Terug in Costa Rica - Reisverslag uit Canoas, Costa Rica van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Terug in Costa Rica - Reisverslag uit Canoas, Costa Rica van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Terug in Costa Rica

Door: Ton & Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

05 September 2014 | Costa Rica, Canoas

Van Costa Rica naar Panama.

Donderdag 14 augustus 2014 om 6 uur in de morgen brengt Claudia ons naar de trein. Op Schiphol krijgen wij te horen dat United Airlines ons niet naar Costa Rica wil brengen omdat wij geen retourvlucht hebben. We nemen de gok en vliegen naar Houston/USA. Hier krijgen wij zonder problemen onze boarding passen naar San Jose/Costa Rica. Ook de immigratie in San Jose doet niet moeilijk en zo hebben we weer een visum voor 3 maanden. Middernacht laten wij ons per taxi naar een hotel in het nabij gelegen Alajuela brengen en kruipen na bijna 24 uur reizen vermoeid in ons bed.

De volgende morgen brengt een taxi ons naar de douaneopslag om de camper op te halen. De teleurstelling is groot als blijkt dat het complex gesloten is. Bij navraag blijkt het vandaag een Nationale feestdag te zijn en alles is gesloten. Wij laten ons terugbrengen naar Alajuela en nemen een ander en beter hotelletje. 's Middags halen wij onze slaaptekort in en 's avonds maken wij een loopje door het stadje en eten in een restaurant.

Zaterdag bezoeken wij de hoofdstad San Jose. Leuk om er door heen te lopen maar niet echt imponerend. Zondagmorgen maken wij bij toeval een optreden van een orkest met dansgroep mee die optreden in een van de parken. Zo gaan de dagen toch nog snel voorbij.

Maandag 18 augustus staan wij al om 8 uur 's morgens bij TICAL, waar onze camper is ondergebracht. Na vele malen tussen douane, verzekeringskantoor en Tical per taxi te hebben gereden, kunnen wij onze camper ophalen. Omdat wij voor vertrek nieuwe, nog niet volledig opgeladen accu's hadden gemonteerd, wil de camper niet starten. Gelukkig is er hulp en met een set andere accu's wordt de camper na 3 maanden stilstand, gestart. Eindelijk kunnen wij verder reizen.
Ons eerste doel is de supermarkt om onze noodzakelijke boodschappen te doen. Dan rijden wij door naar San Antonio de Belen, waar wij bij het huis van Juan mogen staan. Wij krijgen weer de sleutel van de poort, kunnen internetten en onze drinkwatertanks vullen.

Na de eerste nacht heerlijk in ons eigen bed te hebben geslapen, volgen de werkzaamheden. Uit Nederland hebben wij diverse onderdelen meegenomen en die moeten geplaatst en gemonteerd worden. Al met al zijn wij toch nog 2 dagen bezig om de camper weer volledig reisklaar te maken.

Donderdag 21 augustus nemen wij afscheid van Juan en rijden in de richting van Panama. Wij gaan door het hooggebergte en komen op 3300 meter in de mist en regen terecht. Bij Isodora General slaan wij rechtsaf en komen al dalend bij het strand van Dominical aan. (N09.15.08/W83.51.56, H=29m). Hier overnachten wij.

De volgende morgen verlaten wij Dominical. Veel toegangen naar het strand zijn er niet meer en wij eindigen in Purto Cortez aan de rivier. 's Avonds horen wij muziek en lopen het dorp in. Er is een karaoke in een van de cafeetjes. Wij maken kennis met de locals en luisteren naar de diverse liederen die soms goed vertolkt worden. Het is al pikdonker als wij teruglopen naar de camper. Hier overnachten wij ook.

Al vroeg in de morgen verlaten wij Puerto Cortez en rijden via de hoofdweg 4 naar Palmar Sur. Hier doen wij inkopen omdat wij enkele dagen op het schiereiland met het park Corcovado willen doorbrengen. Via de weg 245 komen wij bij Rincon aan. Vanaf hier begint een avontuurlijke rit over een zandweg met vele rivierdoorwadingen. Op een moment rijden wij door een rivier van wel 60 cm diep water. De camper doet het voortreffelijk en na vele inspannende uren rijden komen wij aan in Bahia Drake. Wij rijden tot de weg niet meer verder gaat en parkeren op een open stukje vlakbij de zee onze camper.(N8.41.24/W83.40.07). Wij drinken een lauw biertje omdat de vergrendeling van de koelkast kapot is gegaan (weer gerepareerd) en de koelkast een lange tijd heeft opengestaan.

Zondag maken wij een wandeling langs de bossen die tot aan het strand komen. De wandeling valt letterlijk in het water,maar gelukkig kunnen wij ruim een uur schuilen bij een hotelletje. 's Middags maken wij nog een wandeling door het dorp en ontdekken daar een goede kaart met de weg naar Playa Jocecito erop. Daar gaan we morgen naar toe.

De volgende dag verlaten wij Bahia Drake en rijden ver een landweg via 3 rivier doorwadingen naar Playa Josecito. Jammer genoeg kunnen wij niet helemaal tot aan het strand komen. Aan het einde van het pad staan paaltjes. Daarachter ligt een voetbalveldje en dan het strand. De zee is ruw en trekt aan je voeten. Geen fijn zwemwater. Wij zetten onze stoelen op het grasveld en lezen en luieren. Wij kunnen van hier goed de rood/geel/blauwe macaw's (soort papegaaien) zien die soms in een groep van wel 30 vogels komt overvliegen. Tegen de avond hebben wij een onweersbui.
Wij blijven nog een dag staan en maken een wandeling naar het resort ”Poor Men's Paradise”. Hier staan vakantiehuisjes en je kunt dit resort alleen maar per boot bereiken. Even verderop ontdekken wij een plek waar schildpadeieren worden bewaakt tegen opdringerige roofdieren. 's Avonds gaan wij in het pikdonker naar het strand, maar zien geen schildpadden aan land komen. Jammer.

Woensdag 27 augustus verlaten wij het schiereiland. Ook nu moeten wij weer diverse rivieren doorwaden. Wij weten hoe de camper in het water reageert en het gaat allemaal gemakkelijk. Via Rincon rijden wij naar Puerto Jimenez. De ferry die ons naar de overkant kan brengen, vervoert alleen maar passagiers. Dat wordt dus een flink stuk omrijden om op hetzelfde punt aan te komen. Er is gelukkig een eenvoudige camping en wij kunnen hier ook internetten. De laatste E-mails worden binnengehaald. Wij maken een rondje door het oude gouddelversstadje en drinken een biertje aan de waterkant. Het is tegen de avond en natuurlijk is er weer een flinke regenbui.

De volgende morgen maken wij de omweg, maar stoppen in het NP Piedras Blancas. Hier is een Oostenrijks research centrum en wij mogen er overnachten (N8.42.4/W83.12.6, H=81m).
Wij krijgen een rondleiding en maken kennis met diverse Oostenrijkse studenten. De een onderzoekt het gedrag van mieren (meer dan 200 verschillende soorten in dit gebied), de ander onderzoekt het eetpatroon van verschillende sprinkhanen in dit gebied. Het park is een uniek gebied omdat het nog in oorspronkelijke staat verkeert en de mens weinig heeft ingegrepen (zeg maar weinig vernield).

De volgende morgen maken wij een heerlijke wandeling door het bos. Pas in de middag verlaten wij het “Tropenstation” en rijden door naar het nabij gelegen stadje Golfito.
In Golfito is een Tax Free Zone. Wij bezoeken de winkels. Anneke wil een E-reader hebben met achtergrond verlichting. Niemand kent echter het begrip E-reader en we staken de zoektocht. Ton ontdekt wat goedkope accessoires voor de auto. Als wij het willen kopen, moet je een speciaal formulier hebben. Wij krijgen zo'n formulier bij de ingang maar nu blijkt dat je pas de volgende dag je inkopen mag doen. Wij verlaten de Tax Free Zone en overnachten in een parkje aan het water.

De volgende dag kopen wij onze tax free spullen. Daarna rijden wij langs de kust verder. Via een zeer slechte zandweg komen wij via Conto aan bij Puerto Piles. Achter het voetbalveld, aan de kust, vinden wij een mooi overnachtingsplekje. Wij maken kennis met een stel Amerikaanse jongens die in het nabij gelegen huis wonen. Het is geen probleem om hun douche te gebruiken. Ook vertellen zij dat ze even verderop een restaurant runnen en dat wij welkom zijn.
Wij genieten van het uitzicht over het water en zien in de verte een walvis diverse keren een buiteling maken. Ook zien wij een school dolfijnen. Vandaag is het voor het eerst dat het niet geregend heeft.

Zondag 31 augustus luieren wij lekker bij de camper en maken nog een korte wandeling langs het strand. 's Avonds lopen wij naar het restaurant van de Amerikanen. Het eten is Amerikaans, maar voortreffelijk. Een mooie afsluiting van onze periode in Costa Rica, want morgen rijden wij naar de grens van Panama dat hier niet ver vandaan is.

Wij zijn lang in Costa Rica geweest. Ruim 8 weken in totaal. Wij hebben het hele land doorkruist. Hoogtepunten waren de stranden op het schiereiland van Nicoya en de stranden aan de Caraïbische kust. Toch hadden wij deze gebieden mooier voorgesteld. Komt dat door de gelikte foto's in de reisgidsen? Costa Rica is een groen en bebost land. Wij hebben genoeg dieren en vogels gezien, maar je moet er wel moeite voor doen. Wellicht waren wij in de verkeerde periode hier (rond om de regentijd).
Costa Rica is vergeleken met de voorgaande landen een duur land. Alles is in de supermarkten te koop, maar het heeft zijn prijs.

Ons volgende verslag komt uit Panama. Veel leesplezier toegewenst.
Ton & Anneke

• 05 September 2014 - 03:30

Hans Mombers:

Hi Ton en Anneke,
    Leuk te lezen dat jullie weer onderweg zijn. Na een jaar zuid Amerika hebben we een pauze genomen. De auto in Montevideo achter gelaten en naar Bonaire gevlogen. Begin mei gaan weer verder naar het Noorden. Wie weet zien we elkaar nog!
    Geniet er van en rij voorzichtig.

Hans & Anja. www.fiddlesticks.nl. (We lopen een beetje achter)

• 05 September 2014 - 10:32

Silvain:

Hai Ton en Anneke,
    Het eerste verslag van deze periode is weer binnen. Jullie kennen nu na acht weken heel Costa Rica. Zo groot is het tenslotte niet. Wij zijn daar ook geweest. Net als jullie hadden we er ons wat meer van voorgesteld. Dit ligt zeker aan de gelikte reclame, die door reisorganisaties voor dit land worden gemaakt. Er zijn beslist schitterende natuurparken, maar dat zijn feitelijk stukken land die onbereikbaar of ongeschikt voor de landbouw zijn. Wanneer je Mexico en midden Amerikaanse landen hebt bezocht, is San José ook al geen indrukwekkende stad. Jullie zijn er echter zèlf geweest en kunnen hier uit eigen waarneming over mee praten.

Groeten, Silvain

• 05 September 2014 - 11:50

Bob En Anja:

Hoi Ton en Anneke,
    Jullie hadden echt opstartproblemen, zowel van de auto als jullie zelf. Prachtig verhaal weer en als altijd prachtige foto's. Goede reis in Panama. Groetjes Bob en Anja.

• 05 September 2014 - 13:35

Sylvia:

Hoi Anneke en Ton,
    Heerlijk om jullie belevenissen weer te volgen.
    Heb weer genoten van jullie reisverhaal en foto's.
    Lieve groetjes,
    Sylvia.

• 05 September 2014 - 18:49

Jos En Elly:

Hey Ton en Anneke,

Heel leuk dat jullie weer onderweg zijn. Net als jullie waren wij niet echt onder de indruk van Costa-Rica, Nicaragua daarentegen vonden wij echt mooi en nog zo puur. Wij vertrekken eind september richting Texas en gaan de winter doorbrengen in het Zuiden en in Baja California. Gaan jullie terug verschepen naar Zuid-Amerika en willen jullie dat doen vanuit Panama naar Colombia??
    Geniet van je trip en wie weet komen we elkaar nog wel eens tegen.

Jos en Elly xx

• 05 September 2014 - 18:57

Ton Van Eenennaam:

Hallo Ton en Anneke, fijn om jullie weer te mogen volgen, we zijn na onze vakantie nog aan de deur geweest maar troffen jullie jammer genoeg niet thuis. Volgende keer maar weer, hadden jullie nog graag gedag gezegd maar bij deze een hele fijne voortzetting van jullie mooie reis. En Ton als je zin hebt
    er is in November weer een reünie van de Adam. Anders ga ik wel alleen hoor.
    Groeten en een knuffel van ons.

• 22 September 2014 - 01:17

Bernadette:

Hoi Ton en Anneke,
    Mooi dat jullie weer op pad zijn. Wij zijn nu in Nova Scotia. Over 10 dagen is onze reis ten einde en verschepen wij de auto vanuit Halifax naar Nederland. Een poosje uitrusten thuis, auto opknappen en maar eens zien waar de volgende reis ons brengt. Nog heel veel reisplezier van Ad en Bernadette.

• 29 September 2014 - 20:19

Gree Oudshoorn:

Wat fijn om jullie reisverslagen weer te lezen en de mooie fotoos te kijken!
    Samen zwaaiend langs de Zandvaart is leuk Anneke maar deze reis van jullie is ook prachtig.
    We zullen komend weekend een borrel op jullie nemen Ton en Anneke want dan is het kermis in Breezand. Proost en een hartelijke groet van ons, Gerrit en Gree.

• 01 Oktober 2014 - 02:52

Hans Grieder:

Hi, Ton and Anneke

I had the pleasur to meet you today on the parking of the Amador causeway in Panama. Remeber me?
    Nice to meet you and talk about safety in Panama where not much of RV and camping is known.
    Wish you all the best from Hans Grieder
    from Switzerland

• 01 Oktober 2014 - 11:00

Clemencia Weigmann:

Guten Morgen!

Ich weiss es nicht, ob Sie das Paar sind, das unser Sohn in Costa Rica traf. Wir sind Clemencia und Juergen Weigmann die Eltern von Cesar Manuel und Carla. Vielleicht koennten wir uns irgendwo treffen?? oder wenigstens auf diesem Weg austauschen. Wir würden uns sehr freuen.

Wir wünschen euch beiden einen schönen Tag voller guter Überraschungen.

Clemencia u. Juergen Weigmann

• 01 Oktober 2014 - 11:00

Clemencia Weigmann:

Guten Morgen!

Wir wünschen euch beiden einen schönen Tag voller guter Überraschungen.

Clemencia u. Juergen Weigmann

• 04 Oktober 2014 - 21:08

Arie Klok, Monnickendam:

Beste lui, bijzonder paar voor mij; Anneke en Ton.
    Heel leuk weer jullie verslag te lezen en de opstart in COSTA RICA.
    Een reminder om daar NIET te zijn !!! Nou ja er geweest te zijn is ook weten hoe het daar is en wat je aantrekkelijk ervaart of niet. Bedankt voor jullie info.
    Ik zit in PORTO, PORTUGAL voor een weekendje tango en daarna verder on route met GREENNIE. Ik ben wel heel benieuwd hoe jullie verdere plannen zijn
    voor het zuidelijk deel van Latijns Amerika.
    Filosofeer af en toe om GREENIE op de cargo te zetten en met haar naat Beunos Aires te gaan, maar moet eerst mijn huis verder opschonen en in de verhuur zetten of verkopen...

ABRAZO GRANDE

• 25 Oktober 2014 - 21:38

Hans Grieder:

Hallo Anneke und Tom,
    traf Sie beide auf dem causaway Amador in Panama City.

Darf ich Sie bitten, mir ein paar Zeilen zu schreiben über eure Erfahrtungen betreffend der Sicherheit als Camper in Panama. Meine Leuta haben die Befürchtung, dass in Lateinamerika das campen in der freien natur am Strand und unterwegs zu gefährlich ist.
    Was sind ure Erfahrungen?
    Ist es in Panama gefährlicher als anderswo?
    Gab es je Probleme diesbezüglich?

Vielen dank für euren Post.
    Gruss und weiterhin frohes globetrotten!
    Hans Grieder