Via Rusland door Kazachstan. - Reisverslag uit Astana, Kazachstan van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Via Rusland door Kazachstan. - Reisverslag uit Astana, Kazachstan van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Via Rusland door Kazachstan.

Door: Ton & Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

26 Augustus 2019 | Kazachstan, Astana

Donderdag 25 juli 2019 rijden we in regenachtig weer via een 2500 meter hoge pas en een modderige weg naar de grens van Mongolië en Rusland. In groepjes worden we toegelaten in het grensgebied. De afhandeling aan beide grenzen gaat redelijk snel. In de middag staan we aan de Russische zijde. Over redelijke asfaltwegen (wat een verademing) rijden we naar Kosh-Agag. Hier overnachten wij bij een hostel en eten in het dorpje.

De volgende dagen rijden we langs de rivier Chuya door het Altai dal. Een prachtig natuurgebied. Jammer is dat de bosbranden in Siberië tot hier te merken zijn. De lucht is niet blauw maar grijs door de smog veroorzaakt door deze branden.
Onderweg bekijken we petroglyphen en een “deer stone” (grafsteen) uit het stenen tijdperk. De temperatuur stijgt na 28 graden Celcius. Overnachten doen we in de dalen veraf van de weg.

We passeren de Shimansky pas met mooie uitzichten en slaan af richting dierentuin, dat op de kaart gemarkeerd is. De teleurstelling is groot als blijkt dat de dierentuin bestaat uit 5 bizons. Vol trots laat men ons de dieren zien. Gelukkig kunnen we overnachten bij het park, want een onweersbui nadert.

Een leuk moment maken we mee als we na een bezoek aan een beeldentuin willen overnachten bij een riviertje. Een Rus komt voorbij en vraagt naar onze reis. Hij vertrekt en een uur later is hij weer terug met twee zakken vol met groente en fruit. Geplukt uit de tuin van zijn moeder waar hij op bezoek was.

Maandag 29 juli bereiken we de stad Barnaul. Hier laten we de camper een onderhoudsbeurt geven bij de Iveco/Fuso dealer. Olie verversen, filters vernieuwen en de assen door laten smeren. Na afloop spuiten we de camper schoon bij een doe-het-zelf wasstraat. Wel nodig na alle stof en modder! We overnachten achter het grote overdekte zwembad.

Het laatste trajekt in Rusland is de rit naar de grens van Kazachstan. De weg is niet al te best, maar tegen de avond zijn we vlakbij de grens. We overnachten op een open vlakte vlakbij het dorpje en hebben veel bekijks.

Woensdag 31 juli bereiken we de grens van Rusland met Kazachstan. Voor de grens kopen we een WA verzekering voor Kazachstan. De grenspassages gaan in groepjes, maar gaat snel en soepel. De weg in het nieuwe land is tweebaans, maar in redelijke toestand. Bij een dorpje pinnen we Kazachstaans geld (Tugrik) en kopen een Sim-kaart, zodat we weer internet hebben.

In 2 dagen rijden we, deels over 4-baans wegen, naar de hoofdstad Astana, dat sinds dit jaar Nur-Sultan heet. We overnachten bij het Nomad 4x4 hostel op een klein, maar beveiligde parkeerplaats.

De drie volgende dagen bezoeken wij, veelal lopend, deze bijzondere stad. Zo'n 25 jaar geleden was dit nog een dorpje in de steppe. De toemalige president Nur-Sultan verplaatste de hoofdstad Almaty naar deze plek. De meest beroemde stadsplanners en architekten hebben zich over de ontwerpen gebogen. Nu is het een architektonisch gezien een prachtige stad vol met futuristische gebouwen. Op het Expo 2017 terrein staat nog het paviljoen, waarin Kazachstan toen een prachtige tentoonstelling over allerlei soorten energie liet zien. We hebben de hele middag nodig gehad om alles te bekijken.
De laatste dag bezoeken we Kazachstan in het klein. Jammer genoeg hadden ze niet de ontwerpers van Madurodam ingehuurd. Leuk om door heen te wandelen, maar weinig attractief.

Maandag 5 augustus verlaten we Nur-Sultan en rijden het eerste deel over een 4-baans tolweg. Via Dolinka. Dit plaatsje was het hoofdkwartier van de beruchte Gulag kampen in Kazachstan (KarLag). We overnachten hier en bezoeken de tentoonstelling in het voormalig hoofdkwartier met ondergronds de cellen voor verhoor en marteling. Zeer indrukwekkend en huiveringwekkend. Je wordt heel stil als je dit alles op je laat inwerken!
Karanganda maken we een omweg naar
Via Dolinka rijden we zuidwaarts over matige wegen. Ook het landschap is eentonig met aan beide zijden grote steppe vlaktes. Onderweg stoppen we bij de herdenkingsplek, waar de overleden van de KarLag zijn begraven. Tientallen grote begraafplaatsen waen hierop deze plek.
We overnachten in het Bektau-Ata Natuurpark. Een groep rode rotsen midden in de steppe.

We rijden verder zuidwaarts en overnachten bij strandjes langs de rivier. De temperatuur stijgt naar 42 graden. Een afkoeling in de rivier is daardoor zeer aangenaam. Vooral als het restaurantje een eenvoudige maar smakelijke maaltijd serveert.

Zaterdag 9 augustus rijden we naar de grens van Kyrgyzië. Onderweg toppen we de dieseltanks op. De prijs van diesel is hier maar 48 eurocent/liter en voor ons spotgoedkoop.
De grensovergang naar Kyrgizië is probleemloos. Alleen moet Anneke apart van Ton door de douane. Ton moet voor de controle van de camper en de bijbehorende papieren het alleen doen.

Wederom hebben we grote afstanden afelegd. De Altai in Rusland is een prahtig natuurgebied om er door heen te rijden. Jammer dat de bosbranden in Siberië zelfs hier zichtbaar waren.
Kazachstan als land heeft ons niet zo bekoord. Oneindige saaie steppen waar je door heen rijdt. Wel heeft Astana/Nur-Sultan ons verbaasd door zijn moderne en futuristische uitstraling. We hebben in deze stad vol bewonering gelopen en zijn zelfs een dag langer gebleven

Nu gaan we naar Bishkek, de hoofdstad van Kyrgyzie. Dit land moet één en al natuurgebied zijn met prachtige meren, bergen met sneeuwtoppen en goede wegen. Maar dat is voor de volgende keer.
Veel leesplezier van

Ton & Anneke

• 28 Augustus 2019 - 07:30

Bob En Anja:

Hoi Ton en Anneke, mooi verslag weer, en wat fijn dat die grensovergangen zo soepeltjes verliepen. Prachtige foto's van Astana/Nur Sultan. Jammer van de bosbranden in Siberië. Nu Kyrgyzie. Veel plezier en die voorzichtig. Liefs ons

• 02 September 2019 - 09:19

Silvain:

Wederom een aflevering van jullie belevenissen met interessante en saaie ervaringen. Van de futuristische nieuwe hoofdstad Astana had ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord. Het gebeurt vaker, dat een land een nieuwe hoofdstad bouwt. Brazilië heeft midden in het regenwoud de stad Brasilia gesticht. Er zijn vast meer voorbeelden te vinden. De Indonesische regering wil Jakarta vervangen door een nieuwe hoofdstad. Daar is een reden voor. De stad is ooit als Batavia gebouwd op een droog stuk land in een moeras. Inmiddels wonen daar zes miljoen mensen, die grondwater oppompen voor dagelijks gebruik. Vanwege de druk van alle gebouwen en het wegpompen van grondwater, zakt de stad steeds dieper weg en loopt zeewater door de straten. De bosbranden in Siberië zijn inmiddels onder controle, maar dat kunnen ze in de Amazone nog niet zeggen. Heel tragisch dat er zo veel oerbossen door brand verloren gaan. Veel plezier in Kyrgyzië. Ook al zo'n mysterieus land, waar we weinig van weten.

• 14 September 2019 - 13:01

Marion Woltjer-Schampers:

Hallo Ton en Anneke,
    Wij zagen met jullie auto staan in Khiva.Oezbekistan.Geniet van al dit moois.Dat doen wij ook!! Hartelijke groet,Marion en Rob.

• 30 September 2019 - 09:43

Tatiana:

Hello from Voronezh, Russia! :)
    28 sept. 2019.

• 07 Januari 2020 - 19:17

Johanna:

Beste Ton en Anneke, We hebben plannen om Kazachstan as september te bereizen met openbaar vervoer, het meeste per bus. Hebben jullie eng idee hoe het openbaar vervoer is. Jullie zaten lekker in een camper toch? Het altai gebergte waar jullie waren, daar willen we ook intrekken ivm de adelaarjagers die daar wonen. Als jullie tijd hebben horen we graag van jullie. Dank. Johanna

• 07 Januari 2020 - 19:32

Ton Vogelzang:

Beste Johanna, wil je via onze email adres; tonenanneke.opreis@gmail.com benaderen. Wij kunnen je email adres via deze site niet lezen.