan.

Dikke kus xxxxxxxxxxxx

• 28 Februari 2010 - 12:33

Jan En Ana Melis:

hallo het was heel fijn om jullie hier in algarrobo in mijn huis te kunnen ontvangen en ana en ik hopen dat jullie snel nog een keer terug komen.
    verder willen we jullie een heel goede reis wensen en geniet maar van het mooie chile.
    veel plezier en een heel goede reis
    groetjes jan en ana melis

• 02 Maart 2010 - 15:11

Jan En Ana:

hallo ik wil jullie even laten weten dat jullie contact met de nederlandse ambasade moeten opnemen en laten weten dat het goed met jullie gaat.
    verder veel plezier en genieten.
    groetjes jan en ana