Schiereiland Kaap de Goede Hoop en Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Schiereiland Kaap de Goede Hoop en Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Schiereiland Kaap de Goede Hoop en Kaapstad

Door: Ton & Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

09 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Maandag 11 januari 2016 rijden wij deels langs de kust en deels binnendoor naar het plaatsje Strand. Van hieruit nemen wij de kustweg waarop veel zand is gestoven. Via het Table Mountain National Park rijden wij naar Kaap de Goede Hoop. Wij klimmen naar het Light House en hebben zicht op Kaap de Goede Hoop. Op school zo vaak gehoord en nu staan we er zelf! Die middag willen wij naar een camping, maar de weg is afgesloten. Er schijnt al enige dagen een bosbrand te zijn. Wij rijden terug naar Simons Town en bezoeken bij de “Boulders” de Afrikaanse pinguïn kolonie. Wij overnachten op de parkeerplaats van de camping van Fish Hoek. Omdat wij niet besproken hebben, mogen wij niet op de camping. Op de vraag of wij dan nu kunnen boeken is het antwoord nee. Het kantoor is al gesloten. Er staan maar 2 campers op de verder lege camping. Zo verdien je je geld niet!

De volgende dag rijden wij via een omweg naar Hout Bay. Wij maken een wandeling langs de haven met zeehonden en zien de ”locals” deze vis voeren. Natuurlijk tegen betaling zodra een toerist een foto hiervan maakt. Wij nemen daarna de kustweg langs de Atlantische Oceaan richting Kaapstad. Onderweg hebben wij mooie uitzichten over de diverse baaien en stadjes met prachtige villa's. Er zijn hier geen campings en wij rijden door naar Kaapstad. In het hostel Pineland River Lodge (S33.56.23/E18.29.22) kunnen wij in de tuin onze camper veilig wegzetten. Het lijkt meer op een sociaal onderkomen voor Zuid Afrikanen, maar de eigenaar is zeer behulpzaam en de metro naar het centrum is op loopafstand.

Woensdag 13 januari nemen wij de metro naar het eindstation in het centrum van Kaapstad. Een korte wandeling brengt ons naar Long Street. Hier kopen wij een 2-daagse kaart voor de Hip Hop bus en mogen gebruik maken van de diverse lijnen die deze organisatie heeft.
De gele busroute brengt ons naar het 6th District. Dit stadsgedeelte is tijdens de Apartheid geheel schoongeveegd en plat gebulldozerd. In de enige overgebleven kerk is een aangrijpende tentoonstelling ingericht en geeft je een inzicht wat apartheid inhoudt. Daarna brengt de bus ons naar Castle of Good Hope, gebouwd door de Nederlanders rond 1670. Een stukje Nederland in Zuid Afrika.
Wij nemen de blauwe bus die ons naar de township Imizamo Yethu brengt. Een locale gids leidt ons rond in de uit golfplaten opgebouwde wijk. Veel huizen hebben geen elektriciteit en water. Er staan toiletgroepen op een paar plekken in deze township. Heel indrukwekkend en ook verbazend dat deze mensen nog zo opgewekt hier leven.
De bus brengt ons via de kustweg naar het Waterfront. Wij willen nog een rondvaart door de haven meemaken, maar de boot vaart niet wegens de harde wind. Wij gaan terug naar Long Street en lopen naar de gekleurde huisjes in de moslimwijk Bo Kaap. Tegen zeven uur ,s avonds komen wij moe en vol indrukken weer bij onze camper. Het biertje gaat er sissend in!

De volgende dag brengt de metro ons weer naar het centrum. Wij willen de Tafelberg bezoeken. Vanuit de metro zien wij dat deze goed te zien is en er weinig bewolking is. De rode lijn brengt ons naar het station van de kabelbaan, maar ook vandaag werkt de kabelbaan niet. Er staat teveel wind. Jammer, maar ook vanuit dit punt op de Tafelberg hebben wij een mooi uitzicht over Kaapstad. Wij laten ons rondrijden en komen uiteindelijk weer op het Waterfront terecht. Vroeger (en deels nu ook) was dit de haven. Nu is er rondom dit gebied een grote promenade met winkelcentra, hotels en restaurants gebouwd. De rondvaartboot vaart, ondanks de stevige wind, wel en laat ons vanaf het water het Alfred en Victoria Dock zien. Daarna lopen wij langs het Waterfront en komen zowaar Gordon (ja, die) met zijn (nieuwe?) vriend tegen. Het Waterfront ziet er zeer aantrekkelijk uit, met oude en nieuwe gebouwen naast elkaar.
De hip hop bus brengt ons terug naar Long Street. Vanuit het kantoor van de hip hop bus worden rondleidingen gegeven en wij hebben ons aangemeld. Wij bezoeken lopend de Company's Garden, waar vroeger de groente en fruit voor de schepen van de VOC werden gekweekt. Daarna via het Parlement gebouw naar het Slavenhuis, waar vroeger meer dan 2000 slaven verbleven. De rondleiding eindigt bij het bekende stadhuis waar Nelson Mandela zijn eerste toespraak na zijn vrijlating hield.
Wij gaan naar een straatje dat de gids ons heeft aangewezen. Voor een luttel bedrag kan je hier Turkse en Indische gerechten eten. Het is weer even wennen aan de pikante smaken van dit voedsel, maar het is lekker. De metro brengt ons terug naar Pinelands, maar wij stappen een halte te vroeg uit. De volgende metro is tjokvol, maar wij kunnen mee. Ook weer een bijzondere ervaring.

Vrijdag 15 januari rijden wij weer met de metro naar het centrum van Kaapstad. Wij willen proberen om een pensionairs visum te krijgen. Dan mogen wij 4 jaar lang Zuid Afrika in- en uitgaan. In Nederland is het ons niet gelukt, omdat wij te weinig tijd hadden. Wij vinden het bureau van Home Affairs snel en worden na enig soebatten toegelaten tot het bureau dat de visa verzorgd. Alle papieren hebben wij bij ons, maar nu blijkt dat de regels weer zijn gewijzigd. Alles moet per computer worden opgestuurd en dan krijg je een uitnodiging om alles toe te lichten. Dit houdt in dat wij langer in Kaapstad moeten blijven en daar hebben wij geen zin in. Teleurgesteld nemen wij de metro terug naar Pinelands. Wij maken de camper gereed en verlaten Kaapstad in de richting van de Atlantische Oceaan. Een laatste blik op de Tafelberg.

Kaapstad is ons goed bevallen. Vooral het transport met de hip hop bus is een uitkomst. In deze dagen hebben wij een goede indruk van deze mooie stad gekregen. Ook het bezoek aan Kaap de Goede Hoop was indrukwekkend. Zo vaak gehoord en gelezen en nu staan wij er zelf. Heel indrukwekkend.

Veel leesplezier toegewenst door
Ton & Anneke

• 10 Februari 2016 - 09:34

Silvain:

Harry en ik zijn twee jaar geleden in Kaapstad geweest. Alles wat jullie schrijven is zo herkenbaar. Wij waren er in oktober/november. Toen was het nog voorjaar en niet zo heel warm. De Tafelberg was bijna permanent onzichtbaar, omdat de wolken er omheen hingen. Toen die weg waren, besloot elke touroperator busladingen toeristen naar boven te brengen zodat het mudvol was daar boven.

• 11 Februari 2016 - 15:03

Gree:

Wat heb ik weer genoten van jullie reisverslag. Groetjes vanaf de Zandvaart.

• 15 Februari 2016 - 14:17

Sylvia:

Lieve Anneke en Ton,

Beetje laat gelezen, maar weer genoten van jullie verslag en foto,s.
    Lieve groetjes van mij.