Saudi Arabië - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Saudi Arabië - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Saudi Arabië

Door: Ton & Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

02 November 2017 | Saudi Arabië, Riyad

Dinsdag 10 oktober 2017 varen we met de ferry naar Jeddah, waar we pas om 15.00 uur afmeren. Anneke heeft haar abaya aan en een sjaal dat haar haar bedekt. Ton rijdt zelf de camper de wal op, maar moet hem dan overdragen aan de lokale chauffeur. Met de bus worden we naar de aankomsthal gebracht. Zonder problemen en vragen stempelt de douane onze paspoorten. Na veel papierwerk en lang wachten staat eindelijk onze camper in de inspectiehal. De camper wordt globaal geïnspecteerd en om 7 uur 's avonds kunnen we eindelijk het haventerrein afrijden.
Wij hebben een transit visum voor 3 dagen gekregen. Maar door het late vertrek van de ferry vanuit Soedan en de lange inspectie van de camper bij de douane is er al 1 dag voorbij.
Anneke loodst ons met de elektronische wegenkaart op de tablet de stad uit. We overnachten bij een benzinestation en een grote moskee.

We staan de volgende morgen al om 5 uur op, want Ton moet in 2 dagen een kleine 1500 kilometer afleggen want Anneke mag in dit land niet rijden. Via de rondweg om Mekka rijden we naar de eenbaansweg richting de hoofdstad Riyad. Het rijdt lekker door. Veel te zien is er niet. Links en rechts van de weg is woestijn. We rijden als het ware door een heel grote zandbak. Wij drinken veel water, want het is erg warm.
Als het op ons horloge 5 uur in de middag is, gaat de zon al bijna onder. Wij hebben een tijdzone overgeslagen en moeten de klok 1 uur vooruit zetten.
Wij laten onze grote dieseltank volgooien bij het tankstation. De prijs bedraagt 10 cent voor een liter. In Soedan was het al goedkoop (20 cent/liter), hier is het voor ons spotgoedkoop.
We overnachten op dit terrein, nadat we een broodje met vlees in een van de lokale winkeltjes kopen. Al vroeg kruipen we in ons bed. Allebei doodmoe, want we hebben vandaag toch iets meer dan 800 kilometer gereden!

Donderdag staan we weer om 5 uur (nieuwe tijd) op en zijn een uur later alweer op pad. In Riyad moeten we deels door de stad rijden, maar het vlot wel. Dan krijgen we een goede vierbaansweg die naar de Verenigde Arabische Emiraten gaat. Overal waar je kijkt is er woestijn en het zand stuift op diverse plekken over de weg. Vlak voor de grens met de VAE vullen we de tank met goedkope diesel.
Bij de grenspost van Saudi Arabië staan we bij de trucks en dat is verkeerd. Gelukkig ziet de manager het en draagt een beambte op om de papieren te regelen. Na 15 minuten is Ton weer terug en kunnen naar de grenspost van de VAE rijden. Ook hier verloopt alles soepel en vlak voor donker worden, rijden we de Verenigde Arabische Emiraten in.

Het is ons gelukt om de 1500 kilometer in 2 dagen af te leggen met een gemiddelde (echte rijtijd) van bijna 80 km/uur. Natuurlijk omdat de wegen zeer goed zijn en er bijna geen oponthoud is. Veel hebben we niet van het land kunnen zien. Wel hebben we een kleine indruk van Mekka gekregen, toen we de rondweg van deze stad namen. Voor de rest was het rijden door een hele grote zandbak.

Wij zijn op het Arabisch Schiereiland aangekomen en zullen de Emiraten en Oman bezoeken.

Veel leesplezier uit het warme Arabië toegewenst van
Ton & Anneke

• 02 November 2017 - 13:28

Sylvia Raaijmakers:

Lieve Anneke en Ton,
    Een kort, maar duidelijk reisverslag.
    Voorlopig zijn jullie daar toch maar geweest met jullie “huisje”.
    Liefs van mij,
    Sylvia.

• 02 November 2017 - 16:52

Silvain:

Saoedi-Arabië is dus voorbij "gevlogen". Veel valt er ook niet te zien hè? Vrijwel de hele omgeving bestaat uit zand en rotsen. Ooit (1988) lagen we met KM schepen een weekend in Jeddah. Veel te doen was daar niet. Veel zand en bloedheet. De grootste attractie was een soort kermis. De douane zocht obsessief naar alcohol als je het schip verliet. Vrouwelijke opvarenden mochten alleen in uniform met lange mouwen de wal op. Arabische vrouwen waren volledig bedekt en nauwelijks op straat aanwezig. Mannelijke opvarenden liepen in hun overhemd met korte mouw. Dat waren lustobjecten voor diverse Arabieren, die zelf geheel in witte gewaden waren gehuld. Geen land om een gezellige vakantie te gaan vieren. Na 1500km autorijden in twee dagen zal de VAE een verademing zijn.

• 03 November 2017 - 11:34

Francoise En Gary:

wat een avontuur weer. kijken altijd uit naar meer.

• 10 November 2017 - 11:37

Hans Goldbach:

Leuk om te lezen Ton en Anneke. Oman zullen jullie prachtig vinden, ik ben er 2x een paar weken geweest, wadi tochten gemaakt, gekampeerd in de woestijn, onvergetelijke sterrenhemels. Veel plezier hoor!

• 13 Mei 2019 - 11:32

Els En Gerrit Dlootstra:

Hallo Anneke en Tom,
    Wij zouden graag naar Afrika reizen met eigen suto en trailer via Verenigde Emiraten, Saoedi Arabie naar Soedan en dan verder.
    Hoe hebben jullie visas kunnen regelen voor mn Verenigde Emiraten en Saoedi Arabië? Wij lezen dat dat alleen werkvisas of religieuze visas mogelijk is. Extra probleem is dat we geregistreed partnerschap hebben dus geen trouw acte. Hoe hebben jullie het geflikt?
    Hopelijk horen we van jullie
    Met vriendelijke groeten.
    Els en Gerrit

• 14 Mei 2019 - 02:55

Ton En Anneke Vogelzang:

Beste Els en Ben,
    Stuur even een email naar tonenanneke.opreis@gmail.com.
    Ton