De Trans Siberian Highway deel 2 - Reisverslag uit Oelan-Oede, Rusland van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu De Trans Siberian Highway deel 2 - Reisverslag uit Oelan-Oede, Rusland van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

De Trans Siberian Highway deel 2

Door: Ton & Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

27 Juni 2019 | Rusland, Oelan-Oede

Van Irkutsk naar de grens van Mongolië.

Dinsdag 4 juni 2019 nemen we afscheid van de 4 andere Overlanders, die ook bij het hotel hebben overnacht. We halen onze paspoorten op bij het Mongoolse consulaat waar nu een visum voor Mongolië voor 1 maand is aangebracht. Nog even boodschappen doen en dan verlaten we Irkutsk.
We rijden in de richting van het westelijk deel van het Baikal meer. Onderweg zien we nog een heilige plek van de Shaman. In het dorpje Ust Ordynsky bezoeken we een Russisch badhuis. De mannen gescheiden van de vrouwen. In een grote zaal kleed je je om en gaat naar de volgende (warme) zaal. Hier staan grote stalen bakken die je kan vullen met gloeiend heet water en kan je je alvast afspoelen. De derde ruimte is een soort sauna, waar de temperatuur flink hoog is. De mannen slaan met takken op hun lichaam. Ook Ton krijgt een behandeling. Na 10 minuten is het genoeg en ga je terug naar de ruimte met de stalen schalen om af te spoelen. We doen het rondje nog een keer en dan is het genoeg. Ook voor Anneke, want we komen tegelijkertijd weer in de centrale hal.
Moe en schoon rijden wij naar een klein boeddhistisch klooster waar we overnachten.

De volgende morgen bekijken we de gebedsdienst van slechts 5 monniken. We rijden verder naar het Baikal meer. Via een zandweg komen we bij het meer en hebben een mooi overzicht vanaf de klippen. Het is doodstil en overnachten hier.

Via zandwegen rijden we langs het Baikal meer om uiteindelijk bij de ferry uit te komen . Deze brengt ons gratis naar het eiland Olchon. Hier vinden we een mooi plekje aan het water. We zijn niet de enigen. De andere (Duitse) overlanders, die we al een keer hebben ontmoet, staan hier ook. Het is zonnig, maar de wind over het meer maakt het kil. Als we de temperatuur van het water meten, is die maar 12,2 graden. Te koud voor ons om te zwemmen.

De volgende dag is het aangenaam weer en maken we een wandeling in de omgeving. De Duitsers zijn vertrokken en we brengen alleen de nacht door.

Zaterdag 8 juni maken we een tocht over het eiland naar Khuzir en bezoeken de Shaman Rock. Ook doen we wat boodschappen in het kleine supermarktje. Via zandwegen rijden we binnendoor naar ons volgende plekje aan het water, waar we overnachten.

Na het zondags ontbijt rijden we terug naar de ferry en staan om 11 uur weer op het vaste land. De asfalt weg brengt ons naar Irkutsk, waar we een water tappunt vinden om water te laden. De achtermiddag brengen we door aan het “strand” van de rivier Angara. Er zijn veel terrasjes en het is gezellig druk. We overnachten even verderop langs de rivier.

Maandag 10 juni rijden we naar de toeristische plaats Lystvyanka. Hier vloeit het water van het Baikal meer in de Angara, de enige afvoer van het meer. Het dorpje kan ons niet bekoren en al gauw draaien we om. Via Irkutsk rijden we naar het oostelijk deel van het Baikal meer. In het plaatsje Slyudyanka bezoeken we het treinstation dat geheel uit ongepolijst marmer is opgebouwd. Omdat het al laat is, overnachten we achter het station.

De volgende dagen rijden we langs het Baikalmeer en staan op mooie plekjes aan het water. Soms blijven we een paar dagen staan, want het weer is aangenaam.
Bij het plaatsje Posolkoe met zijn eenvoudig klooster verlaten we uiteindelijk het Baikal meer en rijden binnendoor naar de Selenga delta. We hopen hier meer vogels te zien, maar dat valt tegen. We overnachten bij de haven van de veerboot. Een vriendelijke wachtsman geeft aan dat hij ons 's nachts zal bewaken.

Zondag 16 juni rijden we over de normale 2-baans weg naar Ulan Ude. Hoog op de berg ligt een nieuw gebouwd Boeddhistisch klooster. We maken hier een rondgang over het terrein en bewonderen het uitzicht over de stad. Het weer klaart op en in de avond maken we via een speciaal pad een ronde om het klooster. Anneke vraagt of we hier mogen overnachten, want normaal gaat het hek om 23.00 uur dicht. Het mag en we hebben een mooie bewaakte overnachtingsplek.

De volgende morgen bezoeken we de gebedsdienst van de monniken. Na afloop rijden we naar het centrum van Ulan Ude en maken een leuke stadswandeling. Het grote beeldhouwwerk van het hoofd van Lenin is niet te missen. Maar ook het Opera- en balletgebouw uit enkel beton, in communistische stijl, is mooi door zijn plompheid. Na afloop bezoeken we een Russisch restaurant waar ze ook heerlijke zelfgebrouwen donkere biertjes tappen. Gelukkig hoeven we niet ver te lopen, want onze camper staat op het parkeerterrein van het consulaat van Mongolië en dat is vlakbij.

Dinsdag 18 juni rijden wij via Ivolginsk naar het boeddhistische complex Ivolga Datsan, het epicentrum van het Russische Boeddhisme. Een mooi complex met als “hoogtepunt” het bezoek aan een speciale tempel waar een gemummificeerde lama (hoge monnik) gezeten op een troon te bezichtigen is. Voor ons een beetje macaber, maar door de overige bezoekers vereerd als een heilige. We overnachten op de uitgestorven parkeerplaats.

We rijden verder richting Mongoolse grens. In het stadje Novoselenginsk laden we water bij het centrale waterpunt voor dit dorp en bezoeken het Decembrist museum. In december 1825 hebben officieren en hooggeplaatste personen een coup tegen de tsaar uitgevoerd, die mislukte. De leiders zijn geëxecuteerd en de overigen verbannen naar Siberie. Novoselenginsk is zo'n stadje.
We rijden verder om nog een boeddhistisch klooster te bezoeken, maar dat stelt niet veel voor. Omdat het mooi weer is stoppen we bij het Gusinoye meer en overnachten hier.

Donderdag 20 juni rijden we naar de grens van Mongolië. Ruim voor de grens is er al een controle van onze paspoorten en krijgen we te horen dat we niet meer van de snelweg af mogen. Omdat we morgen pas de grens over willen, moeten we bij het laatste benzinestation overnachten. Gelukkig ligt achter het tankstation een redelijke supermarkt waar we alsnog onze voorraad kunnen aanvullen.

De reis in Rusland is ten einde. We hebben iets meer dan 9400 kilometer door dit grote land afgelegd. Gelukkig werden de trajekten onderbroken door interessante steden en leuke dorpen. De Russen komen stug over, maar zijn zeer behulpzaam en vriendelijk als je eenmaal goed kontakt hebt gemaakt. Wij hebben het als fijn ervaren. De prijzen zijn redelijk en de diesel voor ons is hier goedkoop, rond 65 eurocent per liter.

Ons volgende land is Mongolië. We zijn benieuwd wat dit, voor ons, onbekende land zal brengen.

Veel leesplezier toegewenst door
Ton & Anneke

• 27 Juni 2019 - 10:47

Silvain:

Het uitgestrekte Rusland ligt dus achter jullie. Het was ook mijn ervaring, dat Russen tot de vriendelijkste mensen op aarde behoren. Ze moeten even ontdooien, want kennelijk hebben ze ooit geleerd dat mensen uit het westen in beginsel foute bedoelingen hebben. In het Duits of in het Engels lukte het me vrij eenvoudig om contact te krijgen. Als je een maal in gesprek raakte, had je in een mum van tijd een kring belangstellenden om je heen. Een gesprek met een "buitenlander" zagen de mensen als een buitenkansje. Weer een serie fraaie foto's van jullie reis. Opmerkelijk dat de reusachtige kop van Lenin er nog steeds staat.Mongolië zal weer nieuwe indrukken opleveren.

• 27 Juni 2019 - 12:25

Bob En Anja :

Hoi Ton en Anneke, wat gaat het goed zo door Rusland heen, met ook veelal goed weer. Prachtige foto's. Leuk hoor dat gereis. Nu dus door Mongolië, we zijn benieuwd. Liefs ons.

• 27 Juni 2019 - 12:39

Sylvia Raaijmakers:

Lieve Anneke en Ton,
    Wat een geweldige indrukken en foto’s van Rusland. Ik ben ook benieuwd wat de reis door Mongolië jullie gaat brengen en kijk al weer uit naar jullie volgende reisverslag.
    Lieve groetjes van mij,
    Sylvia.

• 27 Juni 2019 - 16:31

Christa:

Wat zo een andere reis als jullie vorige reizen, echt weer op ontdekking, nu afwachten wat Mongolië jullie gaat brengen, deze reisverslagen zijn ook een hele mooie nalating voor jullie kinderen en kleinkinderen.Er zijn niet veel kinderen die kunnen zeggen, mijn ouders hebben dit allemaal meegemaakt en ons mee laten genieten van hun reis, heel bijzonder.
    Wij genieten hiervan, dank jullie wel dat jullie dit al die tijd met ons delen.
    Heel veel reisplezier in Mongolië wij kijken uit naar jullie verslag hiervan.Dikke knuffel van ons Liefs Adrie en Christa