Via de gletsjer Perito Moreno naar Ushuaia - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Via de gletsjer Perito Moreno naar Ushuaia - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Via de gletsjer Perito Moreno naar Ushuaia

Door: Ton en Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

05 December 2009 | Argentinië, Buenos Aires

Voor foto’s van de reis naar Zuid Amerika;
Voor de reisverhalen naar India en Nepal in 2007-2008; zie de inhoudsopgave in de linkerkolom.
GPS coördinaten in gg.mm.ss.

Maandag 23 november 2009 staan wij nog steeds op het mooie plekje aan de Lago
Roca in de buurt van El Calafate. Het is heerlijk voorjaarsweer. Ton doet ’s morgens wat klusjes aan de auto en Anneke geniet van het zonnetje. ’s Middags maken wij een mooie wandeling langs het meer.

Wij verlaten dinsdag ons plekje en rijden naar het Parque Nacional “Los Glaciares”, waar de bekende gletsjer “Perito Moreno” ligt. De weg er naar toe is prachtig met aan een zijde de blauwe Lago Argentino. Al van verre zien wij de gletsjer en maken onderweg een fotostop. Wij parkeren de camper op het parkeer terrein beneden en met een shuttlebus worden wij naar boven gereden. Vanaf hier zijn er looppaden en –bruggen die je dicht bij de gletsjer brengt.

Wij blijven ruim 4 uur hier en maken veel foto’s. Wij zien en horen grote brokken ijs afbreken. Het weer is prachtig en de tijd vliegt voorbij. Na een mooie wandeling, waar wij de gletsjer van diverse kanten kunnen bekijken, komen wij weer bij de camper aan. Wij besluiten om naar boven te rijden en op het boventerrein, vlakbij de gletsjer, te overnachten. Een ander Duits stel doet het ook en even later komt nog een Duitser met een grote camper bij. Het wordt oogluikend toegestaan hier te overnachten. (GPS: S50.28.08/W073.01.47)
Wij maken in de avonduren nog een lange wandeling langs de gletsjer. Dit kan je niet beschrijven hoe mooi het is. Zelfs de foto’s geven niet het complete beeld zoals wij het beleven.
Wij zullen proberen een korte video op de website te zetten. Let niet op het commentaar en de afsluiting van deze video!

Woensdagmorgen 25 november worden wij wakker bij een bewolkte hemel. Vannacht hebben wij heel duidelijk grote brokken ijs naar beneden horen vallen. Ook het kraken van de ijsmassa was te horen. Af en toe leek het te onweren, maar het was het vallen van een ijsbrok. Als wij gaan kijken is een complete wand van ijs naar beneden gekomen. Wij maken weer een mooie wandeling, maar gaan tegen de middag naar de camper. Het begint te regenen. Wat hebben wij gisteren geboft met het weer. Wij mogen op de parkeerplaats blijven staan en overnachten hier weer.

Donderdagmorgen regent het constant. Wij besluiten om verder te rijden en nemen afscheid van het andere Duitse stel. Hij wil vandaag nog een keer proberen om “de foto van het jaar” te maken! Wij hebben genoeg foto’s gemaakt.
In El Calafate internetten wij snel en doen nog wat inkopen. Dan rijden wij via de kale hoogvlaktes naar Esperanza en overnachten hier. (GPS: S51.01.47,8/W070.46.45)

Vrijdag 27 november rijden wij via een saaie weg naar Rio Gallegos, een grote plaats aan de kust. Hier vinden wij een Carrefour supermarkt en doen inkopen. Als wij onze watertank bij het benzinestation willen volgooien, worden wij verwezen naar de gemeentelijke waterfabriek. Hier worden wij hartelijk ontvangen en beide tanken worden met goed drinkwater gratis gevuld. Wij overnachten bij de haven. (GPS: S51.37.00/W069.12.34,7)
Achteraf een minder goede plek, want ’s nachts scheuren de auto’s met enorme herrie langs de weg. Het is vrijdag en dan gaan de uitslovers in hun auto’s de hele nacht rondjes rijden en bier drinken.

Zaterdag zijn wij vroeg op. De restanten van het “feest” zijn goed te zien. Op het nabijgelegen terrein en de weg wemelt het van de bierflessen! Wij toppen onze dieseltanken op en rijden richting Chileense grens die op zo’n 70 kilometer van Rio Gallegos ligt.
De douaneafhandeling gaat soepel. Wel wordt de camper onderzocht op vers vlees, groente, fruit en melkproducten die niet ingevoerd mogen worden. Hier hadden wij met de inkopen rekening mee gehouden en wij mogen doorrijden.
De overtocht met de ferry over de Straat Magellaan is maar 30 minuten. Tijdens de tocht zwemmen Commerson dolfijnen met de ferry mee. Wij rijden de ferry af en zijn nu echt in Tierra del Fuego (Vuurland).
Na enkele kilometers houdt het asfalt op en rijden wij verder over “ripio” (landweg met stenen/gravel). Bij het passeren moet je langzaam rijden om geen opspattende stenen tegen je voorruit te krijgen. Gelukkig gaat alles goed, want het is toch een druk bereden weg.
’s Middags zijn wij weer bij de Argentijnse grens. Hier gaat de douane afhandeling ook soepel. Vanaf het binnenkomen op het Argentijnse deel van Tierra del Fuego is de weg weer geasfalteerd.
In Rio Grande vullen wij onze voorraden weer op, want voorlopig blijven wij op Argentijns grondgebied. Wij overnachten aan de boulevard. (GPS: S53.47.23,5/W067.41.30,7)

Zondagmorgen 29 november begint met het traditionele zondagsontbijt waarbij buiten het licht sneeuwt. Als wij gaan rijden, trekt de lucht open en wordt het helder. Bij het plaatsje Tolhuin drinken wij koffie aan het meer dat omsloten wordt door besneeuwde bergen. Het vervolg van de rit is prachtig. Mooie besneeuwde bergen, kristalheldere meren en mooie uitzichten.
Om 1 uur ’s middags komen wij in Ushuaia aan, de zuidelijkste stad van de wereld en tevens de zuidelijkste punt van onze reis met de camper!! ’s Middags maken wij een wandeling door het stadje. Het is druk met toeristen en bovendien ligt er een groot cruise schip in de haven die voor nog meer toeristen zorgt.
Wij overnachten op de parkeerplaats bij de haven. (GPS: S54.48.32,9/W068.18.35,6)

Maandag brengen wij ons wasgoed naar een wasserij en laten de gasfles met propaan optoppen. Omdat de buitentemperatuur ’s nachts rond de nul graden ligt, kan je geen butaangas meer gebruiken. Voorlopig kunnen wij weer 2 maanden vooruit.
Daarna bezoeken wij diverse reisbureaus om een “last minute ticket” voor een reis naar Antarctica te kopen. Het is altijd onze grote wens geweest om dat continent te bezoeken, maar een dergelijk reis is duur.
Na wat rondgekeken te hebben, kunnen wij een reis boeken voor een gereduceerde prijs (40% goedkoper). Wij overleggen beiden en besluiten om het te doen. 7 december vertrekken wij met de Antartic Dream voor 11 dagen naar Antarctica en zullen vele malen aan land kunnen. Een droom wordt waar!
Wij overnachten weer op de parkeerplaats bij de haven, waar ook de grote camper die wij bij de gletsjer hebben gezien, bij ons aansluit.

Dinsdag 1 december regelen wij alle papieren (verzekering, gezondheidsverklaring) bij het reisbureau. Onze tickets liggen ook al gereed. Nu weten wij zeker dat wij gaan.
’s Middags laten wij in een garage de handrem afstellen en verwisselen wij de achterwielen met onze reservewielen. De achterbanden zijn met 28000 kilometer van 13 naar minder dan 4 mm profiel afgesleten! ’s Avonds gaan wij uiteten. Het is een koude, gure, maar toch fijne dag geworden.

Woensdag 2 december rijden wij ’s middags naar het station waar nog een smalspoortrein rijdt. Vroeger werd deze trein gebruikt om hout en stenen te vervoeren die door de gevangenen (Ushuaia was vroeger een strafkolonie) hier in de koude omgeving werden verzameld.
Na de leuke rit rijden wij met de camper naar het Parque Nacional “Tierra del Fuego” en parkeren onze camper op de parkeerplaats aan het einde van Ruta 3, zo’n 3079 kilometer verwijderd van Buenos Aires. In dit park willen wij de komende dagen wandelingen maken in de schitterende natuur. (GPS: S54.51.18,1/W068.34.40,9)
Vrijdag is een regenachtige dag en zelfs ’s nachts blijft het regenen. De zandpaden worden een modderpoel en wij besluiten om zaterdag naar Ushuaia te rijden. Hier parkeren wij de camper weer aan de haven.

Morgen, zondag 6 december zullen wij naar de camping “ La Piste del Andino” gaan, die boven op een heuvel bij de stoeltjeslift ligt. Van hier uit moet je een mooi overzicht over de stad Ushuaia hebben. Hier kunnen wij de camper veilig achterlaten tijdens onze reis naar Antartica die maandagavond aanvangt.

Na 28060 kilometer door Zuid Amerika te hebben gereden zijn, wij met de camper op het zuidelijkste puntje van dit continent aangekomen. Wijzelf gaan nog zuidelijker. Maandag 7 december vertrekt ons schip “Antartic Dream” voor een 11-daagse reis naar Antartica en zullen daar hopelijk veel moois zien. Voor ons komt een droom uit! Zo zie je maar …Dromen zijn bedrog?!.

• 05 December 2009 - 17:16

Anja En Bob:

Hoi Anneke en Ton,
    Werkelijk prachtige foto's weer.
    Heel veel plezier op Antarctica!
    Ton toch maar weer over op stoom aan het einde van de wereld?!
    Hartelijke groet,
    Bob.

• 05 December 2009 - 19:11

Corrie:

Hallo schatten

Ja hoor weer droom uit gekomen, Antartica. Ben blij voor jullie, geniet lekker, maak veel foto's.
    liefs Corrie

• 05 December 2009 - 19:26

Arie Klok@hotmail.co:

Poeh zeg,
    Ik had wel mee gewild met jullie.
    heimwee naar mij ervaringen daar
    in 2002. Vergeet niet van de weg af te gaan naar ....N-O links is doodlopend zandweg met boerderijen en Rio Juan of andere religiuese naam. Dan kom je bij een e-hostel staat leeg nu, en vandaar kun je het wrak zien van
    Medeoo.. oid Als je achtreom kijkt kun je de berg op, met je Four
    en kijk je op de baai, ben ik toen geweest met mijn 4x4.

besito Ik mail meer nadat ik alles van je jullie gelezen heb.
    groet Arie Klok

• 06 December 2009 - 15:44

Sylvia:

Bedankt weer voor jullie schitterende foto's video en reisverslag. Heel veel plezier op Antartica. Ben best een beetje (gezond) jaloers......maar ook blij dat ik op deze manier kan meegenieten van jullie ervaringen.

Veel liefs,
    Sylvia.

• 06 December 2009 - 19:41

Diana:

Lieve allebei,
    Als jullie dit lezen zijn jullie weer terug van een schitterend avontuur. Iets wat niemand jullie meer kan afpakken.Geniet nog maar lang na van alles.
    Dikke X en knuf, de Sennclan

• 09 December 2009 - 18:38

Vera En Henk:

Alles wat we kunnen zeggen is Waw.
    Wat een geweldige belevenis maken jullie mee.
    Groet van ons

• 14 December 2009 - 08:09

Silvain:

Hai Ton en Anneke,
    Een bezoek aan Antarctica staat ook op mijn verlanglijstje. Vanaf Haarlem is zoiets echter onbetaalbaar. Voorlopig beperk ik me dus tot jullie reisverslag plus foto's. Groeten Silvain

• 14 December 2009 - 15:46

Hedwig En Ewald :

Hallo Ton en Anneke
    Leuk, jullie weblog. Hedwig heeft jullie ontmoet op het parkeerterrein Nat Park in Uschuaia. Daarna veel pech met camper. Zijn nu in Callavate.Willen jullie een e-mail adres op onze weblog achterlaten, dan kan ik jullie wat uitgebreider berichten. kziewel.web-log.nl
    Groetjes Hedwig en Ewald van Dijk

• 18 December 2009 - 00:29

Tim En Carien:

Ha Ton en Anneke. We zijn vandaag in het nationaal Park geweest en heerljk gewandeld omdat het zulk goed weer was. Ons bezoek aan jullie is er daarom wat bij ingeschoten. Hopelijk lezen jullie dit. Inmiddels zijn we er wel achter hoe jullie camping heet dus misschien kunnen we morgen afspreken? Ons telefoonnummer (voor een sms) is +31 6 20522018. Jullie nummer hebben we niet. Of bel hotel Lennox in Ushuaia. Als het niet lukt ook geen probleem. Goede reis! Tot ziens,
    Tim en Carien