Malawi - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Malawi - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Malawi

Door: Ton & Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

23 November 2016 | Malawi, Lilongwe

Maandag 10 oktober 2017 steken wij de grens over van Zambia naar Malawi. Bij de grenspost van Malawi moeten wij een visum voor $75 per persoon kopen. Verleden jaar was het nog gratis. Gelukkig hoeven wij geen road tax en carbon tax te betalen. Zit zeker al verwerkt in het visum bedrag? Nog even snel een autoverzekering afsluiten en wij gaan op pad naar de hoofdstad Lilongwe. De weg is tweebaans maar in goede conditie.
Wij overnachten op het kampeerterrein van Woodland Camp in de buitenwijken van Lilongwe.

De volgende dag doen we klusjes aan de camper en controleren alles. Ton ontdekt dat een veerblad aan de linker voorzijde is afgebroken en dat ook een steun van de rechter brandstoftank gescheurd is. Met spanbanden zetten wij de tank vaster.

Wij verlaten de volgende dag de camping en gaan op zoek naar een garage om de geconstateerde problemen te verhelpen. Na enig gezoek vinden we een Bosch garage die ons wilt helpen. Wel moeten wij zelf de 300 liter tank (die natuurlijk bijna vol is) zelf leegmaken. Een schoon vat wordt ons geleverd en met behulp van hevelen krijgen wij de tank zo goed als leeg. Wij demonteren zelf de tank. Wij zijn er op tijd bij want de 2 andere steunen hebben ook scheurtjes. De steunen worden gelast en gemonteerd. Het is al tegen vijven en in overleg met de eigenaar wordt morgen de tank geplaatst. Wij overnachten op het terrein van de garage.

Donderdagmorgen wordt de tank geplaatst en ook de voorveer gedemonteerd. Onderwijl vullen wij de tank weer met dieselolie vanuit het vat. Op de sloop wordt een veerblad gevonden, op maat gemaakt en gemonteerd. Alles is weer gerepareerd. Omdat het al laat is, overnachten wij weer bij de garage.

De volgende dag willen wij de rekening betalen, maar zowel de Visa als de bankkaart wordt niet geaccepteerd door het pinapparaat. Gelukkig hebben wij nog een Mastercard en jawel nu lukt het.
Wij rijden de zeer drukke stad uit en komen in de middag aan in het dorpje Dedza met een camping bij een pottenbakkerij. Hier ontmoeten wij de Duitse Chris en Silvia met hun truck. Wij kennen ze alleen van hun reisverhalen op internet en nu ontmoeten wij elkaar. Jammer genoeg vertrekken zij de volgende morgen en wij besluiten om ook verder te reizen.
De rit gaat door kleine dorpjes die langs de straatrand vol met kraampjes met groente en fruit staan. Wij merken het bord 50 km/h niet op en in de volgende bocht staat de politie met radarpistool onze (te hoge snelheid) te meten. De boeten van 5000 Malawische kwacha's valt mee. Omgerekend is het Euro 6,25.
Via het stadje Zomba rijden wij via een steile weg naar het Zomba plateau dat op ruim 1500 meter ligt. De temperatuur is hier zeer aangenaam.

We overnachten hier 2 nachten en maken zondag een flinke wandeling door de bergen met uitzichten op het stuwmeer. Als we terugkomen, zien wij groepen mensen rondom onze camper staan. Zij zijn aan het barbecueën en van de Indische groep worden wij op hete kip met naan brood getrakteerd. Even later komt de Arabische groep met ons praten en bieden kofta en vlees aan de spies aan. 's Avonds hoeft Anneke niet meer te koken want we hebben ruimschoots onze maaltijd gehad.

Maandag 17 oktober verlaten wij het Zomba plateau en rijden naar Liwonge en overnachten vlak bij het Nationale Park op een eenvoudige camping.
De volgende morgen rijden we al voor 8 uur het Liwonge NP binnen. Wij zien wel meer dan duizend waterbokken, veel buffels en sabel antilopes. Natuurlijk ook veel nijlpaarden en ook opvallend veel watervogels. De olifanten zien we alleen op grote afstand.
In de middag verlaten wij het park en rijden we naar Lake Malawi. Op een kleine camping aan het meer overnachten wij.

De volgende dag rijden wij via Monkey Bay naar Cape Mclear. Hier vinden wij een leuke camping en parkeren onze camper onder de grote mango bomen.
Wij maken de volgende dagen wandelingen langs het meer. De kinderen spelen in het water, de moeders maken er de pannen schoon of doen de was. Zwemmen zullen wij er niet in, want de kans op het krijgen van de ziekte Bilharzia is erg groot in dit stilstaande zoetwatermeer. De rest van de dagen besteden we met lekker luieren en lezen.

Zaterdag 22 oktober rijden wij noordwaarts langs het meer en overnachten op een camping aan de Senga Bay. Wij bestellen een maaltijd die keurig bij onze camper wordt geserveerd.
De volgende dag krijgen wij bezoek van een echtpaar die onze camper wilt bekijken. We starten in het Engels, maar Han en Irma zijn Nederlanders en al gauw wordt het zeer aangenaam. Han werkt in Lilongwe voor UNICEF en beiden hebben het erg naar hun zin in Malawi. Zij nodigen ons uit als wij nog in Lilongwe komen.

Maandag rijden wij inderdaad naar Lilongwe. We hebben ontdekt dat onze pinbetalingen aan de garage tweemaal zijn afgeschreven. Bij de garage blijkt dat zij de fout ook hadden ontdekt en zonder problemen wordt het bedrag terugbetaald. Wij doen nog wat boodschappen in het centrum en rijden naar het huis van Han en Irma. Hier worden we zeer hartelijk ontvangen en Han komt zelfs iets eerder van zijn werk naar huis. We maken gebruik van het zwembad en worden ook uitgenodigd om mee te eten. 's Avonds hebben we een heerlijke discussie bij een goed glas wijn. Wij overnachten in de camper op de oprijlaan.

De volgende dag ontbijten wij nog samen met Han en Irma en nemen daarna afscheid van hen. Bedankt Han en Irma voor alle gezelligheid!
Wij verlaten Lilongwe en rijden naar de plaats Kasunga over een redelijke weg. De afslag naar het Kusunga NP is een zandweg vol met oneffenheden. Wij overnachten op de camping aan het stuwmeer en zien de nijlpaarden en verschillende antilopes.

De volgende dag willen wij door het park rijden, maar wij zijn te groot om er heelhuis door te komen. Wij besluiten om het park te verlaten. Onderweg treffen we wel een grote groep olifanten dichtbij de weg.
Wij rijden weer naar Lake Malawi en mogen op het strand van de camping overnachten. Bij het rijden door het mulle zand verliezen wij plotseling luchtdruk en kunnen niet verder want de remmen worden bekrachtigd. We ontdekken al gauw het probleem, zetten een afsluiter dicht, toppen lucht op en rijden via het strand naar het andere deel van de camping. Hier kan Ton de slang weer op het aansluitblok bevestigen en alles is weer in orde.
Vandaag een dag gehad met wat pech en teleurstellingen. Nou ja, niet iedere dag is een feestdag!

Donderdag 27 oktober rijden wij verder noordwaarts langs het Lake Malawi. Onderweg doen wij boodschappen in een dorp en kunnen alleen maar de noodzakelijke dingen kopen. Zelfs voor brood moet je diverse winkeltjes bezoeken om het te kunnen kopen.
Onderweg zien wij veel suikerrietvelden en op de weg komen wij veel vrachtwagens beladen met suikerriet tegen.
Wij vinden een leuke camping (Kenda Beach Lodge) en blijven hier enkele dagen staan aan het spierwitte strand.

Na enkele rustdagen aan het meer rijden wij zondag 30 oktober verder noordwaarts. Wij passeren een grote plantage met rubberbomen en stijgen naar 1300 meter en hebben het koel. Maar even later dalen wij met mooie uitzichten op Lake Malawi. Op de camping Hakuna Matate overnachten wij. Vandaag was het wisselvallig weer met regen en af en toe harde wind.

De volgende besluiten wij om niet naar Livingstonia, een missie stadje, te rijden. De weg is erg bochtig en slecht en over 15 kilometer doe je al gauw 2 uur. Volgens andere “overlanders” is er ook weinig te zien. Bovendien moet je dezelfde weg weer terugrijden.

Wij rijden verder noordwaarts en al voor de middag komen wij bij de grens van Malawi en Tanzania. De procedure bij grensovergangen is ons al zo bekend geworden, dat wij besluiten om vandaag Tanzania in te rijden.

Malawi is voor ons een apart land met veel armoede, maar met opgewekte en blijde mensen. Er zijn niet veel spectaculaire bijzonderheden, maar het is een typisch Afrikaans land. Langs het meer (Lake Malawi) tref je veel vissersdorpjes aan en de bevolking gebruikt op alle manieren het water van het meer. s Nachts om met lampen buiten de boten te vissen en overdag om de was te doen, te zwemmen of de vaat te doen. Wij hebben een leuke tijd gehad en hebben genoeg gezien. Nu is het tijd om het volgende land, Tanzania, te bezoeken.

Veel leesplezier uit het warme en vochtige Malawi van
Ton & Anneke

• 23 November 2016 - 22:34

Bob En Anja:

Hoi Ton en Anneke. Wat apart zeg dat jullie niet konden betalen met Visa. Juist in deze landen gebruiken ze Visa. Whahaha een snelheidsbon, gelukkig een betaalbare! Die marktfoto's doen veel aan Zambia denken. Veel plezier in Tanzania. Groetjes Bob en Anja.

• 24 November 2016 - 21:30

Silvain:

Hoe bestaat het. Een politieagent met een speedgun in Malawi, die jullie een bon geeft voor te hard rijden. Zoiets verzin je niet!!! De vooruitgang staat niet stil. Zou die speedgun een geschenk zijn in het kader van de ontwikkelingssamenwerking? Een ontmoeting met andere Nederlanders is minder spectaculair. Nederlanders zijn net muizen. Die kom je over de hele wereld tegen. Malawi lijkt me inderdaad een straatarm land. Als je met z'n allen echter weinig hebt, leidt dat ook tot verbondenheid. Vandaag was ik bij van Lierop in A.P. en heb daar de gewenste handtekeningen en parafen gezet. Dat is dan ook weer gebeurd.