Binnen een week door Belize - Reisverslag uit San Ignacio, Belize van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Binnen een week door Belize - Reisverslag uit San Ignacio, Belize van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Binnen een week door Belize

Door: Ton & Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

10 Maart 2014 | Belize, San Ignacio

Dinsdag 25 februari rijden we samen met Paul en Marita (in hun Mercedes camper) naar de grens van Belize. In Chetumal, vlak voor de grens, doen wij nog boodschappen en toppen de dieselolie tanks op.
De eerste grensovergang is alleen voor personenwagens, dus rijden wij om het grensdorpje heen naar de grote grensovergang. Ons vignet voor de camper wordt ingeleverd en onze paspoorten worden afgestempeld na inlevering van de witte visakaartjes. Ton heeft de betalingsbewijzen van de visums niet meer, maar Paul geeft snel zijn bonnetjes aan Ton. Het lukt en zonder extra te betalen, rijden wij Belize binnen.
Hier wordt de campers gedesinfecteerd met een miezerig straaltje water. Blijkbaar schrikken de fruitvliegjes hier van en komen ze niet Belize binnen?!
De verdere formaliteiten gaan snel en na een half uur mogen wij Belize binnen. Wel moeten wij 2 eieren en een ui achterlaten, want dat mag niet ingevoerd worden. Gelukkig heeft de douane de andere (verstopte) groente en vlees niet gevonden.

Over een slechte weg rijden wij naar het stadje Orange Walk. Even verderop, na de tolbrug, vinden wij de overnachtingplaats bij EcoTours aan de New River.
We drinken in de schaduw van de camper een biertje met Paul en Marita.

De volgende morgen varen wij met zijn vieren over de New River naar de oude Mayastad Lamanai. Errol, de eigenaar van EcoTours, heeft ons een eigen boot met schipper toegewezen. Onderweg varen wij langzaam om diverse vogels zoals Blue Herons, Egrits en Kingfishers te bekijken.
In Lamanai treedt de schipper van de boot op als gids. Wij maken een uitgebreide wandeling door deze ruines en beklimmen de steile piramide. Een lekkere lunch staat klaar voordat wij terugvaren naar Carmelita Village.
De schipper heeft vrienden geïnformeerd dat er een koppeltje wereldreizigers overnachten bij EcoTours en hij vraagt of het locale TV station ons mag interviewen.

Bij aankomst worden wij geïnterviewd. Het nieuws wordt vanavond al uitgezonden. Eerst wordt Ton geïnterviewd en later Paul. Jammer genoeg zien we niets van de uitzending.

Donderdag 27 februari rijden wij naar Belize City. Dit is de grootste stad van het land, maar niet de hoofdstad. Dat is Belmopan, zo’n 60 kilometer landinwaarts. Na de vele hurricanes hebben zij de hoofdstad verplaatst om bij calamiteiten toch een soort crisiscentrum te hebben.
In Belize City parkeren wij naast de truck van Paul en Marita die een bewaakte parkeerplaats hebben gevonden. Wij bezoeken het centrum en informeren naar een uitstapje naar de Cayes (rifeilanden). Veel informatie krijgen wij niet en wij besluiten om maar niet naar een van de cayes te gaan. In Belize City is verder niet veel te doen en wij rijden naar de jachthaven annex Cucumber Beach. Hier staan Paul en Marita al die de was doen. ’s Avonds drinken wij gezellig een wijntje bij hun in de camper. Dit is de laatste avond dat wij samen zijn. Paul en Marita moeten half april al in Panama zijn en wij pas een maand later, dus zij zullen sneller door Midden Amerika reizen.

De volgende morgen nemen wij afscheid van Paul en Marita. Voor het eerst ontmoet in Alaska en later zijn wij elkaar weer in de USA en Mexico tegen gekomen. Hopelijk zien we elkaar weer in Panama of Zuid Amerika!
Wij rijden naar Belize Zoo, een kleine dierentuin met inheemse dieren. Het is leuk aangelegd en wij genieten van onze wandeling door het park. Wij zien de brulapen, toekans, papegaaien, maar ook de jaguar en de grote koningsgieren.
In de middag rijden wij naar de grensplaats San Ignacio en vinden, net over de houten brug, de camping Mana Kai (N17.09.40/W89.04.08, H=74m).
Tegen de avond lopen wij naar het nabij gelegen centrum. Hier genieten wij in de buitenlucht van een Belizaanse biertje en eten een verse pizza.

Zaterdag 1 maart rijden wij naar de vlakbij gelegen grenspost naar Guatemala Als wij Belize verlaten, moeten wij een uitreisbedrag van B$38,50 betalen en wordt de camper uit het paspoort geschreven.
Aan de zijde van Guatemala duurt de hele procedure ruim anderhalf uur. Deels komt dit door een computerstoring. Iedereen neemt het rustig op en even later rijden wij Guatemala binnen.

Belize is een klein land en heeft buiten zijn natuurgebieden en Maya tempels weinig te bieden. Wel zijn de rifeilanden een trekpleister voor zonaanbidders en duikers. Het is Engels talig en wij moesten weer van Spaans naar Engels omschakelen.
Voor ons was de tocht door Belize de makkelijkste weg om naar Guatemala te gaan.

Het is een kort verslag maar toch veel leesplezier toegewenst van
Ton & Anneke

• 11 Maart 2014 - 00:36

Francoise:

Weer hartstikke leuk en we hebben weer kunnen genieten. Bedankt en verder nog veel plezier.

• 11 Maart 2014 - 09:38

Diana:

Hoi pap,

Wordt je nog eens beroemd, door het interview.(hahaha)

Kus Diana

• 11 Maart 2014 - 21:06

Silvain:

Hai Ton en Anneke,
    Op jullie lange tocht zijn jullie in een klein en relatief onbekend landje terecht gekomen. Belize is een voormalige Britse kolonie waar de grote touroperators aan voorbij gaan. Nederlandse mariniers hebben er jarenlang jungletraining gekregen, toen Suriname politiek moeilijk lag. Weer een tamelijk unieke ervaring rijker.
    Groeten,
    Silvain

• 11 Maart 2014 - 21:06

Bob En Anja:

Hoi Ton en Anneke. Prachtig, ook nog meegedaan aan een interview! Mooie foto's! En nu dus in Guatemala. Op naar nieuwe avonturen. Groetjes Bob en Anja

• 25 Maart 2014 - 22:32

Arie Klok, Monnickendam:

Even bijlezen, met jullie wat verouderd verhaal meer wel fijn om te lezen. Was weer even bezig met intensief de tango te dansen in Parijs met Daniele, nu weer thuis en even bijlezen, dank voor jullie verhalen en verslagen van jullie belevenissen. Leuk om teb lezen… Arie Klok