India - Reisverslag uit Bombay, India van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu India - Reisverslag uit Bombay, India van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

India

Door: Ton & Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

10 Juli 2018 | India, Bombay

De reis door Ladakh en de moeilijke beslissing.

Donderdag 24 mei 2018 verlaten wij Pakistan en rijden India binnen. De paspoorten worden snel afgestempeld maar de invoer van de camper kost veel tijd. De camper wordt van binnen en buiten uitvoerig geïnspecteerd en moet zelfs over een put worden gereden, zodat men de onderkant goed kan bekijken.
Tegen de middag rijden wij naar Amritsar. Hier is het verkeer chaotisch en binnen de kortste keren ligt er een motor voor het rechter wiel van iemand die in de file dwars door her verkeer er zich doorheen wringt. Het loopt gelukkig goed af.
Wij rijden naar Mrs. Bandharis's Guesthouse om te overnachten. Hier zijn we 11 jaar geleden ook geweest en niets is veranderd. Wij koelen af in het zwembad en drinken onze eerste “Kingfisher biertje”.

De volgende dag rijden wij met een tuk-tuk naar de Golden Temple van de Sikhs. Hier is de omgeving wel veranderd sinds onze laatste bezoek. In de tempel hebben wij weer een fijn gevoel en komen dicht bij het “heilige boek” van de Sikhs. In de namiddag brengt een tuk-tuk ons terug naar de camper. Onderwijl is een Duitse overlander hier gearriveerd. Hij verlaat India en we wisselen informatie uit.

Zaterdag 26 mei verlaten wij Amritsar en rijden naar de stad Jumma. Hier zou een hotel met parkeerruimte moeten zijn om te overnachten. Wij vinden het hotel niet en rijden door naar de bergen. De weg is in slechte staat door de vele verbouwingen die aan de weg plaatsvinden. Wij rijden door een 21 kilometer lange tunnel en vinden daarna bij een afslag een plek om te overnachten.

Wij rijden de volgende dag verder. Onderweg zien we veel militaire konvoois, politie en checkpoints. Het laatste deel van de trip naar Srinigar gaat over een nieuw aangelegde 4-baans weg. In Srinigar overnachten wij op de oprijlaan van het Swiss hotel.

De volgende dagen maken we wandelingen langs het meer met zijn talrijke house boats, die allemaal in de verhuur staan. Ook maken wij een tocht met de dubbeldeks bus langs het meer. Leuk omdat het tegen de avond is en de lichtjes over het meer schijnen.
Wij bereiden ons voor op de moeilijke reis door de bergen naar Leh, maar Ton ontdekt dat het rechter voorblad van de vering is gebroken. We roepen de hulp van een monteur in. Na lang zoeken vinden we een bladveer met de juiste afmetingen, alleen de gaten van de ophanging verschillen. We passen de rubber bussen aan en persen die in de boutgaten. Zo wordt alles weer gemonteerd. Ook laten we de dieselolie lekkage op de brandstofpomp repareren bij de Bosch dealer aan de overkant.
De hele dag zijn we in touw met de reparaties maar het is weer gelukt.
Wij blijven nog een dag langer in Srinigar en relaxen op het grasveld van het hotel.

Donderdag 31 mei rijden we het gebied van Ladakh binnen. We vergeten bijna onze brandstoftanks te vullen, maar gelukkig is er nog een tankstation. De komende honderden kilometers komen wij die niet meer tegen. De weg is in redelijke conditie en al gauw rijden we op 2500 meter hoogte. Even voorbij Sonamarg passeren wij een rij vrachtwagens, maar worden door de politie gestopt. Er is 40 kilometer verderop een “landslide” en wij moeten minstens tot de avond wachten. Wij rijden de camper op een grasveld en overnachten hier.

Wij zijn vroeg wakker en zien dat het verkeer beetje bij beetje mag door rijden. Wij mogen ook verder en al gauw brengt ons een slingerende weg op 3200 meter hoogte. De sneeuwtoppen zijn zichtbaar, maar het begint ook te regenen. Plots wordt de weg prima met goed asfalt. We bezoeken onderweg een klein boeddhistisch klooster met een in de bergen uitgehouwde boeddha. Tegen de avond komen wij in Lamayura aan en bezoeken per taxi het hooggelegen klooster Yungdrung Gompo. We overnachten op het parkeerterrein van een restaurant, waar we ook de maaltijd gebruiken.

Zaterdag vervolgen wij onze tocht door de bergen. Onderweg bezoeken wij een Sikh tempel en slaan verderop af naar de Gompa Phyang met zijn prachtige Boeddha beeld in goud.
In Leh overnachten wij in het Gabo Guesthouse (3530 meter hoogte).

De volgende dagen maken wij wandelingen door het boeddhistische stadje Leh, bezoeken de diverse bezienswaardigheden en lunchen bij de German Bakery. Het is erg toeristisch, ondanks dat het toch 400 kilometer van de bewoonde wereld ligt. 's Middags brengt een taxi ons naar het Leh Palace dat hoog boven de stad is gebouwd.
In de stad zitten veel T-shirts verkopers die zelf de diverse afbeeldingen op de shirts borduren. Wij laten een afbeelding van onze camper maken en 's avonds komt de verkoper/maker het brengen. Vanaf een foto van de GSM heeft hij het keurig nagemaakt.

Dinsdag 5 juni zijn we al vroeg op pad met de camper. We nemen nu de weg naar Manali en zullen onderweg 5 passen moeten passeren, waarvan 2 stuks boven de 5000 meter hoogte zijn. We bezoeken het kasteel van Shey met het bijbehorend klooster met zijn enorm grote Boeddha. Daarna rijden wij naar Thiksey Gompa, een zeer groot kloostercomplex. Ook hier weer een groot Boeddhabeeld.
Van Thiksay rijden wij naar het gehucht Hemis. Hier is een klooster van boeddhistische monniken van een andere orde. Ook hier mogen wij in de tempels rondlopen (schoenen uit) en bezoeken wij het bijbehorende museum.
Wij rijden verder over een smalle maar goede weg en passeren de Taglung-La pas (5360 meter). We dalen af, passeren sneeuwwanden en overnachten bij wat huisjes en herders in het veld.

Ton heeft vannacht onrustig geslapen en waarschijnlijk last van hoogteziekte. Wij rijden verder en dalen heel langzaam. Opeens is het asfalt weg en rijden over een soort gravel. Wij passeren de Lachung-La pas (5035 meter) en een paar uur later gevolgd door de Nakeela pas op 4915 meter. De weg wordt gelukkig beter en 's middags genieten wij van de uitzichten op de besneeuwde bergen. We overnachten in het gehucht Sarchu, achter de “blikken” hotels die men in het goede seizoen weer opbouwt.
Vandaag genoten van de tocht en de mooie vergezichten.

Donderdag 7 juni rijden wij naar de Baralacha pas. De aanloop is slecht en zeer langzaam klimmen we naar 4850 meter hoogte. De pas ligt op een hoogvlakte en is niet spectaculair. De afdaling is wel via een goede asfaltweg tot Zing Zing Bar. Even na dit dorp staan we in de file. Er is weer een landslide geweest en de weg is geblokkeerd. We wachten ruim 3 uur en in de namiddag passeren we de landslide via een modderbaan en veel water langs een afgrond. We vinden tegen de avond geen mooie overnachtingsplek en moeten onze camper parkeren bij een restaurantje vlakbij de weg.

We vervolgen onze rit naar Manali. De aanloop naar de Rotang pas is slecht. Later wordt de weg beter. Het is enorm druk op de Rotang pas. Er ligt hier sneeuw en het lijkt of half India (het is hier vakantie) in de sneeuw wil spelen. De afdaling gaat langzaam door het vele verkeer en de weg naar Manali zit dicht. Het duurt uren voordat wij Manali passeren en zeer laat in de namiddag vinden wij een overnachtingsplek in Bisnith (1716 meter hoogte).

Het regent als wij zaterdag 9 juli onze reis vervolgen langs de rivier de Beas. In Mandi bezoeken we een Sikh tempel en mogen de maaltijd hier gebruiken. In het centrum van Mandi zoeken we naar een supermarkt, maar kunnen die niet vinden. Later treffen we een winkeltje langs de kant van de weg en slaan wat voorraad in. Het begint klammig te worden en de temperatuur stijgt.

We willen Dharasalam, het boeddhistisch centrum in India, bezoeken, maar de wegen er naar toe zijn barstens vol. Na uren wachten, draaien wij om. Geen Dharasalam voor ons. Elf jaar geleden zijn we er toch al geweest. Wij rijden de zelfde weg terug en op de SH39 worden we van achteren door een bouwmachine aangereden als we voor een bus stoppen. Gelukkig is de graafbak tegen de inrij beveiliging aangekomen en die ligt nu verbogen tegen de achterzijde van de vering aan. Ook de alu kist is beschadigd. Niemand is hier verzekerd en geld is er niet. De rijbeveiliging wordt terug getrokken en met een “sorry” wordt het ongeluk afgedaan.

De volgende dagen rijden we richting Nepal. Het weer is regenachtig, warm en klam. Onderweg bezoeken we nog de heilige stad Haridwar. In het stadje snijdt een auto ons en komt met zijn achterkant tegen de bumper van de camper. Een flinke deuk in zijn achterspatbord. Hij claimt dat het onze schuld is. De politie komt erbij en het is een chaos. Niemand heeft de leiding en iedereen schreeuwt wat. Wij laten ons rijbewijs en invoerpapieren van de camper zien. Niemand vraagt naar een verzekering (hadden we ook niet!) Na 2 uur discussie en het stug volhouden van onze onschuld, komt er plots een Ghandi figuur en vraagt aan ons om sorry te zeggen. Anneke weigert en zegt alleen sorry omdat wij in eerste instantie (op aanwijzing van de politie) waren doorgereden. De andere partij wordt weggestuurd en wij moeten 5 minuten wachten.
Zo wordt een schadegeval in India opgelost.

De volgende dag lopen we langs de drukbevolkte oevers van de heilige rivier de Ganges. Met baadt in de rivier, drinkt het heilige water en brengt offers in de vorm van bloemmandjes.
Tegen de middag verlaten we Haridwar en rijden verder richting Nepal. We bezoeken het plaatsje Kusinagara. Hier is Boeddha gestorven en gecremeerd. Voor de boeddhisten dus een heilige plek. We overnachten een paar dagen op het parkeerterrein van een tempel en bezoeken de diverse religieuze plaatsen.

De temperatuur loopt elke dag tegen de 40 graden C aan en de luchtvochtigheidsgraad is hoog. Slapen gaat wel, als de ventilator in het dakluik boven het bed op hoge toeren staat. Ton laat zich ontvallen dat hij zo niet met plezier reist. Anneke beaamt het en na goed overleg besluiten we om voorlopig met reizen te stoppen. Maar hoe met de camper. Achterlaten in India is niet mogelijk. Terugrijden naar Pakistan kan niet, want we moeten dan in Nederland persoonlijk een visum aanvragen. De enige mogelijkheid is de camper te verschepen van Mumbai naar Nederland.

Het besluit is gevallen. We gaan terug naar Nederland, ook omdat we medische klachten hebben. Ton heeft een duidelijke liesbreuk en Anneke kampt met meer pijn in haar heupgewricht.

Via internet komen we in contact met een “forwarder”, iemand die bemiddeld in vrachttransport.

Wij rijden richting Mumbai en bezoeken onderweg toch de Taj Mahal, de mooiste graftombe van de wereld. Elf jaar geleden hebben we deze plek overgeslagen.
Na 6 dagen rijden, komen we in Mumbai aan. We mogen op het kleine tankstation van Daniel overnachten. Het bureau van de “forwarder” ligt vlakbij en kunnen wij lopend bereiken. Alles wordt in orde gemaakt, maar 2 scheepvaartlijnen weigeren onze camper mee te nemen omdat deze vol beladen is met persoonlijke goederen.
Zaterdag 30 juni brengen we de camper naar de douaneplaats op de haven. Hier blijf de camper, bewaakt, tot 26 juni staan tot ons schip aankomt. De overtocht van de camper naar Antwerpen zal zo'n 45 dagen duren en wij zullen de camper pas half september in de haven van Antwerpen kunnen ophalen. Het zijt zo!

Maandagmorgen in de vroege ochtend vliegen we rechtstreeks terug naar Nederland. We verblijven tot 20 juli in een ander huisje op Molengroet en kunnen de rest van het jaar in ons eigen huisje verblijven. Keurig geregeld door de staf van Droomparken.

Onze reis eindigt abrupt en hier hadden wij nooit rekening mee gehouden. Maar de gezondheid kan nu alle aandacht krijgen.
De reis door Ladakh is gelukkig een hoogtepunt geworden. Wel is het verkeer in India enorm druk en chaotisch. Dit komt ook omdat de politie geen vasthoudend en autoritair gezag uitstraalt. Alles wat verboden is in het verkeer, wordt door de Indiase chauffeurs op hun manier uitgelegd. Als je hard en veel claxonneert, moet je voorrang en ruimte krijgen. Ook al komt de andere daardoor in problemen. Een gezegde is; ”You love or hate India”. Elf jaar geleden hielden wij van India, maar onze liefde is nu omgeslagen.

Voorlopig blijven wij tot begin 2019 thuis. Eerst maar eens kijken of de camper weer in de juiste conditie (APK) kan worden gebracht. Plannen om verder te reizen hebben we al, maar onze gezondheid moet dan wel in orde zijn.

Bedankt voor het lezen en volgen van onze reizen.

Ton & Anneke

• 10 Juli 2018 - 15:15

Bob En Anja:

Sjongejonge wat een verhaal weer. Jullie hebben weer veel beleefd. Wat gaat dat raar in India als je een aanrijding krijgt. Het is gelukkig weer goed gekomen. Nu jullie lijven nog. Succes/tot ziens en lieve groeten van Bob en Anja

• 10 Juli 2018 - 17:49

Natasja:

Wij zijn blij dat jullie weer in onze nabijheid zijn.
    Ook al weten we dat deze beslissing niet makkelijk is geweest voor jullie
    We hopen dat jullie lichamelijk weer helemaal herstellen.

Dikke knuffel van ons

• 15 Juli 2018 - 08:57

Jos En Elly:

Het is lang geleden dat we mekaar gehoord of gezien hebben en er is veel gebeurt in al die jaren. Toch hebben we vanuit de achtergrond jullie reizen wel gevolgd, prachtige reizen trouwens. Je hebt groot gelijk wanneer je zegt : reizen is geweldig maar alles moet goed zitten, de gezondheid, de situatie thuis enz... We hopen dat jullie toch genieten van je tijd in Nederland en dat de zin voor het reizen weer terugkomt. Het kan acht geen kwaad om eens vrijaf te nemen van al dat gereis,geregel, autopech, slechte wegen enz... Wij zijn nog thuis tot in oktober (als alles goed gaat) en dan gaan we weer naar Mexico, inmiddels hebben we hier ook een camper en wie weet komen we eens tot jullie om eens goed bij te praten. Veel succes en vooral een heel goede gezondheid. Dikke kus xxx

• 04 November 2018 - 21:03

Francoise Maricle:

Hallo Ton en Anneke,
    We hopen dat dit bericht aankomt want we hebben eindelijk weer jullie verhalen gelezen.
    Wat ontzettend jammer dat jullie reis zo plotseling onderbroken moest worden.
    Maar we hopen dat jullie je weer beter voelen.
    Wij hebben een moeilijk jaar achter de rug vanwege Gary. Een andere keer meer daarover.
    Hartelijke groeten voor jullie beiden van ons tweetjes,
    Sent from my iPhone
    Francoise en Gary Maricle

• 14 November 2018 - 15:33

Jolien Miltenburg:

Beste Ton&Anneke,

Via IOverlander ben ik op jullie site terecht gekomen. Op dit moment ben ik samen met mijn man in Iran en we zijn van plan hierna naar Pakistan en India te gaan. Vanaf India willen we de auto naar Afrika verschepen. Ik zag dat jullie de camper ook hebben verscheept. Kunnen jullie me helpen aan de contactgegevens van de forwarder? Mogelijk kan hij ons ook helpen.

Alvast veel dank en ik hoop dat het goed met jullie gaat.
    Hartelijke groet,
    Jolien Miltenburg

• 14 November 2018 - 15:42

Ton En Anneke:

Beste Jolie,
    Vermeld even je Email adre via deze site. Dan kunnen wij jullie alle info geven.