Van La Paz/ Baja California naar Mexico City - Reisverslag uit San Juan Teotihuacán, Mexico van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Van La Paz/ Baja California naar Mexico City - Reisverslag uit San Juan Teotihuacán, Mexico van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Van La Paz/ Baja California naar Mexico City

Door: Ton & Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

30 December 2013 | Mexico, San Juan Teotihuacán

Woensdag 4 november 2013 nemen wij ‘s middags de ferry vanaf La Paz naar Los Michos, op het vasteland van Mexico. De tocht duurt ruim 6 uur en om 2300 uur rijden wij de boot af in Topolobampo. In het donker rijden wij een stuk verder naar het stadje Los Mochis waar een camping moet zijn. Die vinden wij snel, maar het hek is gesloten en niemand is te vinden. Dan maar overnachten voor het hek van de camping.

De volgende morgen bemerkt de wachter op de camping onze camper en laat ons gelijk binnen. Er staan nog een paar campers, maar die zijn verlaten. De morgen gebruiken wij om de treinreis door de Copper Canyon te regelen. Als wij terugrijden naar de camping zien wij een zeilmakerij. We willen een goede hoes over ons reservewiel hebben. De maten worden opgenomen, de prijs bepaald en vanavond om 7 uur is de hoes gereed. Als wij ’s avonds de hoes willen ophalen, legt men net de laatste hand eraan. De hoes wordt gepast en nog iets veranderd. De vrouw van de zeilmaker nodigt ons uit om zelfgemaakte tortillas te eten. Even later zitten wij met het gehele gezin rond de tafel in de werkplaats heerlijk te smullen.

Vrijdagmorgen staan wij al om half zes bij het station. Wij zijn niet de enigen. Er wordt ons keurig een plaats in de trein aangewezen. Tot El Fuerte is het een saaie rit, maar dan gaat de trein langzaam de bergen in. Onderweg bij de diverse halteplaatsen wordt door de indiaanse bevolking ook prullaria en etenswaar aangeboden. Bij Divisadero stopt de trein ruim 15 minuten en kunnen wij de Copper Canyon van dichtbij bekijken. Op het stationnetje staan allerlei kraampjes en eettentjes. Het is een gekrioel van mensen. Tegen de avond bereiken wij Creel waar wij al snel een leuk en aardig geprijsd hotelletje vinden. Het is koud en wij maken maar een kleine wandeling door het dorp. In het hotel wordt een Mexicaanse maaltijd geserveerd (bij de hotelprijs inbegrepen). Omdat het koud is liggen we al vroeg in bed.

De volgende morgen brengt een busje ons terug naar Divisadero. Hier heeft men een soort adventure park gebouwd met zip lines over de kloven. Wij nemen de teleferico (kabelbaan), de langste ter wereld (3000 meter) en genieten van de prachtige uitzichten tijdens onze verdere wandeling. Wij kopen mooie oorbellen bij een van de Taramuhara indianen die hier nog onder primitieve toestanden in dit gebied leven.
’s Middags komt de trein aan en brengt ons terug naar Los Mochis. De trein komt bijna 2 uur later aan dan de dienstregeling vermeld, maar daar waren wij al voor gewaarschuwd. Laat in de avond komen wij terug op de camping. Het was een mooie ervaring om deze tocht te maken, maar wij zelf vinden de Grand Canyon toch mooier!

Zondag 8 december rijden wij verder over de MEX 15 richting Mazatlan. Onderweg doen wij boodschappen bij de Walmart die ook in Mexico aanwezig is. Wij overnachten in El Espinal bij een PEMEX benzinestation omdat er geen camping in de buurt is.

De volgende dag rijden wij naar Matzatlan. Op Playa Dorado drinken wij koffie op het strand.
Via de grote hotels aan de waterkant komen wij in het oude Mazatlan aan. Hier maken wij een leuke wandeling door het oude deel van de stad en eten lekkere tortillas in de Mercado Municipal (markthal). In de namiddag vinden wij buiten de stad een PEMEX tankstation met een mooie parkeerplaats erachter. Samen met nog een truckchauffeur overnachten wij hier rustig en veilig.

Vandaag vervolgen wij onze rit over de MEX 15 en de tolvrije MEX 40. De laatste kronkelt omhoog en al gauw zitten we boven de 2800 meter. Daarna dalen we weer tot 2000 meter en nemen de MEX 45 naar het Nationale Park “Sierra de Organes”. Hier mogen wij overnachten.
Vandaag hebben wij 2 maal de kreeftskeerkring gepasseerd en nu bevinden wij ons in de tropen!
De volgende dag maken wij een paar mooie wandelingen langs en door de vertikaal gespleten rotsen. Het weer is zeer aangenaam om te wandelen. Iets meer dan 20 graden. Wij overnachten weer in het park.

Donderdag 12 december rijden wij naar Zacetacas, waar vroeger veel zilver werd gewonnen en door de Spanjaarden naar Europa vervoerd (denk maar aan de Zilvervloot van Piet Hein).
Met veel geluk vinden wij een parkeerplaatsje bij de kabelbaan. De andere plek waar we wilden overnachten was opgeheven en hier mogen wij, bewaakt, zelfs ’s nachts staan. Wij lopen via lange en steile trappen naar beneden en komen zo in het centrum. De hele middag bewonderen wij deze stad met zijn prachtige kerken en imposante gebouwen uit de Spaanse tijd. Tegen de avond klimmen wij via de trappen omhoog. Het hek op de parkeerplaats wordt gesloten en de nachtwaker wenst ons een goede nacht.

De volgende morgen bezoeken wij nog de oude zilvermijn “El Mina”. Hier kan je zien hoe de indianen verplicht werden het zilver te delven onder barre omstandigheden. Ouder dan 35 jaar werd men hier niet en velen gingen dood door ongelukken en stofziektes!
Wij rijden verder naar Guadalope, maar eerst genieten wij nog van het uitzicht op de stad Zacetecas op de berg La Bufa.
In Guadalope bezoeken wij het Institute Nacional de Antropologia dat gehuisvest is in een oud Franciscaner klooster. Een suppoost leidt ons rond en laat zelfs delen zien die normaal gesproken gesloten zijn voor de bezoekers. Waaronder de kerk met het deel dat alleen door de monniken werd betreden. De akoestiek is hier enorm. Ook krijgen wij, in eenvoudig en duidelijk Spaans, een leuke rondleiding langs de vele oude schilderijen. Een grandioze rondleiding en daarvoor bedanken wij onze rondleider met een verdiende fooi!
Wij rijden door naar Aguas Calientes en overnachten op de binnenplaats van motel Medrano (N21.52.11/W102.17.36, H=1876m)

Zaterdag 14 december rijden wij naar het volgende “zilverstadje” Guanajuato. Via nauwe straatjes, tunneltjes en steile keienweggetjes komen wij eindelijk aan bij een soort camping. Wij hebben een leuk uitzicht over het stadje dat beneden ligt. ’s Middags luieren we en genieten van de zon. (N21.01.29/W101.15.08, H=2083m)
Zondag lopen we al vroeg naar beneden. Het is heerlijk weer. Wij bekijken de prachtige gebouwen en kerken in het centrum. Daarna nemen wij de funicular (een soort lift) naar boven. Hier hebben wij een mooi uitzicht op de stad. Weer beneden lopen we lukraak door het stadje en komen op een echte Mexicaanse markt terecht met veel eettentjes. Wij kopen een beker met fruit en later nog tortilla schuitjes gevuld met een bepaald soort groente. Op de terugweg kopen we een gegrilde kip en nemen een collectivo (pendelbusje) omhoog naar de camping. Met een biertje en een stuk kip besluiten wij deze prachtige dag in een heel mooi stadje. Een aanrader!

Maandag 16 december rijden wij via de Ruta Panoramique verder door de bergen en klimmen weer tot 2600 meter. In Hidalgo Dolores maken wij een wandeling door de stad. Hier begon op 20 november 1910 de revolutie onder leiding van de priester Hidalgo.
Wij rijden verder naar San Miguel de Allende. Deze stad is genoemd naar de andere strijder voor de revolutie. Als we op de kleine camping midden in de stad aankomen, blijken er nog meer “overlanders” te staan, namelijk 2 Duitsers en 2 Zwitsers.

De volgende dag brengen wij ons wasgoed naar de wasserij en lopen de stad in. Ook dit is weer zo’n typisch koloniaal stadje met zijn prachtige gebouwen en kerken. De wegen bestaan uit hobbelkeitjes. Leuk om te zien, maar moeilijk om te belopen. ’s Middags nemen wij de bus naar “El Placito” waar een grote markt is. Je kan hier alles kopen, van kippen tot hooi en van kleding tot ghetto blasters. Ook zijn er weer veel eettentjes en wij eten een gebakken visje en Anneke koopt een blouse. De bus brengt ons weer terug naar de stad. Wij halen het wasgoed op en lopen naar de camping. Alweer een prachtig stadje gezien!

Woensdag blijven wij op de camping en doen kleine klusjes, zoals het repareren van ons deurslot van de camper. “s Avonds lopen wij naar de kerk die vlakbij de camping staat. Wij horen kindergezang en bij aankomst blijkt dat aan de kinderen snoep en fruit wordt uitgedeeld. Wij krijgen een soort warme grog aangeboden.

Wij willen de volgende dag vroeg op pad maar een Fransman, die gisteravond laat is aangekomen, houdt ons aangenaam aan de praat. Hij is al 7 jaar onderweg en heeft de meest inheemse landen en eilanden bezocht. Pas tegen tienen verlaten wij de camping en rijden naar Queratero. Dit moet ook een mooie stad zijn, maar wij zijn al gauw uitgekeken. Als wij de stad verlaten, rijden wij langs een 120 meter lange en nog werkend aquaduct. Via bochtige wegen met veel topes (snelheidsdrempels en soms assenbrekers) klimmen wij naar ruim 3200 meter en bereiken Sierra Chunca. Hier vlakbij is het natuurgebied Sanctuaria de Mariposa Monarca. Hier in de buurt bevinden zich de Monarch vlinders die in dit gebied overwinteren. Het is al laat als wij aankomen en het begint koud te worden. Gauw de dieselverwarming aan. Wij overnachten op de parkeerplaats vlakbij het bezoekerscentrum en de toegang naar de “vlindertuin”. (N19.40.16/W100.16.40, H=3272m).

’s Morgens willen we al om 0900 uur op pad gaan (officiële openingstijd), maar alles is nog gesloten. Na een half uur komt wat personeel opdagen. Wij gaan op pad met onze 12 jarige gids Bryan. Ton vraagt hem of hij niet naar school moet en hij antwoordt met “No señor, vacaciones!”. Hij brengt ons naar het vlindergebied op ruim 3300 meter hoogte. Als wij aankomen zien wij al vele vlinders vliegen, maar ook velen zitten op de takken van de dennenbomen. Deze vlinders leven zomers bij het merengebied tussen de USA en Canada en maken in oktober/november een reis van 4500 kilometer om hier te overwinteren. Het is een pracht gezicht als de vlinders actief worden door de zonnewarmte. Wij blijven heel lang dit wonderlijke schouwspel gadeslaan en maken veel foto’s. Toch is het moeilijk om de zwermen vlinders tussen de bomen op foto vast te leggen.
Na de middag blijven wij op het bijna lege parkeerterrein staan en lezen en luieren lekker in de camper. Ook vannacht blijven wij hier overnachten.

Zaterdag 21 december rijden wij in de mist naar beneden. Wij tellen de topes (verkeersdrempels) tot aan het plaatsje Ora dat op ruim 60 km van ons startpunt ligt. Wij zitten op 100!. De lucht klaart op en de zon schijnt weer. Wij rijden verder naar Tula de Allende. Wij willen op de parkeerplaats van dit archeologisch terrein overnachten, maar het hek wordt gesloten. Dan maar voor het hek, zonder problemen, overnachten.

De volgende morgen zijn wij een van de eersten in de Zona Archilogica. Hier is de hoofdstad van de Tolteken geweest in de periode van 900 – 1150 n.Chr. Nu zijn alleen de 4 Atlanten (gebeeldhouwde krijgers) op de piramide te zijn die als steunkolommen voor het dak dienden.
Na dit bezoek rijden wij via binnenweggetjes en veel topes naar Teotihuacan waar wij op een rustige camping (Teotihuacan Trailer Park) staan.

Maandag maken wij een wandeling door het stadje en bezoeken wij de markt.
De volgende dag brengt een collectivo ons naar de beroemde piramides van Teotihucan die maar op 2 kilometer van het stadje liggen. Wij lopen over de 2 kilometer lange Calzada del Muertos (Dodenweg) en beklimmen de Piramide de Sol en de kleinere Piramide de la Luna. Vooral het plein voor de Piramide de la Luna is prachtig. Hier op deze plek was de grootste stad in Mexico voordat de Spanjaarden Mexico veroverden. Wij hebben uren nodig om alles te bekijken. Het is zo groot en zo imposant. In de namiddag verlaten we deze plek en keren terug naar de camping. Omdat wij geen zin hebben om te koken, nemen wij een maaltijd mee van de Mexicaans afhaalchinees! Wederom een prachtige dag die moeilijk te beschrijven is.
“s Avonds bezoeken wij een Kerstmis in de kathedraal die vlak naast de camping ligt. Heel opvallend is dat de meeste mensen (vooral vrouwen) een Christusbaby in een mandje meegenomen hebben. Als dit is ingezegend, wordt het thuis pas in hun Kerststal neergelegd

Woensdag 25 december vieren wij Kerst op de camping. ’s Morgens hebben we een Panetone (Italiaans krentenbrood) als ontbijt en ’s avonds genieten wij van een kaasfondue met een glas witte wijn. Wij hopen dat al onze vrienden de kerstkaart per E-mail in goede gezondheid hebben ontvangen.

In deze periode hebben wij het echte Mexico leren kennen. De mooie koloniale en rijke zilversteden met hun hobbelige keienstraatjes, de prachtige kerken en de bontgekleurde huizen. Overal tref je eettentjes aan en het lijkt of de Mexicaan op elk tijdstip van de dag iets moet eten. Het aangeboden eten is heerlijk, soms wat pikant, maar altijd fris en smakelijk en aangeboden met een lach!
Wij blijven de komende dagen op deze camping en willen van hier ut naar Mexico Stad reizen en daar een paar dagen te blijven om rustig alles te bekijken.

Veel leesplezier en een Voorspoedig 2014 toegewenst van
Ton & Anneke

• 30 December 2013 - 17:02

Jan En Loes :

Hoi fijn te horen dat alles naar wens gaat we blijven jullie volgen en genieten mee met de reis .
    Leuk dat Paul en Marita ook die kant opgaan en jullie elkaar af en toe treffen .
    Wij wensen jullie dan ook een voorspoedige reis en een gelukkig 2014

Groeten uit een nat Nederland Jan en Loes

• 30 December 2013 - 17:48

Wim En Jannie:

Hallo Anneke en Ton.
    Wij zien dat alles daar goed naar het zin gaat.
    Mooie omgeving geweldig hoor.
    Hier gaat ook alles naar wens.
    Jannie neemt je moeder zondagsavonds mee
    naar de bingo,vind mamma gezellig.
    Morgen druk in de weer oliebollen en appelflappen bakken.
    Anneke en Ton hiervandaan een fijne jaarwsseling en tot
    wederhoren Groetjes van ons.

• 30 December 2013 - 19:39

Arie Klok:

Hola Anneke& Ton,

Leuke verslagen en foto's weer van jullie belevenissen op mijn verjaardag ( die ik altijd morgen vier)
    Ik ben zelf met mijn BUDDY nu 14 dagen op stap om haar uit te testen voor de tweede keer, heb besloten om deze winter niet naar Buenos Aires te gaan. Ik wil eerst mijn huis opruimen, veel dingen wegdoen en het huis goed in de verf zetten, dan BUDDY aanpassen, een andere verwarming erin denk ik (op diesel i.p.v. gas, die geen waakvlamstand heeft, heel stom!) en in het voorjaar weer eens in Europa op pad langs tangofestivals, zoals nu ook afgelopen 2 weken via Antwerpen, Nijmegen, Eindhoven, nu ben ik in Amsterdam bij Tangomagiafestival. Het staartje mee gemaakt om lekker te dansen met velen. Namens Rob, de groeten uit stormachtig Nederland en de beste wensen voor 2014 van mij aan jullie: Ga zo door met elkaar in goede gezondheid beste luitjes !

• 30 December 2013 - 20:06

Bob En Anja:

Hola Ton y Anneke. Prachtig verslag weer en geweldig hè Mexico. Mooie foto's. Wij zijn nog steeds in Spanje. Morgenavond uvas eten. Voor jullie prettige jaarwisseling en een goed en gezond 2014. Groetjes Bob en Anja.

• 30 December 2013 - 21:32

Christa:

Hoi Ton en Anneke,

Wat een bergen daar in mexico en hoogteverschillen en prachtige foto's van de vlinders laatst hebben we hier nog een documantaire over gezien over de overwintering van deze vlinders ze zijn ook veel groter hé.
    Zo te horen genieten jullie lekker wij wensen jullie al het goede voor 2014 en natuurlijk nog heel veel reisgenot

Dikke knuffel adrie en christa

• 30 December 2013 - 21:36

Ton Van Eenennaam:

Hallo Ton en Anneke, alweer een heel mooi verslag, heel veel plezier in Mexico City en natuurlijk een fijne jaarwisseling en vooral veel gezondheid in 2014.
    Liefs Ton en Adrie

• 30 December 2013 - 21:39

Teun En Jennie:

Hoi Ton en Anneke,
    Het is weer een prachtig verslag. Mexico is een wel een mooi land zo aan de foto's te zien.
    Geniet er van en al vast een prettige jaarwisseling gewenst.
    Veel liefs,
    Teun en Jennie

• 31 December 2013 - 13:21

Silvain:

Hai Ton en Anneke,
    Het is nu Oudjaar. Het vuurwerk knalt om ons heen. Geen feest voor de hond. Jullie hebben het authentieke Mexico kunnen zien. Dat willen wij ook nog eens doen. Tegelijkertijd is de moderne kabelbaan ook een gegeven van het huidige Mexico. De monarchvlinders hebben wij ook met miljoenen in de bomen bij Monterey/Californië zien hangen. Ze waren daar min of meer in winterslaap en deden weinig. Niettemin een zeer indrukwekkend gezicht, al die vlinders in de dennenbomen. Wij wensen jullie een goede jaarwisseling en alle goed voor 2014.

• 31 December 2013 - 15:47

Ard Machteld Famke En Renske:

Hallo Ton en Anneke

Als je dat mooie weer en de mooie omgeving op jullie foto's ziet krijg je spontaan zin om op vakantie te gaan zeg!!

Wens jullie een Goede jaarwisseling en veel goeds voor het nieuwe jaar.

Groeten,

Fam. Kroon

• 01 Januari 2014 - 13:51

Angela En Ruud:

Een heel gelukkig Nieuwjaar en nog een fijne reis groetjes Angela en Ruud

• 01 Januari 2014 - 21:36

Cees ,Christie, Lisa En Celeste:

Hallo Vakantiegangers Ton en Anneke,

Jullie lopen wat af en zien heel wat. Wat hebben jullie nu bij de Mexicaanse chinees gegeten? Mexicaans of chinees?
    Tortilla.s is dat wat wij gewend zijn of is dat heel iets anders? Mooie bandhoes, glimt mooi.
    Veel plezier in Mexicostad.
    Ook voor jullie de beste wensen voor dit jaar 2014. And HAPPY NEW YEAR.
    Veel liefs. De Troostjes.

• 06 Januari 2014 - 10:54

Ineke Zimmerman:

Hallo Ton en Anneke,

Willen jullie het reisverslag nog naar mij apart sturen want het zijn wel hele kleine letterjes als ik het nu print. Dan kan ik het vesslag aan uw ouders geven,

vriendelijke groeten,

Ineke Zimmerman
    Sociaal Cultureel werk
    Klaasje Zevernster

• 06 Januari 2014 - 13:44

Sylvia:

Lieve Anneke en Ton,
    Weer een geweldig reisverslag en foto's. Wat een heerlijke cultuur en lieve mensen.
    Vanaf hier wens ik jullie alle goeds toe voor het nieuwe jaar.
    Tot het volgende reisverslag......
    Lieve warme groetjes van mij,
    Sylvia.