Colombia 1 - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Colombia 1 - Reisverslag uit Medellín, Colombia van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Colombia 1

Door: Ton & Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

09 December 2014 | Colombia, Medellín

Dinsdag 28 oktober 2014 komen wij aan in Cartagena/Colombia. De overtocht met de ferry SNAV Adriatico heeft iets meer dan 18 uur geduurd. Wij hebben heerlijk geslapen bij een kalme zee en 's morgen lekker geluierd op het zonnedek.
De toelating van de campers in Colombia neemt veel tijd in beslag en pas tegen 1800 uur verlaten wij in het donker de haven. Het verkeer is chaotisch en de brommers en motoren schieten vlak voor je bumper langs je heen. Uiteindelijk vinden wij hotel BellaVista met een parkeerterrein voor onze campers (N10.26.6/W73.32.18). Samen met de Mercedes van Paul en Marita en onze MAN is het terreintje vol.
Wij nemen een biertje in het restaurant van het hotel en besluiten om ook maar hier te eten. Het is een vermoeiende dag geweest maar wij zijn als een van de eersten met de ferry van Panama naar Cartagena gereisd. Makkelijk, veilig en voordelig.

De volgende dag maken wij met ons vieren een rondgang door de oude stad. Omdat Ton nog steeds pijn heeft in zijn linkerenkel blijft hij achter bij de poort met de klok. 's Middags plaatsen wij het reisverslag van Panama op onze site.

Donderdag 30 oktober nemen wij, voorlopig, afscheid van Paul en Marita. Zij hebben nog problemen met de koppeling en de de bedrading en willen naar een garage in Cartagena. Wij rijden langs de kust naar het noorden. Onderweg bezoeken wij de kleine vulkaan met de modderbaden en rijden verder naar Santa Marta. Hier doen wij onze eerste boodschappen. Even wennen aan het grote geld., want 1000 Colombiaanse Peso's zijn maar 40 cent waard! Tegen de avond komen wij aan bij de camping Casa Grande (N11.16.41/W73.51.54, H=17m), een mooie camping aan de Caribische Zee. Het begint te stortregenen en wij zetten gauw onze camper neer.

Als wij de volgende ochtend opstaan, blijkt de pomp van het toilet niet te werken. Als de zekering is vervangen blijkt het watersysteem nog niet te werken. Wij gaan op onderzoek uit en daaruit blijkt dat de douchekraan een kortsluiting heeft veroorzaakt en draden zijn gesmolten. De waterpomp is kapot gegaan. Wij vervangen de waterpomp door een reserve, maar ook de schakelaars in de kranen zijn door de hoge stroom kapot gegaan. Met externe drukschakelaars herstelleen wij het drinkwatersysteem provisorisch. Voor de rest van de dag luieren en lezen wij. Zwemmen zit er niet in, want de zee is erg ruw met hoge golven!
Wij blijven nog wat langer op de camping. Het is een mooi stekkie. Als wij lekker liggen te luieren horen wij een bekend motorgeluid de camping oprijden. Het zijn Paul en Marita. De reparatie is goed en nel verlopen en zonder dit af te spreken zijn zij hier naar toe gereden.
Gezamenlijk brengen wij de middag door en gaan met zijn vieren een eenvoudig hapje eten in het restaurant van de camping.

Maandag 3 november nemen wij weer afscheid van Paul en Marita. Zij blijven nog een dag op de camping en wij rijden verder naar het noorden. Aan beide zijden van de weg zien wij grote bananenplantages. Vlak voor Camerones slaan wij het verkeerde weggetje in en komen vast te zitten in de lage takken. Na veel gezaag kunnen wij omkeren en nemen nu de goede weg naar Camerones. Hier moeten flamingo's zitten, die je ook op Bonaire kan zien. Maar wij zien niets en keren om.
Wij rijden naar Riohacha en doen hier wat inkopen.. Het is al tegen de avond en wij willen op het strand overnachten. Een lieve mevrouw waarschuwt ons dit niet te doen en verwijst ons naar een politiepost in de stad. Hier mogen wij overnachten. Omdat het al laat is, eten wij in een soort cafetaria een heerlijke maaltijd die bestaat uit patatjes met verschillende soorten gesneden worst, salade en daarover heen geraspte kaas. Voor dit, inclusief 2 biertjes, betalen wij 12.000 Peso's en dat is 4,80 Euro!

Wij hebben rustig geslapen bij de politiepost. Via de “Tronca de Caribe” rijden wij weer verder noordwaarts. Onderweg moeten wij weer tol betalen. Elke 50 – 100 kilometer is er wel een tolpoortje. Gelukkig wordt onze camper niet als vrachtwagen maar as gewone auto beschouwd. Wij rijden langs de werkende (vracht)spoorlijn naar Manara. Hier liggen de zoutpannen, maar die stellen niet veel voor. Bij het strand heeft men houten overkappingen gebouwd en wij parkeren naast zo'n overkapping. De middag brengen wij luierend onder de overkapping door. Een stel jonge jongens komen bij ons zitten en hebben mooie verhalen. Met een tennisbal, een spel en een set pennen verlaten ze ons 's avonds. (N11.46.42/W72.27.8).

Dinsdag 5 november rijden wij terug naar de hoofdweg en vervolgen de route langs het spoor. De laatste 11 kilometer gaat over slechte wegen en wij komen bij het strand van Cabo de Vela aan. Er zijn hier veel restaurantjes maar door de week is het zeer rustig. Wij parkeren de camper op het strand naast een rieten overkapping. Wij blijven hier 2 dagen staan. (N12.11.45/W72.8.50).

Vrijdag 7 november zijn wij al vroeg op pad en rijden langs de spoorbaan naar een van de grootste open kolenmijnen in de wereld. Hier krijgen wij een excursie aangeboden over de Mina El Cerrojon. Heel indrukwekkend als je de meters hoge vrachtwagens de steenkool ziet vervoeren. Wij overnachten op het parkeerterrein van deze mijn.

Wij rijden zuidwaarts over de 45 die naar Bogata gaat. Er is veel vrachtverkeer op de weg. Onderweg overnachten wij bij een restaurant. Zondag rijden wij verder over de 45. Soms met een slakkengangetje als de vrachtwagens langzaam de bergen ingaan. Bij het Nationaal Park Chicamocha parkeren wij de camper naast een Duitse camper. Wij genieten van het prachtige uitzicht over de kloof.

Er is hier een hele lange kabelbaan die over de kloof gaat. Jammer genoeg is deze op maandag en dinsdag gesloten. Wij hebben geen zin om 2 dagen te wachten en rijden de volgende dag verder zuidwaarts. Bij San Gil slaan wij af en gaan de bergen in en komen uit in het leuke koloniale stadje Barichara. Hier vinden wij een prachtige plek die uitkijkt over het dal beneden ons (N6.38.5/W73.13.40, H=1329m). Wij blijven hier 2 dagen staan en genieten van het stadje en de plek met het mooie uitzicht.

Woensdag 12 november verlaten wij Barichara en via San Gil rijden wij langs de rivier in de richting van Duitema. Het moet een smalle en bergachtige weg zijn. Wij blijven maar stijgen en het begint te regenen. Een koe verspert onze weg en als Ton een weinig uitwijkt, glijdt de camper van het weggetje in een diepe geul. De camper leunt als het ware tegen het hoger gelegen grasland aan. Als je de (slechte) foto ziet, begrijp je dat wij behoorlijk in de problemen zitten. Met overleg proberen wij de camper uit de diepe geul te krijgen. Na ruim een half uur lukt het ons. De schade valt mee; een gebroken spiegel en spiegelhouder en een paar kleine krassen. Voorzichtig rijden wij verder en bereiken een hoogte van 3868 meter en dalen af naar Duitema. Vlak bij het thermaalbad aan de het meer van Paipa vinden wij een overnachtingsplek bij een bungalowpark.

Wij repareren de volgende morgen provisorisch (met een bezemsteel) de spiegelhouder. Onderweg laten wij onze voorbanden omwisselen om ze gelijkmatig te laten slijten. Hier ontdekken wij dat de brandstofopvoerpomp lekt. Wij vernieuwen de boutjes in de pomp en de lekkage is, voorlopig, verholpen. Wij vervolgen onze weg en komen aan in Villa de Leyva. Na enig zoeken vinden wij Hostel Renacer, waar ook campers mogen komen. (N5.38.29/W73.30.48, H=2224m)
Wij kunnen hier lekker warm douchen en genieten 's avonds van een aparte maaltijd.

Wij blijven hier een paar dagen staan. Vernieuwen de uit Nederland meegenomen handrem, maken een wandeling door de stad en doen inkopen op de locale markt. De dag voordat wij Villa de Leyva willen verlaten, komen Paul en Marita het terrein oprijden. Het wordt weer een gezellige avond!

Maandag 17 november nemen wij weer afscheid van Paul en Marita en rijden naar Nemocon. Onderweg worden wij tweemaal door de politie aangehouden. Bij de tweede controle blijkt dat vandaag geen vrachtverkeer op de weg mogen zijn. Wij kunnen echter aantonen dat wij in Colombia geen vrachtwagen zijn en mogen toch doorrijden. In Nemocon plaatsen wij onze camper op een nagenoeg leeg parkeerterrein midden in het stadje. Wij maken een wandeling en genieten, met de lokale bevolking van een biertje op het terras. De nacht brengen wij veilig en rustig midden in de stad door.
De volgende dag maken wij een excursie door de Mina de Sal (zoutmijn) van Nemocon. Wij zijn de enige bezoekers en onze gids vertelt in matig Engels hoe hier zout gewonnen wordt. Alles is hier nog origineel en onder de indruk verlaten wij na 1 ½ uur de mijn.

Wij rijden naar het nabijgelegen Zipaquira. Omdat bij lage temperaturen onze handrem bij gebruik blijft afblazen, zoeken wij een garage en vinden die ook. Er wordt geïnspecteerd en ventielen schoongemaakt, maar men kan het euvel niet vinden. Morgen gaat men verder en wij mogen overnachten op het rommelige erf van de garage.
De volgende dag wordt het snellosventiel als dader aangewezen en vervangen door een nieuw exemplaar en zie de handrem werkt perfect. We rijden naar de parkeerplaats bij het archeologisch museum en kunnen hier overnachten.

Omdat de luchtdruk in de ketels in de nacht snel daalt, gaan wij de volgende dag terug naar de garage. Diverse lekkages worden gevonden en hersteld. Onderwijl maken wij met een soort treintje een rondrit door de stad en bezoeken wij de beroemde Catedral de Sal. Het ziet er allemaal mooi uit, maar het is iets te kitscherig. Wij hebben er goed aan gedaan om de zoutmijnen in Nemocon ook te bezoeken.

Vrijdag 21 november zijn wij al om half acht bij de garage om de laatste lekkages aan het luchtsysteem op te sporen. Wij nemen de bus naar Bogota en na ruim anderhalf uur staan wij bij het verzekeringskantoor om onze autoverzekering met een maand te verlengen. Het heeft wat voeten in de aarde maar het lukt. Met een taxi laten wij ons naar het centrum vervoeren en bezoeken het beroemde museum “Museo del Oro” . Hier is de grootste goudcollectie van Zuid Amerika te bewonderen en dat hebben wij ook gedaan. Een fantastisch museum.
Tegen de avond rijden wij met de bus terug naar Zipaquira en halen onze camper op. Ook vannacht overnachten wij op de parkeerplaats bij het Archeologisch museum onder toezicht van de bewaker.

Vandaag is Anneke jarig en zij wil naar het Parc Jaime Duque. Hier moet het evenbeeld van de Taj Mahal uit India staan. Het park is een kruising tussen de Efteling en een educatief park. Vooral de uitbeelding van de evolutie van de mens in 80 diorama's is prachtig uitgebeeld. Er is een leuke dierentuin, je ziet de 7 wereldwonderen afgebeeld en er is een leuk restaurant waar wij een heerlijke maaltijd krijgen voorgeschoteld. Wij zijn de hele dag zoet en het is een echte verjaardags-dag!
Wij overnachten bij de thermaalbad in Tabio, waar wij op hun bewaakte parkeerterrein mogen overnachten. (N4.55.24/W74.6.16, H=2613m)

Zondagmorgen worden wij uitgezwaaid als wij het thermaalbad in Tabio verlaten. Wij rijden over de 45 richting Honda. Wij stijgen naar 2600 meter om daarna via 600-1000 meter te dalen naar ruim 200 meter. Het is een tocht met mooie uitzichten.
Even voorbij Honda ontdekken wij camping, Martin Pescador, met zwembad. Heerlijk ontspannen drinken wij een biertje aan de bar in het water! (N5.15.48/W74.43.45, H=226m)

De volgende dagen brengen wij door in het NP Rio Claro. Hier maken wij een lekkere wandeling langs de rivier en zwemmen in de heldere rivier. Heerlijk genieten van de mooie natuur.

Woensdag 26 november rijden wij, door de regen naar El Penol en vandaar naar de grote monoliet El Penon. Op het parkeertrein overnachten wij met een prachtig uitzicht over de meren en de vele eilandjes. (N6.13.23/W75.10.43, H=2028m)
De volgende dag beklimmen wij de monoliet met zo'n 740 treden. Ook hier weer een prachtig uitzicht. Wij rusten daarna uit bij de camper en hebben over belangstelling niet te klagen. Ook deze nacht brengen wij door op de hoge parkeerplaats.

Wij rijden vrijdag 28 november naar het nabij gelegen stadje Guatape. Wij internetten en zoeken de camping op. Die blijkt letterlijk op de schop te zijn en wij parkeren onze camper op een veldje vlakbij het politiebureau. In het weekend zijn er veel dagjesmensen en het is gezellig druk. Er is muziek op het grote plein en er zijn leuke terrasjes. Zondag verplaatsen wij de camper naar het veld naast de oude camping. Een paar Fransen uit Frans Guyana staan hier met hun jeeps. Ook zij maken een rondreis door Zuid Amerika.
De volgende dagen blijven wij hier staan. Wij verhelpen de lekkages aan de bovenluiken, maken een uitstapje naar het dorp San Rafael en genieten voor de rest van de rust en het mooie weer.
Vrijdag 5 december verlaten wij het stadje en rijden richting Medellin. Hier worden wij bij Diana, Fred zijn vriendin (Fred is Anneke haar broer) verwacht en zullen daar een lang weekend verblijven.

Het eerste deel van Colombia is ons zeer goed bevallen. Ondanks de verhalen over onveiligheid, hebben wij ons overal op ons gemak gevoeld. Wel is er veel militaire presentie, maar bij controles word je keurig behandeld.
Colombia is een land met veel tegenstellingen. Warm tot bloedheet aan de kust en koud in de hoge bergen. Ook hier weer het grote verschil tussen arm en rijk. Een ding wat heel Colombia heeft, het is er overal groen!

Veel leesplezier en de groeten van
Ton & Anneke

• 09 December 2014 - 20:19

Bob En Anja:

Hoi Ton en Anneke, wat een avonturen weer en m leuk dat jullie ook bekenden tegenkomen die ook rondtoeren met een camper. Wel veel kleine reparaties dit keer. Prachtig, die zoutmijn, het goudmuseum en wat een klim naar Penom. Lieve groeten uit Albir, Spanje van Bob en Anja

• 09 December 2014 - 21:02

Ton Van Eenennaam:

Weer een mooi verslag, gelukkig niet te veel schade aan de camper. Kijken uit naar de volgende.
    We wensen jullie alvast hele fijne Kerstdagen en een heel gezond 2015.

• 09 December 2014 - 22:06

Arie Klok, Monnickendam:

Hola luitjes, beste Anneke en Ton,

Jullie zijn weer voortvarend aan trekken lees ik en zag weer mooie foto's
    Hartelijk dank daarvoor. Wens jullie een fijne eindejaars en jaarwisseling,
    in goede gezondheid en voorspoedige reis verder. Ik heb afgelopen 10 dagen 53 films gezien tijdens het IDFA en dat was ook een vele reizen de wereld over.
    Nu bezig mijn salonkruiser te repareren, heb druklager vernieuwd, maar de keerkoppeling moet eruit er is ook wat aan de hand met haar lagers…. Helaas want kan haar nu dus nog niet naar thuishaven Monnickendam varen. Heb haar in Amsterdam als hotel gebruikt.
    Zelf heb ik nu even geen reisplannen na rondje Spanje<>Portugal afgelopen 5 maanden, inclusief wat weken in Zuid-Frankrijk en natuurlijk in Parijs. Het ga jullie goed, en hartelijk groet uit Monnickendam

• 09 December 2014 - 22:20

Jouw Broer Fred :-):

Annneeekkkee en Tonnnn!!!!! Ja, ik heb de foto's allemaal gezien. Jullie genieten lekker met mijn familie in Colombia. Ik kreeg de indruk dat jullie enorm genieten van Diana, haar zoon Julian, haar zus Mary, broer Juan en haar vader. Ik neem aan dat je reeds Leo en José ook heb ontmoet en hun wederhelften: Amanda en Rachél! Jullie zijn nu de enige die weten wat en hoe ik het heb met mijn familie in Columbia. Ik heb wat foto's en collages van foto's naar Diana gestuurd via Whatsapp. Ik heb het hier razend druk met schoonmaken en huis uitruimen en schoonmaken. Ja, Ton, ik zie duidelijk dat je vermaakt de drie dames...gelijk heb je. Neem het er maar van. Anneke, ik neem aan en ik denk dat je Diana wel aardig vindt. Ik hoor en zeker, lees ik graag van jullie belevenissen met mijn familie in Medellin. Ik ga naar bed en zal van de week nog bellen naar Diana. Ik weet niet hoe lang jullie blijven bij de familie, Diana zal vandaag weer begonnen zijn op haar werk. Ik wens jullie heel veel plezier en geluk met de familie en verder in Columbia. Warme groet, dikke zoen, broer/zwager Fred xxx

• 10 December 2014 - 11:06

Silvain:

Cartagena was de eerste Zuid-Amerikaanse haven die ik met de KM heb bezocht. De route naar de haven langs groene oevers en vluchten papegaaien hebben destijds grote indruk gemaakt. Ik heb nog een foto waar ik op sta naast een monument bestaande uit paar enorme werkschoenen. Misschien bestaat het nog. Techneuten van ons schip werden meteen aan het werk gezet op Colombiaanse marineschepen. Naar mijn indruk hadden die in geen jaren de haven verlaten en verkeerden in een beroerde conditie. Gelukkig heeft de camper geen schade opgelopen bij de schuiver op de gladde weg en hebben jullie jezelf uit die lastige situatie kunnen redden. Zonder vierwiel-aandrijving zou je daar hulp van buiten bij nodig hebben gehad.

• 10 December 2014 - 12:46

Jos Balemans:

hey Ton en Anneke,

Weer een prachtig verslag vanuit Colombia. Super dat jullie met de ferry gegaan zijn, het zal zeker en vast een pak goedkoper zijn dan wat wij in 2010 betaald hebben. Wij zijn op dit moment in België, wij hebben onze reis onderbroken omdat de broer van Jos ernstig ziek is. We wilden nog graag een beetje tijd met hem doorbrengen en de zin om verder te reizen was er ook niet echt meer. Jullie weten vast wat ik bedoel, als het thuis niet goed gaat is reizen niet meer zo leuk. We hebben besloten om terug naar huis te gaan en we zullen de hele winter in België blijven. Normaal gezien vertrekken we begin mei terug om richting Alaska te gaan.
    We wensen jullie alvast prettige kerstdagen en een schitterend, gezond en liefdevol 2015.

Dikke kussen

Jos en Elly xx

• 14 December 2014 - 20:00

Sylvia:

Hoi lieve Anneke en Ton,

Een beetje late reactie. Maar beter laat dan nooit.
    Uiteraard weer genoten van jullie reisverslag en foto's. En wat leuk dat jullie kennis hebben kunnen maken met de familie van Fred. Heel bijzonder op deze manier en ook leuk voor Fred. Doe Fred de hartelijke groeten van mij.
    Het voordeel van een late reactie is: dat je de reacties van andere mensen kan delen.
    Vanaf hier wens ik jullie alvast fijne kerstdagen en een leuke jaarwisseling. En natuurlijk kijk ik weer uit naar jullie volgende verslag.
    Liefs van mij,
    Sylvia.

• 17 December 2014 - 17:56

Vera En Henk:

Hoi vrienden, geweldig weer. Alle aspecten van dit traject wekken een gevoel van verlangen naar zo'n avontuur bij ons weer op. Nu gaan we ons maar richten op de feestdagen maar we denken vrijwel zeker te weten dat die daar op een voor ons heel bijzondere wijze gevierd worden. Geniet er van en bedenk dat we jullie een mooie kerst en een voorspoedig (reis) jaar wensen.
    Vera en Henk

• 23 December 2014 - 21:24

Anton & Ria:

Hi Ton & Anneke,

Jullie reis loopt wel erg voorspoedig en met eing geluk masg je wel zeggen. Zoals de ferry uit Panama. Ik heb gelezen dat de ferry nu al weer geen auto's mag vervoeren.

Wij wensen jullie pretigge feestdagen in Colombia en een gezond 2015 met veel reisplezier.

Wij beginnen aan onze vierde camperruil en zijn februari en maart onderweg in Zuid Afika.

Groetjes en tot ziens

Ria & Anton

• 27 December 2014 - 18:47

Hennie Verheijen:

Lijkt me geweldig om te reizen met zo'n truck! Ik woon in Colombia en dacht om eens te kijken of er nog veel nederlanders reizen hier. Jammer dat jullie waarschijnlijk nu het land uit zijn, anders had je hier langs kunnen komen! Zie hennie17.waarbenjij.nu Heb je de mooiste rivier ter wereld bezocht Canas Cristales in Meta, Colombia?

• 30 December 2014 - 21:58

Luis Solarte:

Hi Anneke and Ton!

We met yesterday on Silvia. I hope you enjoy the market there and remember: anything you need, just call me to my mobile: +573156489101