El Salvador - Reisverslag uit San Salvador, El Salvador van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu El Salvador - Reisverslag uit San Salvador, El Salvador van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

El Salvador

Door: Ton & Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

12 April 2014 | El Salvador, San Salvador

Zondag 16 maart 2014 rijden wij El Salvador binnen. Eerst de paspoorten afstempelen en daarna naar “Aduana” om de camper tijdelijk in te voeren. Een aardige dame vult een groot papier in met alle gegevens die wij al via kopietjes aan haar hebben gegeven. Daarna moeten wij naar de overkant. Alle gegevens worden nu in de computer ingevoerd. Natuurlijk maakt men hierdoor fouten. Ton heet “Antonn” en wij rijden in een “Volswagen”. Na anderhalf uur is alles gereed en rijden langs de kust naar El Zonte. Hier moet bij een hostel een overnachtingsplek zijn. Als wij die vinden, blijkt de toegang 10 cm te laag te zijn voor onze camper. In een smal straatje vlakbij het strand parkeren wij de camper en eten ’s avonds een hapje in het restaurant. (N13.29.42/W89.26.21).
El Zonte is de plek voor de surfers en wij ontmoeten veel Amerikanen, Canadezen en een Nederlands meisje.

De volgende dag voelt Anneke zich weer niet goed. Een soort misselijkheid (nee, dat is het niet!). Ze denkt zelf dat door het vele transpireren het zoutgehalte te laag is. Wij mengen een zakje ORS (oral rehydration solution) met water en zullen de komende dagen deze oplossing maar drinken om het zoutgehalte op peil te krijgen.
Wij rijden over de CA2 verder langs de kust. Onderweg zien we veel suikerriet verbouwt. Het landschap is verder saai. Wij bereiken Playa Jaquey en volgens een reiziger moet hier een paradijsje aan het water liggen. Wij vinden het geen paradijs. Veel zwerfvuil, zelfs in zee. Wij overnachten hier wel.

Dinsdag 18 maart bellen wij Diana om haar te feliciteren met haar verjaardag. Daarna rijden wij naar Playa Cuco en rijden een flink stuk over het strand. Jammer genoeg kunnen wij niet op het strand overnachten, want bij vloed staat het hele strand onder water. Aan de rand staan huizen en daar kun je ook niet parkeren. Jammer, want het ziet er gezellig uit. Wij rijden landinwaarts naar San Miguel en via de CA1 richting de hoofdstad San Salvador. Bij San Martin slaan we weer af en rijden noordwaarts naar Suchetito. Een aardig koloniaal dorpje vlakbij een stuwmeer. Wij mogen niet aan het stuwmeer overnachten, maar mogen bij recreatiecentra staan. Wij hebben mooi uitzicht op Lago Suchitlan en liggen voor de rest van de middag in het zwembad. (N13.56.44/W89.01.01)

De volgende dag blijven wij hier staan en koelen regelmatig af in het zwembad dat wij bijna voor onszelf hebben.

Donderdag 20 maart 2014 zijn wij al om zeven uur op pad om de warmte wat voor te zijn. Via een binnenweg rijden wij naar Aguilares. Dan via de CA4 naar La Palma. Dit is een dorpje bekend om zijn geschilderde souvenirs. Wij eten hier ook “pupusas”, kleine maïs pannenkoekjes gevuld met kaas. Ze kosten maar 50 eurocent per stuk!
Wij rijden naar de berg Cerro Pital, waarvan de toegangsweg zeer steil is. In zijn lage versnelling komen wij aan de top. Van hieruit moet je alle vulkanen van El Salvador zien en zelfs de hoofdstad. Het zicht is echter matig. Wij rijden nog naar een andere top en zien in de verte een van de vulkanen. Wij mogen voor het hotel overnachten, want de poort is te laag om binnen te staan. Het is een veilige plek want verderop is een militaire wachtpost die kennelijk de zendmasten op de berg bewaken.
Wij zitten op 2335 meter en het is koel. Vannacht weer onder de deken slapen!

De volgende morgen zijn we weer vroeg op pad en rijden richting Honduras. Opeens begint de motor in te houden. Wij controleren de lucht- en brandstoffilters, maar die zijn in orde. Bij een kleine garage ontdekt men dat de bergrem blijft hangen. Na een kleine reparatie is dit verholpen. Wij laten gelijk de afdichting van de uitlaat op de motor en de kleine lekkage aan de dieselopvoerpomp herstellen. Als wij moeten betalen, vraagt hij maar 5 dollar. En dat voor een klein uurtje arbeid.

Wij bereiken de grens met Honduras. Onze paspoorten worden afgestempeld na het betalen van $3 per persoon en gaan op pad om onze camper hier weer tijdelijk in te voeren. Dit kost veel schrijf- tik – en kopieerwerk. Uiteindelijk moeten wij ongeveer $26 betalen en mogen met onze camper Honduras in.

El Salvador is een klein land met relatief veel inwoners. De kust met zijn stranden is aantrekkelijk voor de surfers en El Zonte schijnt een van die beroemde surfplekken te zijn. Verder heeft El Salvador niet veel te bieden. Wij hebben het gezien, maar zullen hier niet meer terugkomen (of wij moeten gek van surfen worden).
Het volgende land is Honduras, waar in een klein deel van dit land de Maya’s hebben gewoond.

Groeten uit het warme Midden Amerika van

Ton & Anneke

• 16 April 2014 - 17:06

Francoise And Gary:

Ton en Anneke,
    Wat hebben we weer genoten en meegeleefd. Hebben nog niet vernomen of het met Anneke beter gaat. Kijken uit naar jullie volgende verslag wat we inmiddels al hebben gekregen maar nog niet gelezen. Nog veel plezier en hartelijke groeten vanuit warm en zonnig Sun City. We hebben de maansverduistering eergisteren meegemaakt. Erg mooi.