Via Kazachstan, Rusland en de Ukraïne naar huis. - Reisverslag uit Breezand, Nederland van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Via Kazachstan, Rusland en de Ukraïne naar huis. - Reisverslag uit Breezand, Nederland van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Via Kazachstan, Rusland en de Ukraïne naar huis.

Door: Ton & Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

13 November 2019 | Nederland, Breezand

Woensdag 18 september 2019 staan wij bij de grensovergang van Uzbekistan en Kazachstan. De grenspassage aan de zijde van Uzbekistan gaat snel, maar we moeten 2 uur wachten tot we toegelaten worden in Kazachstan. Daarna gaat de afhandeling hier ook snel.
De weg door Kazachstan voert ons langs steppen en een woestijngebied. Niet erg interessant. Grote delen van het trajekt zijn goed te berijden, Toch wordt het laatste deel lastig door wederom een slecht wegdek.
Onderweg overnachten we op parkeerplaatsen voor vrachtwagens, waar ook faciliteiten zoals restaurant met douches zijn.

Op zondag 22 september staan we al bij de Russische grens. Ons Kazachstaanse geld is al omgewisseld in roebels. De grenspassages aan beide zijden gaat snel en binnen een uur zijn we in Rusland.
We rijden naar Astrakhan. Onderweg moeten wij de Wolga oversteken via een wiebelende pontonbrug die volgens ons meer geschikt is voor personenwagens. Veilg en droog bereiken we de overkant.
In Astrakhan parkeren we achter een groot hotel en gaan 's middags de stad verkennen. Ook hier is weer een imposant Kremlin met erin prachtige kerken. Het weer is zonnig, maar wel fris.

We rijden verder langs de Wolga. Onderweg vinden we nog een auto wasplaats en kunnen onze modderige camper schoonspuiten. In 2 dagen rijden we naar Volgograd, het voormalige Stalingrad. We parkeren onze camper vlakbij het imposante oorlogsmonument dat gebouwd is op een van de heuvels waar hevig gevochten is in WW2. Het is jammer dat het enorm grote beeld van “Mother Russia” in de steigers staat. Maar de omgeving is prachtig en het Patheon met de eeuwige vlam is indrukwekkend.
Wij vinden dat de Sovjet landen veel aandacht besteden aan de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog in de vorm van mooie gedenktekens en beeldhouwwerken.

Woensdag 25 september bezoeken we nog het museum dat geheel gewijd is aan de slag om Stalingrad. Heel interessant met een prachtig panorama op de 1e verdieping waar je jezelf aantreft in het oorlogsgebied.
We rijden in de middag naar het begin van het Wolga-Don kanaal. Hier bezoeken wij het kleine museum dat laat zien hoe en waarom dit kanaal gebouwd is. Daarna maken we een lekkere wandeling langs een deel van het lange kanaal. 's Avonds hebben we een goede maaltijd in een hotel en overnachten achter het museum.

De volgende dag rijden we dwars door Volgograd richting Ukraïne. De bomen beginnen hun herfstkleur te krijgen en we genieten van deze kleuren bij een heerlijk zonnetje.

Via kleine dorpen komen we in het weekend aan in Voronesh. De eerste nacht slapen we aan de rivier. 's Avonds maken we een wandeling maar de regen brengt ons gauw weer in de camper.
De volgende morgen maken we een wandeling langs de Admiraliteitskade. Hier heeft Czaar Peter de Grote de eerste marinewerf gesticht. Een replica van een houten oorlogsschip ligt nu afgemeerd. Even verderop is een lief kerkje dat we willen bezoeken. Net op tijd, want er is een doopplechtigheid van twee babies die we mogen meemaken.
's Middags rijden we naar de City Mall Grad. Een enorm complex met winkels, restaurants, een aquarium, casino en zelfs een complete kermis. 's Avonds genieten we van een maaltijd in het benedenrestaurant en overnachten achterin op het enorm grote parkeerterrein.

Zondag bezoeken we het Oceanarium. Mooi opgezet, maar wel met kleine bassins voor de vissen. In de middag bekijken we de kermis en eten een kleiningheid op een van de terrassen.
Maandag 30 september rijden we verder naar Ukraïne. De wegen zijn redelijk tot goed, maar de omgeving is saai met veel grasvlaktes. Ook begint het te regenen.

De volgende dag bereiken we de grens met Ukraïne. Aan Russische zijde gaat het traag. Bovendien wordt Anneke haar paspoort niet vertrouwd. Na ruim een half uur wachten krijgt ze het terug. Het is dus geen vals paspoort. Aan de zijde van Ukraïne gaat het snel en even later rijden we over een zeer slechte weg de Ukraïne binnen. Als we de snelweg bereiken wordt de kwaliteit van het wegdek beter en rijden we richting Kiev

Woensdag 2 oktober bereiken we de hoofdstad en mogen op het parkeerterrein van Hotel Ukraine overnachten. We zitten midden in het centrum, vlakbij het Maydan plein waar vele demonstraties hebben plaatsgevonden.
De volgende dagen bezoeken we Kiev met bus en metro. We lopen langs de rivier Dnjepr met zijn prachtige kerken met gouden koepels en bezoeken ook hier het oorlogsmonument. 's Avonds zijn we doodmoe van het wandelen en maken gebruik van het buffet-restaurant vlakbij.
De volgende morgen rijden we met de metro door of beter gezegd onder Kiev. We bezoeken diverse monumentale stations. Toch moeten we constateren dat de metrostations in Moskou veel mooier zijn. Wel is het opmerkelijk dat je enorme afdalingen met de roltap moet maken. Op een station stonden we ruim 6 minuen op de roltrap voor we beneden waren. En langzaam gingen we niet!

Zaterdagmorgen verlaten we Kiev en rijden via een omweg naar het gebied van Tsjernobile. We hopen hier mee te mogen met een rondrit door het gebied. Vanuit Kiev kost zo'n tour $140. Als we bij de bewaakte ingang van het radio aktieve gebied komen, krijgen we te horen dat het niet mogelijk is om vanaf hier dit gebied te bezoeken. Reisburo's in Kiev hebben het monopolie en voor veel geld organiseren zij de rondritten. We overnachten op de parkeerplaats naast het wachtgebouw van de bewaking.

De volgende dagen rijden we verder door Ukraïne naar Polen en op 7 oktober staan we bij de grens. De Poolse douane doet nogal stug. Als we de grens over zijn, moeten we een tolbox kopen. Vrachtwagens moeten namelijk extra betalen om door Polen te rijden. Het kost ons moeite om er een te krijgen. Via een vrachtwagnchauffeur krijgen we de richting aangewezen waarwe bij een tankstation een box kunnen “krijgen”. Opmerkelijk was dat zelfs de politie niet wist waar we een tolbox konden krijgen.

Via goede wegen komen we, na een overnachting in een stadje, in de avond aan bij de dierentuin in Warschau. Hier mogen we op de parkeerplaats overnachten en bezoeken de volgende dag de dierentuin. Deze dierentuin is bekend geworden omdat in een film wordt getoond hoe hier joden zijn ondergedoken tijdens WW2.
Ook bezoeken we in een van de dagen de binnenstad met zijn prachtige gebouwen.

Via Warchau rijden we over een mooie autoweg naar Poznan. Onderweg “misbruiken” we McDonalds om onze emails op te halen.
In Poznan vinden we een plekje bij de kathedraal. We bezoeken het bijbehorende museum dat het verhaal uitbeeldt van het ontstaan van het kathedraal eiland. 's Middags bezoeken we de binnenstad met o.a het laatst gebouwde kasteel voor keizer Wilhelm II. Deze stad heeft ons positief verrast.

Zondag 13 oktober verlaten we Poznan en rijden via een binnenweg naar een groot bunkercomplex. Dit werd vlak voor de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers gebouwd. Vandaag is de laatste rondleiding, want 's winters overwinteren hier de vleermuizen. We mogen op dit rustige plekje overnachten.

Via de A2 rijden we naar de Duitse grens. Het kost ons moeite om onze tolbox af te geven. Uiteindelijk na 2 uur en 40 kilometer omrijden vinden we het kantoor. Een goede reden om in de toekomst niet meer met een truck door Europa te rijden..

In het plaatsje Fürstenwald vinden we een mooi plekje om te overnachten en vieren Ton zijn verjaardag in een lokaal restaurant.

De rit door Duitsland voert ons via Kürbaden en de Harz naar de Nederlandse grens. Vlakbij de grens, in Kleef, overnachten we op een stellplatz tussen de bekende plastic campers. Wordt dit onze nieuwe toekomst? We hebben wel moeite met de manier waarop deze camperaars hun dagen doorbrengen. Wellicht moeten wij ons aanpassen aan deze levensstijl.

Maandag 28 oktober bezoeken wij campervrienden in Millingen aan de Rijn, die wij in Zuid Afrika hebben ontmoet. Zij zijn bezig om hun camper aan te passen aan het nieuwe voertuig voor de volgende verre reizen.

Via Culemborg en Zaandijk komen we woensdag in Anna Paulowna aan. We parkeren onze camper achter de school van onze kleindochter en wachten haar op. Niemand weet dat we in Nederland zijn. Daarom is de verrassing groot als ze uit school komt en hollend op Oma afkomt. Ook haar vader/onze zoon is verrast als hij ons op het schoolplein ziet.
We overnachten bij onze zoon en schoondochter op de oprit.
De volgende morgen komt onze kleindochter bij ons in de camper ontbijten en brengen haar met de camper naar school. Trots zit ze in de camper en kijkt goed of de klasgenoten haar wel zien.
Na afloop rijden we naar Noord-Scharwoude en kunnen in de middag ons huisje betrekken. De buren verwelkomen ons met koffie. Wij zijn weer thuis!

De reis is ten einde. Een zware, maar een hele mooie reis. Rusland heeft ons positief verrast. De mooiste landen waren Kirgizië en Tadjikistan. De terugreis ging sneller dan verwacht en hebben Polen en Duitsland in langzame pas bereisd.
In totaal hebben we ruim 31700 kilometer afgelegd. Motorisch heeft de truck het perfect gedaan. Wel is zowel voor als achter een bladveer gebroken. De voorste is met een Kamaz veer gerepareerd.

Voorlopig blijven we thuis. De camper staat nu te koop, want reizen buiten Europa gaan we niet meer maken. Met deze camper hebben we ruim 220000 kilometer door de wereld gereisd!
Wellicht komt er een andere camper, want het reizen met de camper blijft ons toch trekken. Europa en landen vlak buiten Europa hebben ook hun schoonheden.
PS: de camper is binnen drie dagen verkocht. Een nieuw hoofdstuk gaat voor ons beginnen!

Iedereen bedankt voor het lezen van onze reisverhalen en het leuke commentaar op de verslagen.
Voorlopig even geen reisverhalen.

Tot ziens
Ton

• 13 November 2019 - 16:31

Christa:

En weer thuis, en de camper zo snel al verkocht, maar hij is dan ook van alle gemakken voorzien.
    We hopen jullie snel weer te zien en hebben genoten van jullie reisverslagen en prachtige foto's
    liefs Adrie en Christaxxxx

• 13 November 2019 - 17:25

Sjors En Monique :

Mooi geschreven weer!!! Het zal voor jullie ook best een dubbel gevoel zijn dat de camper verkocht is....
    Op naar nieuwe uitdagingen!!!

• 13 November 2019 - 17:52

Francoise En Gary Maricle :

Wat hebben we genoten en zullen jullie verslagen missen.
    Hopelijk houden we toch nog kontakt. Hier gaat alles zijn
    gangetje en met Gary gaat het ook redelijk goed.
    Hartelijke groetjes van ons beiden.

• 13 November 2019 - 20:08

Ton Van Eenennaam:

Hebben ontzettend genoten van jullie verslagen en de mooie foto's, welkom thuis.
    Weer snel eens een bakkie doen. Liefs Ton en A3

• 14 November 2019 - 11:33

Peter Peters:

Beste Ton en Anneke
    Wij kennen elkaar nog niet maar ik heb jullie naam en contact
    via Rob van Straaten die jullie in Kiev bij het hotel hebben ontmoet
    Ik heb genoten van jullie verhalen en fotoos
    Ik ben een camper aan het bouwen op dezelfde truck MAN 8.150 en zou graag wat ervaring en tips van jullie ontvangen. Komend voorjaar wil ik hem reisklaar
    Als jullie mij willen helpen zou ikgraag met jullie in contact komen
    Mvg Peter

• 15 November 2019 - 11:47

Silvain:

Hai Ton en Anneke. Welkom thuis na dit keer een dikke dertigduizend kilometer te hebben afgelegd. De periode van de grote wereldreizen, lijkt te zijn afgesloten nu de camper is verkocht. Jullie maandelijkse verslagen heb ik altijd met groot plezier gelezen en van commentaar voorzien. Zelf ben ik één keer in St.Petersburg geweest, ter gelegenheid van 200 jaar Russische marine. Daar werd toen een replica gebouwd van het jacht dat Peter de Grote ooit bezat. De "Shtandard". We waren toen nog vrienden met de Russen. De DMKM (die mee was) stelde grootmoedig het nodige materiaal beschikbaar, waar de scheepswerf behoefte aan had om de Shtandard verder af te bouwen. Europa hebben jullie met deze reis kunnen afkruizen. Alleen Australië was als continent door jullie niet verkend. (Maar daar was ik al eens met Ton geweest.) Het lijkt me, dat jullie in de toekomst nog wel weer eens met een (plastic?) camper op pad gaan. Bedankt voor de mooie reisverslagen en de foto's.

• 18 November 2019 - 16:34

Piet En Ria:

Lieverds, welkom thuis en succes met het afkicken van de mooie reizen.
    We hopen jullie te ontmoeten wanneer jullie je hier weer thuis voelen.
    Bedankt voor jullie mooie en informatieve verhalen!
    Liefs van Piet en Ria.

• 19 November 2019 - 20:11

Bob Anja:

Hoi Ton en Anneke, wat een verhalen weer. Met veel plezier gelezen en foto's bekeken. Wat een gedoe met die tolbox. De camper binnen 3 dagen verkocht, wat een snelheid. En nu op naar nieuwe avonturen. Wij wensen jullie onwijs veel succes. Lieve groeten Bob en Anja

• 26 December 2019 - 20:25

Peter :

Geweldig jullie reis! Wij willen ook de Zijderoute gaan rijden, en hebben net een kleine 4x4 camperbus hiervoor aangeschaft!! Graag zouden we van jullie ervaring nog wat meer informatie en tips krijgen........
    Willen jullie contact met ons opnemen?
    Hartelijk dank alvast!!

Hebben jullie al tijd om mijn email van 14/11/2019 te beantwoorden
    Mvg Peter

• 02 Januari 2020 - 19:53

Ton & Anneke:

Beste Peter, wil je je email adres onder je reactie plaatsen. Ondanks dat je je email adres hierboven hebt geplaatst, kunnen wij dit niet lezen.
    Ton

• 17 Mei 2020 - 04:56

GUSTAVO LÓPEZ:

¡HOLA TON EN ANNEKE!, cómo están. Me alegro de encontrarlos por aquí.

Hoy estando de resguardo en casa por la cuarentena obligatoria y acomodando el cuarto, encontré un obsequio que nos dejaron en una visita a la Argentina.
    Se trata del símbolo de su País, un MOLINO DE VIENTO.

Quedamos entonces, en contacto por aquí, o de pronto, si les interesa nos pondremos en contacto a través de WhatSapp.

¡Abrazo!

• 19 September 2021 - 16:15

J.d:

Hoe is het met de wereld reizigers? Ik heel veel reizen over jullie gelezen .vooral toen (Hans Bosman)mijn man overleden was.laa ik heel vaar de reisverhalen van jullie.ik ben nu alweer 7 jaar getrouwd met Jan Dirk van Dijk. En woon in wapenveld. Wij zijn 9 september nog in Noord_Scharwouwde geweest.in de Amalia van Solmsstraat 41 .mijn broer was 88 jaar geworden. Wij willen jullie graag een keer ontmoeten. Als jullie dat ook leuk vinden ,doe dan een aders van jullie bij mijn broer. Ton en Anneke het ga jullie goed. Liefs van Ank van Dijk Prosee.