De Trans Siberian Highway deel 1. - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu De Trans Siberian Highway deel 1. - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

De Trans Siberian Highway deel 1.

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

11 Juni 2019 | Rusland, Irkoetsk

Van Vladimir naar Irkutsk.

Dinsdag 7 mei 2019 verlaten we Vlademir en gaan oostwaarts over de 2-banige M9. Onderweg bezoeken we nog een middeleeuws kerkje bij Nerl. Het weer is goed en in de middag bereiken we de grote stad Nizhny Novgorod.
Op een grote parkeerplaats, recht tegenover de Alexander Netsky kathedraal parkeren we de camper. 's Avonds ontmoeten wij Andrev en zijn kinderen. Hij nodigt ons uit om de volgende dag de stad te laten zien. We krijgen een uitgebreide rondleiding. Andrev spreekt goed Engels en wil het op deze manier in de praktijk brengen.
De volgende dag, 9 mei, gaan we met de bus terug naar het centrum. Vandaag wordt de Russische bevrijding met een militaire parade gevierd en daar willen we bij zijn. Het is niet zo'n grote parade als in Moskou maar toch indrukwekkend. Na afloop lopen we door de binnenstad. Er zijn veel mensen op de been en de terrasjes zijn vol. Ook wij “pikken” een terrasje.

De volgende dag verlaten we Nizhny Novgorod en rijden richting Kazan. Vlak voor Kazan ligt het schiereiland Sviyazhsk en bezoeken het gerestaureerde stadje. We overnachten op het grote heliplatform voor de ingang van het stadje.

Vlakbij Kazan bezoeken we ook de kleurrijke en prachtig gevormde kerk van “Alle Religies”. Het is meer een kunstprojekt dan een officiële kerk, maar het is prachtig om van binnen en buiten alles te aanschouwen.
In Kazan bezoeken we het Kremlin met op het binnenterrein een prachtige moskee. We overnachten even buiten de stad bij een meertje, waar we de volgende dag ook blijven en een lekkere wandeling rond het meer maken.

Maandag 13 mei vervolgen we onze reis. De M9 gaat over in de M7. Wij rijden door bosachtig gebied. Gelukkig wordt het landschap in de middag opener en kunnen we de velden zien.

Dinsdag bereiken we tegen de avond Perm. Hier is nog een deel van een gevangenkamp te zien dat in de tijd van Stalin werd ingericht. Vele van deze kampen staan bekend onder de naam Gulag, de instantie die verantwoordelijk was voor deze kampen.
De volgende morgen krijgen we (in het Russisch) een rondleiding. In dit kamp werden de tegenstanders van het communistisch regiem ondergebracht onder slechte omstandigheden. Het verhaal wordt niet echt verteld. Gelukkig hebben we het beroemde boek “Gulag Archipel” van Alexandr Solzjenitsyn gelezen en kunnen ons voorstellen hoe erg het hier was.

Wij rijden verder oostwaarts en bezoeken in Kungur de bekende Ice Cave. Ook hier weer een Russische rondleiding, maar onze gidse doet haar best om ons alles te laten zien.
Na afloop rijden we verder naar Jekaterinburg. Vlak ervoor passeren we de fictieve grens tussen Europa en Azië. Het Oeral gebergte is de scheidslijn, maar die hebben we niet gezien. Het hoogste punt op onze GPS is maar 300 meter geweest.
We overnachten in een klein dorpje voor het huis van een lokale bewoner.

Vrijdag 17 mei rijden we naar de kathedraal in het centrum van Jekaterinburg. Op deze plek werd in 1918 de gehele familie van Tsaar Nicolas II door bolsjewieken geëxecuteerd. De woning is in de tijd van Jeltsin (hij was toen nog gouverneur) gesloopt. Maar na de val van de USSR is hier een prachtige kathedraal gebouwd ter nagedachtenis van deze tsarenfamilie.
's Middags rijden wij naar Ganima Yama, het klooster met de 7 houten kerken. Op deze plek werden de lichamen van de doodgeschoten tsarenfamilie stiekum begraven in een oude mijnschacht.
We overnachten op het grote parkeerterrein van dit mooie kloosterterrein.

Van Jekaterinburg rijden we via de E22 naar Tjumen, een leuk stadje met een mooie boulevard langs de rivier. Het weer is de laatste dagen minder geworden en in de regen rijden we verder naar het vlakbij gelegen thermaalbad. Hier zitten we, buiten in de regen, in lekker warm water. We overnachten op het badterrein.

Via diverse kleine stadjes en overnachtingen op een “awtostojanka” (bewaakte parkeerplaats), rijden we via Omsk naar Novasibirsk. Hier blijven we enkele dagen staan op het parkeerterrein van het stadstrand. We ontmoeten Albert en Maaike die met hun oude Saurer (Zwitsers merk) eenzelfde tocht als wij maken.
De volgende dag maken we een stadswandeling en bezoeken een leuk USSR museum met allerlei attributen uit de Sovjet tijd. Nooit gedacht, maar Ton staat opeens in een Russisch militair uniform. De volgende dag is een lekkere rustdag. Het weer is zwaar bewolkt, maar het blijft droog.

We rijden naar Tomsk en vinden een rustig overnachtingsplekje bij een museum. De volgende dag maken we een leuke wandeling door het prachtige stadje met zijn straatje met houten huizen en een mooi uitzicht vanaf het gerestaureerde fort op Resurrection Hill. 's Middags mogen we gebruik maken van het zwembad van de universiteit.

De volgende dagen rijden we verder oostwaarts en doen boodschappen in Krasnojarsk. Vlakbij deze plaats ligt het Stolby Nationaal Park. Hier gaan we met de stoeltjeslift naar boven en genieten van het uitzicht. We overnachten op een van de parkeerplaatsen, samen met nog twee Duitse Overlanders.

Via een slechte weg vol met potholes rijden we verder en overnachten onderweg bij een meertje en een bewaakte parkeerplaats. Omdat we oostwaarts rijden, moeten we regelmatig ons horloge bijstellen. Als we in Irkutsk aankomen, hebben we 6 uur tijdverschil met Nederland.

In Irkutsk staan we achter het Intertourist hotel. In de loop van de dagen arriveren meerdere overlanders en op het laatst staan we met zeven camper op dit terrein. Allemaal Duitsers en wij als enige Nederlander.
In Irkutsk vragen wij een visum aan bij het Consulaat van Mongolië. Gelukkig kunnen wij deze morgen al ophalen. Die middag maken wij een wandeling door Irkutsk. De regen is gelukkig minder geworden, maar het is wel kil. 's Avonds bezoeken we een “deftig” restaurant.

De afgelopen weken hebben we veel kilometers gemaakt. Als we Irkutsk aankomen, hebben we sinds ons vertrek in Nederland 11.000 kilometer afgelegd. Gelukkig is de diesel brandstof goedkoop en kost maar 60 tot 65 eurocent per liter.
Het weer is erg wisselvallig. De ene dag volop zon en de volgende dag kil en regen. Er is geen peil op te trekken. Gelukkig hebben we weer mooie dingen mogen zien, met Jekatrinburg als hoogtepunt en Tomsk als leuk stadje om door heen te wandelen.
Technisch gaat alles naar wens en qua gezondheid mogen we niet klagen.

De komende dagen gaan we het Baikal meer bezoeken.

Veel leesplezier toegewenst door
Ton & Anneke

• 11 Juni 2019 - 07:36

Christa:

Hier gaat alles goed Janice en Arie waren over uit New Zeeland, afgelopen vrijdag hadden we een samenzijn met ze bij Karin en Tinus waar ze 2 dagen verbleven,zaterdag zijn ze voor 11 dagen in Haarlem daarna weer terug naar New Zeeland.
    Wat een mooi reisverslag weer, maar zo te zien ook vele mooie gebouwen, gelukkig is het met de gezondheid ook goed, de heup operatie heeft geholpen en ook Ton mag niet klagen.
    Heel veel reisplezier nog, genieten maar

Een dikke knuffel van ons liefs Adrie en Christa

• 11 Juni 2019 - 09:07

Bob En Anja:

Hoi Ton en Anneke, wat een verhalen weer. Heel bijzonder zo oostwaards. We hebben de eerste 20 prachtige foto's gezien. Zal later kijken of er nog meer opkomen. Jullie beloven er 68

• 11 Juni 2019 - 09:12

Bob En Anja:

Fijn dat het allemaal goed gaat met jullie. Houden zo. Wij zitten momenteel in regenachtig NL. Weten we meteen weer waarom we zi graag in Spanje zijn. Lieve groeten Bob en Anja

• 11 Juni 2019 - 18:16

Silvain:

Hai Ton en Anneke. Goed te lezen dat het technisch en fysiek allemaal naar wens gaat. Ongelofelijk dat jullie al 11.000km hebben afgelegd. Rusland is groot met zijn vele tijdzones. Lukt het om het cyrillische schrift te lezen? Slechts één keer was ik in Rusland en ben daar de aardigste mensen tegen gekomen. De kerk van alle religies lijkt meer een museum van wereldgodsdiensten dan een godshuis.Nadat de stoffelijke resten van de tsarenfamilie zo'n 70 jaar na de moordpartij waren gevonden, heeft de Othodoxe Kerk de vindplaats meteen geclaimd om er een kathedraal plus bijgebouwen als monument neer te zetten. Veel wetenschappers hadden onderzoek willen doen op de locatie om materiaal te verzamelen, als forensisch bewijs van de moord op het tsarengezin. Om de een of andere reden wilde de patriarch geen seconde wachten. De vindplaats werd meteen bouwrijp gemaakt en alle eventuele bewijsstukken zijn onder beton verdwenen. De Russen houden de Tweede Wereldoorlog of de Grote Vaderlandse oorlog erg levend. In St.Petersburg heb ik zo'n herdenking eens bijgewoond. Veel stokoude mannen vol onderscheidingen en een stuk uniform of een pet van hun krijgsmachtdeel liepen op straat. Er werd heel veel alcohol geschonken. Een serieuze gelegenheid die uitbundig werd gevierd.

• 13 Juni 2019 - 17:54

Sjors En Monique:

Mooi verhaal met prachtige foto's!!!
    Lekker voor ons inspiratie opdoen voor de volgende reis!!

• 05 Februari 2020 - 15:21

Peter :

Hallo Ton en Anneke,

Wij genieten van jullie reisverslag en willen dezelfde reis maken met ons 4x4-campertje.
    Als jullie eens tijd hebben, zouden we graag samen koffie drinken om nog meer uit te wisselen...........
    Hartelijke groeten,
    Trudi en peter