Na de aardbeving in Chili terug in Argentinie - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Na de aardbeving in Chili terug in Argentinie - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Na de aardbeving in Chili terug in Argentinie

Door: Ton en Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

07 April 2010 | Argentinië, Buenos Aires

Voor foto’s van de reis naar Zuid Amerika;
Type achter dit link-adres; ALBUM =ULSUYEDH en u komt bij onze foto’s.
De beheerder van deze website wil blijkbaar niet dat direct naar een ander fotoprogramma wordt doorverwezen. Jammer!
Voor de reisverhalen naar India en Nepal in 2007-2008; zie de inhoudsopgave in de linkerkolom.
GPS coördinaten in gg.mm.ss. Hoogte H in meters.

Zaterdag 27 februari 2010.
De hele dag kijken wij bij Jan en Ana naar de beelden van de aardbeving die vannacht heeft plaatsgevonden in Chili. Wij besluiten om tegen de avond in het dorp rond te kijken. Gelukkig is hier bijna geen schade. Wij pikken een terrasje en toosten op de goede afloop. Bij het politiebureau krijgen wij te horen dat de grote wegen naar Valparaiso berijdbaar zijn.

Zondag 28 februari 2010.
Wij nemen afscheid van Jan en Ana en rijden naar Valparaiso. De binnenstad is verlaten. De metro rijdt niet en de liften naar de hogere wijken zijn buiten werking. Veel afgesloten straten, omdat gevels naar beneden zijn gekomen. Ook de haven is afgezet omdat de kademuren gescheurd zijn. Op de achtergrond zien wij de S-fregatten liggen die de Nederlandse Marine aan Chili heeft verkocht. Wij besluiten om via de kustweg naar het noorden te rijden. Wij overnachten in een gehuchtje vlakbij de snelweg. (GPS: S30.57.53,3/W071.38.26,2)

Maandag 1 maart 2010.
Wij rijden een stukje over de Panamerica (A5) en slaan af om een park te bezoeken waar nog pre Colombiaanse petrogliefen te zien zijn. Daarna rijden wij naar het plaatsje Vicuna en moeten via een ripioweg over een pas van ruim 2000 meter heen. In de omgeving van Vicuna staan veel sterrenwachten en wij boeken een bezoek voor de volgende avond. Wij overnachten even buiten het stadje bij een klein kerkje. (GPS: S30.01.23/W070.43.32,6)

Dinsdag 2 maart 2010.
Om 10.00 uur staan wij bij de Capel distilleerderij waar ze de beroemde Pisco brandewijn brouwen. Wij krijgen een privé rondleiding en mogen na afloop diverse Pisco’s proeven.
Via de E-mail berichten onze Chileense vrienden dat wij ons (per E-mail) bij de ambassade moeten melden als controle. Natuurlijk doen wij dat. Wij maken een wandeling door het dorp en rijden alvast naar de sterrenwacht Mamalluca die hoog op een berg ligt. ’s Avonds bewonderen wij met nog meer gasten de sterrenhemel en krijgen hierbij een goede toelichting. Het toetje is het zicht op Saturnus met zijn ringen. Op het terrein van de sterrenwacht overnachten wij. (GPS: S29.59.24,5/W070.41.09. H=1082)

Woensdag 3 maart 2010.
Wij rijden verder naar de Argentijnse grens. Onderweg zien wij heel veel druivenvelden, bestemd om Pisco van te maken. Wij zullen vandaag een van de hoogste passsen beklimmen. De weg naar de Chileense douane is geasfalteerd, maar direct daarna wordt het een (goede)
ripio-weg. Zonder problemen bereiken wij de top die op 4865 meter ligt. Je merkt het aan de ademhaling en ook de motor walmt als wij weer gaan afdalen, omdat de turbo compressor niet hoeft te werken. Het laatste deel van het traject is weer asfalt. Pas in het dorpje Las Flores komen wij bij de Argentijnse douane. De hele middag hebben wij in niemandsland gereden. Omdat het al laat is, overnachten wij achter het benzinestation in het dorp. (GPS: S30.19.17,1/W069.12.37. H=1840).
Wij ontdekken dat het grote bovenluik 2 scheuren heeft. Vermoedelijk is dit door het luchtdrukverschil ontstaan!

Donderdag 4 maart 2010.
Ton stelt de vrije slag van de koppeling opnieuw af, want gisteren hadden wij wat problemen met het schakelen. Daarna schakelt het weer prima. Ook plakken wij de bovenzijde van het bovenluik af. Gelukkig is het dubbelwandig en kunnen wij het luik nog gewoon gebruiken. Onderweg ontdekken wij een leuk kampeerplekje en zetten daar, even na de middag, de camper neer. Het is heerlijk weer en tot ’s avonds laat zitten wij buiten en genieten van ons wijntje. (GPS: S30.09..6,2/W068.35.11. H=1068)

Vrijdag 5 maart 2010.
Wij rijden via een smalle en kronkelige weg verder. De uitzichten over de dalen zijn prachtig en wij maken veel foto stops. Onderweg hebben wij weer GSM verbinding en bellen Ton’s ouders op en feliciteren hun met de trouwdag. Als wij in het Nationaalpark Talampaya aankomen, kunnen wij met een bustour door het park mee. Wij rijden door de canyon en zien prachtige rotsformaties in allerlei kleuren. Wij mogen bij de ingang van het park overnachten en maken gebruik van de douches. (GPS: S29.47.05/W067.59.37,1. H=1202)

Zaterdag 6 maart 2010.
Wij verlaten Talampaya en rijden naar het volgende natuurpark. Het NP Ischigulasta is bekend om zijn maanlandschappen. De parkwachter raadt ons aan om tegen zonsondergang, onder geleide, met je eigen auto door het park te rijden. Wij mogen vannacht overnachten op het eenvoudige kampeerterrein. Om 1700 uur vertrekken wij in konvooi en rijden langs mooie maanlandschappen en prachtig gevormde rotsformaties. Vooral het kleurenspel door de laagstaande zon maakt het zo mooi. Pas om half negen ’s avonds zijn wij weer terug. Echt een prachtige tocht!

Zondag 7 maart 2010.
Wij verlaten het mooie natuurpark en rijden door het dal van Valle de Fertil. De weg is eentonig en het is goed warm (ruim 35 graden). Wij overnachten in Villa Chepes bij een zwembad zonder water! (GPS: S31.15.41,5/W066.35.11. H=729)

Maandag 8 maart 2010.
Vannacht hebben wij alleen onder het dekbedovertrek geslapen, want het was flink warm. Wij rijden over de RN141 weer de bergen in. Jammer genoeg is het niet echt helder weer, want het uitzicht op de berg is enorm. In Mino Clavero vinden wij een mooi plekje aan de rivier en nemen, net zoals de lokale bevolking, een duik in het verfrissende water van de zacht stromende rivier. Wij besluiten om hier te overnachten. (GPS: S31.43.33,7/W064.39.50.6. H=912)

Dinsdag 9 maart 2010.
Beiden zijn wij vannacht ziek geworden. Komen de buikklachten door het eten of het koude zwemwater? In ieder geval blijven wij hier staan totdat wij ons beter voelen.

Woensdag 10 maart 2010.
Wij voelen ons wat beter en besluiten om verder te rijden. Wij willen condors bekijken. Maar als wij in de buurt van het park komen, dat op ruim 1400 meter ligt, krijgen wij last van dikke bewolking en mist. Hierdoor missen wij de afslag naar het park. Als wij weer dalen, wordt het zicht beter. Ook het bezoek aan de berg Pan de Azucar (niet te verwarren met Rio de Janeiro) gaat letterlijk in de mist in. Wij rijden verder naar het plaatsje La Falda en parkeren de camper aan het meer bij de stuwdam. (GPS: S31.05.47/W064.30.9)

Donderdag 11 maart 2010.
Wij willen in dit gebied het noordelijk deel bezoeken, maar besluiten om naar Cordoba te rijden. Het linkervoorwiel heeft speling en is hoorbaar. Wij krijgen het adres van een wijk waar veel garages zijn en al gauw vinden wij een garage. Omdat het al laat is, maken wij een afspraak voor morgenochtend. Wij overnachten achter een benzinestation. Het is niet al te stil, maar wel veilig. Bovendien kunnen wij vanuit de camper surfen op het internet en onze E-mail bekijken en versturen. (GPS: S31.22.18,9/W064.10.28,7. H=426). Het is drukkend warm en ’s avonds gaat het onweren.

Vrijdag 12 maart 2010.
De lagers van het linkervoorwiel worden nagesteld en de speling is minder. Ook ontdekken wij een olieslang met een klein scheurtje en laten deze vernieuwen. Daarna rijden wij naar het centrum van Cordoba. Het regent nog steeds en de straten staan blank. Wij overnachten in het San Martin Park. (GPS: S31.25.47,9/W064.10.31,8. H=435)

Zaterdag 13 maart 2010.
Wij vinden een bewaakte parkeerplaats bij het station en op loopafstand van het centrum van Cordoba. Het begint weer te onweren als wij naar de binnenstad lopen. Gelukkig is het een korte bui en voor de rest van de dag hebben wij zonnig weer. Wij bezoeken de diverse Jezuïeten gebouwen en verkennen verder de binnenstad. In de middag besluiten wij verder te rijden, want alles sluit hier dan. Wij rijden naar het plaatsje Jesus Maria, en bezoeken de Jezuïeten estancia (boerderij). Wij overnachten achter dit gigantische complex. (GPS: S30.58.20,1/W064.03.41,6. H=522)

Zondag 14 maart 2010.
Via de RN9 rijden wij naar Alta Gracia. Hier bezoeken wij het woonhuis/museum van de guerrillastrijder Che Guevara. Heel indrukwekkend en interessant. Later bezoeken wij een andere Jezuïeten estancia die nu in de stad ligt. Bij een riviertje vinden wij een mooie overnachtingplaats. (GPS: S31.38.55,4/W064.28.03. H=619)

Maandag 15 maart tot vrijdag 19 maart 2010.
Wij rijden via de toeristische route naar Villa General Belgrano. Op de camping van het Duitse echtpaar Bettina en Ralf willen wij een paar dagen verblijven. Hier komen veel “overlanders”, maar nu zijn alleen Marita en Uwe hier. Er is een zwembad en met dit warme weer is dit zeer welkom. Wij luieren, lezen en laten bij Herbert van garage Freiburg onze aandrijfassen doormeren en nieuwe olie in de verdeelbak vullen. Herbert heeft Duitse voorouders en hij spreekt nog vloeiend Duits. Ook ontdekken wij dat een bout van de stabilisatorstang is afgebroken en vervangen deze. ’s Avonds praten wij met de anderen over hun reizen naar Colombia en Venezuela.

Vrijdag 19 maart 2010.
Wij nemen afscheid van de campinggasten en rijden naar La Cumbracita. Het begint te regenen en de mooie uitzichten verdwijnen in de wolken. ’s Avonds maken wij nog een wandeling in de omgeving. (GPS: S31.54.15,3/W064.46.11,9. H=1416)

Zaterdag 20 maart 2010.
Het heeft de hele nacht geregend in de wolken hangen nog steeds om de bergen. Via landweggetjes rijden wij naar het stuwmeer. In het dorpje Villa Rumipal vinden wij een prachtig plekje aan het meer. Er staat een klein marktkraampje waar ze artisanale producten verkopen. De eigenaar en zijn vrouw zijn heel geïnteresseerd in de camper en onze reis.
(GPS: S32.11.38,7/W064.29.1,6. H=543)

Zondag 21 maart tot vrijdag 26 maart 2010.
Het bevalt ons hier zo goed dat wij bijna een week blijven. Wij maken een loopje door het dorp en horen tango op de accordeon spelen. Wij worden uitgenodigd om binnen te komen. De gastheer blijkt zijn 80e verjaardag te vieren en wij worden als vrienden in de familie opgenomen. Verder lezen, luieren en zonnen wij veel. Het is prachtig weer. Af en toe komen mensen langs voor een praatje. Heel gezellig. Een uitstekend plekje om een langere tijd te verblijven!

Vrijdag 26 maart tot maandag 29 maart 2010.
Wij rijden verder langs het meer. Onderweg doen wij weer voor een paar dagen inkopen. Goed dat wij dat doen, want weer vinden wij een mooi plekje aan het meer in het dorpje Embalse. Overdag komt men hier vissen, waterskien en gezellig BBQ’n. Ook wij doen mee en de dagen vliegen voorbij. Dat komt vooral door het prachtige weer, alhoewel het zondagavond begint te regenen. (GS: S32.12.04/W064.25.22)

Maandag 29 maart 2010.
Wij rijden richting Buenos Aires. De weg is eentonig met alleen uitzicht op akkervelden. In het dorpje Alejander Roca overnachten wij aan een riviertje waar ’s avonds nog kinderen komen zwemmen. (GPS: S33.21.4,1/W063.42.8,4. H=206)

Dinsdag 30 maart 2010.
Anneke heeft op de kaart een thermaalbad ontdekt. Door pinda- en sojavelden rijden wij er heen. Maar er is niets van water te vinden en het is zo warm (35 graden). Wij rijden verder en overnachten op het grote terrein van een overslagbedrijf in Hughes. Het personeel is heel vriendelijk en behulpzaam! (GPS: S33.47,58,3/W061.20.13,5. H=97)

Woensdag 1 april tot zondag 4 april 2010.
Wij rijden naar het ons bekende plaatsje San Antonio de Areco en parkeren de camper in het park achter de Tourist Info. Wij wandelen door het stadje en luieren bij de camper. De wereldkaart op de camper is steeds weer aanleiding om met andere mensen over onze reis te vertellen. Anneke krijgt nog volksdansles (met diploma!) en op Goede Vrijdag wordt in het amfi-theater op bijna professionele wijze het leven van Jezus uitgebeeld. Na afloop is er een voorstelling met veel volksmuziek, met een groot koor, dat tot laat in de avonduren doorgaat.
Het weer is redelijk tot zeer mooi en de dagen vliegen voorbij.

Zondag 5 april tot woensdag 7 april 2010.
Wij rijden over de grote wegen naar Buenos Aires en vinden al snel de camping. Hier zullen wij de komende weken de camper onderbrengen, want woensdagavond 7 april vliegen wij naar Nederland. Hier zullen wij de komende 3 weken weer samen zijn met onze ouders, kinderen, kleinkinderen en vrienden. Voorlopig geen reisverhaal, maar eind april zijn wij weer terug in Zuid Amerika om via Chili naar Bolivia en Peru te reizen. Jullie horen dan weer van ons.

• 08 April 2010 - 16:47

Silvain:

Nou tot het volgende verslag dan maar. Wij zitten momenteel een weekje in Frankrijk. Een opgerekte Paasvakantie. Van het weer hadden we meer verwacht, want we zitten zo'n 700km zuidelijk van Haarlem. We zijn er echter uit. Ook leuk al is het geen Zuid-Amerika.

• 08 April 2010 - 18:03

Anja D.:

Mooi reisverhaal. Wat genieten jullie lekker van alles. Is jullie van harte gegund. Prachtige foto's! Tot binnenkort hopelijk. Groetjes Bob en Anja

• 08 April 2010 - 21:07

GUSTAVO Y LILIANA:

Hello TON EN ANNEKE!, Muchas Gracias voor de souvenir en herinneren ons met uw bezoek. Wij betreuren niet wordt die dag aanwezig. Wij waren Paas doorgeven in Córdoba provincie, Capilla del Monte, stad van het mythische en enigmatic Cerro URITORCO, voor de visuele waarnemingen van de UFOS bekend. Een plaats waar, we bovendien onze CORAZÓN hebben. Wij hadden Liliana, van hoe gemakkelijk het is om vrienden, met goede wil, en alleen een gebaar maken. Wij hopen dat ze met ons bedrijf comfortabele hebben gevoeld en we vragen ons een boek van zijn schitterende werk reserveren. Een omhelzing!, en snel... SAN ANTONIO DE ARECO GUSTAVO EN LILIANA

• 10 April 2010 - 14:35

Mar En Jo :

We zijn deze keer wat aan de late kant met te reageren op jullie e-mail en verwachten dat jullie al in Nederland zullen zijn wanneer je deze e-mail leest. Het is weer een prachtig reisverslag wat we hebben ontvangen hoor! Wij wensen jullie een prettig verblijf in Nederland toe en hopen dat jullie van de Lente kunnen genieten want wij wachten er nog steeds op.Het is nog niet warmer dan 10 graden geweest en nachts nog vaak af en toe nachtvorst.Hartelijke groeten en opnieuw een heel goede reis toegewenst.