Antarctica - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Antarctica - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Antarctica

Door: Ton en Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

18 December 2009 | Argentinië, Buenos Aires

Voor foto’s van de reis naar Zuid Amerika;
Voor de reisverhalen naar India en Nepal in 2007-2008; zie de inhoudsopgave in de linkerkolom.

Maandag 7 december 2009
Wij ruimen de camper op en parkeren deze naast de woning van de camping beheerder. Ook het Duitse stel, Karl –Heinz en Eva doen het. Zij gaan met het zelfde schip naar Antartica.
Om 1600 uur haalt de taxi ons op en brengt ons naar de haven. Wij gaan aan boord en worden netjes naar onze hut gebracht. Die ziet er prima uit. Goede bedden, een eigen douche/toilet en 2 patrijspoorten. In de eetzaal maken wij gelijk kennis met een ander Nederlands stel, Karien en Tim uit Weesp.
Om 1930 uur verlaten wij de haven van Ushuaia. Wij krijgen veiligheidsinstructie in de Conference Room en gaan gekleed in zwemvesten naar de reddingsboten voor verdere instructie.
Het welkomstdrankje en het diner nuttigen wij tijdens de mooie passage door het Beagle kanaal. Het is al laat als wij in ons bed duiken. Precies op tijd, want wij komen aan bij de Drake Passage. Dit is het zeegebied tussen Vuurland en Antartica en hier stormt het altijd.

Dinsdag 8 december 2009
Het schip slingert en stampt flink als wij wakker worden. Wij slaan het ontbijt maar over, want wij zijn nog niet “ingeslingerd”. De zee blijft onrustig maar in de middag lukt het ons een kop koffie met gebak te nemen en slaan zelfs het diner niet over. Veel tafels zijn niet bezet, omdat vele gasten zich niet wel voelen. Ook vanavond gaan wij vroeg naar bed.

Woensdag 9 december 2009
Wij hebben beiden goed geslapen en zijn op tijd voor het ontbijt. Vannacht hebben wij de Convergence cirkel gepasseerd die de overgang van warm naar koud water vormt
’s Morgens gaan wij naar een lezing over pinguïns en maken een ronde over het schip. Wij staan lang op de brug. Iedereen mag zonder problemen op de brug komen en vragen stellen.
Het schip wordt door de zeevogels gevolgd. Wij zien de stormvogels en ook de metersgrote albatrossen. Bijna zonder hun vleugels te bewegen zweven zij over het water.
Ons schip, Antartica Dream, is in Nederland gebouwd voor de Chileense Marine die het als hydrografisch schip gebruikte. Enkele jaren geleden is het schip verbouwd en aangepast voor de poolreizen met passagiers.
De dag gaat snel voorbij. Je maakt kennis met de overige passagiers die vanuit alle hoeken van de wereld komen. Chinezen, Amerikanen, Australiërs, een stel meiden uit Slowakije en nog meer mensen uit Europa. ’s Middags wonen wij een lezing bij over de zoogdieren op Antartica
Tegen de avond zien wij de eerste ijsbergen. Het diner is weer voortreffelijk. Na het diner krijgen wij instructie over de landingen met de Zodiacs (rubberboten). Dan is het weer tijd om onze hut op te zoeken.

Donderdag 10 december 2009
Wij staan al om half zeven op, want vanmorgen is onze eerste landing op het eiland Hidrurga. Het aan boord gaan van de Zodiacs gaat niet snel want iedereen wordt goed gecontroleerd. Veiligheid staat hier hoog in het vaandel. Voor wij instappen, moeten de laarzen in een bak worden gedesinfecteerd. Op deze manier kunnen geen bacteriën aan land worden gebracht. De overtocht gaat over een hobbelige zee en de sneeuw waait in ons gezicht. Wij hebben het niet koud, want wij hebben de juiste kleding meegenomen. Op het eiland is een pinguïn kolonie en wij ontmoeten de eerste Chinstrap pinguïns. Het is heerlijk op het eiland door de sneeuw te lopen en te genieten van de uitzichten. Bij terugkomst worden de laarzen weer in een voetenbak gedesinfecteerd en krijgen wij een beker warme soep.
Het schip gaat weer anker op en vaart naar de volgende bestemming, Portal Point. ‘s Middags
gaan wij hier weer aan land en zien nu de Gentoo pinguïns. Zij zijn helemaal niet bang en iedereen ligt op zijn buik in de sneeuw om ze te fotograferen. Het sneeuwt niet meer en wij kunnen nu goed de prachtige omgeving aanschouwen. Bij terugkomst aan boord staat de warme chocomel gereed. ’s Avonds dineren wij met een prachtig uitzicht op de besneeuwde eilanden.

Vrijdag 11 december 2009
Om 0900 uur is de eerste landing op Cuverville Island. De overtocht met de zodiacs gaat rustig en snel. Wij zien weer de mooie Gentoo pinguïns. Anneke voelt zich niet 100% en slaat de grote klim naar de top van het gebergte over. Na een uur wandelen bereikt Ton de top. Het uitzicht is schitterend. Bovendien schijnt de zon en dat maakt alles nog mooier. De terugtocht gaat zeer snel. Al glijdend door de sneeuw zijn we binnen 20 minuten beneden. Anneke heeft leuke foto’s gemaakt van de pinguïns die aan alle kanten voorbij gaan. Aan boord worden wij weer met een beker soep verwelkomd.
Het schip gaat anker op en vaart tussen de ijsschotsen terwijl wij de lunch gebruiken.
Om 1600 uur is er een landing in Neko Harbour. Dit is het vaste land van Antarctica. Bij aankomst zien wij weer de Gentoo pinguïns en Weddel zeehonden. Wij maken een mooie wandeling naar het hogere deel van het eiland en zien onderweg skua’s (vogels) en een mooie gletsjer waar brokken sneeuw afvallen. De terugtocht wordt deels glijdend afgelegd. Als wij beneden bij de landingsplaats aankomen, krijgen wij een glas champagne omdat wij nu echt op Antarctica zijn. Het is vandaag een superdag met veel zon en weinig wind. De kou valt enorm mee.

Zaterdag 12 december 2009
Als wij opstaan, is het matig weer. Er wordt besloten om vanmorgen niet aan land te gaan i.v.m. de golven. Wij varen de Le Maire Channel af en zijn vaak op de brug. Wij passeren grote ijsbergen, die een blauwe gloed uitstralen.
’s Middags maken wij een landing in Port Lockroy, een oude Engelse basis die in de Tweede Wereldoorlog is gebruikt om zeeverkeer in de gaten te houden. Nu is het een stukje historie met zelfs een klein museum. Wij kopen ansichtkaarten voor de ouders die van hier uit (via de Falklands) naar Nederland worden verstuurd. Maar eens kijken wanneer die aankomen!
Anneke fotografeert een Gentoo pinguïn met haar jong. Zij is een van de eerste met een jong in dit gebied. Ondanks het bewolkte weer is het voor ons weer een fijne dag.

Zondag 13 december 2009
Het zonnetje schijnt volop als wij een Zodiac tour door Cierva Cove maken. Wij varen langs ijsbergen, die de mooiste vormen hebben. Vooral met de zon er op geeft het mooie beelden en er worden veel foto’s gemaakt. Als wij aan boord zijn, zien wij humpback walvissen en het lukt Anneke een mooie foto van de staart van de walvis te maken.
’s Middags bezoeken wij Mikkelsen Harbour. Ook hier zien wij de Gentoo pinguïns en de Weddel zeehonden. Wij maken een tocht over dit eiland en zien veel antarctische vogels.

Maandag 14 december 2009
Wij staan al om 0530 uur op als wij te horen krijgen dat het bezoek aan de Pendulum Cove op Deception Island niet door kan gaan tgv de hoge zeegang. Hier zouden wij in een warmwater pool gaan zwemmen, want het is een vulkanisch eiland. Jammer! Wij gaan niet terug naar bed en zien de passage tussen de eilanden, waarbij ook nog flinke ijsbergen de boel versperren. Het schip glijdt gemakkelijk door het drijfijs en op zich is dit prachtig om te zien.
Om 1300 uur maken wij een Zodiac tour en zien voor het eerst Leopard zeehonden. Zij zijn de vijanden van de pinguïns, want zij lusten zij rauw. Wij landen op een eiland en maken een groepsfoto. Hier ontdekken wij een Chinstrap pinguïn die zich verschuilt in een ijshol.
Om 1700 uur verlaten wij Antarctica en gaan de Drake Passage weer in. Hier waait het weer flink.

Dinsdag 15 december 2009
Ondanks het slingerende schip hebben wij lekker geslapen en zijn nog net op tijd voor het ontbijt. Ton begint vast het reisverhaal op de laptop te zetten en Anneke leest haar boek in de grote eetzaal. ’s Middags is er een interessante lezing over een zuidpool expeditie door de Zweden in 1902-1904.
Het diner wordt door minder gasten gebruikt, maar geeft ons wel de gelegenheid om verschillende gasten te praten. Leuk om te horen waarom zoveel mensen reizen en juist deze reis hebben gekozen.

Woensdag 16 december 2009
Blijkbaar zijn wij goed ingeslingerd, want ook nu weer zijn wij bijna te laat voor het ontbijt. Het weer is nog slechter geworden, maar het schip heeft een vriendelijk zeegedrag. ’s Morgens houdt een van de reisleidsters een lezing over de mooie plekjes in Chili. Voor ons erg interessant, omdat wij na deze reis naar dit land gaan.
Wij merken dat wij bijna aan het einde van de reis zijn. De laarzen en jassen worden ingeleverd en wij pakken alvast een deel van onze tassen in.
’s Middags is er nog een presentatie van de ingezonden foto’s van deze reis. Er zitten prachtige opnamen bij.
Om 1600 uur naderen wij het Beagle kanaal en het schip gaat langzamer varen. ’s Avonds hebben wij een lekker afscheidsdiner. Ook krijgen wij een certificaat dat bewijst dat wij daadwerkelijk op het continent Antarctica zijn geweest. Intussen meert het schip om 2100 uur af in de haven van Ushuaia.
Het is al laat als wij voor de laatste keer onze hut opzoeken.

Donderdag 17 december 2009
Om 0700 uur staan wij op en kunnen nog gebruik maken van het ontbijt aan boord. Rond acht uur verlaat ieder het schip, na afscheid te hebben genomen van diverse gasten waarmee je deze 10 dagen hebt opgetrokken. Wij bestellen samen met Eva en Karl-Heinz een taxi die ons naar de camping brengt. Daar staat onze camper en het geeft toch weer een fijn gevoel als wij weer in de camper zijn.

10 dagen/11 nachten heeft onze reis naar Antarctica geduurd. Weer is een droom uitgekomen. Het is een hele ervaring als je in het mooie en zuivere landschap van Antarctica staat. Heel veel plekken op dit continent zijn nog nooit door de mens betreden. Geen luchtvervuiling, (bijna) geen milieuvervuiling. Het is een heel groot natuurpark en zo moet het ook blijven!

• 18 December 2009 - 17:54

Anja En Bob:

Hoi Ton en Anneke,
    Wat een belevenissen weer. Da's lang geleden Ton dat je voor oefening op verlaatrol stond (grinnik). Moet voor jou een peuleschil zijn geweest. En gelukkig weer voor niets. We wachten met spanning op de ongetwijfeld mooie foto's. Dank voor jullie Kerstgroet, ook voor jullie veel mooie reizen en vooral een gezond en voorspoedig 2010 gewenst!!
    Reis ze, Groetjes
    Bob.

• 18 December 2009 - 18:03

Silvain:

Wat ben ik jaloers op jullie. Een bezoek aan Antarctica is zoiets bijzonders (en normaal gesproken zo kostbaar), dat het er zelden van komt. Jullie zijn er geweest en dat telt.
    Groeten Silvain

• 18 December 2009 - 20:34

Jannie Keizer:

hallo anneke en ton,
    mooie verhalen over reizen.
    Afgelopen woensdag saskia en duco met vakantie naar thailand voor 3 weken.
    Op 8 januari komen ze weer thuis.
    Dus ze zitten kerstdagen en oud en nieuwjaar in thailand en lekker warme weer.
    Hier is koud weer en wel mooie uitzicht sneeuwen.
    Ik zeg nu aan jullie prettig kerstdagen en gelukkig nieuwjaar 2010!!
    groetjes van wim en jannie.

• 18 December 2009 - 20:58

Mar En Jo:

Allereerst onze gelukwensen voor het nieuwe jaar 2010 en zo juist jullie reisverslag gelezen. Wat zullen jullie genoten hebben van deze schitterende reis.Wij hebben de pinquin die we van Anneke hebben gekregen weer bij de kerstboom gezet en genieten zo een beetje mee van jullie prachtige reis. Wij vinden het geweldig dat jullie nog tijd kunnen vrijmaken om ons op de hoogte te houden van de belevenissen hoor! Ik heb de foto van jullie afgedrukt op de printer, een prachtige foto.

• 19 December 2009 - 06:18

• 19 December 2009 - 09:03

Chris&Corrie Markus:

Hoi
    Ton en Anneke,
    Weer een mooi avontuur, nog de HTD uitgehangen op de brug? Wij zijn nu in Portugal, Evora het is hier redelijk weer niet zou koud als in Nederland. Wij wensen jullie mooie feestdagen en een voorspoedig 2010 veel veilige kilometers.
    Groetjes C&C

• 19 December 2009 - 09:25

Teun En Jennie:

Hoi Ton en Anneke,
    Dit was weer een hele belevenis en er is niemand die dit meer van jullie af pikt.
    Verder prettige kersdagen en een voorspoedig nieuwjaar gewenst en veel gezonde kilometers.
    Groetjes,
    Teun en Jennie.

• 19 December 2009 - 12:45

Sylvia:

In een woord "fantastisch"
    Weer een droom die voor jullie is uitgekomen! Fijn dat we het via deze weg mogen meebeleven. Vanaf hier wil ik jullie fijne feestdagen wensen en dat er in 2010 nog maar vele dromen voor jullie mogen uitkomen.
    Groetjes, Sylvia.

• 20 December 2009 - 10:11

Anja En Bob:

Dank voor de mail. Het is weer helemaal in orde . Wat een mooie foto's!! Heel bijzonder allemaal.
    Groetjes,
    Anja en Bob

• 20 December 2009 - 12:25

Christa:

wat prachtig dat antartica!!!!!
    Zal wel koud zijn, hier sneeuwt het ook maar is natuurlijk niet te vergelijken.
    Ook deze keer weer fantastische foto's
    Wij wensen jullie een warm en zalig kerstfeest en een heel goed en gezond 2010 toegewenst

dikke kus adrie en christa

• 20 December 2009 - 23:08

Corrie:

Hallo schatten

Jullie ook een kerstgroet uit Juultjedorp. Wilde een prive berichtje versturen maar kreeg het terug gestuurd. Misschien verkeerde adres. Liefs Corrie

• 21 December 2009 - 10:38

Silvain:

Mbv de "truc" heb ik de foto's gezien. Schitterend en dan te bedenken dat het bij jullie zomer is. In Nederland ligt ook sneeuw en het vriest. Misschien krijgen we nog wel een Witte Kerst.

Silvain

• 23 December 2009 - 20:01

Jet, Leonie,gerard:

Wat een mooie foto,s en wat zijn jullie lekker bruin. wij wensen jullie een fijne kerst en een mooi jaar,(kan niet mooier) toe.
    dikke kus van ons.

• 29 December 2009 - 20:55

Filip En Ank:

Het is een prachtig verslag
    en wat is Gods natuur mooi!
    Blijf genieten.
    En een gezond 2010
    uit Den-Helder.

• 31 December 2009 - 16:21

Adrie:

Hoi, Ton en Anneke eindelijk even tijd om jullie reis verslag te lezen , wat is het mooi daar.mooie foto,s! En nu naar Chili nou we kijken uit naar jullie reis verslag.Wij wensen jullie veel reis plezier en een goed en gezond nieuwjaar.