Van Lagos Montebello naar Merida - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu Van Lagos Montebello naar Merida - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Ton en Anneke Vogelzang - WaarBenJij.nu

Van Lagos Montebello naar Merida

Door: Ton en Anneke

Blijf op de hoogte en volg Ton en Anneke

08 Februari 2014 | Mexico, Mérida

Op zoek naar de Maya Tempels.

Dinsdag 21 januari 2014 is Anneke al vroeg op pad om bij een van de meren de vogels te fotograferen. Maar het is mistig en de vogels blijven weg. Bij het verlaten van ons overnachtingsplekje geven we wat kleding en schoenen aan de mensen van het armzalige eettentje. Zij zijn er blij mee. Wij rijden langs de andere meren in dit gebied. De zon komt door en alles ziet er vriendelijk uit. Wij rijden verder langs de grens met Guatemala dwars door het regenwoud. ’s Middags slaan wij af naar Guya Camayas, waar een beschermd gebied is voor rode macaw’s (papegaaien). Wij zien ze echter alleen in een kooi! Daarna rijden wij naar het dorpje Frontera Corozal dat aan de Usumacita rivier ligt. Dit is de natuurlijke grens tussen Mexico en Guatemala. Wij overnachten bij hotel Escudo Jaguar, waar wij morgen de boot nemen naar de Maya tempels van Yaxchilan.

De volgende morgen zitten wij in de gehuurde boot en gaan op weg naar Yaxchilan. Dit tempelcomplex is 20 kilometer verder in het oerwoud en alleen per boot te bereiken. Na een tocht van 40 minuten wijst de schipper ons de eerste tempel aan het water aan. Wij gaan aan land en via een pad door het regenwoud en een doorgang door een tunnel van een tempel komen wij op het tempelplein aan. Wij zijn de enigen en worden verwelkomd door het harde geluid van de brulapen. Het oerwoud, de tempels en het geluid van de brulapen geeft een apart gevoel bij ons. Wij bekijken de tempels en beklimmen de tientallen treden van de hoofdtempel. Met een fijn gevoel lopen wij na 2 uur terug naar de boot. Pas nu komen er andere bezoekers. De boot brengt ons weer terug naar de camper. Het begint te regenen, maar gelukkig hebben wij regenjassen bij ons.
In de middag rijden wij naar een ander tempelcomplex, Bonampak. Vlak voor de ingang van dit complex overnachten wij bij Posada Margarita. “s Avonds maken de kinderen ons attent op een toekan die achter onze camper in de boom zit.

Donderdag 23 januari nemen wij het (verplichte) busje naar Bonampak. Dit complex is bekend om zijn schilderingen in de Templo de Pinturas. Maar het valt ons een beetje tegen. Het is moeilijk zichtbaar en wat gerestaureerd is, is van matige kwaliteit. Gelukkig zijn hier wel mooie zandsteenplaten, waarop de geschiedenis van de Maya’s is uitgebeeld.
Het busje brengt ons terug en wij rijden verder naar het andere en grote Maya complex bij Palenque. Vlak voor Palenque slaan we echter af en bezoeken de brede watervallen in Aqua Azul. Wij overnachten op het parkeerterrein en kopen empanada’s (kleine hapjes) bij een van de eettentjes. In de camper genieten wij van een biertje en een empanada. (N17.15.27/W92.06.50, H=227m)

Wij rijden weer terug in de richting van Palenque, maar bezoeken onderweg ook de waterval van Misol-Ha. We lopen tot achter de waterval, zonder drijfnat te worden. Jammer genoeg kunnen wij niet aan de waterkant staan om te zwemmen. Dan maar doorrijden naar Palenque. Aan de hoofdweg naar de ruines van Palenque overnachten wij bij Hotel Quiloma Ranch op het grasveld. Wij hebben Wifi en kunnen onze E-mail ophalen en verzenden.

Zaterdag 25 januari zijn wij al om 8 uur ’s morgens op pad naar de ruines/tempels. Normaal zijn wij een van de eersten in het park, maar nu zijn er al 2 busladingen toeristen afgezet. Gelukkig is het een groot complex en wordt het al gauw minder druk. De Maya stad hier is een van de grootste. Slechts 10% is opgegraven en deels gerestaureerd. De Templo de las Inscripciones en El Palacio zijn schitterend om te zien. Vooral door de achtergrond van het oerwoud met het geluid van de brulapen. In de Templo is het graf van de Maya koning Pakal ontdekt.
Wij lopen uren door het park en krijgen nu ook de brulapen in zicht die hoog in de boomtoppen leven.
Na afloop van onze wandeling bezoeken wij het bijbehorende museum. Hier is de graftombe van Pakal nagebouwd en geeft een goed beeld.
In de middag nemen wij een collectivo (busje) terug naar de camping. Tegen de avond zien wij een stel brulapen die heel dicht bij het hotel durven te komen.
Vandaag is weer zo’n schitterende en zeldzame dag geweest. Het weer is matig (bewolkt), maar goed uit te houden ondanks de hoge luchtvochtigheidsgraad.

Wij verlaten de camping. Het is zondag en bij de grote supermarkt Chedrauie kopen wij verse broodjes en hebben een ontbijt op de parkeerplaats. Wij rijden verder naar Villahermosa. Hier moet een openluchtmuseum, La Venta, zijn. Na veel gezoek (geen bewegwijzering) komen wij aan bij La Venta. Maar het is gesloten. Al sinds augustus. Wij zijn zeer teleurgesteld, want hier zijn de beroemde Osmeekse koppen van wel 2 meter hoog. Gelukkig zien wij aan de zijkant van het park, achter het hek, een van deze beroemde koppen.
Wij rijden verder en doen inkopen bij de Walmart. Bij het wegrijden schampt Ton met de camper tegen een overstekende paal en de linkerbovenhoek van de camper is beschadigd. Gelukkig te repareren, maar Ton heeft de pee erin. Na bijna 75.000 kilometer een ongelukje!
Wij rijden verder naar de kust (Golf van Mexico) en overnachten in Ciudad del Carmen op het parkeerterrein van een andere Walmart. (N18.38.42/W91.48.01)

Maandag 27 januari rijden wij verder over de MEX 100 langs de kust. In Campeche maken wij een korte stadswandeling, maar wij missen de sfeer op de Zocalo, het centrum. Wij overnachten, bij gebrek aan een camping, bij het PEMEX benzinestation.

Vandaag gaan wij op weg naar Uxmal, een bijzondere plek voor de Maya’s. Op het museumterrein, vlak voor de ingang is een overnachtingsplek voor campers ingericht. Er staan nog 2 Amerikaanse motorhomes en wij voegen ons bij hun. Wij krijgen de tip dat het naastgelegen hotel een leuk zwembad heeft en dat je dat zonder problemen mag gebruiken. Omdat het vochtig en warm is, maken wij hier dan ook gebruik van. Het is zeer afkoelend. Een van de Amerikanen is geïnteresseerd in onze camper en onze reizen en al gauw volgen de gesprekken.

De volgende morgen zijn wij weer vroeg op pad. Het museumterrein is net open. Wij doen dat omdat het ’s middags al gauw te heet is en ook om de drommen toeristen voor te zijn. Het complex in Uxmalis ook maar deels opgegraven. De piramide van de Tovenaar en het Quadrangulo de las Monjas zijn indrukwekkend door zijn afbeeldingen. Daarna lopen wij naar het Palacio de Gobernador dat ook heel mooi gedecoreerd is. Hier zie je de verschillende stijlen van kunst, waar Uxmal zo bekend van is. Wij beklimmen de Gran Piramide en hebben een mooi uitzicht over het complex. Na ruim 2 uur wandelen, hebben wij het gezien. De temperatuur is al ruim 30 graden en de luchtvochtigheid is hoog. Wij lopen terug naar de camper. Wij zijn drijfnat en besluiten om in het zwembad af te koelen.
’s Middags rijden wij naar het stadje Merida en overnachten op een mooi plein aan de buitenkant van de stad. Het is gaan regenen, maar afkoelen doet het niet!
Twee bemande politiewagens staan de gehele nacht bij ons in de buurt dus wij kunnen veilig slapen. (N20.55.40/W89.40.43, H=11m)

Donderdag 30 januari rijden wij naar het centro van Merida. Onderweg komen wij bij een dealer van Cummins en proberen hier een smeeroliefilter te kopen. Ondanks dat wij de juiste onderdeelnummers hebben, kunnen zij het niet leveren. Jammer, want wij hadden graag een reservefilter willen hebben. Vlakbij het centro kunnen wij onze camper bij een van de mooie herenhuizen parkeren. Aan het einde van de 19e eeuw hebben veel rijke eigenaren van sisalplantages hier hun huizen laten neerzetten. Wij lopen naar het centrum en op de Zocalo bewonderen wij de aparte muurschilderingen in een overheidsgebouw. Daarna steken wij over naar het voormalige huis van de Spaanse veroveraar Montejo. Nu is het deels een bankgebouw en deels een museum. Mooi ingericht met meubelen tot de 19e eeuw. Wij eten een tostado in een eenvoudig eettentje en lopen weer terug naar de camper. Daarna rijden wij naar het nabijgelegen kustplaatsje Progresso en vinden een mooi plekje aan de malecon (boulevard) met uitzicht op de kitesurfers. Het waait stevig en er staan flinke golven.

De staat Chiapas is ons goed bevallen. Het heeft mooie koloniale steden zoals San Christobal, mooie Maya tempels, goede stranden aan de Stille Oceaan en prachtige regenwouden. Het wordt beschouwd als een onrustige provincie, maar daarvan hebben wij niets bemerkt. Wel is het weer van strakblauw overgegaan naar bewolkt met af en toe een regenbui. De temperatuur is elke dag rond de 30 graden Celcius en ’s nachts koelt het maar af tot 24 graden. Maar het is uit te houden en we raken eraan gewend!

Veel leesplezier en warmte toegewenst van
Ton & Anneke

• 08 Februari 2014 - 11:27

Bob En Anja:

Geweldig wat mooi daar. Wel erg warm!! Prachtige foto van de brulaap!!!! Fijn dat jullie zo genieten. Groetjes Bob en Anja

• 08 Februari 2014 - 11:36

Silvain:

Hai Ton en Anneke,

Wederom een mooi verslag van jullie belevenissen in Mexico. Daar valt toch veel meer te zien, dan ik aanvankelijk dacht. Het geluid van de brulapen herinner ik me goed. Tijdens een vakantie door Panama en Costa Rica maakten die telkens bij zonsopkomst en zonsondergang het geluid van brullende leeuwen. Een ander soort aapjes wekte ons 's morgens, door met veel lawaai krijgertje te spelen op het dak boven ons hoofd. Wanneer je de indrukwekkende bouwwerken ziet, moet je concluderen dat de Maya's een bijzondere erfenis hebben achtergelaten. Het blijft vreemd dat de kennis van techniek en astronomie bij de mensen die daar nog wonen, helemaal verloren is gegaan.

• 11 Februari 2014 - 16:48

Arie Klok, Monnickendam:

Hola Anneke en Ton,

Wat een mooi verslag van jullie reis in Mexico. Heel speciaal al deze tempels te zien en voelen lijkt mij. Ik zit nu in Parijs, donderdag door met vliegtuig voor een tango weekend met Daniele in Bologna.

Zie uit naar jullie volgend verslag en mooi beelden.

Abrazo grande.

• 12 Februari 2014 - 11:51

Sylvia:

Hoi Anneke en Ton,

Zoals elke keer weer genoten van jullie verslag en foto's.
    Warme groetjes,
    Sylvia.