Door de natuurparken naar het zuiden - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Door de natuurparken naar het zuiden - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Door de natuurparken naar het zuiden

Door: Ton en Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

26 November 2009 | Argentinië, El Calafate

Voor foto’s van de reis naar Zuid Amerika;
Voor de reisverhalen naar India en Nepal in 2007-2008; zie de inhoudsopgave in de linkerkolom..
GPS coördinaten in gg.mm.ss.

Dinsdag 2 november 2009 gebruiken wij om inkopen te doen in de nabij gelegen stad Comodoro Rivadavia en rijden terug naar Rada Tilly. Het is heerlijk voorjaarsweer en aan het strand parkeren wij de camper. Hier overnachten wij ook. (geen GPS)

De volgende dag rijden wij naar Sarmiento. Het zonnetje schijnt, maar er staat een stormachtige wind en de camper kan maar net 60 km/uur halen. Onderweg zien wij veel ja-knikkers en tanken voor olieopslag. Hier wordt veel olie gewonnen. In Sarmiento overnachten wij bij de plaatselijke voetbalclub. (geen GPS)

Als wij woensdagmorgen uit Sarmiento vertrekken, waait het weer flink. Wij willen de versteende bossen bezoeken. Miljoenen jaren geleden heeft hier een vulkaanuitbarsting plaatsgevonden en de omgevallen bomen zijn door de chemische werking van lava en water versteend geraakt. Volgens de gegevens gaat het park om 9 uur open, maar als wij om half tien bij de ingang zijn, vertelt een bord ons dat het park pas om 10 uur opengaat. Wij wachten meer dan een uur, maar het park blijft gesloten. Teleurgesteld draaien we om. Wij rijden via onverharde wegen dwars door de natuur. Tegen de avond bereiken wij het stadje Perito Moreno, dat maar een kleine 100 kilometer van Chili ligt. In Perioto Moreno overnachten wij op de gemeente camping die over een heerlijke warme douche beschikt. (GPS: 46.35.44,6/W070.55.32,6) Wij liggen vroeg in bed omdat wij behoorlijk moe zijn van het gehobbel over de landwegen, maar ook omdat de temperatuur snel daalt naar 5 graden!

Donderdag 5 november besluiten wij om niet naar de Cueva de los Manos (Grot van de handen) te gaan, omdat wij hiervoor een te grote omweg moeten maken. Bovendien komen wij volgend jaar in deze omgeving terug en ligt de grot meer op de route. Nu gaan wij weer terug naar de kust. In Pico Truncado, een nietszeggend dorp, overnachten wij op een veldje in het dorp. (GPS: S46.48.2,8/W 067.57.6)

Wij nemen vrijdag de Ruta 12, een ripio (vlakke landweg met grind), die de kortste route naar een ander natuurpark met versteende bomen is. Onderweg zien wij veel guanaco’s (wilde lama’s) en nandu’s. Het landschap is prachtig met veel tafelbergen.
In het Natuurpark Bosque Petrificados is een wandelweg aangelegd waarlangs wij de versteende bomen (30 meter lang en een diameter van 3 meter) kunnen bekijken. Deze bomen zijn 140 miljoen jaar oud!
Wij overnachten bij een benzinestation in Tres Cerros, samen met een Zwitsers stel. (GPS: S48.07.23.9/W067.38.37,5)

Zaterdagmorgen zijn wij weer vroeg op weg. Wij gaan weer over een “ripio”weg (RP47) naar het kustplaatsje Puerto Deseado. Bij de lokale VVV worden wij keurig voorgelicht wat er allemaal hier in de omgeving is te doen. Wij rijden op hun aanraden naar “Darwin Expediciones” en melden ons aan voor een boottocht naar een eiland in zee voor de volgende morgen. Wij overnachten op de haven en zien ’s avonds “Darwin” aan land komen die hiermee de opening van het toeristenseizoen inluidt!

Zondag 8 november zijn wij vroeg bij “Darwin Expediciones”. De tocht gaat door want de weersverwachtingen zijn redelijk. Met 15 man en 2 begeleiders stappen wij in een grote RIB (rubber boot met harde onderkant) op weg naar Isla de Pajeros. Het eiland ligt een uur varen voor de kust van Puerto Desedo en heeft een rockhopper pinguïn kolonie.
Wij worden keurig aan wal gezet en de boot wordt door de schipper op de boei afgemeerd. Het is al tegen twaalven en de meegenomen lunch wordt genuttigd. Onderwijl zien wij de Magellaan pinguïns driftig om ons heen lopen. Na de lunch lopen wij naar de andere zijde van het eiland. Onderweg zien wij veel zeevogels en de begeleiders weten er veel over te vertellen. Als wij aan de andere kant van het eiland zijn, staan wij plotseling in de rockhopper pinguïn kolonie. Deze pinguïn is alleen te zien op een ander Argentijns eiland en op de Falklands. Hij ziet er prachtig uit met gele pluimpjes aan de zijkanten van zijn kop en hij heeft knalrode ogen. Zij zijn helemaal niet schuw en iedereen maakt foto’s van nabij. Als je gaat zitten, passeren ze je op een kleine afstand. Wij genieten allebei van het schouwspel en blijven wel een uur hier rondhangen.
Daarna bezoeken wij een zeeleeuwen kolonie en lopen verder over het eiland. Overal zijn zeevogels te zien. Met de boot varen wij nog langs diverse eilandjes en zien hier ook zeeleeuwen die nieuwsgierig rond de boot zwemmen. Ook varen wij langs een eiland dat vol zit met bijzondere soorten cormorants (aalscholvers). Op de terugweg in de haven komen wij nog enkele Commerson dolfijnen tegen. Rond 5 uur meren wij af in de haven. Het is een zeer geslaagde dag geweest met zeer redelijk weer en (gelukkig) weinig wind! Wij overnachten op de heuvel achter een hotel met zicht op de haven. (geen GPS)

Als wij de volgende morgen wakker worden, stormt het. De camper schudt heen en weer. Wij gaan vandaag maar op zoek naar een nieuwe auto alarm. De oude is onbetrouwbaar geworden en na de inbraakpoging willen wij toch een extra beveiliging op de camper hebben. Na wat verwijzingen komen wij bij een bedrijfje dat onmiddellijk een auto alarm inbouwt voor een zeer redelijke prijs. Anneke gaat ondertussen naar de kapper en komt kortgeknipt terug. Wij overnachten weer achter het hotel dat over een goede Wifi verbinding beschikt zodat wij vanuit de camper kunnen internetten.

Dinsdag 10 november rijden wij langs de rivier Rio Deseado door het natuurpark. Wij vinden aan een baai een mooi plekje. Hier blijven wij een paar dagen staan. Wij maken wandelingen en zien flamingo’s, pinguïns, veel zeevogels en zelfs een paar Commerson dolfijnen die de baai inzwemmen. Een heerlijk plekje. (GPS: S47.44.22.3/W060.00.05)

Donderdag 12 november rijden wij via een grote omweg naar de andere kant van de Rio Deseado. Onderweg hebben wij inkopen gedaan en brandstof/water geladen. Zo kunnen wij weer enkele dagen in de natuur doorbrengen. Via landwegen rijden wij door het natuurpark en overnachten aan de kust (GPS: S47.48.22,6/W065.52.35,6)

Het heeft vannacht geregend, maar de wegen zijn niet modderig als we vrijdagmorgen langs de kust verder rijden. Uiteindelijk vinden wij aan een baai een mooi plekje recht tegenover het eiland dat wij afgelopen zondag hebben bezocht. Wij blijven hier tot zondag staan en maken wandelingen langs het strand en komen weer een zeeleeuwen kolonie tegen.

Zondag 15 november regent het als wij verder trekken. Gelukkig houdt het snel op want met veel regen zijn de wegen hier onbegaanbaar. Onderweg komen wij weer een grote groep flamingo’s tegen. Wij overnachten op een hoge klif in Bahia Laura (GPS: S48.23.58,9/W066.28.16,3)

De camper schommelde vannacht wat op de wind, maar wij hebben heerlijk geslapen. Wij rijden verder naar het vissersplaatsje Puerto San Julian. Onderweg zien wij heel veel kuddes guanaco’s. In het plaatsje bezoeken wij een replica van het schip Noa Victoria waarmee Ferdinand Magellaan de wereld verkende. Binnen is het leuk ingericht en geeft een goede indruk in welke kleine ruimte men moest leven (zoals in een camper)!
Wij brengen het wasgoed weg en rijden naar de gemeente camping waar wij overnachten.

Het heeft de hele nacht geregend en pas tegen de morgen begint het minder te worden. Toch besluiten wij om de Ruta Turistica langs de kust te rijden. Al bij het begin van de heuvelachtige route (via een landweg) voelt het glibberig aan. Wij besluiten om toch verder te gaan en te kijken wat de camper in deze omstandigheden doet. Nou het gaat, maar wij moeten zelfs in zijn vierwiel aandrijving in zijn lage bak rijden. Veel van de omgeving hebben wij niet gezien, maar wij weten nu wel wat wij wel en niet kunnen doen met de camper. Een goed leermoment. De camper zit onder de modder en de wielkasten zijn helemaal vol met zand en klei!
Wij overnachten aan de rand van het dorp aan de baai. (geen GPS)

Woensdag 18 november is het weer zonnig weer. Als wij het wasgoed willen ophalen, blijkt dat de winkel pas om 10 uur opengaat. Wij rijden door naar een tankstation en laten met een hogedrukspuit de camper schoonspuiten. Grote klonten modder komen vanuit de onderzijde en de wielkasten. Daarna halen wij het wasgoed op en rijden via de geasfalteerde Ruta 3 naar het volgende natuurpark. Dit natuurpark Monte Leon is pas 5 jaar oud en is een combinatie van kust- en steppengebied. Wij treffen hier ook een zeeleeuwen-kolonie aan en een klein eiland dat vol zit met zeemeeuwen, maar ook de keizer commorant en de zwartnek commorant. Wij overnachten op de “verplichte” camping in het natuurpark.

De volgende dag maken wij een lange en mooie wandeling naar de pinguïn kolonie. Hier zien je de pinguïns met honderden op het strand lopen. ’s Middags bekijken wij nog het vogeleiland en treffen daar Ash en Gill (GB) aan die net met hun Landrover uit Ushuaia (Vuurland) komen. ’s Avonds drinken wij een biertje in hun camper terwijl zij ons over hun reis naar Antarctica vertellen.

Vrijdag 20 november nemen wij afscheid van Ash en Gill. Zij gaan naar het noorden en wij naar het zuiden. Via de RN9 (ripio = landweg) rijden wij weer dwars door Argentinië in de richting van Chili. Wij willen de komende dagen de gletschers in het natuurpark Los Glaciares bij El Calafate bezoeken. In het zeer toeristisch dorpje El Calafate gaan wij naar de Tourist Info die ons van allerlei infomateriaal voorziet. De grote boottocht over het meer blijkt ingekort te zijn omdat een van de gletschers (de Upsalla gletscher) in het begin van het jaar zeer veel ijs in de baai heeft laten glijden zodat de boten niet dicht bij de gletscher kunnen komen. Jammer genoeg vraagt men wel dezelfde en hoge vaarprijs voor deze trip. Wij overnachten aan een lagune met veel watervogels en natuurlijk de flamingo’s. (GPS: S50.20.21,4/W072.17.08,5)

Het is zaterdag en dat betekent dat het druk zal zijn bij de gletschers. Wij besluiten om naar het andere deel van het natuurpark te rijden. Via Puerta Bandera, de kleine haven aan het Lago Argentino, komen wij bij het Lago Roca. Hier is een kleine camping en vinden een mooi plekje met zicht op het meer en de besneeuwde bergen als achtergrond. (GPS: S S50.31.43,2/W072.47.30,3)

Zondag 22 november is Anneke jarig en nemen maar een plak cake bij de koffie. Het is prachtig weer, met een warm zonnetje en bijna geen wind. Echt verjaardagsweer, alleen komt er weinig visite voorbij! Al met al een fijne dag.

Het is weer een lang verhaal geworden, maar ja wij hebben weer vele mooie dingen mogen zien. De komende dagen willen de gletsjer Perito Moreno bezoeken en dan weer naar de kust rijden op weg naar Tierra del Fuego (Vuurland). Ondanks het voorjaar is, moet het daar nog koud zijn en af en toe sneeuwen Maar dat zullen wij wel merken als wij daar aankomen.
Veel leesplezier en de groeten van ons beiden.

• 26 November 2009 - 15:39

Fam. Van 't Hof:

Het is weer een mooi verslag. Op deze maner zie je nog eens wat. Geniet er van.
    Groetjes,

Teun en Jennie

• 26 November 2009 - 15:51

Anja En Bob:

Heel leuk om weer van jullie te horen. Mooie verhalen allemaal. En alsnog gefeliciteerd met de verjaardag van Anneke!!

• 26 November 2009 - 18:21

Christa:

Jullie hebben weer een hoop beleefd en een hoop natuurschoon gezien, en Annekegefeliciteerd met je verjaardag ik neem vanavond wel fff een lekker wijntje en proost op jouw verjaardag
    Dikke kus van ons

Liefs Adrie en Christa

• 27 November 2009 - 08:43

Familie Troost:

Hallo Ton & Anneke.

Mooie ervaringen hebben jullie weer opgedaan.
    Anneke, beter te laat dan nooit: Maar nog hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele vele reis jaren.
    Goeie reis groetjes Cees&Christie, Lisa&Celeste.

• 27 November 2009 - 13:20

Sylvia:

Ik heb weer genoten van jullie reisverhaal en hoop dat er nog vele mogen volgen.
    Ook heb ik genoten van de mooie foto's. Het is werkelijk genieten.....
    Groetjes,

Sylvia.

• 01 December 2009 - 10:12

Diana:

Lieve allebei,
    Genieten, genieten en nog eens genieten. Meer kan ik er niet van maken.
    Fijn dat alles zo gaat. Jullie zijn op "bezoek"bij de pinquins wij krijgen bezoek van de Sint.Kids zijn erg hyper.
    Groetjes en kusjes van de Sennclan.

• 05 December 2009 - 19:31

Arieklok@hotmail.com:

Ga zo door luitjes.

ik hoop daar in een jaartje of twee ook weer te zijn. jammer dat ik het niet wist want dan had ik je een estanceria EL LIBRUN kunnen introduceren om te overnachten = halverwege Ria De Callegos Y Calefate. zijn nu waarschijnlijk de schapen aan het scheren, nou dat levert natuurlijk prachtige foto's op. Komen jullie daar nog eens langs vraag het op svp.
    Alsmede de camping van de zoon van deze boerderij in Calefate\
    besito Grande